Spring naar bijdragen

Gezamenlijk afval


Aanbevolen berichten

Wecycling. Ja, dat woord bestaat echt.
Het is een samentrekking tussen “we†en “recycling†en het idee erachter is eenvoudig: recyclen doe je samen! Dus breng je niet zomaar je afval in je eentje naar de milieustraat.
Dat wist ik aanvankelijk ook niet, dus ik keek mijn ogen uit toen ik voor het eerst naar het rijtje containers bij de supermarkt ging.
Het was er één en al gezelligheid. In groepjes gingen mensen al kletsend naar de bakken en dumpten samen elke zak of elk stuk glas in de juiste container.
In de straat zelf werden ook afvalstukken uitgewisseld en daar hele gesprekjes over gevoerd.
Dus toen ik zomaar helemaal alleen daar kwam aanzetten, werd ik daar natuurlijk wel een beetje op aangekeken. Want er stond dan wel geen bordje “wecycle†bij deze milieustraat, maar dat betekende toch niet meteen dat ik dan zomaar helemaal alleen kon gaan staan recyclen.

Nee, het was gelukkig niet zo dat ik op mijn kop kreeg of zo. Of dat ik geweigerd werd bij de bakken.
Maar de ogen priemden wel in mijn rug en ik hoorde nog net dat er zacht over mij gefluisterd werd toen ik weer richting supermarkt ging.
Gesprekken vielen stil en de sfeer werd wat mineur als ik aan kwam lopen. Zelfs de zon werd dan eventjes door een wolk bedekt op een verder stralende dag. Nu ben ik niet zo goed in het peilen van gezichten, maar ik meende een mengeling van boosheid en medelijden te zien.
Boosheid, omdat ik me niet hield aan de verheven wecycle-ideologie. Medelijden, omdat ik zo alleen was en niet eens samen met iemand naar de straat kon.
Zelfs in gelovige kring werd wat niet-begrijpend gereageerd toen ik zei dat ik gewoon alleen wilde recyclen. Of ik Genesis 2 wel had gelezen. Of ik wel wist hoe onnatuurlijk het was om alleen te recyclen. Of ik wel wist hoeveel fijner en opbouwender het was om te wecyclen en dat je als gemeenschap toch alles samen behoort te doen.
Ook werd mij gezegd dat ik zoiets niet zomaar kon zeggen, want wie weet kwam ik ook een wecyclemaatje tegen en zou ik alsnog omslaan?
Hele cursussen waren er dan ook voor het wecyclen, maar voor het recyclen? Nee, eigenlijk niet echt, behalve dan in het alsnog leren wecyclen.

Uiteindelijk werd het ook wel moeilijker voor me om stand te houden, want voor steeds meer functies en privileges moest je kunnen wecyclen.
Een bakker kon niet meer voldoen met het bakken van brood, een leraar niet meer voldoen met het geven van onderwijs. Nee, ze moesten samen naar de milieustraat kunnen en precies doorhebben wat daar van ze werd verlangd.
Maar toch bleef ik volhouden en weigerde ik mee te doen met het wecyclen. Ik bleef de dissident en zal dat altijd wel blijven.
Want met wecyclen hoeft niets mis te zijn, maar met recyclen ook niet. In je eentje naar de containers gaan hoort net zo bij het leven als samen gaan.
 

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor onze steenbewoners ( ;) ):

Dat we steeds meer dingen samen zouden moeten doen, dat het zo een beetje opgedrongen wordt, dat ook het huwelijk zo een beetje geïdealiseerd wordt, en dat het juist heel gezond is om ook dingen helemaal alleen te doen en sowieso regelmatig helemaal alleen te zijn. Kortom, wat ik wel vaker geschreven heb hier, maar nu in een aardig wecycle-verhaal. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor onze steenbewoners ( ;) ):

Dat we steeds meer dingen samen zouden moeten doen, dat het zo een beetje opgedrongen wordt, dat ook het huwelijk zo een beetje geïdealiseerd wordt, en dat het juist heel gezond is om ook dingen helemaal alleen te doen en sowieso regelmatig helemaal alleen te zijn. Kortom, wat ik wel vaker geschreven heb hier, maar nu in een aardig wecycle-verhaal. ;)

In deze tijd van individualisering en verdamping van klassieke groepsstructuren heb jij toch weinig te klagen lijkt me. Het huwelijk gaat er ook aardig aan dus je bent precies op het juiste moment geboren. :#
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid