Spring naar bijdragen

De Zondag


Aanbevolen berichten

Hallo,

wat is nu bijbel verantwoord Zondag besteding? Altans hoe moet een Christen zijn Zondagsrust nemen. Mag je bijv, huishoudelijke taken verrichten of een film kijken. Of moet de Zondag gebruikt worden om God te eren door middel van christelijke liederen te luisteren, bijbel bestuderen en de 2 diensten bezoeken.

Mvg,

Wietse2

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fun fact: Sommige flats in Joodse gemeenschappen hebben lifts die op elke etage stoppen, zodat ze niet op het knopje hoeven te drukken van de etage waar ze heen willen. Dit om de sabbat in ere te houden.

Zijn er hier mensen die aan 'zondag - rustdag' doen? Brengt dit eigenlijk, paradoxaal genoeg, niet stress met zich mee omdat je steeds moet nadenken wat je wel en niet mag doen (ook in de rest van de week ivm planning)? Ik snap overigens dat christenen niet zo extreem in de rustdag zijn als sommige Joden. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weet je dat ik de eerste weken me verbaasde over het feit dat er hier op zondag gepost werd? :)

Hopelijk dat het beeld een beetje gecorrigeerd is. Dergelijke opvattingen komen uit een theologie voort die door de meerderheid niet wordt aangehangen.

Zijn er hier mensen die aan 'zondag - rustdag' doen?

Ja, maar als je 'rust' in die context bedoelt: Nee, nooit gedaan en ik zie er ook geen reden voor.

Ik snap overigens dat christenen niet zo extreem in de rustdag zijn als sommige Joden. ;)

Ik mag het hopen. Christenen vieren namelijk geen Joodse Sabbat. Althans het merendeel niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vul de 'zondagsrust' vrij los in. het houd voor mij eigenlijk in dat ik niets echt moet, en dat ik ook wel terughoudend ben in sommige dingen, niet dat ik er ijzeren regels op na houd.

ik ga bijvoorbeeld over het algemeen niet naar de winkel op zondag, of betaalde uitstapjes doen. echter als er een feestelijke gelegenheid is o.i.d. dan heb ik er geen moeite mee als we met de familie uit eten gaan of zoals laatst, naar de dierentuin.

maar ik merk dat het eigenlijk best heel chill is om op zondag niet zo rond te rennen als de rest van de week. soort van elke week 1 dag vakantie :D

ik wandel dan lekker met de honden, lees een beetje, speel op mijn harp en lekker chillen verder.

Wel ga ik 2 keer naar de kerk, niet omdat het moet, en als er feest is, wil ik ook best een keer overslaan. Maar over het algemeen vind ik het wel prettig om 2 keer naar de kerk te gaan. En je hebt toch niet veel beters te doen als je de rest van de dag aan het relaxen bent ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de katholieke traditie is de zondag niet zozeer een rustdag, maar een feestdag. Een hoogfeest, om precies te zijn. De katholiek wordt dan geacht de mis bij te wonen, geen zwaar werk te verrichten en ook niet te vasten.

De zondag is van oudsher dus een feestelijke dag, waarin de opstanding van Christus wordt gevierd. Als je dus wilt weten wat je op zondag wel en niet kunt doen, dan kun je eens overwegen wat je nu wel en niet op een feest doet.

Een goed feest bestaat over het algemeen uit muziek, lekker eten en vrolijkheid. Maar ook mooie gesprekken en culturele uitingen kunnen er plaatsvinden, als het feest ook om inhoud draait. Je kunt je zo voorstellen dat op bijvoorbeeld een poëziefeest, naast eten en muziek, de meest geweldige, inspirerende gedichten vol passie worden voorgedragen.

Als je dit nu vertaalt naar zondagse bezigheden, dan kun je aan de volgende activiteiten denken:

De meest verheven Maaltijd is natuurlijk de Maaltijd van Christus, en het geestelijk voedsel dat zijn Woord brengt. Dus is het goed zo maaltijd met Hem te houden in de mis of de eredienst. De zondag is bij uitstek geschikt om bij Hem te verkeren, volgens de gewoonte van je kerk en volgens je eigen gewoonten.

Maar ook thuis kun je extra lekker eten. Vroeger had je in veel huizen ook de zondagse maaltijd, dat extra bijzonder was, aan een extra mooi gedekte tafel.

Je kunt op zondag extra mooie muziek draaien of zingen, christelijk of niet-christelijk, maar in elk geval wel iets dat je volop inspireert. In de kerk zal er vaak ook worden gezongen en muziek worden gemaakt, hoewel je dat misschien niet altíjd zal aanspreken. ;)

De zondag is ook een mooie dag voor culturele of gezellige activiteiten. Je kunt naar het museum gaan, of de befaamde zondagse boswandeling maken, een evenement bezoeken, of andere inspirerende of gewoon leuke activiteiten. Dit kan alleen, maar natuurlijk ook met naasten.

Je kunt ook de tijd nemen voor een mooi boek, of een extra lange film, of een creatieve hobby waar je door de week minder tijd voor hebt.

Wat doe je dan niet op zondag? Dezelfde dingen die je niet op een feest doet.

Huiswerk of zakelijk werk laat je dus even liggen, evenals groot huishoudelijk werk. Tenminste, als je elders in de week daar genoeg tijd voor hebt; je moet het wel praktisch houden. En als een klein uurtje huiswerk op zondag je meer rust brengt, dan moet je dat ook niet laten.

Maar kleinere werkzaamheden horen er nu eenmaal wel bij. Ook op een feest is de gastheer of gastvrouw druk bezig met allerlei werkzaamheden om het feest op gang te houden.

Het gaat dus vooral om werkzaamheden die het "feest gaande" houden, die je niet belemmeren in de dingen die je wilt doen en je dus niet uitputten.

Het is denk ik sowieso goed om die dag eens geen spullen te kopen, maar gewoon te genieten van wat je al hebt.

Het is dus aan jou hoe je de zondag kunt besteden, waarbij je het beste ook de richtlijnen van je eigen kerk in acht neemt. Je kunt er helemaal iets speciaals van maken, of gewoon een vrije dag waarop je wellicht naar de kerk gaat en misschien wat extra aan bezinning doet.

Het belangrijkste is, zo geloof ik, dat je weet waarom de zondag bestaat en God dankbaar bent voor al het goede dat je gekregen hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De zondag is de rustdag.

Als je gelooft dat je reeds de Rust van Christus hebt, dan is de zondag de meest typerende dag van de Rust. De "meest Rustige" dag.

En wie geen onderscheid maakt tussen "meest Rustige" en de algemene "Rust" in Christus;

die leeft dus volkomen als dienstknecht van God.

Maar ook God zelf heeft gerust, dus ook dat volkomen dienstknecht zijn van God vraagt nog steeds om een moment van afstandneming van het normale patroon tot bijzondere eerbewijzing aan God.

En het "betekent" (=vooruitspiegelen = het geeft een teken) dan ook tegelijk een Grotere Rust die nog komen gaat.

Rust blijft dus nog steeds over als iets bijzonders om te vieren, en Rust blijft dus ook nog iets dat een voorafschaduwing is van hetgeen nog gaat komen.

En dat geeft dan gelijk een typering hoe je die "Rust" alvast gaat vieren.

Het zodanig vieren van "Rust" vraagt om te stoppen met menselijk werken.

En ALS je dan zegt dat je (al) in de Rust van Christus bent, dan is het dus met de viering van die Rust in Christus zo dat je niet praat over werken in termen van menselijk werken, maar in termen van geestelijk werkzaam zijn. Want immers: wie in de Rust van Christus is, die is een priester van God en hij zal bij al zijn werken meten of zijn werk betekenis heeft in de dienst van God. Net zoals een priester ook offert op de sabbat.

En wil zo iemand dan op zoek naar een méér vieren of meer benadrukken van die Rust in Christus, dan is dat dus een zaak van juist priesterwerken verrichten. De Rustdag voor een christengelovige zal dus een dag zijn van bestemming aan God om juist WERKEN te doen die het meest zijn priesterambt kenmerken.

Maar zèggen dat je een priester bent, en dan een viering bestemmen om niet je priesterambt te vervullen, maar je eigen vlees te dienen, is een missing van de kern van je roeping.

Daarmee blijft dus het aloude wettelijke normatief volledig overeind staan

dat de zondag een rustdag is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Not so fun fact: Een vraag die gesteld wordt in Geloof Algemeen en de eerste twee reacties mensen zijn die niet geloven maar wel nodig vinden om sideliners te maken.

Je bent echt vastberaden om alles wat ik zeg negatief te interpreteren, of niet?

Nee, totaal niet.
Ik stel gewoon een vraag over De Zondag.
Dat klopt maar de vraag van de TS beantwoord je niet, want die is duidelijk gericht aan "mensen die aan 'zondag - rustdag' doen" (of christenen die dat bewust niet doen). Enige terughoudendheid zou daarom voor de hand liggen. Als je verder hier nog op wil reageren dan graag via e-mail of PB want het hoort niet in dit topic zelf thuis.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

wat is nu bijbel verantwoord Zondag besteding?

Ik kan mij vergissen maar volgens mij staat er niet zo heel veel concreets in de bijbel over hoe de zondag in te richten. De eerste christenen gingen gewoon naar de synagoge/tempel op zaterdag. En deelden op een gegeven moment op zondag een maaltijd met elkaar (maar of dat in de bijbel staat weet ik niet).

Altans hoe moet een Christen zijn Zondagsrust nemen. Mag je bijv, huishoudelijke taken verrichten of een film kijken. Of moet de Zondag gebruikt worden om God te eren door middel van christelijke liederen te luisteren, bijbel bestuderen en de 2 diensten bezoeken.

Ik denk dat een ieder daar zelf een weg in moet zien te vinden eventueel geholpen door de geloofsgemeenschap waar je in zit. Want de gedachten hierover verschillen nogal. Zelf vul ik mijn ideale zondag in met 's ochtends een viering in de kerk en in de middag een leuke ontspannende activiteit. Of dat nou een dagje dierentuin, winkelen of fietsen is maakt me dan niet zo veel uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

wat is nu bijbel verantwoord Zondag besteding? Altans hoe moet een Christen zijn Zondagsrust nemen. Mag je bijv, huishoudelijke taken verrichten of een film kijken. Of moet de Zondag gebruikt worden om God te eren door middel van christelijke liederen te luisteren, bijbel bestuderen en de 2 diensten bezoeken.

Mvg,

Wietse2

Ik probeer de zondag een beetje ontspannen te houden, met dingen die ik leuk vind. Niet dat het altijd lukt trouwens, ik heb vaak weer huishoudelijke of andere dingen die ik ben wezen uitstellen. ;) Ik vind het verder ook een goede gewoonte om naar de kerk te gaan en ook om het eten en drinken net wat bijzonderder te maken.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het werken op zondag (sowieso heb ik een hekel aan werken in het weekend), maar bij bepaald werk ontkom je er niet aan. Het is ook niet diep principieel, maar ik vind het wel vervelend als het te vaak zou zijn.

Ik zou zondag wel een beetje als een feestelijke dag willen beleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

wat is nu bijbel verantwoord Zondag besteding? Altans hoe moet een Christen zijn Zondagsrust nemen. Mag je bijv, huishoudelijke taken verrichten of een film kijken. Of moet de Zondag gebruikt worden om God te eren door middel van christelijke liederen te luisteren, bijbel bestuderen en de 2 diensten bezoeken.

Mvg,

Wietse2

Misschien wat flauw maar er staat in de Bijbel niet zoveel over zondagsbesteding. Tenminste, er staat een hoop geschreven over de Sabbat. De discussie (ook binnen de gereformeerde gelederen) is natuurlijk of de Sabbat 1 op 1 naar de zondag te vertalen is. Ik denk zelf van niet. Uit de Bijbel weten we dat de eerste christenen op de eerste dag van de week (zondag) bijeenkwamen.

De gereformeerde traditie kent veel regeltjes aangaande de zondag. Dit mag niet, dat mag niet... De ene richting nog strenger dan de andere. Ik denk niet dat regeltjes je veel verder helpen. Jezus zei al: 'de mens is er niet voor de Sabbat, maar de Sabbat voor de mens'. Ik denk dat dat ook opgaat voor de zondag. We hebben een rustdag gekregen, om bij te komen van alle sores in de werkweek. Gelukkig leven we ook in een land waar die rust ook redelijk gegarandeerd is. De eerste christenen kwamen voor en na de werkdag samen.

Hoe ga ik om met de zondag?

* bij voorkeur geen 'doedingen' (werktaken of schoonmaken). Alleen als het niet anders kan. Zondag is een dag om te relaxen.

* Ik streef er naar om tweemaal per zondag naar de kerk te gaan. Dat geeft ritme en regelmaat. De Kerkenraad roept je ook op om te gaan. Ik vind het echter niet noodzakelijk.

* Reizen op zondag? Wat mij betreft geen probleem. Ben daar redelijk pragmatisch in.

* Inkopen doen op zondag. Bij voorkeur niet. Ik zorg dat ik alles in huis heb.

* Film kijken: geen probleem. Spelletjes doen met vrienden is ook leuk. :)

* Christelijke muziek: niet per se. Kan doordeweeks ook. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk trouwens wel dat zondagsrust houden een signaal kan zijn. In Oost-Europa val je op als christen als je niet drinkt. Hier val je - denk ik - op als je de zondag houdt. Wat dat betreft kan er een getuigende werking van uit gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is dubbel. Tegelijk gaat er ook wel een getuigende werking uit van christenen die leuke dingen doen (al dan niet op zondag), een biertje drinken en naar muziek luisteren die niet alleen of kerkorgel of relipop is. Het lijkt soms wel dat veel mensen christenen toch zien als hele vrijzinnige types die niks meer met hun geloof doen, of die paar die wel geloven en vooral hun best doen een heel saai leven te leiden. Een beetje zoals Paul Haenen (Bert, dominee Gremdaat, etc) beschreef dat als je een bonbons eet je je zondig voelt als je er van geniet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De zondag is de rustdag.

Zegt de paus... de sabbat valt op een andere dag.

Welke moeten we nu nemen?

Het hangt ervan af wiens volgeling je wenst te zijn

Wens je een volgeling van de Paus te zijn dan rust je op zondag

Wens je een volgeling te zijn van hetgeen Christus leert in zijn TIEN GEBODEN ; dan rust je op de zevende dag ; de zaterdag ( ook Sabbat genoemd).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid