Spring naar bijdragen

Tegenstrijdigheden in de Bijbel


Aanbevolen berichten

Wat bedoel je met plagiaat en menselijke interventie? Kun je voorbeelden noemen? En deze fouten.. onstaan die doordat je het vergelijkt met de Koran?

Voorbeelden:

De intocht in Jeruzalem volgens Matteus 21:1-11.

“…Gaat naar het dorp, dat tegenover u ligt, en terstond zult gij een ezelin vastgebonden vinden, en een veulen bij haar. Maakt haar los en brengt haar tot Mij. En indien iemand u iets erover mocht zeggen, zegt dan: de Here heeft ze nodig. Hij zal ze terstond (terug) zenden… …zoals Jezus hun had opgedragen, brachten zij de ezelin en het veulen… …En het merendeel der schare spreidden hun klederen op de weg, anderen sloegen takken van de bomen en spreidden die op de weg…â€

Vergelijk dit maar eens met:

De intocht in Jeruzalem volgens Marcus 11:1-10.

“…Gaat naar het dorp, dat tegenover u ligt, en terstond, als gij er binnenkomt, zult gij een veulen vastgebonden vinden, waarop nog nooit een mens heeft gezeten; maakt het los en brengt het hier. En indien iemand tot u zegt: Wat doet gij daar? Zegt dan: De Here heeft het nodig en terstond zendt Hij het weder hierheen… …En zij gingen heen en vonden een veulen vastgebonden bij de deur buiten aan de weg, en zij maakten het los… …En velen spreidden hun klederen op de weg en anderen groen, dat zij van het veld plukten…â€

De intocht in Jeruzalem volgens Lucas 19:28-38.

“…Gaat naar het dorp hiertegenover en als gij het binnenkomt, zult gij daar een veulen vastgebonden vinden, waarop nog nooit iemand gezeten heeft; maakt het los en brengt het hier. En indien iemand u vraagt: Waarom maakt gij het los? Zeg dan: De Here heeft het nodig… …Toen zij het veulen losmaakten, zeiden de eigenaars tot hen: Waarom maakt gij het veulen los? En zij zeiden: De Here heeft het nodig… …En terwijl Hij voorttrok, spreidden zij hun klederen op de weg…â€

De intocht in Jeruzalem volgens Johannes 12:1219.

“…De volgende dag, toen de grote menigte, die voor het feest gekomen was, hoorde, dat Jezus naar Jeruzalem kwam, namen zij palmtakken, gingen uit Hem tegemoet, en riepen… …En Jezus vond een jonge ezel en ging erop zitten… …uw Koning komt, gezeten op het veulen van een ezel…â€

Vier verschillende Evangeliën en vier verschillende verhalen! Als deze schrijvers door God geïnspireerd waren, zouden zij dan vier verschillende verhalen met verschillende feiten opschrijven? Dit is niet het enige voorbeeld, er zijn er velen, zoals:

De Bespotting volgens Matteus 27:27-32.

“…En zij trokken Hem zijn klederen uit en deden Hem een scharlaken (= fel rood) mantel om… …Toen zij heengingen, troffen zij iemand uit Cyrene aan, Simon genaamd; die presten zij om zijn kruis te dragen… â€

De Bespotting volgens Marcus 15:16-21.

“…En zij trokken hem een purperen (= paars-rood) kleed aan… …En zij presten een voorbijganger om zijn kruis te dragen , een zekere Simon…â€

De kruisiging volgens Johannes 19:17.

“…Zij dan namen Jezus, en Hij, zelf zijn kruis dragende, ging naar de zogenaamde Schedelplaats…"

Een ander voorbeeld:

De kruisiging volgens Matteus 27:33-44.

“…En zij kwamen aan een plaats, genaamd Golgota, dat is de zogenaamde Schedelplaats, en zij gaven Hem wijn, vermengd met gal, te drinken. En toen Hij die proefde, wilde Hij niet drinken… …En boven zijn hoofd brachten zij op schrift de beschuldiging tegen Hem aan: Dit is Jezus, de Koning der Joden…â€

De kruisiging volgens Marcus 15:22-32.

“…En zij brachten Hem op de plaats Golgota, hetgeen betekent Schedelplaats. En zij gaven Hem wijn, met mirre (lekker ruikende stof, namelijk gomhars van bepaalde bomen) gemengd, doch Hij nam die niet… …En het opschrift, dat de beschuldiging tegen Hem vermeldde, luidde: De Koning der Joden…â€

De kruisiging volgens Lucas 23:33-43.

“…En toen zij aan de plaats gekomen waren, die Schedel genoemd wordt, kruisigden zij Hem… …en brachten Hem zure wijn… …Er was ook een opschrift boven Hem: Dit is de Koning der Joden…â€

De kruisiging volgens Johannes 19:16-27.

“…En Pilatus liet ook een opschrift schrijven en op het kruis plaatsen; er was geschreven: Jezus, de Nazoreeër, de Koning der Joden…â€

Nog een voorbeeld:

Het sterven van Jezus volgens Matteus 27:45-56.

“…Omstreeks het negende uur riep Jezus met luider stem, zeggende: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat is: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? En sommige van de omstanders, dit horende, zeiden: Hij roept Elia. En terstond liep een van hen toe en nam een spons, drenkte die met zure wijn, stak ze op een riet en gaf Hem te drinken. Maar de anderen zeiden: Stil, laat ons zien, of Elia komt om Hem te redden. Jezus riep wederom met luider stem en gaf de geest. En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën…â€

Het sterven van Jezus volgens Marcus 15:33-41.

“…En op het negende uur riep Jezus met luider stem: Eloï, Eloï, lama sabachtani, hetgeen betekent: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? En sommige van de omstanders, dit horende, zeiden: Zie, Hij roept Elia. En iemand liep toe, drenkte een spons met zure wijn, stak ze op een riet en gaf Hem te drinken, zeggende : Stil, laat ons zien, of Elia komt om Hem eraf te nemen. En Jezus slaakte een luide kreet en gaf de geest . En het voorhangsel van de tempel scheurde in tweeën van boven naar beneden…â€

Het sterven van Jezus volgens Lucas 23:44-49.

“…en er kwam duisternis over het gehele land tot het negende uur, want de zon werd verduisterd. En het voorhangsel ven de tempel scheurde middendoor. En Jezus riep met luider stem: Vader, in uw handen beveel Ik mijn geest. En toen Hij dat gezegd had, gaf Hij de geest…â€

Het voorhangsel van de tempel scheurde hier al vóór de (door de christenen beweerde) dood van Jezus (vrede zij met hem)! En kijk eens naar de grote verschillen in de laatste woorden van Jezus (vrede zij met hem)! Ook de andere verschillen tonen aan dat dit verhalen zijn van mensen die er niet bij waren toen dit gebeurde. En dit toont ook aan dat deze vertellers niet goddelijk geïnspireerd waren. Er is echter nog veel meer:

Het sterven van Jezus volgens Johannes 19:28-37.

“…Hierna zeide Jezus, daar Hij wist, dat alles reeds volbracht was, opdat de Schrift vervuld zou worden: Mij dorst! Er stond een kruik vol zure wijn; zij staken dan een spons, gedrenkt met zure wijn, op een hysopstengel en brachten die aan zijn mond. Toen Jezus dan de zure wijn genomen had, zeide Hij: Het is volbracht! En Hij boog het hoofd en gaf de geest…â€

Hier wordt helemaal niet gesproken over het voorhangsel en de laatste woorden van Jezus (vrede zij met hem) zijn weer anders! Een ander duidelijk voorbeeld is het volgende:

De opstanding volgens Matteus 28:1-10.

“…Laat na de sabbat, tegen het aanbreken van de eerste dag der week, ging Maria van Magdala en de andere Maria het graf bezien. En zie, er kwam een grote aardbeving, want een engel des Heren daalde uit de hemel neder en kwam nader, en hij wentelde de steen weg en zette zich daarop… …En zij gingen terstond weg van het graf, met vrees en blijdschap, en liepen haastig voort om het zijn discipelen te berichten. En zie, Jezus kwam haar tegemoet en zeide: Weest gegroet. Zij naderden Hem en grepen zijn voeten en zij aanbaden Hem…â€

De opstanding volgens Marcus 16:1-8.

“…En toen de sabbat voorbij was, kochten Maria Magdala en Maria, (de moeder) van Jacobus, en Salome specerijen om Hem te gaan zalven. En zeer vroeg op de eerste dag der week gingen zij naar het graf, toen de zon opging. En zij zeiden tot elkander: wie zal ons de steen afwentelen van de ingang van het graf? En toen zij opzagen, aanschouwden zij, dat de steen afgewenteld was; want hij was zeer groot. En toen zij in het graf gegaan waren, zagen zij een jongeling zitten aan de rechterzijde… …En zij gingen naar buiten en vluchtten van het graf, want siddering en ontzegging hadden haar bevangen. En zij zeiden niemand iets, want zij waren bevreesd…â€

De opstanding volgens Lucas 23:56-24:12.

“…En op de sabbat rustten zij naar het gebod, maar op de eerst dag der week gingen zij reeds vroeg in de morgenstond met de specerijen, die zij gereedgemaakt hadden, naar het graf. Zij vonden de steen van het graf afgewenteld, en toen zij er ingegaan waren, vonden zij het lichaam van de Here Jezus niet. En het geschiedde , terwijl zij daarover in verlegenheid waren, dat, zie, twee mannen in een blinkend gewaad… …En zij herinnerden zich zijn woorden, en teruggekeerd van het graf, boodschapten zij dit alles aan de elven en aan al de anderen. Dit waren dan Maria van Magdala, en Johanna, en Maria (de moeder van Jakobus).â€

De opstanding volgens Johannes 20:1-18.

“…En op de eerste dag der week ging Maria van Magdala vroeg, terwijl het nog donker was naar het graf en zij zag de steen van het graf weggenomen. IJlings kwam zij dan bij Simon Petrus en bij de andere discipel, die Jezus liefhad, en zeide tot hen: Zij hebben de Here weggenomen… …Terwijl zij dan weende, boog zij zich voorover naar het graf, en zij zag twee engelen zitten… ...Na deze woorden keerde zij zich om en zag Jezus staan, maar zij wist niet, dat het Jezus was. Jezus zeide tot haar: Vrouw, waarom weent gij? Wie zoekt gij? Zij meende, dat het de hovenier was… …Jezus zeide tot haar: Maria! Zij keerde zich om en zeide tot Hem in het Hebreeuws: Rabboeni, dat wil zeggen: Meester! Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast…â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel bijzonder. Als ik een boek ga lezen, of een complexe verzameling boeken van honderden bladzijden dan kom ik zeker de eerste keer niet op zulke lijstjes.

Kortom beste Moslim_007 heb je daadwerkelijk de bijbel gelezen? En zo ja van voor tot achter? En zo ja hoe vaak alvorens je tot zo'n lijstje kwam? Een normaal (zelfs een hoogintelligente) mens haalt dit namelijk niet uit een keer de bijbel lezen. Dan moet je er minimaal wel een maandje fulltime op gestudeerd hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Ik ben moslim en ben recentelijk gaan lezen in de bijbel.

Echter zie ik zoveel fouten, tegenstrijdigheden, menselijke interventie, innovatie en bijna plagiaat dat ik me afvraag waarom mensen denken / vinden dat de bijbel het woord van God is.

Kan iemand mij dit vertellen?

De bijbel is niet zoals de koran. De koran claimt letterlijk het woord van God te zijn, rechtstreeks geciteerd via een Engel aan Mohammed, die het zo heeft opgeschreven als hij te horen kreeg. Dat is niet het geval bij de bijbel.

De koran zegt ook dat de bijbel het woord van God is, dus waarom geloof jij, als moslim, dat dit niet zo is? Tenminste, dit lijk je te impliceren.

Aya 29:46 Twist niet met hen die de schriften (Oude en Nieuwe testamenten) hebben ontvangen (hiermee worden Joden en Christenen bedoeld) dan op de zachtste wijze, behalve met diegene van hen, welke zich slecht tegenover u gedragen, en zeg: Wij gelooven in de openbaring, welke ons werd nedergezonden (de koran) en ook in hetgeen u werd nedergezonden (OT en NT). Onze God en uw God is één, en hem zijn wij onderworpen.

Beste Humanist,

Allereerst dank voor je moeite om te reageren. Wij moslims geloven inderdaad in Jezus (vrede zij met hem) als een grote profeet van god en zijn boodschap de evangelie. Wij geloven in de Evangelie als bevestiging van hetgeen door voorafgaande profeten is geopenbaard zoals Jezus dit ook in zijn oorspronkelijke boodschap heeft aangegeven: “Denk niet dat ik gekomen ben om de wet (van Mozes) of de profeten (vóór en na hem) teniet te doen (de religie/boodschap blijft hetzelfde); ik ben niet gekomen om teniet te doen, maar om te vervullen (uit te voeren, te bevestigen)…†(Matteüs 5:17.)

Maar de boodschap van evangelie (Indjiel) is, nadat God Jezus (vrede zij met hem) naar zich toe haalde, niet meer het woord van Jezus en de woorden van God, maar bevat door menselijke interventie en innovatie een geheel andere boodschap en een volledige vernietiging van het monotheïstische geloof en de boodschap zoals Jezus (vrede zij met hem) en voorafgaande profeten (Mozes, Noah, Abraham, Yozef (vrede zij met hun) aan de mens hebben onderwezen.

Dus om antwoord te geven: de moslims geloven in de oorspronkelijke boodschap en de oorspronkelijke Evangelie. Niet in de bijbel. De heilige Koraan bevestigd dit en heeft o.a. als doel om de mensen, na de dwaling door verandering en innovatie op deze boodschap van Jezus (vrede zij met hem), (terug) te leiden naar het rechte pad.

Dank

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zijn geen grote tegenstrijdigheden, om deze argumenten kan ik alleen lachen. Als iemand een fel rood kleed aanziet voor paars rood, is dat dan een tegenstrijdigheid? Nee, dit is iemand die een ander idee van kleur in zijn hoofd heeft.

En het veulen dat gebracht wordt, dit zijn geen verschillende verhalen.

Het veulen wordt gehaald (alleen wordt er in 1 niet verteld dat de moeder erbij stond=geen tegenstrijdigheid maar er wordt gewoon iets weggelaten), de veulen komt bij Jezus. Dit is dus tot zover allemaal waar.

En als laatst wordt er door de menigte geroepen dat Jezus de ezel vond, waarom wordt dit geroepen? Omdat de discipelen bij Jezus horen en de menigte was er niet bij toen Jezus zijn discipelen zond om de ezel te sturen, in plaats van dat hij het zelf deed.

Het komt op hetzelfde neer en de rest wat je zegt is dus nonsens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit copy&paste werkje heb ik al eerder gelezen, misschien zelfs wel op credible.

Beste Quest,

Mijn vraag aan jou: kun jij hier antwoord op geven? Ik ben oprecht op zoek naar antwoorden. Hetgeen ik heb geplaatst lijkt in mijn opzichte logisch en verwijst naar tastbaar bewijs en erkenning door hooggeleerden vanuit de eigen christelijke kringen. En zonder dat ik de mening van deze extreme bronnen nodig heb, heb ik de intelligentie om zelf tegenstrijdigheden en onjuistheden te herkennen.

Ik geef nogmaals aan dat het niet mijn intentie is om te bashen of wat dan ook. Mijn intentie is het volgen van het juiste pad door middel van discussie.

Dank

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit zijn geen grote tegenstrijdigheden, om deze argumenten kan ik alleen lachen. Als iemand een fel rood kleed aanziet voor paars rood, is dat dan een tegenstrijdigheid? Nee, dit is iemand die een ander idee van kleur in zijn hoofd heeft.

En het veulen dat gebracht wordt, dit zijn geen verschillende verhalen.

Het veulen wordt gehaald (alleen wordt er in 1 niet verteld dat de moeder erbij stond=geen tegenstrijdigheid maar er wordt gewoon iets weggelaten), de veulen komt bij Jezus. Dit is dus tot zover allemaal waar.

En als laatst wordt er door de menigte geroepen dat Jezus de ezel vond, waarom wordt dit geroepen? Omdat de discipelen bij Jezus horen en de menigte was er niet bij toen Jezus zijn discipelen zond om de ezel te sturen, in plaats van dat hij het zelf deed.

Het komt op hetzelfde neer en de rest wat je zegt is dus nonsens.

Mijn vraag dan nog een keer: is de bijbel dan het woord van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan je ook de bron vermelden van je post, dat is wel zo netjes.

Natuurlijk, excuus.

http://www.uwkeuze.net/Islaam%20Christe ... endom.html

Ah dus je hebt niet zelf de bijbel gelezen en kopieert maar wat van anderen. Nou dan kunnen we hier ook een slotje op doen.

Beste Michiel,

Ik heb aangegeven aan het begin van mijn post dat ik ben begonnen met het lezen van de bijbel. Niet dat ik de bijbel in zijn geheel heb gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit zijn geen grote tegenstrijdigheden, om deze argumenten kan ik alleen lachen. Als iemand een fel rood kleed aanziet voor paars rood, is dat dan een tegenstrijdigheid? Nee, dit is iemand die een ander idee van kleur in zijn hoofd heeft.

En het veulen dat gebracht wordt, dit zijn geen verschillende verhalen.

Het veulen wordt gehaald (alleen wordt er in 1 niet verteld dat de moeder erbij stond=geen tegenstrijdigheid maar er wordt gewoon iets weggelaten), de veulen komt bij Jezus. Dit is dus tot zover allemaal waar.

En als laatst wordt er door de menigte geroepen dat Jezus de ezel vond, waarom wordt dit geroepen? Omdat de discipelen bij Jezus horen en de menigte was er niet bij toen Jezus zijn discipelen zond om de ezel te sturen, in plaats van dat hij het zelf deed.

Het komt op hetzelfde neer en de rest wat je zegt is dus nonsens.

Dat is het zeker.

Mijn vraag dan nog een keer: is de bijbel dan het woord van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Topic is in strijd met de FAQ en is daarom gesloten.
3 - Respect voor copyrights. Als je iets plaatst dat niet door jou geschreven is, geef dan een exacte bronvermelding.
6 - Eigen argumenten. Discussie valt of staat met argumenten. Het alleen plaatsen van een link of een zin die verwijst naar een andere site of forum helpt daar niet in. Indien dit toch gebeurt zal de link worden verwijderd. Links zijn bedoeld om je argumentatie te ondersteunen, maar niet om als argument te dienen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid