Spring naar bijdragen

Wat is 'hip'?


Aanbevolen berichten

Geen idee wat "hilsong" is, maar als iets "christelijke muziek" heet ben ik al weg. Vroeger, toen de kerken nog belangrijk waren en opdrachtgever voor muziek, was "kerkelijk" min of meer een kwaliteitslabel. Maar ja, dat was een paar honderd jaar geleden.

Als je tegenwoordig kwaliteitsmuziek maakt, beperk je je markt alleen maar door het "christelijk" te noemen. Als je bagger maakt daarentegen, is het label "christelijk" nog een leuke hulp voor de verkopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 van de betere albums van afgelopen jaar (en electrofolk, dus heel hip :P )

Crowder - Neon Steeple.

De track 'Come as you are' is in de nieuwe Opwekkingsbundel opgenomen als 'Zoals je bent'.

Crowder -->

Opwekking -->

Zelf vind ik het nummer 'My Beloved' erg fijntjes.

Albumversie -->

Vooral de (een) live-versie:

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je zegt bij voorbaat al dat je er niets vanaf weet dus ik begrijp dan ook niet waarom je je mening hier ventileert (die bovendien niets met de strekking van het topic te maken heeft).

Graag alleen relevante reacties plaatsen aub.

Ik zeg niet dat ik er niets vanaf weet, wel een beetje lezen graag.

En het heeft alles te maken met de vraag "waarom klinkt alles in dit genre hetzelfde?" Vanwege kwaliteitsgebrek. Daarom, geheel on topic mijn beste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En het heeft alles te maken met de vraag "waarom klinkt alles in dit genre hetzelfde?" Vanwege kwaliteitsgebrek. Daarom, geheel on topic mijn beste.

Ik ben het oneens met de stelling dat alles in dit genre hetzelfde klinkt en dat er kwaliteitsgebrek heerst.

Ter illustratie:

NEEDTOBREATHE - Multiplied

Album:

Live:

:#

Link naar bericht
Deel via andere websites

En het heeft alles te maken met de vraag "waarom klinkt alles in dit genre hetzelfde?" Vanwege kwaliteitsgebrek. Daarom, geheel on topic mijn beste.

Ik ben het oneens met de stelling dat alles in dit genre hetzelfde klinkt en dat er kwaliteitsgebrek heerst.

Ter illustratie:

NEEDTOBREATHE - Multiplied

Album:

Live:

:#

Dat mag natuurlijk. Maar mij woorden in de mond leggen en mijn mening als off topic bestempelen, is gewoon niet zo fraai :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is in die zin offtopic omdat het topic er niet om gaat of je christelijke muziek slecht vindt of niet. Het gaat erom wat er tegenwoordig zoal van te beluisteren valt en waarom het zo klinkt zoals het is. Ik vind het gewoon jammer en van kortzichtigheid getuigen dat je direct alle christelijke muziek het stempel 'slechte kwaliteit' geeft. Dat is hetzelfde als bijv. alle punkbands als slecht bestempelen, gewoon omdat punkmuziek je niet aanstaat. Ja, er is een hoop rommel, maar er zitten altijd een paar juweeltjes tussen, dat geldt voor alle genres.

Bovendien is het uiteindelijk altijd een kwestie van smaak want er is geen definitie van goede muziek, of iets goed is is strikt persoonlijk. Je vind muziek namelijk goed gewoonweg omdat je het leuk vind, niets meer en niets minder.

Je stelling dat gebrek aan kwaliteit de reden is van gebrek aan variatie vind ik dan wel weer interessant. Waarom denk je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik het idee dat wat Hillsong doet een gemakkelijke "methode" is (niet oneerbiedig bedoeld) die echter wel werkt. Ze trekt immers volle zalen. Uiteindelijk willen veel worship-bands dat ook om zo massaal God te aanbidden en dan blijkt dat de Hillsong-methode daar daadwerkelijk in voorziet.

Dus waarom zou je dan het wiel opnieuw uitvinden?

Misschien kun je het een beetje vergelijken met de katholieke kitsch uit het Rijke Roomsche Leven: die wijwaterflesjes in de vorm van Maria en gipsen Heilig Hartbeelden voor in de woonkamer zagen er vaak natuurlijk ook niet al te cultureel hoogstaand uit, maar toch hadden veel gezinnen zulke beelden en schilderingen in huis, waren er ook veel roomwitte, kitscherige kapelletjes en droegen ze volop bij aan de katholieke devoties uit die tijd.

En ook toen waren er vast kunst- en cultuurliefhebbers die zich daaraan ergerden en toch graag wat meer kwaliteitscontrole daarop hadden gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heb je denk ik zeker wel gelijk in. De 'formule' is succesvol en vele anderen willen daarin delen, zoals gewoonlijk en ook begrijpelijk. Het bijzondere is wel dat zij de formule niet hebben uitgevonden, die bestaat al en poosje. Ze hebben er alleen hun eigen draai aan gegeven en eerlijk gezegd zijn de verschillen niet heel groot met hun voorgangers. Toch is de hele evangelisch/charismatische wereld ervoor gevallen, het gaat wat dat betreft niet anders dan in de 'normale' wereld waarin mensen een uitgesproken voorkeur hebben voor bepaalde artiesten. Ik heb het vermoeden dat het verder, heel nuchter gezien, vooral te maken heeft met goede marketing, goede timing, een uitgebreid netwerk en voldoende (financiële) middelen.

Waar ik me alleen erg over verbaas is dat het erop lijkt dat ze echt de hele scene hebben 'overgenomen' en er nauwelijks ruimte over is voor andere initiatieven. En dat mensen dat bovendien prima vinden. Ja je hebt gelijk dat over het algemeen de artiesten en liefhebbers er zelf vooral een probleem van maken, maar zelfs ook de (veel) muzikanten willen erin mee. ik begrijp niet dat mensen alleen maar deze muziek zouden willen maken en zingen in de kerk (of waar dan ook) en niet ook eens wat anders willen. Of zie ik dat verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is in die zin offtopic omdat het topic er niet om gaat of je christelijke muziek slecht vindt of niet. Het gaat erom wat er tegenwoordig zoal van te beluisteren valt en waarom het zo klinkt zoals het is. Ik vind het gewoon jammer en van kortzichtigheid getuigen dat je direct alle christelijke muziek het stempel 'slechte kwaliteit' geeft. Dat is hetzelfde als bijv. alle punkbands als slecht bestempelen, gewoon omdat punkmuziek je niet aanstaat. Ja, er is een hoop rommel, maar er zitten altijd een paar juweeltjes tussen, dat geldt voor alle genres.

Bovendien is het uiteindelijk altijd een kwestie van smaak want er is geen definitie van goede muziek, of iets goed is is strikt persoonlijk. Je vind muziek namelijk goed gewoonweg omdat je het leuk vind, niets meer en niets minder.

Je stelling dat gebrek aan kwaliteit de reden is van gebrek aan variatie vind ik dan wel weer interessant. Waarom denk je dat?

Tsja. Ik zeg dus niet "ik hou er niet van, dus is het slecht". Je probeert me dat in de mond te leggen en dan verzet je je er tegen. Daar ga ik niet op in.

Wat ik wel zei: gebrek aan kwaliteit valt commercieel deels te compenseren door het christelijk te noemen. Logisch gezien betekent dat dat de kwaliteit van het genre onder druk staat

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar heb je denk ik zeker wel gelijk in. De 'formule' is succesvol en vele anderen willen daarin delen, zoals gewoonlijk en ook begrijpelijk. Het bijzondere is wel dat zij de formule niet hebben uitgevonden, die bestaat al en poosje. Ze hebben er alleen hun eigen draai aan gegeven en eerlijk gezegd zijn de verschillen niet heel groot met hun voorgangers. Toch is de hele evangelisch/charismatische wereld ervoor gevallen, het gaat niet anders dan in de 'normale' muziekwereld. Ik heb het vermoeden dat het verder, heel nuchter gezien, vooral te maken heeft met goede marketing, een uitgebreid netwerk en voldoende geld.

Waar ik me alleen over verbaas is dat het erop lijkt dat ze echt de hele scene hebben 'overgenomen' en er nauwelijks ruimte over is voor andere initiatieven. En dat mensen dat bovendien prima vinden. Ja je hebt gelijk dat over het algemeen de artiesten en liefhebbers er zelf vooral een probleem van maken, maar zelfs ook de (veel) muzikanten willen erin mee. ik begrijp niet dat mensen alleen maar deze muziek zouden willen maken en zingen in de kerk (of waar dan ook) en niet ook eens wat anders willen. Of zie ik dat verkeerd?

Die verbazing valt op te lossen door te bedenken dat zowel producenten als consumenten veelal van kitsch houden, van gemakkelijk te consumeren cultuur

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oud topic, ik weet t, maar het hoort er wel een beetje in thuis denk ik.

Ik doe tegenwoordig echt alles met spotify. Ideaal om steeds weer naar iets anders te kunnen luisteren en zo kwam ik een aardige playlist tegen met allerlei praise & worship. Ik heb dat heel veel gespeeld toen ik nog actief muziek maakte in de kerk en in jongerendiensten etc. Nieuwsgierig naar hoe dat klinkt tegenwoordig zette ik hem aan en stapte op de fiets naar mijn werk. Daar aangekomen dacht ik dat het lijstje toch wat eenzijdig was met alleen maar Hillsong. Maar toen ik terugkeek naar waar ik naar had zitten luisteren bleken het toch echt allerlei verschillende artiesten te zijn, waaronder ook Hillsong maar toch ook veel anderen. Intussen heb ik de afspeellijst wel min of meer doorgeluisterd (zon 150 nummers) maar het is echt waar... alles lijkt op elkaar en alles lijkt op Hillsong (United).

Wat is er aan de hand?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik citeerde niet verkeerd, jij reageert op een post die an sich ook al lichtelijk offtopic was.

In de openingspost wordt namelijk gevraagd naar muziek en filmpjes van muziek van nu, niet naar waarom alles hetzelfde zou klinken. Dat is een heel ander onderwerp (waar ik het overigens ook niet mee eens ben, zie mijn bijdragen eerder in dit topic).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar ben ik het niet mee eens.

Een discussie over de kwaliteit van muziek is heel iets anders dan het bespreken van muziek (zie ook de topictitel). Ik heb niet voor niets een aantal nummers/filmpjes gepost.

Daarnaast ging de discussie in dit topic ook aardig de verkeerde kant op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is MIJN topic! :D En ik vind dat er, naast dat er letterlijk op de openingsvraag gereageerd wordt, best gesproken mag worden wat we dan van deze muziek vinden en waarom dan. Dat maakt het leuk toch?

De post van FlashGordon vond ik op het eerste gezicht nogal trollerig overkomen, zo van "alle christelijke muziek is slecht". Maar nu hij het wat verduidelijkt heeft valt het wat mij betreft wel mee en is zijn stelling in elk geval wel een discussie waard, toch?

Ik ben het er in elk geval niet helemaal mee eens. Net als binnen elke muziek scene zijn er veel matige en een paar goede artiesten. Verder staat kwaliteit m.i. niet gelijk aan veelzijdigheid en variatie. Juist niet, want in een omgeving waar veel wordt geëxperimenteerd is heel veel variatie, maar waarschijnlijk weinig kwaliteit. Denk maar eens aan live-opnames van sommige artiesten uit de jaren 60/70 met dat eindeloze gejam en geëxperimenteer, ik wordt er helemaal knetter van als ik ernaar luister, vreselijk en vaak slecht ook (waar je het niet zou verwachten). Maar uiteindelijk is er wel nieuwe en goede muziek uit voortgekomen.

Ik denk er inderdaad best artiesten te noemen zijn die hun muziek, door het christelijk te noemen, toch verkocht krijgen daar waar het hun in de normale muziekindustrie niet lukte. Maar om dat nu voor alle christelijke artiesten te laten gelden vind ik te generaliserend. Ik denk dat er best een groep artiesten is die er bewust voor gekozen heeft vanuit hun persoonlijke overtuiging, niet vanuit een financieel motief.

Ik ben wel bang dat de opmerking dat veel mensen gewoon van kitsch houden weleens waar zou kunnen zijn. Toch vraag ik me dan wel af waarom artiesten die helemaal hun eigen ding doen en dat goed doen, dan juist wel aan de top staan, en zalen/stadions voor mensen trekken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien wel omdat echte meesterwerken, zowel in de kunst als de muziek, zowel toegankelijk als diepgaand zijn. De "gewone man" kan dan genieten van de directe schoonheid van het stuk, terwijl de kunst- of muziekliefhebber daarnaast er de diepere lagen in weet te vinden. Zo kunnen beiden op eigen wijze genieten van het werk.

Nog mooier wordt het zelfs als het stuk ook de gewone man weet te inspireren om er méér in te zien of te horen dan enkel schoonheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben het er in elk geval niet helemaal mee eens. Net als binnen elke muziek scene zijn er veel matige en een paar goede artiesten. Verder staat kwaliteit m.i. niet gelijk aan veelzijdigheid en variatie.

Ben ik met je eens. "Eentonige" muziek kan in zijn eenvoud ook heel krachtig zijn. Zowel op gebied van het melodieuze als het tekstuele.

Ik denk er inderdaad best artiesten te noemen zijn die hun muziek, door het christelijk te noemen, toch verkocht krijgen daar waar het hun in de normale muziekindustrie niet lukte.

Beide denk ik. Het kan enerzijds een marketing trucje zijn. Er is een markt voor 'de christelijke versie van...' en je hebt tevens meteen een doelgroep waar je wellicht minder concurrenten hebt en meer aandacht krijgt. Maar anderzijds kan het ook van je doelstelling afhangen, wat je met je muziek wilt. Ik heb de indruk dat in het Worship er ook een zwaar accent ligt in het gezamenlijk beleven, zingen en bidden.

Toch vraag ik me dan wel af waarom artiesten die helemaal hun eigen ding doen en dat goed doen, dan juist wel aan de top staan, en zalen/stadions voor mensen trekken?

Mwa, die indruk heb ik niet. Soms wel, vaak ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid