Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Aangezien de groep gebruikers zelf ook steeds ietsje ouder wordt (aangezien users blijven hangen ook na hun jeugdige leven) leek het me wel geschikt om een werk topic te openen. Uiteraard kan je hier praten over werk maar ook over werkloosheid. De goede dingen, de verdrietige dingen enz enz. Ik zal zelf aftrappen.

Het zit er dan eindelijk aan te komen; werkloosheid. Eind deze maand ben ik voor het eerst werkloos. Natuurlijk heb ik al een WW uitkering aangevraagd (en toegewezen gekregen). Ben nu ook druk bezig met een omscholing.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie als (voormalig) werklozen hiermee omgaan/om zijn gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ontvang Wajong, dus heb nooit een echte langdurige baan gehad. Wel doe ik hier en daar vrijwilligerswerk, maar dat zijn geen weekvullers.

Ik weet mijn dagen echter prima te vullen door het aanhouden van een soort dagritme, waarin ik eigen werk, gebed en ontspanning afwissel en waarin ik redelijk op tijd opsta en naar bed ga.

Het scheelt ook dat ik graag alleen ben.

Het belangrijkste is, denk ik, dat je thuis iets te doen hebt, dat je drie maal daags gezond blijft eten en dat je niet verslonst.

Je kunt een hobby zoeken, (kortdurend) vrijwilligerswerk doen, meer gaan sporten, onderwerpen bestuderen die je boeiend vindt, extra tijd met je gezin doorbrengen als je dat hebt, meer tijd aan gebed of contemplatie besteden, dat soort dingen.

Uiteraard doe je dat naast het zoeken naar nieuw werk, als dat van toepassing is.

Je geest blijft dan ook fit, je persoonlijke ontwikkeling stagneert dan niet en als je dan weer gaat werken, dan hoef je minder aan de structuur van een werkdag terug te wennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nadat ik was afgestudeerd heb ik een aantal maanden ongeschoold werk gedaan tot dit werk stopte (seizoensgebonden). Vervolgens heb ik een paar maanden gewacht en daarna toch maar een uitkering aangevraagd. Toen een tijd gesolliciteerd en een tijd een uitkering gehad. Ik heb daarnaast toen een vrijwilligersbaantje gehad wat aansluit op mijn studie achtergrond, het heeft niet tot betaald werk geleid. Uiteindelijk gelukkig een paar jobs gevonden. Tijdelijke 0 uren contractjes, waarmee ik qua inkomen eigenlijk amper boven uitkeringsniveau uitkom en waar ik overgekwalificeerd voor ben. Maar in deze tijd ‘mag’ ik blij zijn überhaupt werk te vinden.

Hoe ik er mee om ga? Je geluk niet af laten hangen van het werk wat je wel of niet hebt, maar dingen ernaast doen en zoeken in je leven die betekenis voor je hebben en je gelukkig maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik werk zins een half jaar als grossier medewerker bij een automaterialen handelaar met voor het eerst in m, n leven een 36 uur contract. Ik bezorg onderdelen aan klanten, magazijn werkzaamheden en intern logistiek. Waar ik nu werk is de mooiste baan die ik heb gehad, toen ik hoorde dat mijn baas christelijk is begonnen mijn oogjes wel even te glunderen xd. M, n baas heeft een boek geschreven, management met de bijbel. Ook mag ik daar groeien in het bedrijf, mijn baas vind talent ontwikkeling heel belangrijk. Ik mag zelf m, n tempo aangeven als ik weer iets nieuws wil leren :) . Ik ben ervan overtuigd dat ik deze baan door de hand van God heb gekregen.

Kwa werk een zeer gelukkig en tevreden mens. Ik weet hoe het is om jaren wegens ziekte niet te kunnen werken, ik voel me echt gezegend en gelukkig met m, n nieuwe job.

Nu nog een leuke gereformeerde vrouw en als het lukt kinderen. En wat vaker Zondags naar de gereformeerde kerk haha :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik van nu bijna 5 jaar aan het werk en uit het onderwijs stappen was voor mij de beste beslissing.

4 jaar van korte interim naar iets langere interim en weer thuis zitten. Soms zat ik een paar dagen thuis, soms een half jaar. Die onzekerheid en het alles doen om op een goed blaadje te staan, kon ik niet meer aan. Elke keer werd ik er quasi depressief van en met de minder goede relatie die ik toen met mijn moeder had, werd ik er diep opgelukkig van.

Vorig jaar augustus heb ik dan besloten in opleiding te gaan voor een omscholing en zo ben ik uiteindelijk terecht gekomen op de Christelijke Mutualiteit (CM) hier in België. Nu heb ik een jaarcontract en dat is voor mij enorm veel. Ook heb ik na de uren echt gedaan met werken en het loon valt heel goed mee. Na dat jaar kan ik een verlenging krijgen (en daarna nog eens), maar ik hoop tegen dan al een vast contract op een andere dienst te hebben. Ik ben alvast geslaagd voor de testen die dat mogelijk kunnen maken, dus nu is het wachten op interne vacatures.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem, succes met zoeken en wie weet heb je het geluk iets tegen te komen wat je ligt en leuk vind. Toen ik, 12 jaar geleden alweer, klaar was met mijn studie kon ik niet direct iets vinden, uit noodzaak heb ik toen bij mijn huidige werkgever gesolliciteerd met het idee ondertussen door te solliciteren en na een maandje of wat weer te vertrekken. Uiteindelijk zit ik na 12 jaar nog steeds bij die werkgever en bevalt het me over het algemeen prima. Waarmee ik wil zeggen dat het soms verassend kan zijn wat je leuk vind en niet teveel 1 bepaalde richting op moet zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt, Quest!

Ik heb nooit gesolliciteerd bij mijn huidige werkgever. Ik heb toevallig mijn cv in de database van de VDAB (Vlaamse dienst voor arbeidsbemiddeling) eens aangepast op een doordeweekse ochtend, waardoor ik "bovenaan" kwam te staan. Zij hebben net op dat moment mensen gecontacteerd, waaronder mij... En na het gesprek en de test mocht ik beginnen. Eindelijk eens iemand die mij een kans gaf om totaal van koers te veranderen, ben ik heel dankbaar voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat klopt, Quest!

Ik heb nooit gesolliciteerd bij mijn huidige werkgever. Ik heb toevallig mijn cv in de database van de VDAB (Vlaamse dienst voor arbeidsbemiddeling) eens aangepast op een doordeweekse ochtend, waardoor ik "bovenaan" kwam te staan. Zij hebben net op dat moment mensen gecontacteerd, waaronder mij... En na het gesprek en de test mocht ik beginnen. Eindelijk eens iemand die mij een kans gaf om totaal van koers te veranderen, ben ik heel dankbaar voor.

Je mag weleens geluk hebben toch? Dat heb ik ook gehad denk ik: direct bij de eerste sollicitatie aangenomen met een vast contract. Ik kon kiezen: vakantie en geen contract, of geen vakantie en een vast contract met behoud van reeds geboekte vakantie. Daar hoef ik geen tekening bij te maken toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik van nu bijna 5 jaar aan het werk en uit het onderwijs stappen was voor mij de beste beslissing.

Leuk om te lezen. Ik stap het basisonderwijs uit. En ben nu aan het omscholen voor programmeur. Het enige wat ik spijtig vind is dat ik aan een contract vastzit waarbij is opgenomen dat ik niets negatiefs mag vertellen over mijn (bijna) vorige werkgever. Ik had graag een boekje open willen doen richting onderwijsinspectie, UWV en de ouders. Ik had dan wel een vaste baan maar een zware burn-out is toch wel een indicatie dat ook dat niet fijn is. Ik heb overigens heel veel collega's ziek zien worden in het onderwijs. Van mijn afstudeergroep werkt minder dan de helft nu nog in het onderwijs.

Fijn dat je nu wel een baan hebt gevonden met vastigheid. Voor mij is het proces van zoeken eigenlijk net begonnen en de arbeidsmarkt ziet er in deze richting wel relatief gunstig uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik werk zins een half jaar als grossier medewerker bij een automaterialen handelaar met voor het eerst in m, n leven een 36 uur contract. Ik bezorg onderdelen aan klanten, magazijn werkzaamheden en intern logistiek. Waar ik nu werk is de mooiste baan die ik heb gehad, toen ik hoorde dat mijn baas christelijk is begonnen mijn oogjes wel even te glunderen xd. M, n baas heeft een boek geschreven, management met de bijbel. Ook mag ik daar groeien in het bedrijf, mijn baas vind talent ontwikkeling heel belangrijk. Ik mag zelf m, n tempo aangeven als ik weer iets nieuws wil leren :) . Ik ben ervan overtuigd dat ik deze baan door de hand van God heb gekregen.

Kwa werk een zeer gelukkig en tevreden mens. Ik weet hoe het is om jaren wegens ziekte niet te kunnen werken, ik voel me echt gezegend en gelukkig met m, n nieuwe job.

Nu nog een leuke gereformeerde vrouw en als het lukt kinderen. En wat vaker Zondags naar de gereformeerde kerk haha :#

Mooi verhaal! :) Enneh, alles komt op Zijn tijd ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem, hier in België is het Vlaamse onderwijs de werkgever met het grootste aantal burn outs onder werknemers, dat is niet zomaar. Ik denk dat het ook overal hetzelfde valse liedje is, dus goed voor jezelf dat je jezelf iets beters gunt! Veel succes met de omscholing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...

Beetje late reactie, maar heb een omscholing tot Java programmeur gevolgd. Erg interresant. Veel in die richting gesolliciteerd. Veel afgewezen ivm gebrek aan ervaring ook hele goede gesprekken gehad ook een aantal 2e gesprekken.

Uiteindelijk ga ik toch net even wat anders doen wat je zou kunnen zien als een stapje lager maar wat wel goed bij mij past gezien mijn pedagogische/didactische verleden. Binnenkort ga ik aan de slag als test- en quality engineer. Heb er erg veel zin in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Belangrijkste is dat je werk leuk is, gefeliciteerd :)

Dank je. Ik ben er van overtuigd dat het werk leuk gaat worden en anders maken we het wel leuk. ;)

De (secundaire) arbeidsvoorwaarden zijn in ieder geval al wel leuk. Zo ontzettend anders als in het basisonderwijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beetje late reactie, maar heb een omscholing tot Java programmeur gevolgd. Erg interresant. Veel in die richting gesolliciteerd. Veel afgewezen ivm gebrek aan ervaring ook hele goede gesprekken gehad ook een aantal 2e gesprekken.

Uiteindelijk ga ik toch net even wat anders doen wat je zou kunnen zien als een stapje lager maar wat wel goed bij mij past gezien mijn pedagogische/didactische verleden. Binnenkort ga ik aan de slag als test- en quality engineer. Heb er erg veel zin in.

Ik heb een bachelor in de informatica (java was mijn beste vak) en ik herinner me ook nog hoe vaak je tegen de lamp loopt als je solliciteert als programmeur zonder ervaring. Eigenlijk willen ze een pas afgestudeerde met minstens vijf jaar ervaring en niet ouder dan zestien...

Ik heb trouwens ook de vergissing gemaakt om mijn eindwerk in C te doen, een taal waar ze toch meestal een hoger profiel dan een bachelor voor vragen, of het is al in de elektronica.

Vele gediplomeerde informatici staan trouwens een beetje sceptisch tegenover de omscholingscursussen en stellen dat die niet genoeg zijn om daadwerkelijk aan het werk te kunnen geraken... Ikzelf heb er niet zo'n mening over, simpelweg omdat ik het niet weet... Eigenlijk is altijd de beste optie om binnen te geraken als young potential, je verdient misschien iets minder dan een professional, maar het is wel een grote opstap, en meestal krijg je er een vaste job mee bij.

Testing en quality assurance heb ik ook gedaan (heb ook de ISTQB foundation level, niet de advanced omdat mijn bedrijf te gierig was :P)... Persoonlijk vind ik het nogal saai, zeker als je geen testcoördinator bent en b.v. niet zelf je scenario's mag opstellen, dan is het bijna het werk als van een aapje... Maar groeien is natuurlijk altijd mogelijk, en je moet ergens beginnen.

Veel succes dus!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je allemaal. Het is idd een junior functie in een groot (en goed aangeschreven) detacheringsbedrijf. Ik ben erg blij dat ze mij willen hebben zeker gezien de (toekomstige) mogelijkheden die ze bieden. Gratis opleidingen en talloze doorgroeimogelijkheden in verschillende richtingen en interessante klanten. Ik ga er (als voormalig leerkracht) redelijk op achteruit qua loon. Die achterstand loop ik echter waarschijnlijk binnen 3 jaar wel weer in. Dus eigenlijk, ondanks dat het wellicht soms wat saai is, ben ik blij met de kans. Blij dat ik het onderwijs uit ben en blij dat de werkloosheid beëindigd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een bachelor in de informatica (java was mijn beste vak) en ik herinner me ook nog hoe vaak je tegen de lamp loopt als je solliciteert als programmeur zonder ervaring. Eigenlijk willen ze een pas afgestudeerde met minstens vijf jaar ervaring en niet ouder dan zestien...

Dat klopt wel zo'n beetje. Als je vacature's bekijkt dan is het soms echt hardop lachen. Absurde eisen waar vrijwel niemand aan voldoet, en diegene die er aan voldoen zullen al wel werkzaam zijn voor een veel beter loon dan dat geboden wordt. Ook leuk vacature's waarbij ze kennis/ervaring van x vragen waarbij x een zeer specifiek programma is wat al jaren niet meer gebruikt wordt behalve in dat ene bedrijf waar de vacature is... Ik weet niet wie die vacature's opstellen maar soms zijn ze gewoon zwaar onrealistisch. Wellicht dat dat in andere bedrijfstakken ook zo is, maar het viel mij in ieder geval vaak op.

Wat ze zoeken is iemand die net afgestudeerd is (liefst van de uni), 20 jaar, 3 tot 5 jaar ervaring en genoegen neemt met een loon wat je ook kan verdienen als verkoper bij de MediaMarkt (om maar wat te noemen).

Vele gediplomeerde informatici staan trouwens een beetje sceptisch tegenover de omscholingscursussen en stellen dat die niet genoeg zijn om daadwerkelijk aan het werk te kunnen geraken... Ikzelf heb er niet zo'n mening over, simpelweg omdat ik het niet weet... Eigenlijk is altijd de beste optie om binnen te geraken als young potential, je verdient misschien iets minder dan een professional, maar het is wel een grote opstap, en meestal krijg je er een vaste job mee bij.

Ik ben binnengekomen als young professional. Je begint idd onderaan en zal je moeten bewijzen. Daar heb ik geen enkel bezwaar tegen. Ben al blij met de ingang en kansen die er zijn. Wat omscholen betreft, je moet toch ergens beginnen. Het opent in ieder geval de deur voor wat gesprekken en toont bij bedrijven dat je je wens om in de ICT te gaan werken ook actief kracht hebt bijgezet.

Testing en quality assurance heb ik ook gedaan (heb ook de ISTQB foundation level, niet de advanced omdat mijn bedrijf te gierig was :P)... Persoonlijk vind ik het nogal saai, zeker als je geen testcoördinator bent en b.v. niet zelf je scenario's mag opstellen, dan is het bijna het werk als van een aapje... Maar groeien is natuurlijk altijd mogelijk, en je moet ergens beginnen.

Veel succes dus!

Het is mij ook verteld dat het zo nu en dan saai kan zijn. Ik kan je vertellen dat het onderwijs ook niet elke dag spektakel was. De saaie dagen kom ik ook wel door, zeker als de collega's leuk zijn. Ik mag wel scenario's opzetten en veel communiceren met programmeurs, klanten en opdrachtgevers. Er zit dus wel afwisseling in gelukkig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inmiddels ben ik weg bij de mac. Ik werd te duur, maclogischerwijs houdt het dan op. Na twee weken bij de bezorgdienst van Scheer en Foppen te hebben gewerkt ben ik nu ruim twee maanden orderpicker en dat bevalt goed. Ik ben sinds ik bij de mac weg ben overigens een stuk losser geworden :E

Top dat je zo snel weer wat anders gevonden hebt. En ja, soms kan zo'n gedwongen vertrek ook mogelijkheden bieden op iets wat beter bij je past.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid