Spring naar bijdragen

Poll over evolutie


Hoe sta je tegenover de evolutietheorie  

49 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe sta je tegenover de evolutietheorie

    • Geen evolutie. Alles is over een periode van miljoenen jaren geschapen.
      4
    • Geen evolutie. Alles is zo'n 6000-10000 jaar geleden geschapen.
      8
    • Wel evolutie, maar complexe, nieuwe eigenschappen zijn ontstaan doordat God ingreep (ID).
      2
    • Wel evolutie, maar God leidde het proces zodat er tenslotte een mens kwam, wel natuurlijke processen, geen ontwerp.
      6
    • Wel evolutie, God leidde het process niet actief, maar heeft alles wel zo ingericht dat er via natuurlijke processen intelligente levensvormen zouden ontstaan.
      7
    • Wel evolutie. God heeft geen rol in het proces gespeeld.
      16
    • Geen mening.
      6


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 682
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Zinloos dit
Zonder meer. Ik heb de moderators aangeschreven dat allie1979 zich hier gedraagt als een troll.

Hun antwoord daarop was dat ze hem een waarschuwing hadden gegeven.

Wel? Merken we het?

Die heeft hij gehad zie ik in het moderator log, tijd om met de 'discussie' hier te stoppen denk ik voor allie1979.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kortom: een (waarschijnlijk latent) conflict wordt (aan beide zijden!) vermomd als "wetenschappelijke discussie"... Schenk dan klare wijn, en vertel meteen wat je dwars zit, zou ik tegen dergelijke personen zeggen!

Merkwaardig dat je dat niet tegen allie1979 zegt.

Begrijpend lezen - of lezen überhaupt - is niet het sterkste punt van meerdere users... Knap ik behoorlijk op af...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kortom: een (waarschijnlijk latent) conflict wordt (aan beide zijden!) vermomd als "wetenschappelijke discussie"... Schenk dan klare wijn, en vertel meteen wat je dwars zit, zou ik tegen dergelijke personen zeggen!

Merkwaardig dat je dat niet tegen allie1979 zegt.

Begrijpend lezen - of lezen überhaupt - is niet het sterkste punt van meerdere users... Knap ik behoorlijk op af...

Het blijft een feit dat je geen kritiek geeft op de bijdragen van alie1979. Je noemt hem zelf 'moedig'. Zo heb ik je niet zien oordelen over de bijdragen van hen die hier de evolutietheorie aanhangen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zinloos dit
Zonder meer. Ik heb de moderators aangeschreven dat allie1979 zich hier gedraagt als een troll.

Hun antwoord daarop was dat ze hem een waarschuwing hadden gegeven.

Wel? Merken we het?

Die heeft hij gehad zie ik in het moderator log, tijd om met de 'discussie' hier te stoppen denk ik voor allie1979.

We moeten oordelen naar het effect van de moderatie. De bijdragen van allie1979 zijn niet veranderd. Nog steeds ontwijkt hij alle discussie.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen mens of die heeft wel een mening. Ik heb zelf het boek van Dawkins en ik kan me voorstellen dat men het als gelovige niet leuk vindt om toch wel behoorlijk te kakken te worden gezet.

Geen mens of die heeft wel een mening?? Dat lijkt me alleen al een rationele verklaring voor je vraagstuk: "Hoe kon het gebeuren dat men een neutrale bron van informatie als vijandig ging beschouwen?"...

Koppel dat aan een openlijke vijandigheid die verder gaat dan "de particuliere mening" (die een ander naast zich neer kan leggen) of een "behoorlijk te kakken zetten dat het niet leuk meer is" (bestrijden gaat al verder dan een "te kakken zetten" lijkt me), en het conflict tekent zich al af. Niet de "neutrale bron" werd als vijandig beschouwd, maar het smalende triomfalisme van sommige tegenstanders. En de "bron" vervolgens mét hen...

In welke vorm en welke mate presenteert zich volgens jou die 'openlijke vijandigheid' en het 'bestrijden' precies? Dat benieuwt mij wel enigszins.

Weet je, in een samenleving als de onze, waarin de meeste mensen (net als ik) overigens nog met geloof zijn opgevoed, kan men van alle meningen kennis nemen en van de al dan niet zo smaakvolle wijze waarop die worden uitgedragen. Men kan dat doen met welgevallen of afkeer, schouderophalend of vertoornd.

Wie in die samenleving de wetenschappelijke boodschap van evolutie verwart met een incidentele hork die hem verkondigt, die is waarlijk een snel huilend kind of .. wil gewoon van geen rede weten.

De fout zit hem niet in de evolutietheorie of wie deze propageert. De fout zit hem bij de mensen die vrezen wat de theorie hen vertelt over henzelf, mensen wellicht die hard op zoek gaan naar 'vijanden' die hen 'bestrijden'.

Het heeft geen zin om de zieligheidskaart te spelen. Ga nog een stap verder is het is al onversneden paranoia.

Ik vraag me nog steeds af waar die 'openlijke vijandigheid' is en dat 'bestrijden', beste Hendrik-NG.

En als het zo is, geeft dat allie1979 een excuus om de discussie te ontlopen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen mens of die heeft wel een mening?? Dat lijkt me alleen al een rationele verklaring voor je vraagstuk: "Hoe kon het gebeuren dat men een neutrale bron van informatie als vijandig ging beschouwen?"...

Koppel dat aan een openlijke vijandigheid die verder gaat dan "de particuliere mening" (die een ander naast zich neer kan leggen) of een "behoorlijk te kakken zetten dat het niet leuk meer is" (bestrijden gaat al verder dan een "te kakken zetten" lijkt me), en het conflict tekent zich al af. Niet de "neutrale bron" werd als vijandig beschouwd, maar het smalende triomfalisme van sommige tegenstanders. En de "bron" vervolgens mét hen...

In welke vorm en welke mate presenteert zich volgens jou die 'openlijke vijandigheid' en het 'bestrijden' precies? Dat benieuwt mij wel enigszins.

Weet je, in een samenleving als de onze, waarin de meeste mensen (net als ik) overigens nog met geloof zijn opgevoed, kan men van alle meningen kennis nemen en van de al dan niet zo smaakvolle wijze waarop die worden uitgedragen. Men kan dat doen met welgevallen of afkeer, schouderophalend of vertoornd.

Wie in die samenleving de wetenschappelijke boodschap van evolutie verwart met een incidentele hork die hem verkondigt, die is waarlijk een snel huilend kind of .. wil gewoon van geen rede weten.

De fout zit hem niet in de evolutietheorie of wie deze propageert. De fout zit hem bij de mensen die vrezen wat de theorie hen vertelt over henzelf, mensen wellicht die hard op zoek gaan naar 'vijanden' die hen 'bestrijden'.

Het heeft geen zin om de zieligheidskaart te spelen. Ga nog een stap verder is het is al onversneden paranoia.

Ik vraag me nog steeds af waar die 'openlijke vijandigheid' is en dat 'bestrijden', beste Hendrik-NG.

En als het zo is, geeft dat allie1979 een excuus om de discussie te ontlopen?

Waar ontwijk ik de discussie? Ik ben het gewoon niet eens. De fossielen zijn eerder een aanwijzing voor een Schepping dan voor een natuurlijk verloop. Dat zijn de feiten en als je het niet eens bent zou ik eens gaan zoeken aan beide kanten. Dan kan je de argumenten vergelijken. Dat heb ik ook gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb: 'geen mening" in gevuld. Meestal heb ik wel een mening maar ik heb te weinig kennis over ET en ken het verhaal uit Genesis. Toch kan ik wetenschap niet negeren en een 6000 jarige aarde lijkt me niet meer te onderbouwen. Ik neig naar evolutie en zie Genesis als: 'het verhaal gaat".Voorlopig denk ik nog dat God invloed had op de schepping. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het door de jaren heen doorverteld is net als bij allerlei andere volksstammen. Nee de Bijbel daarin letterlijk lezen lukt me van geen kant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb: 'geen mening" in gevuld. Meestal heb ik wel een mening maar ik heb te weinig kennis over ET en ken het verhaal uit Genesis. Toch kan ik wetenschap niet negeren en een 6000 jarige aarde lijkt me niet meer te onderbouwen. Ik neig naar evolutie en zie Genesis als: 'het verhaal gaat".Voorlopig denk ik nog dat God invloed had op de schepping. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het door de jaren heen doorverteld is net als bij allerlei andere volksstammen. Nee de Bijbel daarin letterlijk lezen lukt me van geen kant.

De leeftijd van de aarde vind ik ook niet zo belangerijk. En evolutie kan je ook een variatie noemen. What's in a name. De Bijbel is vergeleken met originele rollen en die matchen bijna perfect. Er is een documentaire over op national geographic geloof ik. Dat het door doorvertellen veranderd is een beetje moderne praat, want dat was, met schrift, de enige manier om iets door te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid