Spring naar bijdragen

Toespraak over genade, tips gevraagd


Aanbevolen berichten

Hoi,

Binnenkort moet ik een toespraakje houden voor 30 jongeren van 13/14 jaar over genade en dan met name het beseffen dat ze (we!) genade nodig hebben. Als bijbehorend Bijbelverhaal is gekozen voor de Rijke jongeling. Ik ben op zoek naar een goede insteek hiervoor, wat pakt jongeren als het gaat om dit onderwerp, wat spreekt ze aan? Alle tips, opmerkingen enzz zijn welkom!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm interessant voorbeeld. De 'rijke jongeling' geeft namelijk aan dat hij de wet houdt en Jezus spreekt hem niet tegen. Echter blijkt wel dat hij te gehecht is aan zijn aardse goederen. Een brug naar je onderwerp is mij niet meteen duidelijk.

Vraag: kun je de wet houden?

Vraag: wat houdt jou tegen om jezelf aan Jezus te geven?

Mijn twee centjes voor nu, misschien later meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, vul je dan het verhaal niet te veel in? Hij zegt dat hij altijd de wet gehouden heeft en Jezus spreekt hem daarin niet tegen.

Bij 'beseffen dat je genade nodig hebt' denk ik meer aan de Bergrede en hoe onhaalbaar de geboden van God voor zondige mensen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bergrede past er inderdaad goed bij. We hebben voor de Rijke jongeling gekozen omdat we aan elk thema een persoon wilden koppelen (Mijn toespraak is deel van een weekkamp van jongeren met als thema Think Different. Voor mijn dag is het 'Feel Different', de dag erop is het Decide different: Eerst moet je beseffen dat je de genade nodig hebt voor je de keus kunt maken. Daarna volgen nog Act, Be en Stay different.

Grootste worsteling vind ik eigenlijk dat genade zo'n abstract begrip is voor jongeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Mijn uitgangspunt is natuurlijk weer totaal anders, ik ga er van uit dat Jezus altijd eerlijk is. Maar blijkbaar hebben vele gelovigen daar een ander idee over, en mag Jezus een rol spelen als in een film. The good boy in the movie.

Rijke jongeling, wat zegt Jezus? Kom bij mij met je zware last en Ik geef je een lichte last. En er zijn nog zoveel meer uitspraken van Jezus die allemaal ook hier van toepassing zijn. Jezus denkt 100% zuiver.

Dus hoe zit het dan met rijke jongeling als Hij naar Jezus gaat? Ten eerste, hij gaat naar Jezus. Hij stelt Jezus een oprechte vraag.

Als Jezus weet dat Zijn opdracht aan de rijke jongeling niet uitvoerbaar is, dan geeft Jezus hem een onmogelijke opdracht. En dat zou dan in strijd zijn met wat Hij zegt, kom bij mij en je krijgt een lichte last.

De enige conclusie die men naar mijn mening kan trekken, is dat Jezus hem een lichte last gaf. Dat de rijke jongeling al zover was om die opdracht aan te kunnen. Natuurlijk viel het de rijke jongeling niet mee, maar moet een opdracht meevallen?

Gewoon next level voor de rijke jongeling.

Maar nee, vele gelovigen zien er een heel ander verhaal in. Ze geloven dat ze totaal niets hoeven te doen. Ze weigeren de lichte last, Jezus moet ze zo maar genade geven.

Geloven zonder daden, dat is wat nogal wat mensen voor ogen hebben, niets mooiers dan dat.

Ja maar, er is toch genade? Ja natuurlijk, zonder genade is de weg niet eens open. De slagboom is dan dicht. Maar of je over de weg door de slagboom wil gaan, heeft dus wel degelijk met Jezus te maken, en het dragen van lichte lasten.

Draag de lichte last niet, en een mens zal nooit in staat zijn om een wat zwaardere last te leren dragen. Wil je dragen voor Jezus? Wil je je eigen kruis dragen? Of is het kruis aan de kant, ik kom er toch wel?

Jezus geeft Zelf aan hoe Hij zal oordelen, maar nee, velen lezen dan weer openbaringen en kijken liever daar. Ik geloof dat Jezus de waarheid spreekt en niets vergeten is. Hij is mijn Heer, niet openbaringen.

Voedt mijn naaste ..., geef mijn naaste te drinken ...

En welke opdracht geeft Jezus aan de rijke jongeling? Naaste, naaste, naaste.

De volgende les voor de rijke jongeling. een eerlijke opdracht.

Ja maar, de jongeling was bedroefd, so what? Waarschijnlijk had hij dit helemaal niet verwacht, hij dacht al dat hij alles goed deed, en toen kwam Zijn Heer met dit. De reden van de bedroefdheid kan dus wel een heel andere zijn. Inzien dat hij dus nog helemaal niet op het hoogste level zat. Het kan dus wel degelijk zo zijn dat hij bedroefd was, omdat hij in zag dat hij dus nog niet zover was, als hijzelf dacht.

Marcus is de enige die over de rijke jongeling schrijft, maar ook de enige die schrijft over een jongeling die in de Hof van Getsemane zijn mantel liet vallen en er naakt vandoor ging. De beschrijving van de mantel doet denken aan een zeer dure mantel in die tijd.

Dus wie weet was Marcus zelf wel die rijke jongeling, en misschien zelfs wel de geliefde leerling van de Heer.

Ook bij het kruis is er blijkbaar sprake van een jongeling, moeder dit is je zoon, zoon dit is je moeder.

Maar dit hoeft allemaal niet zo te zijn, maar wie kan oordelen dat rijke jongeling wel of niet opdracht ten uitvoer heeft gebracht? Helemaal niemand.

Men kijkt naar de eigen ik en gaat er automatisch vanuit dat rijke jongeling faalde.

En gaat er zelfs van uit dat de rijke jongeling helemaal fout zat, omdat ie de wet wilde naleven.

Als dat zo zou zijn, dan zou Jezus hem niet het juiste verteld hebben, dan zou Jezus hem daarop hebben moeten aanspreken. Dat is eerlijk.

Maar sommmigen zien Jezus blijkbaar als held in hun eigen movie. Dat verdelen van je geld onder de armen, komt men zelf slecht uit en dus is het wet ...

Het hoeft dus helemaal niet, volgens hun, niemand verlangt het van ons, een heerlijk gevoel. Niets hoeft, niets hoeft, niets hoeft, en ik geloof en dus kom ik in hemel.

Ik geloof dat geloven betekent ga door je level heen, ben je daar klaar mee, ga naar de Heer, voor volgende opdracht, next level.

En de opdracht zal nooit oneerlijk zijn, ervaar je een opdracht als oneerlijk (veel te zwaar), dan kun je je wel eens een te zware opdracht hebben gegeven, een te zware last. En wat zegt Jezus daarvan? Kom bij Mij liever die last in en je krijgt een lichtere last.

Met een te zware last kom je nooit door een level heen, en kom je tot stilstand, of zak je zelfs terug in levels. Dus inleveren die last, die last is niet van Jezus.

En moet een mens dan een bepaald level halen? Nee, men moet wel bereid zijn om level te willen halen. Dat is geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Arjen, bedankt voor je zeer uitgebreide reactie!! Ik kan hier heel veel mee. Ik denk ook dat er vaak veel te makkelijk over genade gedacht wordt. Ik geloof dat het zo is dat we niks "hoeven" maar dat kan er nooit in resulteren dat we ook niks doen. Geloof zonder werken is dood!

De levels sluiten ook mooi aan: Het eerste level is in feite het staan met open handen voor God: Hier ben ik... Levels spreekt de jongeren ook nog eens extra aan natuurlijk met al de games die ze tegenwoordig spelen! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Arjen, bedankt voor je zeer uitgebreide reactie!! Ik kan hier heel veel mee. Ik denk ook dat er vaak veel te makkelijk over genade gedacht wordt. Ik geloof dat het zo is dat we niks "hoeven" maar dat kan er nooit in resulteren dat we ook niks doen. Geloof zonder werken is dood!

De levels sluiten ook mooi aan: Het eerste level is in feite het staan met open handen voor God: Hier ben ik... Levels spreekt de jongeren ook nog eens extra aan natuurlijk met al de games die ze tegenwoordig spelen! :)

Ik denk dat we wel wat hoeven, willen.

We moeten willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genade dwing je niet, ze schenkt zichzelf,

als milde regen valt ze uit de hemel

op aarde neer. Dubbel is haar zegen,

ze zegent de gever èn de ontvanger.

Ze is machtiger dan de machtigen, ze tooit

een tronend koning beter dan zijn kroon.

De kroon is het symbool van aardse macht,

het teken van ’s konings eer en majesteit.

De kroon dwingt ontzag af voor de koning,

maar boven de kroon staat de genade,

die zetelt in het hart van de koning.

Ze is een eigenschap van de Godheid zelf,

en aardse macht komt God het meest nabij,

als genade het recht op smaak brengt.

De koopman van Venetië (1596)

William Shakespeare

Een prachtige slotzin: de genade brengt het recht op smaak.

Zij is dus niet wetteloos of onverschillig uit liefde.

Dat zou een tegenspraak in zichzelf zijn. Want de Wet van God = de Wet van Liefde.

Genade is tegemoet komen.

Genade is het goede dat er is verheffen boven zichzelf.

Genade is dus nooit om niets.

Het is nooit een geschenk om niets.

Het is nooit een zaak van eenzijdigheid.

Vergelijk hoe Jacob Ezau voor zich probeerde te winnen:

5 En ik heb ossen en ezelen, schapen en knechten en maagden; en ik heb gezonden om mijn heer aan te zeggen, opdat ik genade vinde in uw ogen.

6 En de boden kwamen weder tot Jakob, zeggende: Wij zijn gekomen tot uw broeder, tot Ezau; en ook trekt hij u tegemoet, en vierhonderd mannen met hem.

7 Toen vreesde Jakob zeer, en hem was bange; en hij verdeelde het volk, dat met hem was, en de schapen, en de runderen, en de kemels, in twee heiren;

13 En hij vernachtte aldaar dienzelfden nacht; en hij nam van hetgeen, dat hem in zijn hand kwam, een geschenk voor Ezau zijn broeder;

- Tweehonderd geiten en twintig bokken,

- tweehonderd ooien en twintig rammen;

- Dertig zogende kemelinnen met haar veulens,

- veertig koeien en tien varren,

- twintig ezelinnen en tien jonge ezels.

En hij gaf die in de hand zijner knechten, elke kudde bijzonder; en hij zeide tot zijn knechten: Gaat gijlieden door, voor mijn aangezicht, en stelt ruimte tussen kudde en tussen kudde.

17 En hij gebood den eerste, zeggende: Wanneer Ezau, mijn broeder, u ontmoeten zal, en u vragen, zeggende: Wiens zijt gij? en waarheen gaat gij? en wiens zijn deze voor uw aangezicht? Zo zult gij zeggen: Dat is een geschenk van uw knecht Jakob, gezonden tot mijn heer, tot Ezau, en zie, hij zelf is ook achter ons!

19 En hij gebood ook den tweede, ook den derde, ook allen, die de kudden nagingen, zeggende: Naar ditzelfde woord zult gij spreken tot Ezau, als gij hem vinden zult.

20 En gij zult ook zeggen: Zie, uw knecht Jakob is achter ons!

Want hij zeide: Ik zal zijn aangezicht verzoenen met dit geschenk, dat voor mijn aangezicht gaat, en daarna zal ik zijn aangezicht zien; misschien zal hij mijn aangezicht aannemen.

1 En Jakob hief zijn ogen op en zag; en ziet, Ezau kwam, en vierhonderd mannen met hem.

Toen verdeelde hij de kinderen onder Lea, en onder Rachel, en onder de twee dienstmaagden.

- En hij stelde de dienstmaagden en haar kinderen vooraan; en

- Lea en haar kinderen meer achterwaarts;

- maar Rachel en Jozef de achterste.

En hij ging voorbij hun aangezicht heen, en hij boog zich zeven malen ter aarde, totdat hij bij zijn broeder kwam.

4 Toen liep Ezau hem tegemoet, en nam hem in den arm, en viel hem aan den hals, en kuste hem; en zij weenden.

8 En hij zeide: Voor wien is u al dit heir, dat ik ontmoet heb? En hij zeide:

Om genade te vinden in de ogen mijns heren!

Jacob ging niet vrijuit, en had een schuldig geweten. Maar hij ging en nam afstand van bijna alles, om te herstellen en het goede te willen doen. Hij vroeg dus ook geen genade in armzaligheid en wetteloze gewetenloosheid. Maar in recht en verzoeningsgezindheid.

Dat geldt algemeen. De mens moet het willen en het waarderen. En weten hoe het geestelijke veel belangrijker is dan het materiële. Maar volbrengen lukt niet.

Christus kwam om voor de mens die Hem aanneemt genade voor God te winnen.

En de mens wordt gevraagd te waarderen en hoog te stellen als richtlijn,

wat hijzelf nooit heeft kunnen volbrengen.

Niet omdat dat moet, en niet omdat er iets met het goed doen als zodanig iets verdient wordt, maar omdat hij dat graag wil. Uit liefde voor God.

Genade is dus de onvolkomenheden plaatsen in het licht van goedwillendheid in gebrokenheid,

dat vervolgens het herstel geniet dat Christus reeds heeft bewerkt voor degenen die in Hem zijn.

Maar voor de luie en onwillige dienstknecht die leert dat de genade een eenzijdig geschenk is, waarvoor de mens alleen dankUwel hoeft te zeggen geldt een andere les, namelijk die van Mattheüs 7:

16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen? Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten. Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen. Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.

Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?

En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid