Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik ben gelovig 'PKN' opgevoed samen met mijn zus echter zelf praten wij bijna nooit thuis over het geloof omdat het toch een soort van taboe is. Maar dit terzijde ik had laatst een gesprek met mijn zus over het geloof over wat God van ons verwacht en dat er maar 1 manier is om in het koninkrijk te komen en dat is door zijn woord te volgen.

Mijn zus zegt dat zij geloofd op haar eigen manier en niet geloofd in de bijbel voor haar is het een soort van flower power filosofie waar ik het volstrekt mee oneens ben.

Mijn vraag is kan je je zelf wel christen noemen als je niet geloofd wat in de bijbel is geschreven ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben gelovig 'PKN' opgevoed samen met mijn zus echter zelf praten wij bijna nooit thuis over het geloof omdat het toch een soort van taboe is. Maar dit terzijde ik had laatst een gesprek met mijn zus over het geloof over wat God van ons verwacht en dat er maar 1 manier is om in het koninkrijk te komen en dat is door zijn woord te volgen.

Mijn zus zegt dat zij geloofd op haar eigen manier en niet geloofd in de bijbel voor haar is het een soort van flower power filosofie waar ik het volstrekt mee oneens ben.

Mijn vraag is kan je je zelf wel christen noemen als je niet geloofd wat in de bijbel is geschreven ?

Het antwoord op je vraag hangt in de eerste plaats af van het feit van welke betekenis je aan het woord "christen" geeft.

Geef je er de Bijbelse betekenis aan; namelijk een discipel of volgeling van Christus te zijn , dan kan je inderdaad uzelf geen volgeling van Christus noemen als je niet geloofd dat de Bijbel het Woord van God bevat.

En als je zus op haar eigen manier gelooft heeft ze daar alle recht toe , maar niet het recht om zich dan ook een volgeling van Christus of een Christen gelovige te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik ben gelovig 'PKN' opgevoed samen met mijn zus echter zelf praten wij bijna nooit thuis over het geloof omdat het toch een soort van taboe is. Maar dit terzijde ik had laatst een gesprek met mijn zus over het geloof over wat God van ons verwacht en dat er maar 1 manier is om in het koninkrijk te komen en dat is door zijn woord te volgen.

Mijn zus zegt dat zij geloofd op haar eigen manier en niet geloofd in de bijbel voor haar is het een soort van flower power filosofie waar ik het volstrekt mee oneens ben.

Mijn vraag is kan je je zelf wel christen noemen als je niet geloofd wat in de bijbel is geschreven ?

Het antwoord op je vraag hangt in de eerste plaats af van het feit van welke betekenis je aan het woord "christen" geeft.

Geef je er de Bijbelse betekenis aan; namelijk een discipel of volgeling van Christus te zijn , dan kan je inderdaad uzelf geen volgeling van Christus noemen als je niet geloofd dat de Bijbel het Woord van God bevat.

En als je zus op haar eigen manier gelooft heeft ze daar alle recht toe , maar niet het recht om zich dan ook een volgeling van Christus of een Christen gelovige te noemen.

Effe lachen, wie ben jij om iemand anders dat recht te ontnemen?

Typisch gewoon dat de mensen waar Jezus zoveel problemen mee had, nu weer het hardst roepen dat ze o zo gelovig zijn.

Wat zei Jezus ook alweer? Volg bijbel of volg Mij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Leuk is dat in begin tijd en ook onder Marcion die mensen christenen genoemd werden, en vele anderen katholieken. De christenen van nu zijn dus eigenlijk de katholieken.

De mensen die wel geloven dat er gerommeld is aan NT, zijn dus nu juist de christenen.

Maar daar zullen velen het niet mee eens zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Huh, ik snap je niet.

Je zegt "De christenen van nu zijn dus eigenlijk de katholieken."

En je zegt "De mensen die wel geloven dat er gerommeld is aan NT, zijn dus nu juist de christenen."

Zeg je nu dat katholieken geloven dat er met het NT gerommeld is?

In de tijd van Marcion heten de volgers van Marcionisme christenen.

Degenen die tegen Marcionisme waren en de kerkvaders volgden katholieken.

Aangezien verweg de meeste christenen nu nog steeds de kerkvaders volgen moet je ze dus eigenlijk de oude naam katholieken geven.

Echter de christenen (volgers Marcionisme) zijn uitgestorven (op welke manier dan ook maar). En zijn de katholieken zich later weer christenen gaan noemen. Vroeger werd in protestantse kerk ook vaak in geloofsbelijdenis algemene katholieke kerk gezegd.

Nu zijn er echter weer christenen die denken dat er gerommeld is aan NT, het zou dus veel handiger zijn als de meeste christenen die niet geloven dat er gerommeld is aan NT gewoon weer hun eigen oude naam katholiek gebruiken en dat de mensen die denken dat er gerommeld is aan NT zich christenen noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vraag is kan je je zelf wel christen noemen als je niet geloofd wat in de bijbel is geschreven ?

Wat versta je onder "geloofd wat in de bijbel is geschreven"? Is dat alles tot op de letter voor feiten aannemen? Is dat naar de geest? De verhalen letterlijk nemen of figuurlijk? En wat valt er dan eigenlijk allemaal onder de bijbel en hoe komen we daar bij?

Wist je dat de eerste generaties christenen geen eens zoiets als een bijbel hadden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

tja, wanneer mag je jezelf christen noemen? volgens mij is er in ons land geen wet omtrent het gebruik van het 'etiket' christen. maar over het algemeen noemt iemand zichzelf christen als die zichzelf beschouwt als een volgeling van Christus.

En ik ga ervan uit dat je zus toch nog wel delen van de bijbel gelooft, namelijk dat God bestaat, en Jezus zoon van God is, anders zou ze zich neem ik aan geen christen noemen.

En wat en hoe je de bijbel precies moet 'geloven' of opvatten, daar zijn de meningen over verdeeld. het lijkt me niet aan ons om je zus te veroordelen, of zeggen dat zij geen deel zal hebben aan het koninkrijk. Er is maar 1 iemand die daar over kan beslissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben gelovig 'PKN' opgevoed samen met mijn zus echter zelf praten wij bijna nooit thuis over het geloof omdat het toch een soort van taboe is. Maar dit terzijde ik had laatst een gesprek met mijn zus over het geloof over wat God van ons verwacht en dat er maar 1 manier is om in het koninkrijk te komen en dat is door zijn woord te volgen.

Mijn zus zegt dat zij geloofd op haar eigen manier en niet geloofd in de bijbel voor haar is het een soort van flower power filosofie waar ik het volstrekt mee oneens ben.

Mijn vraag is kan je je zelf wel christen noemen als je niet geloofd wat in de bijbel is geschreven ?

Volgelingen van Jezus worden Christenen genoemd en Jezus Christus geloofde heilig in Gods Woord, voor hem was het datgene waar hij voor leefde en stierf.

Hij zei zelfs.....

(Johannes 17:17) . . .Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid. 

Iemand kan zich dus moeilijk christen noemen als hij/zij God Woord niet serieus neemt of niet daarnaar leeft of het geweld aan doet.

Natuurlijk is een afkeer van de Bijbel wel te begrijpen als men ziet dat vele "christenen" God woord verdraaien ten eigen bate, oorlogen voeren met de hand op de Bijbel, God de schuld geven voor alle ellende die mensen zelf veroorzaken.

Zelfs Christus twijfelde of hij wel zo veel ware gelovigen zou vinden bij zijn terugkomst op aarde.

sjalom,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben gelovig 'PKN' opgevoed samen met mijn zus echter zelf praten wij bijna nooit thuis over het geloof omdat het toch een soort van taboe is. Maar dit terzijde ik had laatst een gesprek met mijn zus over het geloof over wat God van ons verwacht en dat er maar 1 manier is om in het koninkrijk te komen en dat is door zijn woord te volgen.

Mijn zus zegt dat zij geloofd op haar eigen manier en niet geloofd in de bijbel voor haar is het een soort van flower power filosofie waar ik het volstrekt mee oneens ben.

Mijn vraag is kan je je zelf wel christen noemen als je niet geloofd wat in de bijbel is geschreven ?

Je kunt jezelf vanalles noemen. De vraag is of het ook waar is. Naar wat ik van jou lees heb je er zelf een duidelijke mening over. Ik ben het denk ik wel met je eens. Kan me wel eens ergeren aan mensen die zich christen willen noemen maar met de inhoud van het christendom weinig te maken (willen) hebben. Ik denk dat de kern neerkomt op: Jezus Christus en die gekruisigd. Of één van de belijdenissen, het Apostolicum. Dat is de kern, de basis, de omschrijving van het geloof. Wie daar niet mee in kan stemmen hoeft zich geen christen te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus Christus geloofde heilig in Gods Woord, voor hem was het datgene waar hij voor leefde en stierf.

Jezus geloofde heilig in zichzelf. :Y

Dat zou dwaas zijn van Jezus, maar dat was hij niet, Jezus geloofde sterk in en vertrouwde volledig op zijn hemelse Vader, Jehovah, en deed Gods wil volledig en niet zijn eigen wil.

(Johannes 5:30) . . .Ik kan niets uit mijzelf doen; gelijk ik hoor, oordeel ik; en het oordeel dat ik vel, is rechtvaardig, want ik zoek niet mijn eigen wil, maar de wil van hem die mij heeft gezonden.

Bovendien was Jezus het eens met de woorden.....

(Spreuken 3:5, 6) 5 Vertrouw op Jehovah met heel uw hart en steun niet op uw eigen verstand. 6 Sla in al uw wegen acht op hem, en hij zal uw paden recht maken.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid