Spring naar bijdragen

ISIS (islamitische staat)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 347
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De Franse president François Hollande heeft woensdag opgeroepen tot een internationale conferentie over de bestrijding van Islamitische Staat (IS, voorheen ISIS).

De hoogste tijd...!!

Inderdaad! Tijd voor een harde aanpak, en dan bedoel ik ook een harde aanpak tegen de sympathisanten in Europa. Mensen die dit soort groeperingen als 'helden' beschouwen, zijn voor mij ook al staatsgevaarlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Krijg nog steeds de rillingen als ik die beul zie, laten we hopen dat de daders worden gestraft!

Het is jammer, maar het is vooral politiek. Want het is geen nieuws. Onthoofdingen vonden ook al plaats in 2012. Van druzen en alawieten, en tegenstanders, maar ook specifiek van christenen. Wat er is te zien, wil je echt niet zien, maar het is gewoon toegankelijk.

De gematigde rebellen worden nog steeds behandeld als een te ondersteunen georganiseerde macht. Maar zij worden zelf onder een schrikbewind geplaatst, dat van hun (in hun eigen perspectief) niet veel meer vraagt, dan hun eigen geloof wat strenger te hanteren. Zij hebben ook geen keus, en democratie heeft er sowieso geen schijn van kans. Integendeel, democratie werkt hier tegen: Dat de Islamitische Staat zo snel groeit is ook omdat de Soennitische minderheid (van zeg 20%) in Irak liever zich nu even laat leiden door de militanten die hun zaak dienen - hoewel ze tever gaan- dan door de goddeloze Shiïeten (zeg 60%) die hun democratisch recht gebruiken om ook een meerderheidspartij gaan vormen.

Ook de gematigde koerden nu worden ondersteund. Maar er zijn ook echt heel veel meer radicale koerden, die de Turkse regering willen aanvallen. Dat is vragen om een nieuwe ontwikkeling. Want ook daar geldt dat niet iedereen het eens is (integendeel) maar dat de gemeenschappelijke zaak méér eenheid brengt, dan een onderling spanningsveld op gezag en met steun van het buitenland.

Het algemene verhaal is dat de gematigden zich niet door het buitenland laten classificeren, laat staan dat ze zich zouden laten leiden door Saudie-Arabië, Quatar, en/of het Westen. En dat temeer als ze het onderling ook op een akkoordje kunnen gooien met hun eigen volksgenoten.

Het komt erop neer dat nog steeds zonder veel gevoel voor realiteit zelfbedachte pionnetjes naar voren worden geschoven die dan weer steun krijgen van het buitenland. En steeds wordt het echte controleren van de problemen uit handen geslagen van degenen die het ook daadwerkelijk controleren en echt de baas zijn. Turkije is de nieuwe verliezer omdat gewapende gematigde koerden zich niet laten onderscheiden van meer militante anti-Turkse koerden.

Samenwerking met de huidige machthebbers zal dus éérder totstandkomen in de regio zelf dan dat vanuit het westen een real-politieke drang komt. Op afstand ligt het simpel; een vijand van een vijand is geen vriend, zie http://www.telegraaf.nl/buitenland/2299 ... IS___.html Maar in de regio zelf zal een bondgenoot worden herkend aan de mate van beheersbaar willen samenleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Krijg nog steeds de rillingen als ik die beul zie, laten we hopen dat de daders worden gestraft!

Het is jammer, maar het is vooral politiek. Want het is geen nieuws. Onthoofdingen vonden ook al plaats in 2012. Van druzen en alawieten, en tegenstanders, maar ook specifiek van christenen. Wat er is te zien, wil je echt niet zien, maar het is gewoon toegankelijk.

Wat is het verschil met de spanjaarden die de Zuid-Amerikanse bevolking tot het christendom dwongen?

Inca priesters werden wreed gemarteld en daarna gedood als ze hun goden niet afzworen.

http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=11037

Link naar bericht
Deel via andere websites
Krijg nog steeds de rillingen als ik die beul zie, laten we hopen dat de daders worden gestraft!

Het is jammer, maar het is vooral politiek. Want het is geen nieuws. Onthoofdingen vonden ook al plaats in 2012. Van druzen en alawieten, en tegenstanders, maar ook specifiek van christenen. Wat er is te zien, wil je echt niet zien, maar het is gewoon toegankelijk.

Wat is het verschil met de spanjaarden die de Zuid-Amerikanse bevolking tot het christendom dwongen?

Inca priesters werden wreed gemarteld en daarna gedood als ze hun goden niet afzworen.

http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=11037

500 jaar?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is het verschil met de spanjaarden die de Zuid-Amerikanse bevolking tot het christendom dwongen?

Inca priesters werden wreed gemarteld en daarna gedood als ze hun goden niet afzworen.

http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=11037

Je geeft het zelf aan met je link: Het verschil is dat wat jij aanhaalt in je link, een schuldbelijdenis is die ligt in het verleden, terwijl de Islamitische Staat reëel actief is met overheersing en expansie, waarbij de Islamitische Staat nog niet eens tot een begin van inzicht is gekomen dat zij fout bezig is.

En het belang lijkt me ook duidelijk, en dat kenmerkt ook het actuele verschil: de Islamitische Staat is een gevaar voor het leven en de vrijheid in binnen- en buitenland.

Link naar bericht
Deel via andere websites
500 jaar?

Mohammed begon ook pas 600 jaar later. En misdaden tegen de menselijkheid verjaren niet!

En dus is het prima wil je nu eigenlijk zeggen. Boek fijn een enkeltje IS gebied en ondervindt het zelf.

Niet boos worden. :D Ik liet even de hypocrisie zien die sommige hier tentoon spreiden.

Ik ben net zo tegen IS als de meeste hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie die hypocrisie niet zo. Nergens in dit topic zie ik gebash van de Islam in zijn algemeenheid. En nergens hier zie ik de ontkenning van (historische) misdaden door andere groepen dan de moslims. Maar je kunt het mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze zich drukker maken over iets dat nu gebeurd dan iets dat 500 jaar geleden is gebeurd.

M.a.w.: waar maak je je druk om? ;) (Ja ik weet al dat je, je niet druk maakt etc. etc.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Honderden IS-strijders gesneuveld in Syrië

Bij hevige gevechten om een militaire luchtbasis in het oosten van Syrië zijn de afgelopen drie dagen meer dan driehonderd strijders van Islamitische Staat (IS) verwond of om het leven gekomen.

Het Syrische leger heeft het aantal luchtaanvallen op extremisten sterk opgevoerd, zei een woordvoerder van de activistische Syrische Observatorium voor Mensenrechten zaterdag.

Bij de ingang van de militaire basis Tabqa heeft een IS-strijder zichzelf opgeblazen. Het is niet bekend hoeveel militairen van het Syrische leger zijn omgekomen bij de gevechten.

De terreurbeweging probeert al dagenlang controle te krijgen over het vliegveld vanwege de strategische ligging ervan.

bron: NU.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet gepast, wel begrijpelijk. In het ND stond vandaag ook een treffend stuk over 'bidden voor ISIS'. Jezus zegt: bid voor je vijanden. Dat is best lastig, als het om mensen gaat die christenen martelen en doden. Je kunt wel voor ze bidden dat ze tot inkeer mogen komen en de weg van onverdraagzaamheid, haat en geweld achter zich laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is begrijpelijk, maar ik voel vooral ook een soort van mededogen met hen, dat zij zo vergiftigd zijn door het kwaad, dat zij zulke verschrikkelijke wreedheden kunnen begaan. Misschien wat gemakkelijk gezegd vanuit mijn luxe positie hier en we mogen zeker nooit oordelen over de haatgevoelens van wie dan ook, maar toch.

IS moet bestreden worden ja, desnoods met wapens, maar het is verschrikkelijk als iemand met zo'n vreselijke haat sterft. Dat is denk ik de meest bittere dood die je kunt sterven en dan niet per se vanwege dat hemel-helgedoe. Daar gaat God maar over.

Je kunt dan alleen maar hopen dat de laatste seconden nog een plotseling inzicht en berouw opleveren. In het aangezicht van de dood kan er veel gebeuren, zeg maar.

Bedenk wel dat er ook IS-gangers uiteindelijk zijn afgehaakt, vanwege de verschrikkelijke wreedheden die ze nu hebben gezien. Het zijn er misschien niet veel, maar ze zijn er wel. Soms kan een simpel weten van wat er écht speelt al genoeg zijn.

We kunnen daarom alleen maar bidden en of hopen dat er meer IS-gangers zullen inzien waar ze écht mee bezig zijn. Met het zwaard in de hand als dat nodig is ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ik me nog altijd afvraag is hoeveel IS nu werkelijk met de islam te maken heeft. Ongeveer zoveel als de IRA met het katholicisme?
De Islamitische Staat lijkt zich te beroepen op wat zij zien als een direct gebod van hun godsdienst; namelijk door de heilige oorlog een kalifaat oprichten binnen de dar-al-harq. De IRA had vooral een nationalistisch motief en theologie speelde daarin geen rol. Het lijkt me dus nogal een verschil.

Daarmee zeg ik niet ik denk dat ISIS en Islam samenvallen of dat ISIS representatief voor de wereldwijde moslimbevolking. Maar het helemaal van elkaar loskoppelen doet m.i. ook niet echt recht aan de realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Loskoppelen en neerzetten als een sociaal of politiek fenomeen lijkt me ook niet juist nee. Ik vroeg niet voor niets "hoeveel". Ik las laatst dat veel van die jongelui die de stoottroepen van IS vormen helemaal niet zo gelovig zijn. Dat vond ik gek. In hoeverre is de islam voor "de gewone man" in de gelederen van IS drijfveer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid