Spring naar bijdragen

ISIS (islamitische staat)


Aanbevolen berichten

Vreselijk dit, het viel mij ook al op. Minderheden in rusland krijgen meer bescherming dan de minderheden uit Irak. Nu zie ik

Rusland ook als vijand net zo als Hamas, IS en andere radicale gekken.

Wat kun je hier dan als westerse Christen, enkel dn alleen bidden?

De grap is dat Rusland waarschijnlijk een stuk christelijker is dan West-Europa inmiddels. Rusland past wat mij betreft überhaupt niet in het rijtje IS en Hamas. ;)

Daar heb je ook wel weer gelijk in ik neem het ook terug, toch is Poetin niet een vriend van mij. IS en Hamas is scum of the earth. Ik maak me ook zorgen over Israel in de toekomst, die extremisten hebben 1 doel vernietigen van Gods volk.

Maar de economische sancties tegen Rusland is niet voor niets, we moeten deze ex kgb,er niet onderschatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 347
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Vreselijk dit, het viel mij ook al op. Minderheden in rusland krijgen meer bescherming dan de minderheden uit Irak. Nu zie ik

Rusland ook als vijand net zo als Hamas, IS en andere radicale gekken.

Wat kun je hier dan als westerse Christen, enkel dn alleen bidden?

De grap is dat Rusland waarschijnlijk een stuk christelijker is dan West-Europa inmiddels. Rusland past wat mij betreft überhaupt niet in het rijtje IS en Hamas. ;)

Daar heb je ook wel weer gelijk in ik neem het ook terug, toch is Poetin niet een vriend van mij. IS en Hamas is scum of the earth. Ik maak me ook zorgen over Israel in de toekomst, die extremisten hebben 1 doel vernietigen van Gods volk.

De joden redden zich zo te zien prima.

Poetin ken ik persoonlijk niet maar het lijkt me niet eens zo'n ongeschikte man aan het hoofd van een vrij ruwe en harde natie die vrij slecht uit het communisme is gekomen.

Maar de economische sancties tegen Rusland is niet voor niets, we moeten deze ex kgb,er niet onderschatten.

De economische sancties zijn er omdat onze regering en de eurofielen in de EU dachten dat ze een smerig politiek spelletje wel zouden kunnen winnen. Uiteindelijk wonnen ze niet en daar zijn ze boos over. Je moet de alen in onze regering en die in Brussel niet onderschatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hongerdood dreigt voor 40.000 Yezidi's op berg in Irak

Op een berg bij de stad Sinjar in Irak zitten ongeveer 40.000 wanhopige Yezidi's gevangen. Als ze de berg verlaten worden ze gedood door strijders van de Islamitische Staat (IS, voorheen ISIS), als ze blijven, zullen ze sterven van de honger en dorst. De eerste doden, waaronder 40 kinderen, zijn inmiddels een feit.

media_xll_6981707.jpg

De slachtoffers kunnen vanwege de rotsachtige grond niet begraven worden. Ze krijgen noodgedwongen een graf van stenen. "Dit is een immens grote tragedie die effect heeft op het leven van duizenden mensen," vertelt VN-woordvoerder Davis Swanson vandaag vanuit Irak. "Er is een groot tekort aan essentiële levensbehoeftes als water, voedsel, onderdak en medicijnen."

Swanson laat aan persbureau Reuters weten dat in de afgelopen 24 uur enkele mensen zouden zijn gered door Koerdische milities, maar hij kon geen indicatie geven van de aantallen.

De Iraakse regering probeert water en eten te droppen op de berg, maar lang niet iedereen kan worden bereikt. Er is niet genoeg, veel verpakkingen gingen kapot wanneer ze op de harde rotsgrond vielen of kwamen in handen van IS.

Afgeslacht

Militanten van de IS veroverden dit weekend de stad Sinjar. De stad is al eeuwen de thuishaven van de Yezidi's. Zij vormen een van de oudste geloofsgemeenschappen van het Midden-Oosten, maar worden door extremisten beschouwd als duivelsaanbidders.

Tijdens hun opmars in Syrië en Irak toont IS tot nu toe geen enkele genade voor mensen die andere religies aanhangen. Shabaks, Turkmenen, Yezidi's en christenen, niemand is volgens analisten veilig voor de IS, zo meldt Washington Post. Hoewel veel conflicten in Irak gingen tussen soennitische en sjiitische moslims is de strijd van het soennitische IS anders. Iedereen, zelfs, soennieten die de waarden van de extreem religieuze en terroristische groep niet delen, zijn de vijand.

Reden voor de meerderheid van de 300.000 Yezidi's in Sinjar om tijdens de belegering te vluchten. Sommigen kwamen aan in kampen in de semi-autonome Koerdische gebieden, anderen zochten hun heil op de berg.

Daar kunnen ze nu geen kant op. Verlaten ze de berg dan lopen ze het risico afgeslacht te worden door IS. Veel van hun stadsgenoten die achterbleven in Sinjar ondergingen hetzelfde lot. IS plaatste dinsdag foto's op sociale netwerksites waarop te zien is hoe mannen in een rij op de grond worden gelegd en van achteren door het hoofd worden geschoten. Onder één van deze zeer expliciete foto's staat het commentaar 'vermoord ze als je ze vindt' geschreven.

Geen hulp

Achterblijver Khuldoon Atyas die de gewassen van zijn familie bewaakt, vertelt vanuit Sinjar dat hem wordt opgedragen zich te bekeren of anders te sterven. "Niemand komt ons helpen," vertelt hij aan The Guardian.

Vanuit de bergen laat vluchteling Nafi'ee, een van de weinigen van wie de telefoon nog batterij heeft, weten: 'Er is nauwelijks eten, er zijn geen wapens en er is geen water. We hebben een stuk brood dat we met zijn tienen moeten delen. We moeten twee kilometer lopen om water te halen. Gisteren waren er enkele luchtaanvallen tegen de jihadisten, maar die maakten geen verschil.'

Ook de 23-jarige Shibab Balki kon dinsdag nog communiceren met de buitenwereld. "Ik zag de dode lichamen met met mijn eigen ogen," klinkt het.

Abu Abbas, een 55-jarige ambtenaar die vluchtte naar Koerdistan vertelt aan persbureau AFP dat zijn kinderen en familie gevangen zitten. "Het grootste probleem is nu dat er geen eten is. Ze jagen op kleine dieren in de bergen en eten alles wat ze kunnen vinden. Verschillende kinderen zijn al gestorven en begraven in de bergen. Alle vrouwen geven hun melk aan de kinderen, of ze nou Yezidi, moslim of christen zijn."

40 kinderen dood

Zeker 500 Yezidi's waaronder de 40 kinderen stierven tijdens de belegering de afgelopen dagen. En het is nog niet voorbij. "De stress is enorm: uitdroging, vermoeidheid, mensen die dagen hebben gelopen. De fysieke impact voor de kinderen is heel groot, laat staan de psychologische impact," zo uit Unicef-woordvoerder Juliette Touma haar zorgen.

Genocide

In Bagdad hield Vian Dakheel, de vertegenwoordiger van de Yezidi's in het parlement een emotioneel betoog voor haar volk. Ze vroeg of iemand alsjeblieft naar haar wilde luisteren. Ze vertelde dat vrouwen door IS als seksslaven worden gebruikt en dat kinderen door uitdroging en honger sterven.

"Mijn mensen worden afgeslacht. Onze hele religie wordt van de aarde geveegd. Dit alles onder het mom 'er is geen andere God dan Allah". Er is een genocide onder de Yezidi's gaande. Broeders, los van alle politieke conflicten, er is humanitaire solidariteit nodig. Ik spreek hier in de naam humaniteit: red ons! Red ons!'.

Oproep Paus

De internationale gemeenschap moet zich inzetten om christenen te beschermen die in Noord-Irak door terreurbeweging Islamitische Staat worden verdreven. Dat heeft paus Franciscus vandaag gezegd. Het kerkhoofd vindt dat buitenlandse regeringen humanitaire steun aan de vervolgde christenen moeten geven.

Franciscus verzocht de internationale gemeenschap 'een einde te maken aan het zich ontluikende humanitaire drama en maatregelen te nemen om mensen te beschermen die door geweld worden bedreigd'. Vooral 'ontheemden en mensen die afhankelijk zijn van de solidariteit van anderen' moeten de hulp krijgen die zij nodig hebben, aldus de paus.

Naar Turkije

In Turkije zijn tot nut toe 150 Yezidi's toegelaten. Duizenden Irakezen, merendeels leden van de etnische Yezidi-minderheid, zijn gisteravond naar de Turkse grens gevlucht. Turkse functionarissen meldden donderdag dat er rond de 150 Yezidi's zijn toegelaten.

"Degenen met een paspoort zijn de grens overgestoken, maar de duizenden die dat niet hebben wachten aan de andere kant van de grens', zei de burgemeester van een plaats in Zuidoost-Turkije waar Yezidi's zijn ondergebracht.

bron: hln.be

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dringende oproep paus om Irak

Paus Franciscus heeft de internationale gemeenschap opgeroepen in te grijpen in Irak. Daar hebben soennitische strijders van ISIS veel christenen verdreven in hun opmars in het noorden.

683842.jpg

De paus roept wereldleiders op zo snel mogelijk een einde te maken aan de menselijke tragedie die deze mensen treft, zegt het Vaticaan in een verklaring. De mensen die op de vlucht zijn moeten volgens Franciscus beschermd worden en zo snel mogelijk de hulp krijgen die ze nodig hebben.

ISIS heeft de afgelopen dagen een aantal plaatsen in het noorden van Irak ingenomen. Het gaat om steden waar veel christenen wonen. Veel mensen zijn de bergen ingevlucht. Tienduizenden christenen zitten daar zonder voedsel en water.

NOS.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Een oplossing voor het geweld in Irak kan er volgens Timmermans alleen komen als alle Iraakse en regionale leiders samen streven naar een politieke oplossing." Aldus minister Timmerfrans in http://www.telegraaf.nl/buitenland/2294 ... rak__.html

Welk level van achterlijkheid heeft hij hier mee gescoord? Wat een naïeve domme man op totaal de verkeerde functie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Onderzoek betrokkenheid Nederlandse IS-strijders Irak'

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt wil weten wat voor consequenties het kabinet trekt als blijkt dat Nederlandse strijders van IS (voorheen ISIS) betrokken zijn bij de verdrijving en verhongering van de leden van de religieuze Yezidi-minderheid in Noord-Irak.

img-050114-175.jpeg

“Als in Noord-Irak sprake is van genocide, raakt dit de Europese Unie recht in het hart. IS telt namelijk honderden strijders met een Duits, Frans, Brits en Nederlands paspoortâ€, zegt Omtzigt tegenover NU.nl.

Hij wil van minister Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) weten of hij zich aansluit bij de woorden van de Amerikaanse president Barack Obama die de bedreigende situatie waarin de Yezidi’s zich bevinden “mogelijk genocide†noemde.

Volgens Omtzigt zijn de afgelopen weken alle tekenen van en pre-genocidale fase voorbij gekomen. “Bezittingen zijn onteigend, personen zijn gebrandmerkt en graven zijn vernield. IS is bezig de geschiedenis van de Yezidi’s te wissen.â€

Hij vindt dat het nu tijd wordt voor Timmermans om duidelijk stelling te nemen. "Niet handelen is ook handelen. In Rwanda spraken we ook onze afschuw uit.†De tijd van internationale afschuw en veroordelingen is voorbij, zegt de CDA’er. "De kogel of uithongering maakt niet uit. Het blijft genocide."

Europese Unie

Omtzigt heeft geen goed woord over voor de houding van de EU. Dat terwijl Europese onderdanen, uit onder andere Frankrijk, Duitsland en Nederland, nauw betrokken zijn bij de operaties van ISIS. "Ashton (de EU-buitenlandcoördinator red.) en Barroso (voorzitter Europese Commissie red.) zijn totaal afwezig."

De EU zou zich bij de Amerikanen moeten aansluiten en de Yezidi’s van noodhulp moeten voorzien in de vorm van voedseldroppings in de bergtoppen van Noord-Irak.

Vrijdagmiddag hebben de Amerikanen ook militair ingegrepen. Amerikaanse gevechtsvliegtuigen voerden een luchtaanval uit op de strijders van IS in de buurt van Arbil, de hoofdstad van Iraaks Koerdistan. De Franse president Francois Hollande steunt de luchtaanval en is bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen.

President Barack Obama gaf donderdag toestemming voor luchtaanvallen in Irak op strijders van IS. "Als we in een situatie verzeild raken waarin onschuldige mensen worden bedreigd met vreselijk geweld, hebben we een mandaat van de Iraakse regering om in te grijpen'", zei de president.

Donderdag komt de VN-Veiligheidsraad bijeen om de gestage terreinwinst van IS in Irak te bespreken.

bron: nu.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Amerikanen zijn nu begonnen met het bombarderen van ISIS. Op een Koerdische nieuwssite las ik dat ook vliegtuigen van de Turkse luchtmacht bombardementen zouden hebben uitgevoerd op ISIS-eenheden ter bescherming van vluchtende burgers. Laten we hopen dat het tij zo te keren is;

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ME heeft inmiddels ingegrepen. Van NOS.nl:

"In Den Haag is de mobiele eenheid in actie gekomen tijdens een anti-ISIS-betoging. Een grote groep tegendemonstranten gooide onder meer stenen naar de politie. De ME heeft de groep verjaagd en de betoging omgeleid.

De meer dan honderd betogers protesteerden tegen aanhangers van terreurbeweging ISIS, moslimradicalen en antisemitisme. Ze werden in de Schilderswijk opgewacht door allochtone jongeren die "Allah is groot" riepen.

Tijdens de onrust werd ook de camera van een verslaggever van persbureau Novum vernield. Zelf bleef hij ongedeerd, twittert hij."

Den Haag begint een beetje op Palestina te lijken met stenengooiende moslimsradicalen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
De ME heeft inmiddels ingegrepen. Van NOS.nl:

"In Den Haag is de mobiele eenheid in actie gekomen tijdens een anti-ISIS-betoging. Een grote groep tegendemonstranten gooide onder meer stenen naar de politie. De ME heeft de groep verjaagd en de betoging omgeleid.

De meer dan honderd betogers protesteerden tegen aanhangers van terreurbeweging ISIS, moslimradicalen en antisemitisme. Ze werden in de Schilderswijk opgewacht door allochtone jongeren die "Allah is groot" riepen.

Tijdens de onrust werd ook de camera van een verslaggever van persbureau Novum vernield. Zelf bleef hij ongedeerd, twittert hij."

Den Haag begint een beetje op Palestina te lijken met stenengooiende moslimsradicalen...

Mwah.. die demonstratie bestond naar ik gehoord heb uit behoorlijk wat onfrisse figuren, zou ik ook niet echt blij mee zijn als die hier door de straat liepen. Niet dat ik daarmee alles wil goed praten.

Maar goed de nederlandse politiek is nog aan hun 3 maanden durende vakantie bezig, dus van die kant hoeven we niks van daden drang te verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja die Pro-Patria demonstratie trekt inderdaad onfrisse figuren aan. Maar als de reactie "Allahu Akbar"-geschreeuw en gegooi van stenen naar de politie is zullen er alleen maar meer Nederlanders zich bedreigd voelen en reageren met sympathie voor een extreem-rechtse tegenreactie.

Zo escaleert het meer en meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja die Pro-Patria demonstratie trekt inderdaad onfrisse figuren aan. Maar als de reactie "Allahu Akbar"-geschreeuw en gegooi van stenen naar de politie is zullen er alleen maar meer Nederlanders zich bedreigd voelen en reageren met sympathie voor een extreem-rechtse tegenreactie.

Zo escaleert het meer en meer.

Vandaar ook mijn opmerking dat de Nederlandse volksvertegenwoordiging nog massaal aan hun veel te lange vakanties bezig zijn terwijl het volk zich meer en meer bedreigd voelt en steeds meer zijn best moet doen om rond te komen. Na de vakantie zullen ze vervolgens een mooi stukkie schrijven over verdraagzaamheid en respect en vervolgens gaan ze 2 weken herfstvakantie doen. Tussen herfst vakantie en kerst komt er dan een discussie los dat het ECHT niet langer zo kan, met als eindresultaat dat er een onderzoek zal volgen waar we na de kerst vakantie (2weken) en de nieuwjaarsborrels echt over gediscussieerd gaat worden.

Het gaat binnenkort fout in Nederland, dit zal getriggerd worden door een aanslag of iets dergelijks en dan krijgen allerlei onfrisse elementen steeds meer in de melk te brokkelen en dat is uiteindelijk voor niemand goed. Dat kun je de mensen die nu aan de macht zijn alvast kwalijk nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Timmermans durft niet te zeggen dat ISIS genocide pleegt

Timmermans schrijft aan de Kamer dat hij in grote lijnen achter de Amerikaanse aanvallen op ISIS staat. Ook stelt Nederland 400.000 euro beschikbaar voor humanitaire hulp. Het woord genocide durft hij echter niet in de mond te nemen.

timmermans_10.jpg

Zelden zal een Amerikaanse interventie met zoveel applaus over de hele wereld zijn ontvangen dan de aanvallen van Amerika de afgelopen dagen op ISIS, of, zoals het kalifaat liever genoemd wordt, op de Islamitische Staat. Ook Nederland heeft zich inmiddels uitgesproken. In een brief aan de Kamer schrijft Timmermans dat hij het een goede zaak vindt dat Amerika Irak te hulp schiet.

Vraag is dan natuurlijk of Nederland ook militaire steun gaat verlenen. Nu stelt onze defensie niet zoveel meer voor, maar een aantal aanvallen op doelen in Irak moet haalbaar zijn. Het lijkt erop dat dit kabinet daar niet aan denkt. Wel onderzoekt Timmermans of Nederland misschien kan helpen met het transport van goederen. Ook komt er 400.000 euro vrij die bestemd is om humanitaire hulp te leveren aan mensen die dat nodig hebben.

Heidenen

Vreemd genoeg ontstaat er een bijzondere paradox. Aan de ene kant is Amerika ongetwijfeld blij met de steun die zij, ook van Nederland, krijgen. Aan de andere kant lijkt ISIS deze beperkte aanvallen tot nu toe prima te vinden. Het geeft deze terroristische organisatie steun en eenheid. Strijders en, veel belangrijker, soennitische stammen hebben nu een gezamenlijke vijand. Het christelijke Westen dat wel bommen gooit als heidenen (in de ogen van veel moslims) op een berg in de problemen komen en niets doet als Assad met zijn barrel bombs slachtoffers maakt onder de moslims in Allepo.

Voor mij is het ook nog steeds de vraag waar deze aanvallen heen moeten gaan. ISIS is nauwelijks geraakt door de aanvallen van Amerika. De frontlijn ligt er hetzelfde bij en nog steeds kloppen de jihadisten op de deur van de Koerdische hoofdstad Irbil. Obama lijkt zich dat ook te realiseren. Hij heeft al personeel van het Amerikaanse consulaat laten verhuizen. Lijkt me voor de inwoners van Irbil niet een al te best teken.

Knullig

De grote vraag is nu: pakken de Amerikanen door en bombarderen ze ISIS uit de Koerdische gebieden? Of stoppen de aanvallen als de Jezidi's op de berg veilig weg zijn? Een nieuwe grondoorlog lijkt mij uitgesloten. Zoals ik gisteren al zei op deze site is ISIS niet te verslaan. Daarnaast zal Obama Amerika niet opnieuw in een hopeloze oorlog willen storten.

Ondertussen gaat er van alles mis. De sjiieten, die ISIS zouden moeten stoppen, liggen met elkaar overhoop. ISIS verovert keer op keer zwaar materieel in Syrië. De Amerikanen gooien hun hulppakketten van zo'n grote hoogte dat deze op de grond uit elkaar spatten. Gewoon knullig.

Genocide?

Tot slot dan nog een zwaar punt van kritiek op onze minister van Buitenlandse Zaken. Timmermans weigert te spreken van een genocide. Hij zegt dat dit achteraf moet worden onderzocht. Heel Haags. Heel Nederlands. Heel stom. Een genocide voorkom je niet door er achteraf een onderzoek naar te doen.

Soms is het prettig dat Nederland niet veel invloed heeft in de wereld. Met dergelijke uitspraken moet je daar niet aan denken.

bron: dagelijksestandaard.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moslims bedreigen priesterstudent om WeAreN-shirt

"We gaan jullie allemaal vermoorden."

wearenshirt.jpg

Het dragen van een WeAreN-shirt, uit solidariteit met de met de dood bedreigde christenen in Irak, is niet zonder risico. De Colombiaanse priesterstudent Jaider Chantré Sánchez (Aartsbisdom Utrecht) is gisteren bedreigd omdat hij met zo'n t-shirt (foto van het bewuste shirt hierboven) naar buiten ging. Ja, ook hier in Nederland zijn christenen niet veilig.

De priesterstudent beschrijft op Facebook wat er gebeurde toen hij gisteren met dat t-shirt naar de Heilige Mis in Utrecht ging:

"Na de mis kwam ik twee mensen tegen. Zij kijken naar mijn t-shirt, spugen op de vloer en schreeuwen tegen mij: we gaan jullie allemaal vermoorden. Jullie zullen van de aarde verdwijnen."

Je zou willen geloven dat moslims in Nederland niet ISIS achterna gaan, je zou willen geloven dat christenen in Nederland niet worden bedreigd omdat ze de bedreigde christenen in Irak steunen met een mooi gebaar, je zou kortom willen geloven dat het een groot onzinverhaal is om aandacht te trekken, maar dat is helaas niet het geval. Dit is echt gebeurd.

In een stukje dat Jaider Chantré Sánchez later op zijn Facebook zette, schrijft hij in het Spaans - zijn moedertaal - dat het twee moslims waren die hem bedreigden om zijn shirt. Hij schrijft dat hij zich absoluut niet veilig voelde op het moment dat de twee moslims hem verbaal aanvielen om zijn shirt: "Het was verschrikkelijk. Ik was echt bang. Op dat moment voelde ik wat onze broeders christenen in Irak elke minuut voelen. Dames en heren, het christen zijn is gevaarlijk geworden."

Ik kan me heel goed voorstellen dat hij bang was op het moment dat hij alleen over straat liep met een WeAreN-shirt en twee moslims ineens tegen hem begonnen te schreeuwen dat alle christenen dood moeten. Op steeds meer plekken in Nederland, met name in de grote steden waar veel moslims wonen, loopt het volkomen uit de hand met moslims die Joden, christenen en ja, ook journalisten bedreigen. En de politiek? Die staat erbij en kijkt ernaar.

bron: dagelijksestandaard.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Duizenden dode yezidi's liggen op straat'

In Noord-Irak waar tienduizenden yezidi's op de vlucht zijn geslagen voor terreurorganisatie Islamitische Staat (IS, voorheen ISIS), liggen duizenden doden langs straten en wegen.

m1mxs82ai57u_std1024.jpg

40.000 leden van de religieuze minderheid, voornamelijk vrouwen, kinderen, bejaarden en zieken, wachten nog steeds op hulp. 40.000 anderen hebben veilig gebied bereikt.

Dat heeft de Centrale Raad van de Yezidi's in Duitsland maandag laten weten. In Duitsland wonen ongeveer 90.000 yezidi's die deels in contact staan met familie in Irak.

Bij de voedseldroppings van de afgelopen dagen is ook apparatuur afgeworpen om mobieltjes op te laden met behulp van zonnecellen.

Kinderen

Volgens de Duitse yezidi's komen er steeds meer berichten over verkrachtingen binnen, ook van meisjes die pas 12 of 13 jaar oud zijn.

Ook kinderen worden gedood en soms ook onthoofd. Meerdere ooggetuigen hebben gemeld dat hoofden van vermoorde kinderen op houten palen zijn gespietst.

Wanhoop

De wanhoop onder de vluchtelingen is kennelijk zo groot dat maandag een Britse hulpmissie aan de yezidi's moest worden afgebroken.

Er stroomde een enorme mensenmassa samen tijdens de voedseldropping op een berg zodat de piloot van het toestel bang was mensen te raken. Het militaire vliegtuig moest de missie daarom afbreken, aldus een zegsvrouw van premier David Cameron.

Neergeslagen

Ondertussen heeft IS na dagenlange strijd een gewapende tribale opstand tegen hun heerschappij in het oosten van Syrië neergeslagen. Dat melden het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten en in Turkije gevestigde activist Thaer ak-Deiri maandag.

De opstand van de Shueitat-stam in de provincie Deir el-Zour was het eerste teken van verzet van de lokale bevolking tegen de extremisten van IS.

De gevechten braken 30 juli uit en stamleden slaagden er korte tijd in de IS-strijders uit hun dorpen te verjagen. Volgens het Observatorium en Ak-Deiri heeft IS de drie dorpen nu echter weer onder controle gekregen.

bron: nu.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid