Spring naar bijdragen

Toekomst van internetfora


Aanbevolen berichten

Inmiddels ben ik al meer dan 10 jaar lid van Credible.nl, het grootste deel daarvan was ik ook vrij actief. Van de "oude garde" ben ik een van de weinigen die hier nog wel eens wat post; samen met Olorin, The Black Mathematician, RobertF, Thorgrem en natuurlijk Michiel.

Op zijn hoogtepunt kende dit forum een levendige community en was er een mix van interessante discussietopics, speltopics en religieuze topics. Inmiddels is het allemaal wat minder geworden. De vroegere "Credible-sfeer" lijkt er niet meer echt te zijn.

De vraag in dit tijdperk van Facebook, Twitter, Instagram en andere social media is simpel. Hebben de fora nog wel toekomst?

Wat heeft een forum in deze tijd nodig om aantrekkelijk te zijn? Heeft iemand daar ideeën over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Het terugbrengen van de uitgebreide profiel pagina, waar je ook berichten naar elkaar kon achterlaten zichtbaar voor iedereen. Wel wat moderatie betreft een stuk intensiever. Dat belletjes was altijd leuk.

2. Het terugbrengen en bannen van personen die elke keer weer 73 pagina's copy en pasten om hun standpunt duidelijk te maken, daarmee niet beseffend dat een lange tekst doorspekt met allerlei verwijzingen, vet en cursief gedrukte zinsdelen alleen maar een teken is van geen goede argumenten.

3. Minder onderverdelingen op het forum, nu net iets teveel waardoor onoverzichtelijk.

4. Mij absolute heerser en dictator maken op het forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste forums waar ik kwam is het rustig, ik ben het met je eens dat forums niet meer een hype is. Ook merk ik dat facebook minder is, hoor steeds vaker om me heen dat mensen hun account verwijderen waar onder ik zelf.

Het nivo is hier behoorlijk hoog, ik maak nooit in mijn echte leven mee dat er zo gediscuseerd word als op dit forum. Vandaar dat ik me koest houd in discussie, s. Ook vind Ik het erritant als mensen geloofs vragen hebben ter opbouw, dat er dan niet gelovigen mee gaan bemoeien en bijdehande vragen gaan stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat Wietse een beetje gelijk heeft. De discussies zijn voor mij persoonlijk soms veel te ingewikkeld en dat belet mij om te reageren. Als er dan ook nog eens idd vet, cursief en onderlijnd getypt wordt, doe ik geen moeite om het gekribbel te ontcijferen. Daarbij ligt de materie vaak erg gevoelig en wordt je bij de nek gepakt als je je woorden net wat te weinig gewikt en gewogen hebt voor anderen, in tegenstelling tot andere fora waarbij men toch vaak iets meer een "fuck it"-mentaliteit heeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fora zijn nog erg populair. Denk aan 4chan, http://www.reddit.com/, willekeurige fora die gericht zijn op bepaalde onderwerpen die nog leven (vooral games).

Wat een forum nodig heeft is onderwerpen die men interesseert. Postzegelverzamelaars gaan naar postzegelverzamelaarsfora (mooi woord). Constante nieuwe informatie helpt. Bij dit forum zien we steeds dat topics gerecycled worden na een tijdje, als je begrijpt wat ik bedoel. Religieuze argumenten zijn vaak al 100'en jaren oud. De laatste keer dat er (volgens jullie) een nieuwe profeet kwam is al weer meer dan 2000 jaar geleden.

We kunnen wel discussiëren over regeltjes en overzicht op dit forum, maar dat maakt het onderwerp niet interessanter. 'Wat trekt de mensen?' is de vraag die je moet stellen, en daar moet je alles uit halen wat er in zit. En 'hoe bereik je die mensen?'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat heeft een forum in deze tijd nodig om aantrekkelijk te zijn? Heeft iemand daar ideeën over?

Informatie.

Ik ben lid van verscheidene fora, veelal zijn die fora vrij specifiek richting iets (religie, hobby, interesse).

Afgelopen weekend een nieuw account aangemaakt op een forum wat als onderwerp enkel race en ATB fietsen heeft en alles wat eromheen hangt. Simpelweg omdat ik daar momenteel informatie over zoek en wellicht in de nabije toekomst wat vragen over heb.

Facebook vind ik ideaal om in contact te blijven met vrienden en kennissen maar als discussie platform erg ongeschikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het forum waar ik zelf moderator ben is een van de enige nog actiefe Fora's. Een van de wienige redenen is "Grace moderation protocol" en het toestaan van het bediscusieren van veel gebande onderwerpen. Tevens is de uitgebreide mogelijkheid voor uitgebreide theologische en historische bijbelse onderwerpen zeer een hype :)

Ik denk dat dat voornamenlijk de dingen zijn die dat specifieke forum levend houdt maar dat zal denk ik ook voor elk forum apart zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op Credible wordt er relatief straks gemodereerd. Dit ook een beetje de traditie van dit forum dat ervoor gekozen heeft om een bepaalde standaard in de discussies te handhaven. Daarom is er ook een duidelijke norm gekomen om "christelijk" te definiëren binnen het forum; namelijk de twaalf artikelen van het Apostolicum.

Dit is in mijn ogen een goede beslissing geweest omdat het een aantal interessante discussies mogelijk heeft gemaakt. Zeker toen hier een hoog aantal gebruikers van verschillende denominaties met kennis van zaken aanwezig waren vonden er interessante discussies plaats. De impact die dit op mensen heeft gehad is ook groot geweest; er zijn mensen mede door de discussies op dit forum tot andere inzichten zijn gekomen en soms ook voor een andere kerk hebben gekozen. Van een aantal weet ik dat hun keuze om katholiek te worden in elk geval deels beïnvloed door discussies op dit forum. Dat dit hoge niveau waarin mensen echt een engagement hadden met de materie hier kon bestaan is denk ik een grote pré.

Wat het sociale aspect betreft ben ik het eens met wat Quest schreef. Het verdwijnen van de uitgebreide profielen heeft op een of andere manier voor een zekere armoede gezorgd. Het is raar dat zo'n relatief onbelangrijke functie hier in het verleden voor zoveel sociale interactie heeft gezorgd. Als het technisch mogelijk zou zijn zou het denk ik wel echt goed zijn om dat terug te brengen. Maar dit is in het verleden al besproken.

Het bieden van informatie is één van de dingen waaraan meer gewerkt zou kunnen worden. Ook meer het "weblog-model" waarin topics worden gestart op basis van blogs of nieuwsberichten. Dat is hier wel al het geval maar op dit moment zijn er denk ik niet genoeg vrijwilligers om dit op actieve en dynamische wijze doen. Maar dat is sowieso het lastige met dit soort dingen; zeker omdat Credible.nl niet gesteund wordt door een organisatie maar zelfstandig als forum bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag in dit tijdperk van Facebook, Twitter, Instagram en andere social media is simpel. Hebben de fora nog wel toekomst?

Ja, maar niet in de vorm die het ooit had.

Als we kijken naar fora in het algemeen: Ik kende vroeger tal van fora over tal van onderwerpen. Verreweg de meesten zijn verdwenen of zijn bijna dood. Kennelijk hebben andere media de rol overgenomen. Ook als ik kijk naar het Nederlands forum landschap is Credible nog één van de meest actieve en stabiele christelijke fora.

Wat heeft een forum in deze tijd nodig om aantrekkelijk te zijn? Heeft iemand daar ideeën over?

- Actieve leden. Ik ben al best lang lid, maar het is echt niet zo dat Credible altijd het sociaal actieve forum was met diepe inhoudelijke theologische discussies. In een bepaalde tijd was er een grote sociale cohesie, in een andere tijd waren er diepe inhoudelijke discussies, in weer een andere tijd overlapten die elkaar. Maar het is niet zo dat dit altijd zo was. Wat de inhoud betreft moet je net geluk hebben dat je A) die users hebt en B) ze de motivatie hebben om te posten. Wat de sociale cohesie betreft: Die is er of die is er niet. Maar ik ben het wel eens dat het faciliteren ervan wel kan bijdragen.

- Aansluiten op onze tijd. Tumblr ziet er anders uit dan Credible in haar beginjaren.

Ik denk dat 'een' element is dat er een verschuiving naar gsms en tablets heeft plaats gevonden. Enerzijds zou je kunnen denken aan het forum meer gsm vriendelijk te maken. Anderzijds, de posts zullen dan ook anders worden. Ik zie mezelf nog niet snel deze post op een touchscreen tikken (kost me veel teveel tijd).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze site werkt overigens prima op mobiel.

Tja, waarom kom ik hier? Interessant leesvoer speelt mee. Wat me wel eens opvalt is dat Credible soms wat achterloopt op de actualiteit. Dan komt bijvoorbeeld een topic over een belangwekkend onderwerp één of twee dagen later. Dat vind ik jammer. Vereist ook een aantal actieve vrijwilligers en/of actieve userbase.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid