Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mijn Filipijnse vrouw is christelijk, maar een Born-Again Christian wat erg populair is in de Filipijnen. Zelf heb ik niet veel verstand van welke soorten christelijke geloven er zijn en welke kerken bij haar geloof passen of misschien zijn er zelfs Born-Again kerken? Ook over het geloof Born-Again weet ik niets. Wanneer ik mijn vrouw er na vraag komen we er gezamelijk ook niet uit.

Kan iemand mij iets vertellen over het christelijke geloof Born-Again? En waar ik de Born-Again kerken kan vinden? We zijn woonachtig in Friesland - Wolvega.

wat weet ik van Born-Again?

* Het gaat niet hand-in-hand met het katholieke geloof.

* Het protestante geloof zou eventueel kunnen, maar alsnog liever Born-Again.

* Born-Again is erg populair in de Filipijnen

* Er schijnt een Born-Again kerk te zijn ergens in Amsterdam (Heb hier geen informatie over)

Kan iemand ons a.u.b. helpen?

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

In feite is zo'n beetje elke christelijke stroming die ik ken aanhanger van born-again oftewel wedergeboorte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergeboorte_(christendom)

De groepering waar jij op doelt zal waarschijnlijk op de wedergeboorte een exclusief eigendomsrecht oid claimen. Ze zullen de doop van kinderen en baby's simpelweg ontkennen enz enz.

Zoals je aangeeft zet deze beweging zich sterk af tegen het katholicisme aangezien de Filipijnen grotendeels katholiek zijn. Zou het in Rusland neerstrijken dan zouden ze hun aversie richten tegen de oosters-orthodoxie en zouden ze neerstrijken in bijvoorbeeld Zuid-Afrika dan richten ze hun pijlen op het anglicisme. Kortom, een typische tegenbeweging wat door radicaliteit aanhangers weg probeert te trekken bij anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik krijg de indruk dat het met wel in verband staat met het 'Evangelicalism'. Iig kom je die term in de VS in deze stroming wel tegen. 'Wedergeboorte' heeft in feite meerdere betekenissen, maar in de VS in de Evangelical hoek kom ik het vaak tegen als een bewust bekeringsmoment.

In christelijke landen ben je al van je geboorte christen en zegt de term christen wat dat betreft niet zoveel of de mate dat je zelf met het geloof bezig bent. 'Born again' is dan het moment dat je ook zelf bewust voor Jezus kiest. Veel kerken in het Evangelicalism (maar niet allemaal!) hebben ook een 'volwassendoop', dus dan is de doop ook gekoppeld aan het moment van die beslissing. (Wat trouwens qua traditionele betekenis met wedergeboorte past: de doop).

In de context van de Filipijnen betreft denk ik dat het wel met name qua stroming evangelisch zijn, of in het bijzonder de pinkstergemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik vermoed dat baptistengemeentes, evangelische gemeentes en pinkstergemeentes het dichtst in de buurt komen, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Je zult hier vast wel wat van in jouw regio hebben, ik zou zeggen google ernaar en laat het aan je vrouw zien om te kijken of dat inderdaad in de buurt komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij katholieken en orthoxen en anglicanen vindt de wedergeboorte plaats door de doop. (zoals de Bijbel zegt). Voor veel protestanten is dit wat complexer.

Pinkster en een deel van de evangelische kerken hebben een ander idee: wanneer je tot geloof komt/een geloofservaring hebt voor het eerst ben je wedergeboren. Dan ben je zonder zonden en pas een christen. Dan moet je je laten dopen als een symbool van je wedergeboorte.

Deze born-again christenen vinden dat je pas met die ervaring een echte christen bent. Ze lasteren dus de Geest in andere christenen, door te ontkennen dat die binnen hun sekte voortkomt. Hierdoor zijn ze sterk tegen andere kerken.

In veel katholieke en ortodoxe landen proberen deze born-again sektes anderen over te halen zich bij hun aan te sluiten (en meteen ook minstens 10% van hun geld aan de leiders te geven) Om dit te bereiken verspreiden ze allerlei slechte informatie over christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn Filipijnse vrouw is christelijk, maar een Born-Again Christian wat erg populair is in de Filipijnen. Zelf heb ik niet veel verstand van welke soorten christelijke geloven er zijn en welke kerken bij haar geloof passen of misschien zijn er zelfs Born-Again kerken? Ook over het geloof Born-Again weet ik niets. Wanneer ik mijn vrouw er na vraag komen we er gezamelijk ook niet uit.

Kan iemand mij iets vertellen over het christelijke geloof Born-Again? En waar ik de Born-Again kerken kan vinden? We zijn woonachtig in Friesland - Wolvega.

wat weet ik van Born-Again?

* Het gaat niet hand-in-hand met het katholieke geloof.

* Het protestante geloof zou eventueel kunnen, maar alsnog liever Born-Again.

* Born-Again is erg populair in de Filipijnen

* Er schijnt een Born-Again kerk te zijn ergens in Amsterdam (Heb hier geen informatie over)

Kan iemand ons a.u.b. helpen?

Alvast bedankt!

In de landen waar ik heb gewoont (niet de filipijnen) leek het veel op de pinkstergemeente, misschien daar eens een kijkje gaan nemen? Hoe sta jij er eigenlijk in?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pinkster en een deel van de evangelische kerken hebben een ander idee: wanneer je tot geloof komt/een geloofservaring hebt voor het eerst ben je wedergeboren. Dan ben je zonder zonden en pas een christen. Dan moet je je laten dopen als een symbool van je wedergeboorte.

Ik ben wel redelijk thuis in deze stroming, maar ben het hier niet 100% met je eens. Je bent verlost van de zonde wanneer je ook berouw hebt en om vergeving aan God vraagt. Maar volgens mij zullen de meeste evangelische kerken vergeving vragen ook bij je bekering vinden horen.

Wat de wedergeboorte en doop betreft;

De VPE zegt het in hun geloofsbelijdenis als volgt:

Wij geloven dat de Doop door onderdompeling in water een getuigenis is van met Christus gestorven en opgewekt te zijn tot een nieuw leven. Allen die hun zonden belijden en geloven in Jezus Christus als hun Verlosser en Heer, behoren in gehoorzaamheid aan zijn bevel gedoopt te worden in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid