Spring naar bijdragen

Bisschoppen verwerpen Jodenhaat


Aanbevolen berichten

Bisschoppen verwerpen Jodenhaat

Nederlandse bisschoppen waarschuwen tegen de toename van Jodenhaat in Nederland. In een gezamenlijke brief zeggen de bisschoppen zich verplicht te voelen om elke vorm van antisemitisme te veroordelen.

"De onvoorstelbare en ten hemel schreiende tragedie van de Holocaust tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft meer dan duidelijk gemaakt waar haat tegen Joden toe kan leiden", schrijven de bisschoppen. "Het mag niet zo zijn dat mensen die al vele eeuwen onvervreemdbaar deel uit maken van onze samenleving zich onveilig en ongewenst voelen."

Papa-JudiosArgentina.jpg

Sterke band

De christelijke kerk heeft volgens de bisschoppen een sterke band met het jodendom, omdat Jezus een Jood was. "Je kunt geen echte christen zijn zonder je Joodse wortels te erkennen", zei paus Franciscus onlangs.

De bisschoppen zeggen verder geen kant te kiezen in het Palestijns-Israëlisch conflict. "We erkennen het recht van zowel Joden als Palestijnen om veilig en in vrede te kunnen leven in een eigen staat."

Protestanten

Ook de leiding van de protestantse kerk in Nederland zegt zich zorgen te maken over het groeiend antisemitisme. "Intussen gebeurt er iets in onze samenleving, dat ons ernstig zorgen baart", zegt Arjan Plaisier, scriba van de generale synode. "Hier en daar wordt de Hitlergroet gebracht en worden hakenkruizen getoond."

"Onze samenleving mag dit niet over zijn kant laten gaan", vervolgt Plaisier. "Wij accepteren geen land van minder Marokkanen. Wij accepteren geen land van minder Joden en al helemaal niet van weg met de Joden."

Aboutaleb

De reacties van de kerken volgt op berichten van onrust in de Nederlands-Joodse gemeenschap. Zo zei de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb dat Joden in zijn stad niet meer met een keppeltje over straat durven, uit vrees voor confrontaties met moslims.

In Den Haag werd bij een anti-Joodse demonstratie in het Arabisch "dood aan de Joden" geroepen. Het Openbaar Ministerie onderzoekt de uitspraken.

bron: NOS.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel goed dat de bisschoppen dit aan de kaak stellen.

Zie ook dit stukje TV van AT5:

http://www.at5.nl/artikelen/132227/gaza ... en-in-oost

Dat dit gewoon kan in Nederland. Indien een stuk uitschot bij de brute roof op een juwelier om komt wordt er een stille tocht gehouden en zulke zaken als dit moet je per toeval tegenaan lopen om ervan op de hoogte te zijn.

Toen een politicus opriep tot minder, minder waren binnen een paar uur de voorbedrukte aangifte formulieren al gedrukt en werd door politiek en media opgeroepen om vooral aangifte te doen, maar dood aan de joden en dergelijke mag schijnbaar openlijk gescandeerd worden. Sterker nog, dan zegt een burgemeester dat er niets strafbaars is gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het grappige is dat toen dat "minder, minder" werd geroepen was Jozias van Aartsen de eerste om zijn (terechte) verontwaardiging in de meest krachtige superlatieven te uiten.

Maar als er om de dood van een hele bevolkingsgroep wordt geschreeuwd en mensen met haatvlaggen lopen te zwaaien vind hij het allemaal best.

Pas als er kritiek komt is hij ineens geraakt... geraakt omdat hij bekritiseerd wordt en niet om wat er onder zijn neus in zijn stad gebeurd. Walgelijke vertoning.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk enkel geraakt omdat zijn plezante en goedverdienende baantje met veel aanzien op de tocht staat. Dat minder minder was een slechte vertoning (ik overigens nooit meer wat gehoord na alle media aandacht) maar dit is wel even een zwaar overtreffende trap. En het generaard veel en veel minder media aandacht. Schijnbaar kan je alles zeggen wanneer het autochtonen, joden of christenen betreft, die zijn vogelvrij. Enkel islamitische medemensen moeten in bescherming worden genomen door de wet...

Jodenhaat moet met wortel en al uitgeroeid worden. In de hele wereld zal nooit lukken, maar in ieder geval in Europa, de Amerika's en Oceanië zouden we daar zeer ons best voor moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben voor de herinvoering van de schandpaal. Er is een mooi plekje op het Plein voor, tegenover het Binnenhof.

Dat tuig gewoon een dag of 2 op het schavot laten staan met een paar marktkraampjes met groente en fruit er omheen, en gooien maar! Met al die terrasjes er omheen kan de rest onder het genot van een biertje fijn toekijken en alle filmpjes op youtube en facebook gooien.

Ik ben ergens eigenlijk nog serieus ook...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben voor de herinvoering van de schandpaal. Er is een mooi plekje op het Plein voor, tegenover het Binnenhof.

Dat tuig gewoon een dag of 2 op het schavot laten staan met een paar marktkraampjes met groente en fruit er omheen, en gooien maar! Met al die terrasjes er omheen kan de rest onder het genot van een biertje fijn toekijken en alle filmpjes op youtube en facebook gooien.

Ik ben ergens eigenlijk nog serieus ook...

Ware het niet dat in de middeleeuwen nooit met fruit en andere rotte producten gegooid werd. Hooguit met modder en uitwerpselen.

Een schandpaal ben ik niet zo'n voorstander van. Laat zo'n persoon maar duidelijk zichtbaar werken voor de samenleving. Voor zwaardere vergrijpen ben ik eigenlijk wel een groot voorstander voor verbanning.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe dan ook, er zijn wel wat effectievere en kosten-efficiëntere straffen te bedenken dan taak- en gevangenisstraffen. Die zouden wat mij betreft best weer ns overwogen mogen worden. Maar dat terzijde.

Zeker. Open er een topic over "hoe om te gaan met deze steeds zieker wordende samenleving" oid. Lijkt mij wel interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opperrabbijn: 'Wanneer zouden de razzia's beginnen?

Joden in Nederland zijn zo bang voor het groeiende antisemitisme, dat verschillenden van hen onderduikadressen zoeken. Steeds vaker worden Joden uitgescholden en bedreigd.

Dat zegt opperrabbijn Benyomin Jacobs deze week in Katholiek Nieuwsblad. "Hetzelfde proces als voor de Tweede Wereldoorlog is aan de gang. Ik werd vanmorgen wakker en dacht: 'Wanneer zouden de razzia's beginnen?'"

Jacobs.bmp

'Ook door Nederlandse jongeren'

Jacobs wordt steeds vaker uitgescholden op straat. "Niet alleen door moslims, ook door blanke Nederlandse jongeren. Het is een breed probleem", vertelt hij. "Ik had alleen niet verwacht dat het allemaal zo snel zou gaan."

Veel telefoontjes

De opperrabbijn krijgt opvallend veel telefoontjes van bange geloofsgenoten. "Dan zit ik in een dilemma: ik wil geen paniek zaaien en mensen geruststellen. Maar ik zie ook de realiteit en steek mijn hoofd niet in het zand. Colijn zei in een radiotoespraak tot de bevolking: 'Gaat u maar rustig slapen'; de volgende dag was Nederland bezet."

Verwerpelijk

De Nederlandse bisschoppen hebben deze week in een verklaring "elke vorm van antisemitisme" veroordeeld.

bron: katholieknieuwsblad.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me de angs (en deels frustratie) van de rabbijn goed voorstellen.

Mijn opa en oma hebben het antisemitisme voor de 2e wereld oorlog zien opkomen en gezien waar het uiteindelijk te leidde. Nu, slechts 2 generaties verder zie ik hetzelfde, terwijl slechts 1 generatie verder de bestuurlijke functies in handen heeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag een mooi teken van solidariteit van rabbijn Jakobs en de Nederlandse Joodse Gemeenschap met de vervolgende christenen in het Midden-Oosten. Het is mooi en belangrijk dat christenen en joden solidair zijn met elkaar in deze tijd.

Rabbijn Benjamin Jacobs toont zich solidair met deelnemers stille tocht Enschede

Vlak voor de start van de stille tocht in Enschede hield rabbijn Benjamin Jacobs een korte toespraak om zijn solidariteit namens de Joodse gemeenschap met deze actie te onderstrepen. Vele duizenden deelnemers waren voor de demonstratie zondagmiddag naar de binnenstad gekomen.

image.jpg

Ruim vierduizend mensen waren aanwezig om steun te betuigen tijdens de stille tocht in Enschede voor christenen in het Midden-Oosten. De Syrisch-Orthodoxe gemeenschap in Nederland organiseerde de stille tocht om aandacht te vragen voor de situatie voor christenen in met name Syrië en Irak. Aanleiding is de etnische zuivering van de stad Mosul door moslim-extremisten van ISIS.

Rabbijn Jacobs: ' Ik ga geen toespraak houden, maar wil heel kort mijn steun betuigen aan deze stille tocht. Ik ben hier niet om te refereren naar de situatie in Gaza en Israel. Ik ben hier ook niet om u te vertellen dat ook in Nederland het antisemitisme en ook de rassenhaat erg aan het opkomen is. In heel Europa zelfs.

Ik ben hier zelfs niet om toch een beetje mijn verwondering uit te spreken dat uw kleine kerkgenootschap nu de straat op gaat om kenbaar te maken dat u bezorgd bent omdat uw geloofsgenoten elders op de wereld worden uitgeroeid en verdreven. Ik spreek mijn verbazing uit dat u als klein kerkgenootschap deze grote menigte bijeenbrengt en deze boodschap duidelijk laat horen terwijl dit in veel grote kerkgenootschappen in Nederland nauwelijks te horen is...

Ik ben hier louter en alleen gekomen om u te zeggen dat wij, de joodse gemeenschap in Nederland, met deze demonstratie van vanmiddag solidair zijn.'

Bron: christelijknieuws.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moskeeën roepen moslims op tot tolerantie jegens Joodse 'broeders'

door Servaas van der Laan 1 aug 2014

Moskeeën in Nederland gaan gelovigen de komende tijd aanspreken op hun verantwoordelijkheid om tolerantie te tonen jegens Joodse 'broeders van het heilige boek'. Er zijn in de moskeeën zorgen over een groeiend aantal racistische geweldsincidenten en uitingen.

Dat maakten de Raad van Moskeeën en de Unie van Marokkaanse Moskeeën Nederland bekend in de nacht van donderdag op vrijdag.

Antisemitisme

De Raad, een bundeling van hoofdzakelijk Turkse moskeeën, neemt nadrukkelijk afstand van moslimjongeren die zich schuldig maken aan antisemitische incidenten.

'Er zijn allerlei mensen die zeggen dat ze gebruikmaken van de vrijheid van meningsuiting. Daar zijn we niet tegen, maar we moeten in dit land wel zuinig zijn op elkaar', zei een woordvoerder van de islamitische organisaties.

Kritiek op Israël is volgens de organisaties natuurlijk niet verboden. 'Maar het mag geen vrijbrief zijn voor antisemitische of anti-islamitische uitingen of daden'. De organisaties benadrukken dat Joden 'broeders zijn van het heilige boek en zo dient onze relatie ook te zijn, broederlijk'.

Vrijwel alle moskeeën in Nederland werken volgens een woordvoerder mee aan het plan om tolerantie jegens Joden de komende periode extra onder de aandacht te brengen.

http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... -1569812W/

Die laatste zin doet met enigszins twijfelen, maar goed. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid