Spring naar bijdragen

Ben je een beter mens als je beter doet?


Aanbevolen berichten

Ben je een beter mens als je beter doet?

Wie kwaadwillend van hart is, zoekt voldoening in zijn daden;

maar wie goed is, vindt voldoening in zichzelf. Spr.14:14

Wijsheid in een hart blijft verborgen;

maar dwaasheid in een hart wordt bekend. Spr.14:33

Je kunt niet 'beter' doen. Je kunt goed doen, of slecht doen;

en je kunt je leven beteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk kun je tenminste geen slecht(er) mens zijn als je goede werken doet. Dus in dat opzicht ben je nog steeds jezelf! Maar als je toch 'jezelf' bent, waarom dan proberen een ander (beter) te zijn??

Kennen jullie de film: "Breaking the Waves", van Lars von Trier? Dit is al een oudje, maar gaat over dit soort dingen. Erg goede en mooie film vond ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik durf er wel bij te betrekken dat een geloof zonder goede werken dood is :)

Maar een beter mens worden? Als je als maatstaf Gods oordeel neemt... dat denk ik dat we dat lekker aan Hem over moeten laten. Ik wil niet onderschatten hoeveel goede werken belangrijk zijn (immers, op de dag des oordeels zullen allen beoordeeld worden naar gelang hun daden), maar ook niet onderschatten hoeveel God van je houdt, ook als je grossiert in slechte daden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In het verlengde: Moet je 'goed' doen, en hoe 'weet' je wat dat is? Dit vat waarschijnlijk al mijn andere vragen tot nu toe samen.

Je hebt denk ik zelf de vrije keuze gekregen om goed te doen of niet. Voor zowel jezelf, je medemens en de gehele samenleving en natuur zal het beter zijn als je goed doet. Hoe je weet wat goed is? Luister naar je geweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En als je geweten zegt dat je dingen moet doen die slecht voor jezelf zijn?

maar wat bedoel je dan precies? want is het niet ook je geweten die je vertelt dat het slecht is? waardoor je het dus niet zou moeten doen.......

Mijn geweten vertelde me onlangs dat ik mezelf in gevaar moest brengen. Toen had ik de keus: 'doen', of: 'voor altijd spijt'. Ik hoorde jeugd op straat joelen. Ik koos voor het laatste; ik dacht namelijk dat het niet waar kon zijn dat God me door zoiets wou laten gaan.

Nu is het zo: als ik het wil doen word ik tegengehouden door één of andere kracht, en als ik het niet wil moet het. Ik voel me schuldig, het lukt me niet, en bidden helpt niet... :(

Wat vinden jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid