Spring naar bijdragen

Hoe geeft het bestaan van God het leven zin?


Aanbevolen berichten

Ik hoor christenen soms praten over dat het leven zonder het bestaan van een God hen zo zinloos lijkt.

Maar hoe geeft het bestaan van God ons leven zin? hoe geeft het bestaan van God antwoord op de vraag waarom wij hier zijn, en wat ons bestaan uitmaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Maar hoe geeft het bestaan van God ons leven zin?

God loven en liefhebben is dan de zin van ons leven, denk ik.

hoe geeft het bestaan van God antwoord op de vraag waarom wij hier zijn,

Hij heeft ons geschapen.

en wat ons bestaan uitmaakt?

Dat is volgens mij hetzelfde als zin hebben, dus dubbelop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar hoe geeft het bestaan van God ons leven zin?

God loven en liefhebben is dan de zin van ons leven, denk ik.

maar dat lijkt voor mij vrij hetzelfde als een leven zonder God. dat is ook niet echt zinnig, behalve dan voor de mensen om je heen. dus i.p.v. je familie en vrienden liefhebben, wordt het dan God liefhebben. maar hoe geeft dat het leven meer zin?

hoe geeft het bestaan van God antwoord op de vraag waarom wij hier zijn,

Hij heeft ons geschapen.

Ja, ok, maar waarom heeft hij ons dan geschapen.......

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft de wereld en ons geschapen omdat Hij daar plezier in had. In Genesis 1 staat dan ook bij de zesde dag: God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. De mens mocht ook in Gods nabijheid leven in de hof van Eden en rentmeester over de schepping zijn. En ondanks de zondeval wil God dat allemaal nog steeds. We mogen zijn kinderen zijn, dat is het mooiste doel ons leven.

Dat in tegenstelling tot een leven zonder God of gebod (even gechargeerd) waarin mensen geboren worden, kortere of langere tijd leven, sterven en weer tot stof vergaan. Of ze nu goed of kwaad doen, het doet er allemaal niet toe want je komt zonder iets op de wereld en je verlaat zonder iets de wereld weer. Dus het enige wat telt is het hier en nu, als je het nu maar goed hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Anders zou het slechts een DNA-race zijn. En een hele domme, een virus zou het vele malen beter doen. En zelfs de DNA-race heeft geen nut, want er komt een end aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God heeft de wereld en ons geschapen omdat Hij daar plezier in had. In Genesis 1 staat dan ook bij de zesde dag: God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. De mens mocht ook in Gods nabijheid leven in de hof van Eden en rentmeester over de schepping zijn. En ondanks de zondeval wil God dat allemaal nog steeds. We mogen zijn kinderen zijn, dat is het mooiste doel ons leven.

@ Dingo: dus ik besta omdat God daar zin in had, dat wil. ik vind het lastig om te zien waarom dat zo fundamenteel anders is dan dat ik besta omdat mijn ouders een kind wilden, daar zin in hadden.

Waarom maakt het feit dat God iets wil alles ineens zinvol?

Dat in tegenstelling tot een leven zonder God of gebod (even gechargeerd) waarin mensen geboren worden, kortere of langere tijd leven, sterven en weer tot stof vergaan. Of ze nu goed of kwaad doen, het doet er allemaal niet toe want je komt zonder iets op de wereld en je verlaat zonder iets de wereld weer. Dus het enige wat telt is het hier en nu, als je het nu maar goed hebt

Op zich ben ik het eens met het beeld van het leven zonder God dat je hier schetst. maar als je eenzelfde beeld schetst van het leven met God, dan wordt je geboren, leef je kortere of langere tijd, sterf je en ga je vervolgens naar de hemel of de hel afhankelijk van hoe je geleefd hebt? maar is dan het doel van je leven in de hemel komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Miekje, ik geloof zelf niet in God, als ik niets had om voor te leven had ik er wel een eind aan gemaakt. ;)

Maak voor jezelf een lijstje met wat jouw leven zin geeft, streep vervolgens 'God' of 'Jezus' door en je lijstje lijkt waarschijnlijk erg veel op de mijne. Waarom we hier zijn? Geen idee. We mogen ons ontzettend gelukkig rekenen dat we er überhaupt zijn.

@Arjen Boonstra, jammer dat je zo'n beperkte levensvisie hebt als God het enige is dat jouw leven zin geeft. Zit je in een klooster, elke zonde voorkomend, wachtend tot je dood gaat en in de hemel mag rondlopen? Nee toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Miekje, ik geloof zelf niet in God, als ik niets had om voor te leven had ik er wel een eind aan gemaakt. ;)

Maak voor jezelf een lijstje met wat jouw leven zin geeft, streep vervolgens 'God' of 'Jezus' door en je lijstje lijkt waarschijnlijk erg veel op de mijne. Waarom we hier zijn? Geen idee. We mogen ons ontzettend gelukkig rekenen dat we er überhaupt zijn.

@Arjen Boonstra, jammer dat je zo'n beperkte levensvisie hebt als God het enige is dat jouw leven zin geeft. Zit je in een klooster, elke zonde voorkomend, wachtend tot je dood gaat en in de hemel mag rondlopen? Nee toch?

Ga je ooit wel eens iets dieper de filosofie in?

En kun je iets minder egocentrisch zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Miekje, ik geloof zelf niet in God, als ik niets had om voor te leven had ik er wel een eind aan gemaakt. ;)

Maak voor jezelf een lijstje met wat jouw leven zin geeft, streep vervolgens 'God' of 'Jezus' door en je lijstje lijkt waarschijnlijk erg veel op de mijne. Waarom we hier zijn? Geen idee. We mogen ons ontzettend gelukkig rekenen dat we er überhaupt zijn.

@Arjen Boonstra, jammer dat je zo'n beperkte levensvisie hebt als God het enige is dat jouw leven zin geeft. Zit je in een klooster, elke zonde voorkomend, wachtend tot je dood gaat en in de hemel mag rondlopen? Nee toch?

Ga je ooit wel eens iets dieper de filosofie in?

En kun je iets minder egocentrisch zijn?

Dat je er zin in hebt, zegt niets over de zin van het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God heeft de wereld en ons geschapen omdat Hij daar plezier in had. In Genesis 1 staat dan ook bij de zesde dag: God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. De mens mocht ook in Gods nabijheid leven in de hof van Eden en rentmeester over de schepping zijn. En ondanks de zondeval wil God dat allemaal nog steeds. We mogen zijn kinderen zijn, dat is het mooiste doel ons leven.

@ Dingo: dus ik besta omdat God daar zin in had, dat wil. ik vind het lastig om te zien waarom dat zo fundamenteel anders is dan dat ik besta omdat mijn ouders een kind wilden, daar zin in hadden.

Waarom maakt het feit dat God iets wil alles ineens zinvol?

Omdat Gods wil een perspectief biedt dat groter is dan het leven hier en nu, namelijk de eeuwigheid. Een groot verleden en een grote toekomst.

Dat in tegenstelling tot een leven zonder God of gebod (even gechargeerd) waarin mensen geboren worden, kortere of langere tijd leven, sterven en weer tot stof vergaan. Of ze nu goed of kwaad doen, het doet er allemaal niet toe want je komt zonder iets op de wereld en je verlaat zonder iets de wereld weer. Dus het enige wat telt is het hier en nu, als je het nu maar goed hebt

Op zich ben ik het eens met het beeld van het leven zonder God dat je hier schetst. maar als je eenzelfde beeld schetst van het leven met God, dan wordt je geboren, leef je kortere of langere tijd, sterf je en ga je vervolgens naar de hemel of de hel afhankelijk van hoe je geleefd hebt? maar is dan het doel van je leven in de hemel komen?

Nee het doel van je leven is te leven in Gods liefde en tot Gods eer: God en je naaste liefhebben als jezelf. Het doel is ook niet de hemel, dat is alleen een tussenstation, het doel is een volmaakte nieuwe hemel en aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik zeg 'wat mijn leven zin geeft'. Ja, 'Mijn leven is zinvol, want God..' is lekker diepe filosofie. :)

En hoezo ben ik egocentrisch?

Is goed en kwaad een illusie of bestaat het echt?

En je geeft aan dat je geen idee hebt waarom we hier zijn, om vervolgens een statement te hebben van "We mogen ons ontzettend gelukkig rekenen dat we er überhaupt zijn.". Ooit over nagedacht of dieren het daar mee eens zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zeg 'wat mijn leven zin geeft'. Ja, 'Mijn leven is zinvol, want God..' is lekker diepe filosofie. :)

En hoezo ben ik egocentrisch?

Is goed en kwaad een illusie of bestaat het echt?

Off topic. Irrelevant voor deze discussie. We voerden deze discussie in een ander topic en daar gaf je geen antwoord meer. Ik heb er laatst nog iets gepost, ga maar kijken (iets met 'goed of kwaad...' topic). Maar als je echt antwoord wil: ja, goed en kwaad bestaan. Waarom ik dat vind mag je in dat andere topic uitvinden.

En je geeft aan dat je geen idee hebt waarom we hier zijn, om vervolgens een statement te hebben van "We mogen ons ontzettend gelukkig rekenen dat we er überhaupt zijn.". Ooit over nagedacht of dieren het daar mee eens zijn?

Ik weet niet of er dieren zijn die kunnen rationaliseren dat ze zich gelukkig mogen rekenen om te leven. Ik denk het niet. Hoezo?

Ik ben blij dat ik besta. Ik weet niet waarom we bestaan en of dat überhaupt een vraag is waar een juist antwoord op is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik zeg 'wat mijn leven zin geeft'. Ja, 'Mijn leven is zinvol, want God..' is lekker diepe filosofie. :)

En hoezo ben ik egocentrisch?

Is goed en kwaad een illusie of bestaat het echt?

Off topic. Irrelevant voor deze discussie.

Dat is dus nu juist weer wel on topic hier. Maar ik ga effe kijken bij ander topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee het doel van je leven is te leven in Gods liefde en tot Gods eer: God en je naaste liefhebben als jezelf. Het doel is ook niet de hemel, dat is alleen een tussenstation, het doel is een volmaakte nieuwe hemel en aarde.

Maar hoe is dat verschillend zonder God? Dan kun je toch leven voor de liefde en eer van de mensen waarmee je samen leeft en je naaste ook liefhebben zoals jezelf?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee het doel van je leven is te leven in Gods liefde en tot Gods eer: God en je naaste liefhebben als jezelf. Het doel is ook niet de hemel, dat is alleen een tussenstation, het doel is een volmaakte nieuwe hemel en aarde.

Maar hoe is dat verschillend zonder God? Dan kun je toch leven voor de liefde en eer van de mensen waarmee je samen leeft en je naaste ook liefhebben zoals jezelf?
Volgens mij zit daar niet zo veel verschil in.
Link naar bericht
Deel via andere websites

@ rutgerza en humanist: Ik ben niet gelovig opgevoed, dus heb nooit de zin van mijn leven in God gezocht, en moet zeggen dat ik mijn leven nu niet als meer zinvol beschouw sinds ik in God geloof. het is nog net zo zinvol/zinloos als voorheen, iets waar ik trouwens prima mee kan leven ;)

Maar vandaar dat ik me afvraag waarom sommige christenen het gevoel hebben dat God alleen hun leven zin geeft..... ik zie dat (nog) niet zo...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoor christenen soms praten over dat het leven zonder het bestaan van een God hen zo zinloos lijkt.

Ben ik helemaal mee eens. overigens heeft het leven met God evenmin zin.

Maar hoe geeft het bestaan van God ons leven zin? hoe geeft het bestaan van God antwoord op de vraag waarom wij hier zijn, en wat ons bestaan uitmaakt?

Uiteindelijk geven die vragen m.i. geen antwoord op wat de zin van het leven zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoor christenen soms praten over dat het leven zonder het bestaan van een God hen zo zinloos lijkt.

Maar hoe geeft het bestaan van God ons leven zin? hoe geeft het bestaan van God antwoord op de vraag waarom wij hier zijn, en wat ons bestaan uitmaakt?

Wat is de zin van een bestaan dat gemiddeld 75 jaar duurt en waarvan al hetgeen dat gedurende dit bestaan door het individu of gedaan of gedacht of uitgevoerd werd in de tijd uiteindelijk vruchteloos en / of nutteloos blijkt te zijn.

Gedurende zijn bestaan kan hij zichzelf misschien wijsmaken dat zijn denken of daden de gemeenschap voor lange tijd zal dienen.

Maar de realiteit is echter dat zeer uitzonderlijk één enkel individu nog herinnerd wordt, en dat hij of zijn werk sporadisch weer eens herdacht wordt om dan uiteindelijk toch in de mist van het verleden voor goed te verdwijnen

Deze korte termijn visie is dan het “zinvol†bestaan van hen die zichzelf als producten van de evolutie ( als geëvolueerde apen) beschouwen.

Voor hen die het geluk gehad hebben om geboren te zijn met wat intellect en in een zone van welstand kan een korte termijn visie dan nog “zinvol “ lijken., Maar voor de meerderheid op deze wereld die in ziekte, ellende en oorlog geboren zijn en daarin ook sterven, wordt zo’n bestaan toch niet als zeer zinvol ervaren.

Daarentegen is een zinvol bestaan voor hen die zich als een door God geschapen wezens beschouwen, een bestaan waarbij hetgeen in het leven gebeurd een eeuwigheidswaarde heeft.

Dit omdat het bestaan hier op de aarde als een vormingsperiode voor het individu geldt. Waarbij de opgedane ervaring of karaktervorming niet voor altijd stopt of verloren gaat met het afsluiten van het aards bestaan.

Bij de schepping van de mens was het Gods bedoeling dat de mens eeuwig zou leven in harmonie met het systeem waarin hij geschapen werd.

Door de opstand van Adam is er echter een en ander veranderd en werden zijn nakomelingen in een chaotische en vreselijke situatie gedompeld. Waardoor vanaf dan tot op vandaag de mens geconfronteerd wordt met een wereld vol van ziekte, ruzie, hongersnood en vernieling.

God echter heeft beloofd, waarbij hij zijn belofte heeft onderbouwd door de komst van Christus naar deze aarde, dat aan ieder mens zonder onderscheid de gelegenheid aangeboden wordt om deel te hebben aan een nieuwe schepping. Waarbij hij dan als herschapen wezen zal leven op een vernieuwde aarde, onder een vernieuwde hemel en waarbij geen oorlog, ziekte, leed of pijn meer aanwezig zal zijn.

Hetgeen de mens op vandaag dan kan sterken in alle omstandigheden van het leven, hetzij goede hetzij kwade dagen, om vol vertrouwen en in vrede de toekomst tegemoet te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid