Spring naar bijdragen

(Christelijk) goed doel & tiende


Aanbevolen berichten

Nou ja, en waarom ook niet? Als je absoluut niks meer met de kerk hebt en alleen maar op de ledenlijst staat, waarom zou je je dan niet uitschrijven? Is er dan hoop zolang iemand nog in het systeem staat? Volgens mij betekent dat niet zoveel, en je bevestigt daarmee alleen wat al realiteit is.

Soms kun je beter compleet afscheid nemen en dan later weer terugkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou ja, en waarom ook niet? Als je absoluut niks meer met de kerk hebt en alleen maar op de ledenlijst staat, waarom zou je je dan niet uitschrijven? Is er dan hoop zolang iemand nog in het systeem staat? Volgens mij betekent dat niet zoveel, en je bevestigt daarmee alleen wat al realiteit is.

Soms kun je beter compleet afscheid nemen en dan later weer terugkomen.

O jullie willen het wel. Had ik niet verwacht. ;)

Mijn idee is dat hoe meer banden je doorsnijdt, hoe kleiner de kans is dat je ooit terug zult keren. Ik zie de band met de kerk niet veel anders dan je band met je ouders: die band is er, door de doop, door je geboorte. Ik denk dat een goede ouder met liefde offers blijft brengen voor zijn of haar kinderen, zelfs als die kinderen nooit meer op visite komen. En mijn ideaal is dat de kerk ook zo denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan kan ik maar beter geen lid worden. Als er werkelijk zulke kosten komen, die ik natuurlijk niet kan betalen.. Ik vind het ook een rare uitspraak dat,als je geen geld wilt/kunt geven, je beter geen lid kunt zijn.Onderdeel zijn van de gemeente van Christus is dus ook niet meer gratis, merkwaardig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan kan ik maar beter geen lid worden. Als er werkelijk zulke kosten komen, die ik natuurlijk niet kan betalen.. Ik vind het ook een rare uitspraak dat,als je geen geld wilt/kunt geven, je beter geen lid kunt zijn.Onderdeel zijn van de gemeente van Christus is dus ook niet meer gratis, merkwaardig.

Wij krijgen vaak genoeg de kerkbalans brief terug met de mededeling dat het dit jaar niet uit komt om verscheidende redenen. Ontslag, krap bij kas en zo nog veel meer redenen of zonder reden. Deze mensen blijven gewoon lid en kunnen gewoon gebruik blijven maken van alle diensten die aangeboden worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan kan ik maar beter geen lid worden. Als er werkelijk zulke kosten komen, die ik natuurlijk niet kan betalen.. Ik vind het ook een rare uitspraak dat,als je geen geld wilt/kunt geven, je beter geen lid kunt zijn.Onderdeel zijn van de gemeente van Christus is dus ook niet meer gratis, merkwaardig.

Wij krijgen vaak genoeg de kerkbalans brief terug met de mededeling dat het dit jaar niet uit komt om verscheidende redenen. Ontslag, krap bij kas en zo nog veel meer redenen of zonder reden. Deze mensen blijven gewoon lid en kunnen gewoon gebruik blijven maken van alle diensten die aangeboden worden.

Ik, als zeventien jarige, hoef dus niet aan deze kosten deel te nemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan kan ik maar beter geen lid worden. Als er werkelijk zulke kosten komen, die ik natuurlijk niet kan betalen.. Ik vind het ook een rare uitspraak dat,als je geen geld wilt/kunt geven, je beter geen lid kunt zijn.Onderdeel zijn van de gemeente van Christus is dus ook niet meer gratis, merkwaardig.

Wij krijgen vaak genoeg de kerkbalans brief terug met de mededeling dat het dit jaar niet uit komt om verscheidende redenen. Ontslag, krap bij kas en zo nog veel meer redenen of zonder reden. Deze mensen blijven gewoon lid en kunnen gewoon gebruik blijven maken van alle diensten die aangeboden worden.

Ik, als zeventien jarige, hoef dus niet aan deze kosten deel te nemen?

Je ontvangt de kerkbalans per huishouden, niet per lid. Dus zullen je ouders daarin een bijdrage doen, mede namens jou. Jij kan bijdragen door een gift of gewoon een keer je zakgeld in de collectezak te stoppen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik, als zeventien jarige, hoef dus niet aan deze kosten deel te nemen?

Als jij dat een reden vindt is dat prima. Het gaat erom dat een ieder die dat kan een steentje bijdraagt. Kan je dat niet of denk je dat je dat niet kan dan is dat aan jezelf.

ALs student maakte ik maandelijks 5 euro over voor de kerkbalans. Geen groot bedrag maar wel datgene wat ik kon en wou missen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10% Van je inkomen is toch een aardig bedrag en lijkt me voor de meesten wel wat veel gevraagd. Ik zou dat in elk geval niet kunnen missen. Zijn er echt kerken die zoveel vragen voor lidmaatschap?

De kerken vragen een vrijwillige bijdrage naar rato dat je kan veroorloven. Vanuit de schrift worden we opgeroepen een tiende te doneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aha, duidelijkheid. Het is dus geen vast (hoog )bedrag en ook niet verplicht. Kijk, vijf euro kan ik wel missen ;)

@Michiel,mijn ouders zijn niet christelijk dus die zullen t wel niet krijgen.

@ Michiel, dat ik zeventien ben betekent niet dat ik zakgeld krijg XD Ik geef sowieso collectegeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een student en ik heb niet heel veel te besteden, maar ik geef wel een bedrag. Ik bezoek namelijk met regelmaat kerken in het buitenland (toerist), ik vind het het dan wel zo netjes om een bedrag te ´storten´. De kerken zijn op die dag toch open voor het publiek, en anders gooi ik het geld toch in de parkeerautomaat ;). Ik geef het dan liever aan een ´goed´ doel :).

Link naar bericht
Deel via andere websites

O jullie willen het wel. Had ik niet verwacht. ;)

Mijn idee is dat hoe meer banden je doorsnijdt, hoe kleiner de kans is dat je ooit terug zult keren. Ik zie de band met de kerk niet veel anders dan je band met je ouders: die band is er, door de doop, door je geboorte. Ik denk dat een goede ouder met liefde offers blijft brengen voor zijn of haar kinderen, zelfs als die kinderen nooit meer op visite komen. En mijn ideaal is dat de kerk ook zo denkt.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas werkt het omslagsysteem dit soort wegwerken van papieren leden in de hand. Helaas is het niet zo, dat ik nu ineens een geweldig idee heb wat een beter systeem zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kerken vragen een vrijwillige bijdrage naar rato dat je kan veroorloven. Vanuit de schrift worden we opgeroepen een tiende te doneren.

Waar in de Schrift worden we daartoe opgeroepen?

Leviticus 27:30; Numeri 18:26; Deuteronomium 14:24; 2 Kronieken 31:5

Paulus doet een beroep op de gemeente om gaven te geven:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Wat de collecte voor de heiligen betreft, moet u de richtlijn volgen die ik aan de gemeenten in Galatië gegeven heb: 2 laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.

en:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:7 Laat ieder zo veel geven als hij zelf besloten heeft, zonder tegenzin of dwang, want God heeft lief wie blijmoedig geeft
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, uit de wet van Mozes dus. Bedoeld om de offercultus in stand te houden en ervoor te zorgen dat de priesters en levieten van hun tempeldienst konden leven.

Als je dus die wet wil naleven, dan heb je een probleem, want die tempel en offercultus bestaan niet meer. En je moet dan ook al die ándere wetten naleven en we weten wat Paulus dáárover heeft geschreven.

Natuurlijk, we hebben de Kerk en het ene Offer van Christus, maar daarvoor haal je al terecht Paulus aan, die vrij duidelijk aangeeft dat je met blijdschap naar vermogen dient te geven. Een tiende van je inkomen wordt dus door hem niet voorgeschreven en ook niet door de andere apostelen.

Het mag, maar het hoeft niet en meer is altijd beter. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas werkt het omslagsysteem dit soort wegwerken van papieren leden in de hand. Helaas is het niet zo, dat ik nu ineens een geweldig idee heb wat een beter systeem zou zijn.

Een systeem waarbij lokale kerkgemeenschappen gewoon zelfstandige financiële gehelen zijn, die hun eigen broek moeten ophouden? Dan kan je de "papieren leden" vasthouden en heb je tegelijkertijd voldoende flexibiliteit om je eigen behuizing e.d. in te richten op een manier die past bij de "consumptie" van je leden. Werkt het in de RK-kerk niet zo? Of betalen ze daar ook per lid een bepaald bedrag aan Rome?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ah, uit de wet van Mozes dus. Bedoeld om de offercultus in stand te houden en ervoor te zorgen dat de priesters en levieten van hun tempeldienst konden leven.

Als je dus die wet wil naleven, dan heb je een probleem, want die tempel en offercultus bestaan niet meer. En je moet dan ook al die ándere wetten naleven en we weten wat Paulus dáárover heeft geschreven.

Natuurlijk, we hebben de Kerk en het ene Offer van Christus, maar daarvoor haal je al terecht Paulus aan, die vrij duidelijk aangeeft dat je met blijdschap naar vermogen dient te geven. Een tiende van je inkomen wordt dus door hem niet voorgeschreven en ook niet door de andere apostelen.

Het mag, maar het hoeft niet en meer is altijd beter. ;)

Geheel eens met Robert. De gegeven citaten van Paulus maken juist nadrukkelijk een einde aan de absolute norm van een "tiende" (10%) als ik het goed lees. En dat mag onderstreept worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ah, uit de wet van Mozes dus. Bedoeld om de offercultus in stand te houden en ervoor te zorgen dat de priesters en levieten van hun tempeldienst konden leven.

Het geven van de tienden is meer dan alleen het in stand houden van de offercultus, het gaat om het in stand houden van de gemeente.Een goede richtlijn dus om aan te houden, immers een gemeente in stand houden kost geld. Je bagataliseert op deze manier het OT in mijn ogen, want het is voor de offercultus.

Als je dus die wet wil naleven, dan heb je een probleem, want die tempel en offercultus bestaan niet meer. En je moet dan ook al die ándere wetten naleven en we weten wat Paulus dáárover heeft geschreven.

Ik zou zeggen scheur het OT uit je Bijbel als je zo makkelijk over alles in het OT heen stapt onder het mom van "is niet voor ons", waarom zouden we dat nog in de Bijbel laten zitten?

Natuurlijk, we hebben de Kerk en het ene Offer van Christus, maar daarvoor haal je al terecht Paulus aan, die vrij duidelijk aangeeft dat je met blijdschap naar vermogen dient te geven. Een tiende van je inkomen wordt dus door hem niet voorgeschreven en ook niet door de andere apostelen.

Het mag, maar het hoeft niet en meer is altijd beter. ;)

Het offer van Christus volbrengt de wet, maar Christus zelf heeft gezegd dat de wet niet is afgedaan. Dat daarmee de wet dan niet meer aan ons wordt opgelegd ben ik het met je eens, maar dat is geen reden om alles maar op die manier aan de kant te schuiven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10% Van je inkomen is toch een aardig bedrag en lijkt me voor de meesten wel wat veel gevraagd. Ik zou dat in elk geval niet kunnen missen. Zijn er echt kerken die zoveel vragen voor lidmaatschap?

De kerken vragen een vrijwillige bijdrage naar rato dat je kan veroorloven. Vanuit de schrift worden we opgeroepen een tiende te doneren.

Vanuit de schrift? Dat was toch Joods voorschrift?

Oh laat maar, spuit 11... :$

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vanmorgen zat ik te denken dat in de Bijbel wordt gesproken over het geven van een tiende. Dit kan je invullen door een tiende van je inkomen aan de kerk te doneren. Nu vullen we tegenwoordig die tiende wat anders in. Mijn gedachte waar ik mee zat te spelen is moet de tiende alleen voor de kerk zijn of telt een goed doel ook hierin mee? En wat voor goed doel sponsor je dan, christelijke of maakt het niet uit?

De Bijbel maakt een duidelijk onderscheid tussen de Tiende en gaven

De Tiende is in feite de erkenning door de Christen van het eigenaarschap van God over alles en iedereen.

Alles behoort God toe; de ganse aarde (Exod. 19:6) alsook ons eigen lichaam (1Cor 6:19) God heeft de beschikking over alles wat bestaat, Hij is de soevereine eigenaar.

Als Christen erkennen wij dat wij hier enkel rentmeesters zijn op aarde en in feite er niets is dat ons werkelijk toebehoort. Door het geven van de Tiende erkennen wij Hem dan ook als Opperste Heerser die het recht heeft om de minimum rentevoet te bepalen die aan Hem moet worden uitgekeerd.

Evenmin als het aan een bank betalen van de rente voor het geleende geld noch een afkorting noch een gave is; is De Tiende noch een lidgeld noch een gave. Maar het is Gods middel om ons er voortdurend aan te herinneren dat wij in alles van Hem afhankelijk zijn .

Door de door Hem vereiste rente te betalen toont een Christen dan ook op een tastbare wijze aan de anderen zijn liefde en vertrouwen in God.

Het Tiende principe is echter niet beperkt tot het financiële maar het betreft ook de tijdsbesteding van de Christen. Ook daarin legt God beslag op een deel van de door God aan de mens toegemeten tijd om deze met Hem door te brengen ( o.a. de Sabbat) en zich voor Hem in te zetten ( o.a. door evangelisatie)

Wat nu de gaven betreft, deze staan volledig los van het principe van het rentmeesterschap ( de Tienden)

Dit zijn vrijwillige financiële steunbetuigingen van het individu om de noden van de naaste te lenigen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ah, uit de wet van Mozes dus. Bedoeld om de offercultus in stand te houden en ervoor te zorgen dat de priesters en levieten van hun tempeldienst konden leven.

Het geven van de tienden is meer dan alleen het in stand houden van de offercultus, het gaat om het in stand houden van de gemeente.Een goede richtlijn dus om aan te houden, immers een gemeente in stand houden kost geld. Je bagataliseert op deze manier het OT in mijn ogen, want het is voor de offercultus.

Het is een prima richtlijn als je je dat kunt veroorloven. Maar de joodse tienden waren toch echt voor de offercultus, dat kun je toch ook in het OT lezen. De Kerk bestond toen nog niet in de vorm zoals wij haar nu kennen.

Ik zou zeggen scheur het OT uit je Bijbel als je zo makkelijk over alles in het OT heen stapt onder het mom van "is niet voor ons", waarom zouden we dat nog in de Bijbel laten zitten?

Ik vind het oprecht jammer dat je het OT nu enkel op juridische waarde lijkt te beoordelen. Alsof het geen enkele literaire, poëtische en inspirerende waarde heeft. Alsof gelovigen voor niets eeuwenlang vanuit het OT bidden, hun geloofstalen vormgeven en Christus leren kennen.

De Schrift niet kennen is Christus niet kennen en dat geldt net zo voor het OT.

Niet-joden hebben zich nooit aan de wet van Mozes hoeven houden en christenen hoeven dat dus ook niet. Ook joden worden uitgenodigd om in de vrijheid van Christus te leven, want er is geen onderscheid meer tussen "jood en griek." Wij vallen immers onder het priesterschap van Christus zelf, in de orde van Melchisédek, en niet onder die van Aäron, die in Abraham zelfs offers bracht aan Melchisédek.

Het offer van Christus volbrengt de wet, maar Christus zelf heeft gezegd dat de wet niet is afgedaan. Dat daarmee de wet dan niet meer aan ons wordt opgelegd ben ik het met je eens, maar dat is geen reden om alles maar op die manier aan de kant te schuiven.

Ik schuif ook niet het hele OT aan de kant, ik redeneer enkel consequent vanuit wat jij hier nu precies zegt. Die tienden waren bestemd voor de deuteronomische offerdienst en daar vallen wij niet onder. Die bestaat ook niet meer, want er is immers geen tempel.

Je kunt de tienden dan wel als prima richtlijn aangeven binnen je eigen kerkgemeenschap, maar je kunt het niet als gebod opleggen. Mensen moeten geven wat ze kunnen en willen geven, met een blij en dankbaar hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid