Spring naar bijdragen

Christenen Irak: Bekeer of sterf


Aanbevolen berichten

Christenen in Mosul moeten zich tot de islam bekeren, een religiebelasting betalen of sterven. De oude christelijke gemeenschap in Mosul is sinds zaterdag zo goed als vertrokken uit de Noord-Irakese stad. Radicale moslims hadden de christenen een ultimatum gesteld. Dit schrijven verschillende media.

Een dag nadat dit nieuws bekend was geworden kwamen de nog overgebleven christenen bijeen onder een kerkdak, schrijft de New York Times. Nadat de pianist het Iraakse volkslied had gespeeld, barst Manhal Younis in huilen uit. "Ik voel mij geen Iraakse christen meer," zegt ze in de nabijheid van haar drie dochtertjes. Een moslima zit naast haar. Ze steekt haar hand uit en fluistert: "U komt hiervandaan. We betreuren het wat u in naam van de islam wordt aangedaan."

Ultimatum
Strijders van de Islamitische Staat (IS) in Irak en al-Sham namen Mosul onlangs in. Een paar honderd christenen bleven toch in de stad. Maar vorige week stelden de extremisten de christenen een ultimatum dat zaterdagmiddag afliep: bekeer je tot de islam en betaal een religieuze belasting of kom om door het zwaard. De verklaring werd gisteren verspreid en onder meer in moskeeën voorgelezen.

"Vijf christelijke gezinnen hebben zich tot de islam bekeerd," voegt Younadim Kanna, een christelijk, Iraaks parlementslid toe. "Dat deden ze om in leven te blijven." Een katholieke bisschop uit Mosul zei dat de afgelopen dagen 150 christelijke families de stad achter zich hebben gelaten. Volgens het persbureau Reuters zijn er momenteel waarschijnlijk nog slechts zo’n 200 christenen in de stad.

In een kerk, midden in een islamitische wijk, hangt een spandoek met de tekst: 'Ik ben Irakees. Ik ben christen.'

Bron: CIP/ NY Times/ NRC Handelsblad/ ANP

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bizar, wat zou je zelf doen? De rest van je leven crypto christen zijn of vluchten vanwege je geloof. Of indd je bekeren tot het salifisme wat uiteindelijk gevolgen heeft voor je behoud? Wat zijn we gelukkig gezegend dat je hier vrij kunt zijn met godsdienst of atheisme.

Als ik dit soort verhalen en berichten lees heb ik altijd het liedje van mortification in m, n hoofd van die for your faith.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bizar, wat zou je zelf doen? De rest van je leven crypto christen zijn of vluchten vanwege je geloof. Of indd je bekeren tot het salifisme wat uiteindelijk gevolgen heeft voor je behoud? Wat zijn we gelukkig gezegend dat je hier vrij kunt zijn met godsdienst of atheisme.

Als ik dit soort verhalen en berichten lees heb ik altijd het liedje van mortification in m, n hoofd van die for your faith.

De meerderheid slaat op de vlucht. Eerst naar Koerdistan en vanaf daar waarschijnlijk uiteindelijk naar het Westen. Het einde van de eeuwenoude christelijke gemeenschap van Irak. Triest maar waar. :(
Link naar bericht
Deel via andere websites
De meerderheid slaat op de vlucht. Eerst naar Koerdistan en vnaf daar waarschijnlijk uiteindelijk naar het Westen. Het einde van de eeuwenoude christelijke gemeenschap van Irak. Triest maar waar. :(

Het lijkt de 11e eeuw wel waarin het christendom onder islamitisch geweld steeds meer en meer weggedrongen wordt. De reactie van het christendom toen (na eeuwen van islamitische agressie) was de eerste kruistocht. Ik mag hopen dat de christenen van nu geen eeuwen nodig hebben om tot een antwoord te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Franse regering gaat christenen die het noorden van Irak zijn ontvlucht wegens de dreigementen van ISIS, asiel aanbieden.

Christenen in Mosul werden vorige week geconfronteerd met een ultimatum, dat zaterdag verliep. Ze werden voor de keuze gesteld zich te bekeren tot de islam of de helft van hun inkomen af te staan. Anders kan dat hun dood betekenen.

ISIS

Sinds de opmars van ISIS begon in Noord-Irak, zijn honderden gezinnen al uit Mosul gevlucht. Verschillende godsdiensten hebben in de stad altijd naast elkaar bestaan. Veel christenen zijn naar Koerdistan uitgeweken. ISIS heeft alle vrouwen in Mosul bevolen volledig gesluierd over straat te gaan. Wie dat niet doet, kan streng gestraft worden.

Bovendien zou ISIS alle vrouwen en meisjes in Mosul dwingen tot besnijdenis.

Asiel

In een gezamenlijke verklaring van de Franse ministers van Binnen- en Buitenlandse Zaken krijgen de Iraakse christenen politiek asiel aangeboden. Frankrijk staat in nauw contact met gemeentelijke en regeringsfunctionarissen in Irak om de christenen te beschermen, staat ook in de verklaring.

De Iraakse premier Maliki heeft de behandeling van christenen in Noord-Irak veroordeeld. Hij heeft maatregelen genomen om christenen die door toedoen van ISIS dakloos zijn geworden, te helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid