Spring naar bijdragen

Heeft iedere religie vergevingsgezindheid als norm


Aanbevolen berichten

Jodendom, islam, baha'i, boeddhisme, hindoeïsme, jaïnisme en stamreligies als Hoʻoponopono hebben dit ook.

edit: bron = wiki

Het christendom is juist bijna uniek omdat je ook door middel van geloof in Jezus onder je straf voor je slechte daden kunt uitkomen (om het zo maar even te formuleren ;)).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, andere religies hebben dit ook. Logisch ook, want God heeft de mens goed geschapen, wat betekent dat de mens in de basis kan weten wat Hij van hem vraagt. Dus komen de beginselen die - mijns inziens - in het christendom in hun volledige goedheid en wijsheid vervat liggen, ook tot uiting in andere religies.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het christendom is juist bijna uniek omdat je ook door middel van geloof in Jezus onder je straf voor je slechte daden kunt uitkomen (om het zo maar even te formuleren ;)).

Dat is te kort door de bocht. :) Je kunt nog zo vaak 'Heer Heer' roepen, maar als je je medemens laat stikken ziet het er slecht voor je uit. Althans, dat staat wel in Bijbel en is wat de meerderheid van het christendom gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het christendom is juist bijna uniek omdat je ook door middel van geloof in Jezus onder je straf voor je slechte daden kunt uitkomen (om het zo maar even te formuleren ;)).

Dat is te kort door de bocht. :) Je kunt nog zo vaak 'Heer Heer' roepen, maar als je je medemens laat stikken ziet het er slecht voor je uit. Althans, dat staat wel in Bijbel en is wat de meerderheid van het christendom gelooft.

Ik las een tekst in het 'evangelie' van Bartolemeüs (niet in de canon van NT), dat een ieder die zondigt tegen de Heilige Geest niet vergeven wordt. En dat iemand die opzettelijk zondigt na de gerichte keuze voor God (doop,belijdenis), God niet waardig is en dus waarschijnlijk niet vergeven. Ongeacht dat Christus voor je is gestorven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt wel in de vroege kerk wel een discussie gehad mbt. dat thema (wat als je nou na je doop de fout in gaat), dat leidde er onder andere toe dat sommige mensen hun doop gingen uitstellen tot het einde van hun leven. Maar al snel kwam de biecht toen op. aanvankelijk was dat een openbare belijdenis van je zonde voor de Kerk. Later is dat gaandeweg toch een beetje meer privé geworden en was het op den duur ook wel oké als alleen de priester het hoort ipv al je broeders en zusters in de kerk. ;)

Maar om terug te komen op het onderwerp: Bij vergeving hoort wel berouw en dus wel de intentie dat je niet meer wilt zondigen en je leven wilt beteren. Jezus zei ook 'ga heen en zondig niet meer' ipv. ik vergeef je, klooi dus maar lekker aan. En in de gelijkenis met de koning en de schuldenaren liep het met die dude toch uiteindelijk slecht af toen de koning zijn schuld verhaf en hij vervolgens de persoon die bij hem in de schuld stond niet ging vergeven en in de kerker gooide. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik het las dacht ik meteen 'dan wacht ik nog even met het dopen, tot mn 86e ofzo' :P

Excuses voor de mensen die mijn onbewerkte bericht hebben gelezen, mijn telefoon deed woorden automatisch veranderen (weervoorspelling) naar een merkwaardig woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is de meest vergevingsgezinde dus eigenlijk zou het raar zijn als er ook maar iemand naar de hel gaat. Ik persoonlijk zou dit niemand gunnen omdat ik denk dat iedereen acties onderneemt omdat hij in zijn hart denkt dat het goed is. Hoe slecht die acties ook zijn. Dat zou dan betekenen dat ik vergevingsgezinden ben dan God en dat lijkt me sterk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid