Spring naar bijdragen

Thuisonderwijs


Aanbevolen berichten

@ annatar: heb je het bijbels grieks jezelf aangeleerd? ik wil het over een tijd ook gaan leren, en vraag me nog af wat nu het handigst is voor zelfstudie.
Nee, op de universiteit.

Maar je kunt het jezelf wel aanleren als je een goede methode en discipline hebt. Als je goed Engels kunt is er een boek dat ik je kan aanbevelen:

"New Testament Greek: A Beginning and Intermediate Grammar" door James Allen Hewett.

Er zitten ook opdrachten bij een CD-rom met alle oplossingen zodat je het zelf kunt corrigeren.

Ah, bedankt. Engels is geen probleem, dus ik zal dit boek zeker gaan aanschaffen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen kinderen, maar als ik ze gehad zou hebben zou ik er wel degelijk voordelen in zien. Kinderen nemen nu eenmaal meer en sneller op bij één op één onderwijs. Nadeel: het lijkt me onmogelijk te combineren met een baan, en mijn talen zijn niet bepaald mijn sterkste kant, dus dat zou ook niet zo goed werken.

Maar voor mij is het sowieso onmogelijk, want in Nederland kan je voor zover ik begrepen heb alleen om levensbeschouwelijke redenen toestemming krijgen om je kinderen thuisonderwijs te geven. En volgens mij is dat voor atheïsten nogal lastig, wellicht tenzij ik op de Biblebelt ga wonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Genoeg andere gelegenheden zoals sport waar kinderen sociale contacten op kunnen doen lijkt me.

Klopt. Maar toch is de sociale controle een stuk minder. In de VS loopt het ook lang niet altijd goed en blijken kinderen geïndoctrineerd te worden met allerlei vreemde denkbeelden. Ik ben dus geen voorstander van thuisonderwijs. Zeker niet in gebieden zoals Nederland waar eigenlijk overal wel een basisschool te vinden is. In een ver afgelegen streek van Alaska bijvoorbeeld is de situatie wat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de VS loopt het ook lang niet altijd goed en blijken kinderen geïndoctrineerd te worden met allerlei vreemde denkbeelden.
Net als op sommige Nederlandse scholen. :#

Klopt. Daarom ben ik ook voorstander van openbaar onderwijs voor iedereen.

Ook daar worden denk ik genoeg vreemde denkbeelden verkondigd. :#
Link naar bericht
Deel via andere websites
Net als op sommige Nederlandse scholen. :#

Klopt. Daarom ben ik ook voorstander van openbaar onderwijs voor iedereen.

Ook daar worden denk ik genoeg vreemde denkbeelden verkondigd. :#

Zo nu en dan, maar dat ligt dan voornamelijk aan het individu wat voor de klas staat. Veelal geeft die de klas maar een jaar les. En dan is er nog enigszins controle door ouders, inspectie, directie en de overige teamleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Maar het argument tegen het risico op indoctrinatie vind ik van relatief belang want opvoeding en onderwijs zijn per definitie indoctrinatie. Iedere cultuur is immers gebaseerd op zekere doctrines over de aard van deze wereld en de plaats van de mens daarin. In het onderwijs komt dat ook zeer sterk terug.

Maar goed er zijn inderdaad grote bezwaren als kinderen worden opgevoed in een omgeving waarin ze in isolatie van de maatschappij opgroeien met het risico daar ook een haat en wantrouwen tegen te ontwikkelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid