Spring naar bijdragen

Genadig zwaard


Aanbevolen berichten

swords_of_justice_and_sword_of_mercy.jpg

In Groot-Brittannië kennen ze naast het rijkszwaard nog een aantal andere symbolische zwaarden, die bij de kroning van de koning worden meegedragen.
Eén van deze zwaarden is een vrij apart zwaard, namelijk the Sword of Mercy, ofwel het Zwaard van Genade. Het is, net als de andere zwaarden, een prachtig gedecoreerd zwaard, maar met een bijzondere en eigenlijk best wel grappige eigenschap: de punt is stomp.
De betekenis is natuurlijk dat met dit zwaard nu juist niet gedood wordt, maar dat daarmee genade wordt geschonken.

Toch lijkt dat aanvankelijk een vreemde tegenstrijdigheid. Hoe kan uitgerekend zo’n dodelijk wapen als een zwaard nu symbool staan voor genade?
Zou een ander symbool of instrument daar niet veel meer geschikt voor zijn?
Ik durf echter toch te beweren dat het zwaard juist hét aangewezen symbool is voor genade. Een ander instrument kan die rol eigenlijk niet zo goed en aanschouwelijk vervullen.
Je kunt namelijk alleen genade verlenen als je het zwaard hanteert.
Iemand genade verlenen betekent namelijk dat je iemands hoofd eraf kunt slaan, dat je ook goede en rechtvaardige redenen hebt om dat te doen, maar dat je er toch van af ziet en hem het leven spaart.
Genade kan alleen worden verleend in conflicten of in strafrecht. Vallen beide zaken weg, dan is het vrij zinloos om over genade te spreken.

Het Zwaard van Genade kan zo ook een heel ander beeld van die oorlogen in de Schrift geven. Die oorlogen zijn misschien juist nodig om Gods genade te tonen.
Om te begrijpen wat genade is, moet je eerst begrijpen wat oorlog is en wat zij teweegbrengt. Je moet eerst als het ware op het slagveld staan, tegenover iemand die je hartgrondig haat en enkel jouw dood in de ogen heeft.
De Schrift geeft je daar gelukkig alle gelegenheid toe. Zij laat je meeleven met de kinderen van Israël, die opgejaagd door een goddelijk bevel, stad na stad veroveren en hele bevolkingen verdrijven. Of die zich keer op keer moeten bevrijden uit de tirannie van onderdrukkende volken.
Vervolgens kondigen de profeten tijden van vrede en welzijn aan en roept Christus expliciet op om het zwaard weer terug in de schede te steken, om die oorlogen te staken. Ineens moet je degene die je hartgrondig haat en enkel jouw dood in de ogen heeft genade verlenen.
Het kan zijn leven zomaar ingrijpend veranderen.

Bedenk wel dat ook jij nog weleens tegen God strijdt, dat jij in die epische oorlog tussen goed en kwaad die nu gaande is nogal eens tussen beide kanten laveert. De goede strijd strijden vereist dan ook inspanning, maar ook het Zwaard van Genade dat door de Aanvoerder gedragen wordt. Want ook Hij kan verraders met recht het hoofd afslaan, maar doet dat niet als zij weer terugkeren.
Want de inzet van deze oorlog is nu juist de mens zelf, dus ook alle verraders, alle zondaars.
Het zwaard kan dus meegedragen worden en moet soms ook meegedragen worden. Maar de punt kan niet altijd scherp zijn.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ook heel essentieel is bij genade is om je in te leven in de ander. Wat heeft de ander tot zijn daden gebracht en hoe heeft hij geleden?

En dan vind ik dat de Schrift enorm tekort schiet. De vader van de mensheid kiest al heel snel partij en voor het minste geringste mag er gemoord worden.

Ergens mag het ons ook niet verwonderen dat juist de kinderen van Israël zo weinig genade tonen tegenover hun huidige tegenstanders. Maar ja, ze hebben deel 2 van de Schrift ook niet gelezen, kunnen de christenen als een excuus voor hun naar voren brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet niet waar ik me nu weer meer over verwonder... je gebrekkige grammatica of je gebrekkige inzichten in de Bijbel en de huidge staat Israel.

Wat een fijne reactie weer van je. Zo duidelijk. Een enige reactie van mijn kant zou kunnen zijn, 'hoe bedoel je?' Maar ik weet onderhand dat dat toch nergens toe leidt.

Ach, je vertelde me ooit dat je niet meer op me zou reageren. Wat zou het toch aangenaam zijn als jij eens je woord zou houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid