Spring naar bijdragen

waarom Christen?


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen! Ik ben Kees. Ik ben erg geïnteresseerd in religie en in levensopvattingen. Ook ben ik erg geïnteresseerd in het Christendom. Hierom heb ik een vraag bedacht waar ik erg nieuwsgierig naar ben (alleen voor Christenen). Namelijk: "Wat is de voornaamste reden dat u Christelijk bent?" Wat brengt het u? Waarom gelooft u waar u in gelooft? Ik verheug me op uw antwoord :).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit liefde voor God en Jezus.

Ik was op zoek naar de Waarheid (wat die ook moge zijn, dat wist ik toen niet) en de ware God heeft mijn hart geopend om de waarheid omtrent zijn wezen en zijn voornemen te kunnen begrijpen. Ik begreep dat zijn zoon Jezus voor mij was gestorven en dat redding alleen kan komen als ik een rein leven zou leiden (afgescheiden van de onreine wereld om mij heen) zoals Jezus dat deed.....en geloof in Jezus.....

(Handelingen 4:12) . . .Bovendien is er in niemand anders redding, want er is onder de hemel geen andere naam die onder de mensen is gegeven waardoor wij gered moeten worden.â€

Ik bestudeer de Bijbelse waarheid al 24 jaar met plezier, waardering en ontzag en ben erg gelukkig omdat ik het doel van het leven weet en ook zo goed mogelijk naar de Bijbelse waarheid probeer te leven.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Keesdude, welkom op Credible.nl!

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik gelovig ben opgevoed. Uiteraard maak je ook dan op een gegeven moment de keuze of je zelf wilt geloven. Dit deed ik in mijn tienerjaren en toen ik 19 was heb ik belijdenis gedaan om ook volwaardig lid te worden van mijn gemeente. De kern van mijn geloof komt er op neer dat ik altijd weer bij God terecht kan. Hoe vaak ik ook de fout in ga. Laatst las ik hier nog weer over in Hebreeën:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.

Die genade is wat ik zo hard nodig heb en waar ik altijd weer op mag bouwen. Want als het uit mezelf moet komen, dan lukt het me niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Kees

Goede vraag!

Voor mij is de kern toch een diepe overtuiging/gevoel/ervaring van de aanwezigheid van God.

Ik heb wel nagedacht, hoe het zat, maar daar kwam ik niet uit. Zowel wel een God als geen God zou kunnen. Door dat diepe gevoel in mijn hard koos ik toch voor wel een God.

Als je dat eenmaal geloofd...komt de rest er vanzelf bij omdat je een soort basis in je paradigma hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja de bewijzen voor het bestaan van een God zijn overvloedig. Je struikelt er elke dag over.

De hele schepping is vol van Gods scheppingswerken en God is omnipotent, overal zichtbaar d.m.v. Zijn werken (lees daarover psalm 139).

Paulus werd geïnspireerd het volgende te zeggen.....

Romeinen 1.19-21

19 Ze kunnen weten wat er over hem te weten is; hij heeft het hun zelf duidelijk gemaakt. 20 Want sinds hij de wereld heeft geschapen, kunnen ze met hun verstand uit de schepping opmaken wat niet gezien kan worden: zijn eeuwige macht en zijn Godzijn. Te verontschuldigen zijn ze dus niet! 21 Zij kennen God wel, maar geven hem niet de eer die hem toekomt en brengen hem geen dank. Hun gedachten lopen op niets uit en het is donker geworden in hun onverstandige harten.

Dus niet in God geloven is voor mij geen optie!

fijne wandeling met God....

(Micha 6:8) . . .Hij heeft u verteld, o aardse mens, wat goed is. En wat vraagt Jehovah van u terug dan gerechtigheid te oefenen en goedheid lief te hebben en bescheiden te wandelen met uw God?

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja de bewijzen voor het bestaan van een God zijn overvloedig. Je struikelt er elke dag over.

De hele schepping is vol van Gods scheppingswerken en God is omnipotent, overal zichtbaar d.m.v. Zijn werken (lees daarover psalm 139).

Paulus werd geïnspireerd het volgende te zeggen.....

Romeinen 1.19-21

19 Ze kunnen weten wat er over hem te weten is; hij heeft het hun zelf duidelijk gemaakt. 20 Want sinds hij de wereld heeft geschapen, kunnen ze met hun verstand uit de schepping opmaken wat niet gezien kan worden: zijn eeuwige macht en zijn Godzijn. Te verontschuldigen zijn ze dus niet! 21 Zij kennen God wel, maar geven hem niet de eer die hem toekomt en brengen hem geen dank. Hun gedachten lopen op niets uit en het is donker geworden in hun onverstandige harten.

Dus niet in God geloven is voor mij geen optie!

fijne wandeling met God....

(Micha 6:8) . . .Hij heeft u verteld, o aardse mens, wat goed is. En wat vraagt Jehovah van u terug dan gerechtigheid te oefenen en goedheid lief te hebben en bescheiden te wandelen met uw God?

Ed

Hey ed, in een boek geloven is iets anders dan in God geloven.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo iedereen! Ik ben Kees. Ik ben erg geïnteresseerd in religie en in levensopvattingen. Ook ben ik erg geïnteresseerd in het Christendom. Hierom heb ik een vraag bedacht waar ik erg nieuwsgierig naar ben (alleen voor Christenen). Namelijk: "Wat is de voornaamste reden dat u Christelijk bent?" Wat brengt het u? Waarom gelooft u waar u in gelooft? Ik verheug me op uw antwoord :).

Omdat ik meen geroepen te zijn door Maria tot Christus. En dan kom je eigenlijk automatisch uit bij het christendom. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa, je zegt dat je gelovig bent opgevoed maar uiteindelijk alsnog hebt moeten/kunnen kiezen of je geloofde of niet. Dus je deed belijdenis. Geloofde je voor je belijdenis niet? Hoe moet ik dit voor me zien? Atheïsme kwam bij mij bijvoorbeeld niet als een bewuste keuze, het was meer een realisering na een proces. (Zoals dat bij veel nieuwe gelovigen ook gaat).

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft me rust gegeven terwijl ik daarvoor heel veel onrust en boosheid had, God heeft me geholpen met heel veel dingen.

Was ook intens gelukkig toen ik ernstig op zoek ging naar God , gevonden heb, en mezelf helemaal heb toegeweid aan God, helemaal vrij van alle negativiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nog niet zo lang gelovig, en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er ook nog niet altijd helemaal uit ben wat ik nu precies wel en niet geloof van dat hele christendom ;). Geloof wel in de drie-eenheid, maar weet nog niet altijd wat ik geloof over alle details en meningsverschillen om het maar ff zo te zeggen.

Waarom ik ben gaan geloven en wat ik eraan heb is ook wel ingewikkeld. Ik denk dat het er toch op neer komt dat ik het me ineens realiseerde dat ik geloofde. en dat leverde toen heel veel stress en angst op, want ik snapte er geen klap van.

nu snap ik ook nog niet altijd waarom ik geloof, en vraag ik me ook weleens af of ik hier nu wel mee door moet gaan, maarja, of je gelooft of niet is denk ik toch iets wat je van binnen weet, en dan kan je wel gaan doen alsof het anders is maar dan houd je alleen jezelf voor de gek. wel of niet geloven is denk ik niet een besluit dat je neemt, maar iets wat je overkomt. er echt voor open staan of niet is dan weer wel een besluit wat je kan nemen.

Regelmatig ben ik er ook wel heel blij mee en geeft de wetenschap dat God bestaat me ook wel rust, maar regelmatig levert het ook nog steeds heel veel stress op. beetje vaag misschien maar meer kan ik er op dit moment ook niet van maken (H)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nog niet zo lang gelovig, en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er ook nog niet altijd helemaal uit ben wat ik nu precies wel en niet geloof van dat hele christendom ;). Geloof wel in de drie-eenheid, maar weet nog niet altijd wat ik geloof over alle details en meningsverschillen om het maar ff zo te zeggen.

Waarom ik ben gaan geloven en wat ik eraan heb is ook wel ingewikkeld. Ik denk dat het er toch op neer komt dat ik het me ineens realiseerde dat ik geloofde. en dat leverde toen heel veel stress en angst op, want ik snapte er geen klap van.

nu snap ik ook nog niet altijd waarom ik geloof, en vraag ik me ook weleens af of ik hier nu wel mee door moet gaan, maarja, of je gelooft of niet is denk ik toch iets wat je van binnen weet, en dan kan je wel gaan doen alsof het anders is maar dan houd je alleen jezelf voor de gek. wel of niet geloven is denk ik niet een besluit dat je neemt, maar iets wat je overkomt. er echt voor open staan of niet is dan weer wel een besluit wat je kan nemen.

Regelmatig ben ik er ook wel heel blij mee en geeft de wetenschap dat God bestaat me ook wel rust, maar regelmatig levert het ook nog steeds heel veel stress op. beetje vaag misschien maar meer kan ik er op dit moment ook niet van maken (H)

Ik herken me hier heel erg in :o Leuk om te horen.

Ik geloofde eigenlijk ook op wonderbaarlijke wijze opeens in het bestaan van God.

Ik vertelde het gister aan een vriendin van mij en die vroeg: waarom in vredesnaam en hoe?!

Hier wist ik geen antwoord op, dan te zeggen dat ik er me op een moment heel veel in verdiepte en ik tot de conclusie kwam dat ik geloofde en er gewoon zo zeker van was. Stress leverde het mij echter niet op, wel angst. Alleen was het meer angst voor de reactie van anderen, en vooral die van mn ouders ;)Maar ook wel angst,omdat ik me afvroeg of ik wel helemaal goed bij mn hoofd was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quest,

Het Boek der boeken, de Bijbel, is Gods Woord. Dus in de ware God geloven is geloven in zijn levende Woord (Hebr.4:12), omdat er Zijn uitspraken, wetten, rechterlijke beslissingen, oordelen, etc. in staan en "Zijn Woord is altijd waar".

Er naar leven is niet alleen wijs maar betekent ook "het werkelijke leven" stevig vasthouden (1Tim.6:18-19).

Gods Woord treft altijd doel en komt altijd uit........

(Jesaja 55:11) zo zal mijn woord dat uit mijn mond uitgaat, blijken te zijn. Het zal niet zonder resultaten tot mij terugkeren, maar het zal stellig datgene doen waarin ik behagen heb geschept, en het zal stellig succes hebben in dat waarvoor ik het heb gezonden.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zegt het zelf geloven in 'zijn levende woord', dat is niet het zoveel mogelijk citeren van bijbel citaten zonder te hoeven nadenken. We zijn geen poppen spel met touwtjes aan onze armen die lijdzaam van bovenaf aangestuurd worden, we hebben een vrije wil, eigen keuze en een goed stel hersenen gekregen. Mensen moeten kunnen groeien in hun geloof en daarbij past geen dom zwart/wit denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of je een christen ben, Quest, maar als dat zo is dan ben ik ervan overtuigd dat je van Jezus niet zegt dat hij "domweg" Gods Woord citeerde. Nee, dat is juist een christen z'n houvast, bescherming en motivatie, dat was ook voor Jezus zo.

Elke keer dat Jezus dat deed vluchtte de Duivel, dat is voor een christen nu nog steeds een beproefd middel om de Duivel te verjagen "leven naar Gods woord".

In Mat.4:1-11 werd Jezus 3 maal verzocht tegen God te zondigen alle 3 keren pareerde Jezus de Duivelse uitdagingen met "er staat geschreven".

Zie je in Quest dat dicht bij de ware God te blijven, Jezus na te volgen en gebruik te maken van Zijn Woord de enige reddingsmiddelen zijn van de mens.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet niet of je een christen ben, Quest, maar als dat zo is dan ben ik ervan overtuigd dat je van Jezus niet zegt dat hij "domweg" Gods Woord citeerde. Nee, dat is juist een christen z'n houvast, bescherming en motivatie, dat was ook voor Jezus zo.

Elke keer dat Jezus dat deed vluchtte de Duivel, dat is voor een christen nu nog steeds een beproefd middel om de Duivel te verjagen "leven naar Gods woord".

In Mat.4:1-11 werd Jezus 3 maal verzocht tegen God te zondigen alle 3 keren pareerde Jezus de Duivelse uitdagingen met "er staat geschreven".

Zie je in Quest dat dicht bij de ware God te blijven, Jezus na te volgen en gebruik te maken van Zijn Woord de enige reddingsmiddelen zijn van de mens.

fijne dag,

Ed

Nee door alles zwart/wit te zien, door alles her en der weg te plukken uit de bijbel en jezelf vast te klampen aan de bijbel, door te denken dat je in staat bent om daar het ware woord van God uit te halen ga je de weg van fundamentalisme, eigen dunkt en extremisme en plaats je jezelf op een voetstuk naast God.

We zijn niet voor niets wat we nu zijn, zelfdenkende en allemaal verschillende mensen met onze eigen gedachten, gevoelens en talenten. Dat is niet te vangen in een rigide bijbel waarin mensen de bijbel vertalen naar enkel hun eigen gevoelens, gedachten en ervaringen om vervolgens eindeloos de bijbel op te sommen als een soort bezwering uit angst voor het leven na de dood. Juist het mooie van Gods schepping is dat alles verschillende is dat geen mens hetzelfde is dat niemand de exacte waarheid kent en dat niemand in staat is te leven volgens het exacte woord van de bijbel. Ik heb het al eerder gezegd op dit forum, kijk om je heen en geniet van alles en iedereen, zonder eerst in de bijbel te kijken of ze wel voldoen aan wat jij denkt te lezen in de bijbel. Het is niet aan ons om te oordelen en veroordelen.

Geniet gewoon van je tijd hier op aarde, doe goed en wees blij en weet dat God je fouten zal vergeven want niemand is perfect. Ik ben er wel van overtuigd dat mensen die willens en wetens God schepping onderuit halen door anderen te wijzen op imperfecties daarmee ook God veroordelen.

ps. of dit nu het ware geloof is of ik hiermee voldoe aan allerlei dogma's, studies of wat dan ook interesseert me niet zo. Ik vind het belangrijker om te leven gelukkig te zijn en dit over te stralen naar anderen, dus niet de zuurpruim uit te hangen en anderen met de bijbel naar het hiernamaals te slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus de mens is volgens jou niet te redden! Een behoorlijk negatief beeld, contra Bijbels want God beschrijft daarin (in de Hele Bijbel) hoe de mens gered zal worden en tot volmaaktheid zal worden gebracht.

Het centrale thema "Gods Koninkrijk" zal deze volmaakte, paradijselijke omstandigheden teweegbrengen.

cheer up man!

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus de mens is volgens jou niet te redden! Een behoorlijk negatief beeld, contra Bijbels want God beschrijft daarin (in de Hele Bijbel) hoe de mens gered zal worden en tot volmaaktheid zal worden gebracht.

Het centrale thema "Gods Koninkrijk" zal deze volmaakte, paradijselijke omstandigheden teweegbrengen.

cheer up man!

Ed

je hebt niet begrepen wat ik schreef, hierbij wil ik het laten.
Link naar bericht
Deel via andere websites

ps. of dit nu het ware geloof is of ik hiermee voldoe aan allerlei dogma's, studies of wat dan ook interesseert me niet zo. Ik vind het belangrijker om te leven gelukkig te zijn en dit over te stralen naar anderen, dus niet de zuurpruim uit te hangen en anderen met de bijbel naar het hiernamaals te slaan.

Het voldoet in ieder geval aan een belangrijk christelijk punt om te luisteren naar je geweten. Ik zou er aan toe willen voegen dat je, om een aangenaam persoon/christen te zijn, je je ook in kan leven in mensen met een andere overtuiging en ze daarom niet veroordelen maar te respecteren. Tenminste, zolang zij ook respect kunnen opbrengen voor jou.

EN je hebt groot gelijk dat bijbelisme wat heel anders is dan het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo iedereen! Ik ben Kees. Ik ben erg geïnteresseerd in religie en in levensopvattingen. Ook ben ik erg geïnteresseerd in het Christendom. Hierom heb ik een vraag bedacht waar ik erg nieuwsgierig naar ben (alleen voor Christenen). Namelijk: "Wat is de voornaamste reden dat u Christelijk bent?" Wat brengt het u? Waarom gelooft u waar u in gelooft? Ik verheug me op uw antwoord :).

Hallo Kees,

Best interessante vragen waar ik duidelijk wil op antwoorden.

Waarom ik op vandaag nog steeds een volgeling van Christus ben en Hem geloof (Hem trouw ben en Zijn geboden bewaar) is omwille van het feit dat ik als 23 jarige Hem heb leren kennen en Hem gedurende de volgende 45 jaar meer en meer ben gaan waarderen door zijn Woord en leven (daden) te bestuderen.

[knip]

Door al de jaren heen heb ik vastgesteld dat het leven als een volgeling van Christus niet in de eerste plaats bestaat uit het kennen van Bijbelse waarheden, (alhoewel deze zeer belangrijk zijn en de basis vormen ) maar hoofhoofdzakelijk een vorming van het eigen karakter inhoudt, dat enkel met de Gods hulp en door dagelijks gebed en Bijbelstudie kan volgehouden worden.

Als Christus dagelijks op de eerste plaats wordt gesteld in de plaats van het eigen ik, resulteert dit in een evenwichtig, vredevol bestaan en wordt alles in het leven veel meer gerelativeerd. Dan weet men zich ook geborgen en gesteund door de een Almachtige en medelevende Vriend en Verlosser..

Zowel in mijn actieve loopbaan als erna heb ik ervaren dat de Bijbelse beloften van steun en bemoediging bewaarheid werden en mijn leven gesteund en gesterkt werd in ALLE levensomstandigheden; zowel in vreugde als in verdriet, in de goede als in de (zeer) moeilijke dagen.

Het besef dat alles wat Hij leert en gebied enkel gebaseerd is op, en zijn oorsprong vindt in, een alomvattende liefde en bezorgdheid voor ieder individueel persoon en omwille van de goede verstandhouding tussen alle personen onderling. Heeft dan ook als gevolg gehad dat ik het doel van zijn geboden en raadgevingen beter begrepen heb en ze dan ook onveranderd aanvaard en bewaard heb.

Nu ik in de avondtijd van mijn leven ben gekomen is Zijn dagelijkse nabijheid voor mij zeer reëel en kan ik rustig, vol vertrouwen de nabije en verdere toekomst tegemoet zien. Met de volledige zekerheid van op een dag opgewekt te worden uit de dodenslaap, die dan ook voor mij op vandaag geen punt van angst of vrees voor het onbekende inhoud.

En als ik terugblik op de voorbije jaren is er maar één ding dat mij spijt en dat is dat ik Jezus Christus pas op mijn 23 jaar, en niet vroeger, werkelijk heb leren kennen als mijn Vriend, Verlosser en enige Middelaar tussen God de Vader en de mens

Link naar bericht
Deel via andere websites
En zie hierboven beste topicstarter zo'n persoon die een hele simpele vraag niet kan beantwoorden zonder anderen te beledigen en schofferen. Dit type mensen noemen ze ook wel extremisten. Deze mensen kan je het beste compleet negeren.

beste crew

bovenstaande gaat mij nu toch een stap te ver

Als Ik hier op een vraag van een persoon niet mag of kan antwoorden zonder dat daar steeds één en dezelfde persoon direct met persoonlijke beledigingen komt aandraven omdat hij in zijn overtuiging niet gestaafd wordt vindt ik toch buiten alle proporties

Te Meer daar de persoon in kwestie enkel maar scheld en mensen voor extremisten uitmaakt zonder zelf met een fundamenteel tegenargument(en) op de proppen te komen.

Blijkbaar bestaat zijn enige doel er in om enkel mensen aan het woord te laten die zijn eigen mening delen en al de anderen meningen te demoniseren en als schofferend en beledigend te benoemen zodat ze "afgevoerd" zouden kunnen worden

Link naar bericht
Deel via andere websites
En zie hierboven beste topicstarter zo'n persoon die een hele simpele vraag niet kan beantwoorden zonder anderen te beledigen en schofferen. Dit type mensen noemen ze ook wel extremisten. Deze mensen kan je het beste compleet negeren.

beste crew

bovenstaande gaat mij nu toch een stap te ver

Als Ik hier op een vraag van een persoon niet mag of kan antwoorden zonder dat daar steeds één en dezelfde persoon direct met persoonlijke beledigingen komt aandraven omdat hij in zijn overtuiging niet gestaafd wordt vindt ik toch buiten alle proporties

Te Meer daar de persoon in kwestie enkel maar scheld en mensen voor extremisten uitmaakt zonder zelf met een fundamenteel tegenargument(en) op de proppen te komen.

Blijkbaar bestaat zijn enige doel er in om enkel mensen aan het woord te laten die zijn eigen mening delen en al de anderen meningen te demoniseren en als schofferend en beledigend te benoemen zodat ze "afgevoerd" zouden kunnen worden

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Uithaal naar verschillende kerken en reacties daarop verwijderd. De topicstarter vraagt naar je persoonlijk geloof, houd het dan daar ook bij zonder je af te zetten tegen andere christenen. Iedereen is van harte welkom om een Feedbacktopic te openen, zodat we daar op een rustige manier in dialoog kunnen gaan. Feedback op modereren is binnen andere onderwerpen niet gewenst.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid