Spring naar bijdragen

(christelijke) fantasy fantopic!


Aanbevolen berichten

Gegroet mede-fantasy fans,

Tot mijn afgrijzen is er - voor zover ik kan zien - nog geen fantopic voor schrijvers als C.S. Lewis en Tolkien. Dat kan natuurlijk niet. Daarom grijp ik deze gelegenheid aan om zo een topic te starten:

http://insidemovies.ew.com/2014/07/16/j ... -new-film/

Er komt dus een film over het leven van Lewis en Tolkien! |P

Daarnaast wachten we natuurlijk met smart op het derde en laatste deel van The Hobbit! Hoe vonden jullie de Hobbit-trilogie tot nu toe? Verwacht je veel van de derde film?

(christelijke) fantasy fans, leef je uit in dit topic!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een fantasy fan! |P|P

Christelijk hoeft het van mij niet te zijn want ik vind bijvoorbeeld Het lied van ijs en vuur ook mooi.

De eerste twee delen van de Hobbit vond ik prachtig (ondanks de afwijking van het boek) en heb dan ook hoge verwachtingen van het derde deel. Kan niet wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik zocht even naar een goede verzamelterm. Aanleiding voor het topic was een film over Tolkien & Lewis, vandaar.

Mijzelf kan het werk van GRRM ook bekoren. Daarnaast ook het werk van Robin Hobb. Het schijnt dat zij werkt aan een nieuwe trilogie over Fitz and the Fool. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste scene van the Hobbit (2?) was toch wel die dwergen in die tonnen die de rivier afgaan toen die dam brak (of sluis openging ofzo). :#

Zoals ik eerder zei in 'Wat lees je nu?'-topic: Game of Thrones. Elke aflevering is bijna een film te noemen. Wat ik, net als bij LOTR, briljant vind, zijn de fantasie-talen.

Ben met Game of Thrones (of eigenlijk A Song of Ice and Fire) nog maat halverwege het eerste boek.. ze zijn allemaal 700-1500 pagina's lang ofzo dus...

Er komt binnenkort ook een nieuw Harry Potter(-geïnspireerd) boek van JK Rowling. We leven in de hoogtijdagen van fantasy. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hou erg van fantasy, maar de laatste tijd lees ik minder 'hoge fantasy' dan ik vroeger deed. Op den duur werd het voor mij toch net iets teveel een Tolkien-kopie. Net iets teveel opnieuw die pseudomiddeleeuwse setting (waar ik opzich best van houd) terwijl een genre als fantasy zich juist zou kunnen lenen voor hele rare nieuwe dingen.

A song of ice.. staat trouwens nog wel op mijn 'te lezen' lijst. De tv serie bevalt me goed. Dat zal nog veel lezen worden. De laatste volledige fantasy serie die ik gelezen heb is The Wheel of Time. Heb ik erg van genoten. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De afgelopen weken heb ik een hoop boeken van Brandon Sanderson gelezen. Ik beveel ze zeker aan! Ik hou van fantasy maar ik vind de meeste boeken onleesbaar omdat ze slecht geschreven zijn, originaliteit missen of gewoonweg te onzinnig zijn. De boeken van Sanderson vind ik echt heerlijk.

De boeken die ik van hem gelezen heb:

-Mistborn Trilogie

-Warbreaker

-Elantris

-Stormlight Archive (boek 1, 2)

Stuk voor stuk mooie boeken. Mistborn is echt een geweldige trilogie met een bijzondere sfeer; inderdaad niet dat pseudo-Middeleeuwse cliché. Warbreaker vond ik bij tijd en wijle zelfs ontroerend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De afgelopen weken heb ik een hoop boeken van Brandon Sanderson gelezen. Ik beveel ze zeker aan! Ik hou van fantasy maar ik vind de meeste boeken onleesbaar omdat ze slecht geschreven zijn, originaliteit missen of gewoonweg te onzinnig zijn. De boeken van Sanderson vind ik echt heerlijk.

De boeken die ik van hem gelezen heb:

-Mistborn Trilogie

-Warbreaker

-Elantris

-Stormlight Archive (boek 1, 2)

Stuk voor stuk mooie boeken. Mistborn is echt een geweldige trilogie met een bijzondere sfeer; inderdaad niet dat pseudo-Middeleeuwse cliché. Warbreaker vond ik bij tijd en wijle zelfs ontroerend.

Klinkt intressant. Misschien dat ik me dan eens aan Mistborn moet gaan wagen. :)

Ik moet zeggen dat ik een tikje sceptisch ben wat betreft Sanderson. Ik weet niet helemaal wat ik van hem moet denken wat Wheel of Time betreft. Ik vond de eerste delen die hij ervan schreef best goed, maar het laatste deel stelde me wel weer een klein tikje teleur. Maar goed, dat zou net zo goed ook met Robert Jordan gebeurd kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De verwachtingen voor het laatste deel van Wheel of Time waren denk ik te hoog gespannen. Na 13 of wat delen had die serie m.i. geen momentum meer waardoor het heel lastig was om de zaak tot een goed einde te brengen. Zelf denk ik dat Sanderson's boeken beter waren dan de laatste boeken van Jordan. Zeker als je, je bedenkt dat Sanderson ontzettend beperkt werkt in zijn creativiteit door de instructies die Jordan heeft nagelaten en ook de invloed van Jordan's weduwe.

Ik raad je aan om Mistborn eens te proberen. Ik heb die hele trilogie in korte tijd gelezen omdat ik er helemaal in zat. Zeker de sfeer is erg bijzonder van die wereld is uniek en bijzonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik ben nu een stuk verder gevorderd met The Stormlight Archive. Het zijn dikke pillen van 1000 pagina's of zo per stuk. Het moet de grote serie van Sanderson worden van in totaal 10 delen waarvan er nog maar 2 delen gepubliceerd zijn; weet dus waar je aan begint.

Maar qua sfeer, karakterverdieping en world building is het in mijn ogen echt zeer veelbelovend en boeiend. Sanderson heeft mij echt overtuigd van zijn kwaliteiten: de beste fantasy auteur van dit moment.

Waar George R.R Martin me nooit kon bekoren met zijn Song of Ice and Fire (ik heb niks met die soapserie) heeft Sanderson dat gedaan vanaf het eerste boek dat ik van hem las.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
De Grijze Jager is ook fantasy. Alleen het fantasydeel (wargals, e.d.) vind ik juist het slechtste van het boek.

Ik heb ze allemaal gelezen. Wel vermakelijk en makkelijk weg te lezen. Op het laatst vond ik het wel wat minder worden. Het fantasy gedeelte vond ik minimaal en ook niet sterk uitgewerkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inmiddels heb ik alle Sanderson boeken gelezen en zoek een nieuw fantasy boek om te lezen. Iemand nog tips? Geen Tolkien, Lewis, Jordan, Sanderson of Martin aub.

Terry Pratchett - Discworld boeken

Maar ik vermoed dat je dat wel kent.

Tad Williams - Otherland. Of het wel fantasy is of sci-fi, hangt van je definitie en per hoofstuk af I guess. Gaat over een tijd in de nabije toekomst waar een virtuel reality wereld bestaat waar mensen zich inpluggen. Men doet er van alles, van winkelen, in een soort van fantasy rpg meespelen, tot eerste wereld oorlog scenario's naspelen, tot zieke fantasieën beleven. En kennelijk is er ook iets gaande met mede deelnemers die kastplantjes worden in de echte wereld na ze ingeplugged waren.

Mervyn Peake - Gormenhast

Maar eigenlijk is dit boek eigenlijk geen fantasy maar een 'gothic novel' dat zich voornamelijk afspeelt in een niet in onze wereld bestaand kasteel in een niet bestaand gebied. Het draait om de leventjes van de verschillende mensen in het kasteel, van de kok, tot de lakei, tot de graaf van het kasteel.

Bij 'echte' fantasy zou ik nog Terry Goodkind - 'The Sord of thruth' serie kunnen noemen. Maar om heel eerlijk te zijn ben ik persoonlijk niet zo kapot van die serie. Ik vind het niet zo origineel allemaal, zeker als je the wheel of time kent en dan vind ik Goodkind toch van een stuk mindere kwaliteit. Wel springt die serie er uit qua morbide en gruwelijke details in de omschrijving van gebeurtenissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Grijze Jager is ook fantasy. Alleen het fantasydeel (wargals, e.d.) vind ik juist het slechtste van het boek.

Wat maakt dat het realistisch lijkt te blijven. Zowel de Grijze Jager-serie als de nieuwe Broederband-serie zijn stuk voor stuk toffe boeken!

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Grijze Jager is ook fantasy. Alleen het fantasydeel (wargals, e.d.) vind ik juist het slechtste van het boek.

Ik heb ze allemaal gelezen. Wel vermakelijk en makkelijk weg te lezen. Op het laatst vond ik het wel wat minder worden. Het fantasy gedeelte vond ik minimaal en ook niet sterk uitgewerkt.

Ik heb ze ook allemaal. Sommige verhalen staan mij meer aan dan andere. Vooral deel 8 en 9 zijn goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij 'echte' fantasy zou ik nog Terry Goodkind - 'The Sord of thruth' serie kunnen noemen. Maar om heel eerlijk te zijn ben ik persoonlijk niet zo kapot van die serie. Ik vind het niet zo origineel allemaal, zeker als je the wheel of time kent en dan vind ik Goodkind toch van een stuk mindere kwaliteit. Wel springt die serie er uit qua morbide en gruwelijke details in de omschrijving van gebeurtenissen.

Dat viel nogal tegen en bepaalde details vond ik ook weer erg langdradig worden, waarbij ik me afvroeg wat het nog bijdroeg aan de verhaal lijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja die hele Goodkind serie heb ik in mijn e-reader staan maar ben toen afgehaakt na de eerste hoofdstukken van Wizard's First Rule. Ik ga het nu nog een tweede kans geven en dan zie ik wel.

Jou kennende zal het je niet bevallen. :)

Nog een zwakte van die serie vind ik dat het geen opzet van een serie had oorspronkelijk. Dat tweede deel komt iets te kunstmatig over.

Ik heb twee delen gelezen, ik vraag me af of daar ooit een derde bij zal komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid