Spring naar bijdragen

Paus: 'God geen tovenaar'; evolutie en oerknal zijn waar.


Aanbevolen berichten

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/pope-francis-declares-evolution-and-big-bang-theory-are-right-and-god-isnt-a-magician-with-a-magic-wand-9822514.html

De Paus zegt dat evolutie en de oerknal niet tegen een Schepper in gaan, maar dat een Schepper juist vereist is voor evolutie en de oerknal (want: leven en oerknal moesten ergens vandaan komen).

Voor evolutie heb je levende wezens nodig, die heeft God dus gemaakt (de eerste levensvormen). Oerknal is in gang gezet door God.

Benedictus (voorganger) was volgens sommigen een Intelligent Design voorstander (dwz natuurlijke selectie kan niet op zichzelf voor de complexiteit in wezens zorgen, God heeft hier een hand in). Fransiscus zet dit, volgens het artikel, dus recht en is het dus niet met Benedictus eens. Dat is dus het nieuws, dat het Vaticaan evolutie en oerknal als waarheid accepteerden was natuurlijk al veel langer bekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het altijd maar arrogant. Dat de Paus voor iedereen denkt te bepalen wat zij moeten geloven en wat niet. Dus nu moet elke katholiek gaan geloven in de oerknal en in evolutie, omdat het in zijn ogen waar is?

When we read about Creation in Genesis, we run the risk of imagining God was a magician, with a magic wand able to do everything. But that is not so

Nogmaals, want hij weet dit gewoon? Omdat het aan hem geopenbaard is? :P

Ik denk dat God wel degelijk alles kon, want God is almachtig. Een God die een mens in al zijn complexiteit niet kan schapen is geen almachtige God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het altijd maar arrogant. Dat de Paus voor iedereen denkt te bepalen wat zij moeten geloven en wat niet. Dus nu moet elke katholiek gaan geloven in de oerknal en in evolutie, omdat het in zijn ogen waar is?

Volgens mij is dat a) niet wat de Paus zegt, en B) geen nieuws.

Het is a) wel nieuws, het staat namelijk in het artikel en B) het artikel begint met : 'The theories of evolution and the Big Bang are real and God is not “a magician with a magic wandâ€, Pope Francis has declared.'

Hier lijkt het aardig op dat hij zegt dat zijn visie de ultieme waarheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het altijd maar arrogant. Dat de Paus voor iedereen denkt te bepalen wat zij moeten geloven en wat niet. Dus nu moet elke katholiek gaan geloven in de oerknal en in evolutie, omdat het in zijn ogen waar is?

Ik vind het nogal aanmatigend dat je iemand arrogant noemt terwijl je zo te lezen geen flauw idee hebt van de hoed en de rand. Misschien is het handig om eerst te vragen alvorens een aaneenschakeling van verkeerde conclusies te hebben en dat arrogant noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je moet kijken naar wat er van de paus geciteerd wordt. Ik vind de citaten afgewogen. Bijvoorbeeld:

When we read about Creation in Genesis, we run the risk of imagining God was a magician, with a magic wand able to do everything. But that is not so

Hij zegt dat God geen tovenaar is. Dat lijkt me als christelijk standpunt zeer goed houdbaar.

He created human beings and let them develop according to the internal laws that he gave to each one so they would reach their fulfilment

De ontwikkeling van de mensheid verloopt volgens natuurwetten, zodat ze beantwoorden aan hun bedoeling (vrij vertaald). Ook een prima uitspraak.

Hij laveert tussen de gevoeligheden door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij zegt dat God geen tovenaar is. Dat lijkt me als christelijk standpunt zeer goed houdbaar.

Hij zegt ook dat God niet alles kon maken, lijkt me niet goed houdbaar.

Ik zie dat ik uitspraken van anderen heb aangenomen voor die van de Paus.

Ik ga er dadelijk nog verder op in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In plaats van te vertellen wat je allemaal lust, kun je ook vertellen wat er wél staat.

Maar aangezien jij zo goed in begrijpend lezen bent, laat ik het aan jou over. *verlaat topic*

Je kan niet zomaar een paar woorden uit hun context halen. Zo werkt het simpelweg niet dat begrijp je neem ik aan zelf ook wel.

Kan je weglopen, je kan ook gewoon nog eens nadenken, vragen indien nodig en erkennen dat je er naast zat. Lijkt mij een stuk constructiever.

Wat er wel staat:

'we run the risk of imagining God was a magician, with a magic wand able to do everything. But that is not so'

Vrij vertaald; wij lopen het risico ons in te beelden dat God een magiër is die met een toverstok in staat is alles te doen. Maar dat is niet zo.

En dat lijkt mij zeer correct. God is namelijk geen magiër en heeft ook vast en zeker geen toverstafje. Peter79 heeft dit overigens al eerder in het topic aangegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/pope-francis-declares-evolution-and-big-bang-theory-are-right-and-god-isnt-a-magician-with-a-magic-wand-9822514.html

De Paus zegt dat evolutie en de oerknal niet tegen een Schepper in gaan, maar dat [...] was natuurlijk al veel langer bekend.

Mwa, weinig nieuws aan. De bedenker van de oerknal was notabene katholiek. Zoals dat artikel al eerder aanhaalde is de opvatting van de paus niet echt iets nieuws. In feite is dit gewoon een voortzetting van zijn voorgangers, inclusief Benedictus. In de media maakt men vind ik het contrast tussen de twee laatste pausen groter dan het in werkelijkheid was.

Maar goed, zo'n bericht kan verder geen kwaad natuurlijk, teveel mensen denken onterecht dat iedere orthodoxe christen anti-wetenschap is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid