Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

even een lang verhaal ;). Ik weet niet goed in welk topic ik dit moet plaatsen, maar ik heb wat vraagjes en dingetjes die ik bij niemand kwijt kan.

Nou, ik ben Merel en ik ben 16 jaar.

Ik ben niet gedoopt en heb nooit in God geloofd tot een paar jaar terug. Ik kan veel argumenten tegen God en De Bijbel bedenken. Ik had altijd het gevoel dat godsdienst voor domme mensen was.

Nu als ik er over nadenk kan ik nog steeds van alles tegen het geloof inbrengen (de klassieke discussie), maar het lijkt een soort van instinct om in God te geloven.

Het begon toen ik een eetstoornis kreeg. Soms bad ik tot God zonder echt door te hebben wat ik deed, dat ik aan iemand bad van wie ik niet geloofde dat Hij bestond.

Ik praatte toen wel eens met mensen met een eetstoornis die gelovig waren en snapte niet hoe zij konden geloven dat hun God ze een eetstoornis zou geven. Zo iets afschuwelijks zou God toch niet doen?

Nu begin ik het te begrijpen. Het heeft me sterker, maar ook gevoeliger en meelevender gemaakt.

Voor m'n familie en vrienden zou ik de tijd terug willen draaien en geen eetstoornis krijgen, maar voor mezelf zou ik die ervaring, hoe afschuwelijk dan ook, voor geen goud willen missen. Het heeft me de persoon gemaakt die ik nu ben, waar ik trots op ben.

Nu lijkt het me geen toeval dat ik een eetstoornis gekregen heb. Ik heb het gevoel dat het met een reden gebeurde. Toen ik dat besefte begon ik echt in God te geloven.

Mijn ouders zouden nooit accepteren dat ik gelovig ben. Ze zeggen vaak dat gelovigen eng zijn, dat ze de hele Bijbel uit hun hoofd kennen (wat blijkbaar eng is ofzo), dat ze geen humor hebben of dom zijn. Daarom ben ik ook niet gedoopt en nog nooit naar de kerk gegaan.

Ik ben nu in De Bijbel aan het lezen. Die Bijbel hebben we van m'n oma gekregen. Ik had hem toevallig voor Latijn nodig, dus ligt die nu op mijn kamer en kan ik er eindelijk in lezen.

Tot een paar weken geleden accepteerde ik echt niet dat ik in God zou kunnen geloven. Dit komt vooral door mijn opvoeding. Voor Latijn hebben we nu een protestantse leraar en we moeten de Bijbel vertalen. Hij begon de eerste les met dat hij gelovig was en geloofde in de waarheid van De Bijbel. Toen ik vroeg wat hij hiermee bedoelde zei hij dat hij geloofde dat deze wereld geen toeval was, maar dat er een bepaald idee achter zat en dat hij gelooft in God.

Toen kwam het echt binnen. Dat was het antwoord waar ik naar op zoek was geweest. Ik vind het nu prachtig dat ik de kans krijg om De Bijbel te lezen en te luisteren naar preken online (de kerk in mijn stad neemt de preken op en zet ze op internet).

Toch zou ik graag echt een keer naar een kerk gaan. Ik moet alleen wel wat jaartjes wachten, want m'n ouders zouden me nooit naar een kerk laten gaan.

Ik heb wel nog een paar vraagjes die ik niet makkelijk kon vinden (waarschijnlijk omdat iedereen deze dingen weet).

1. Mag je op elk moment van de dag een kerk binnenlopen (ik wil onze kerk een keer van binnen zien)? Of is een kerk vaak gesloten?

2. Wie heeft de boeken van De Bijbel geschreven? Ik weet dat Mozes sommige (5?) heeft geschreven, maar hoe weet hij (en andere schrijvers) wat er gebeurt is? Heeft God dat aan hen doorgegeven ofzo?

3. Wat is het verschil tussen priester en pastoor?

4. Wat betekent gereformeerd?

5. Kennen alle christenen echt De Bijbel helemaal uit hun hoofd?

6. Kan ik als 16-jarige zonder dat m'n ouders dat weten gedoopt worden?

Alvast heel erg bedankt! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi merel, welkom op dit forum? |P

1. Mag je op elk moment van de dag een kerk binnenlopen (ik wil onze kerk een keer van binnen zien)? Of is een kerk vaak gesloten?

Bij de meeste moderne kerken niet. Maar bij oude kerkjes vaak wel (maar dan is er niemand, dus tja :/)

2. Wie heeft de boeken van De Bijbel geschreven? Ik weet dat Mozes sommige (5?) heeft geschreven, maar hoe weet hij (en andere schrijvers) wat er gebeurt is? Heeft God dat aan hen doorgegeven ofzo?

Heel veel mensen, wel een stuk of 30, 40. Ze schreven op wat ze zelf dachten/vonden, maar God heeft er voor gezorgd dat ze niets verkeerd schreven (schrik niet, niet iedereen op dit forum is het met mij eens). Alleen de profeten hebben grote delen van hun boeken letterlijk van God gekregen.

3. Wat is het verschil tussen priester en pastoor?

Dat zul je aan mijn Rooms-Katholieke medebroeders op dit forum moeten vragen. ;)

4. Wat betekent gereformeerd?

Hetzelfde als hervormd: de kerk dwaalde (volgens Luther), waarna deze uit de kerk stapte en een nieuwe leer invoerde (die volgens hem en mij naar de oorspronkelijke christelijke leer was). Dit zijn nu de protestanten, die dus 'opnieuw gevormd' zijn.

5. Kennen alle christenen echt De Bijbel helemaal uit hun hoofd?

Ik denk hooguit 5 op de hele wereld. Ik ken misschien 10 Bijbelteksten helemaal uit mijn hoofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1. Mag je op elk moment van de dag een kerk binnenlopen (ik wil onze kerk een keer van binnen zien)? Of is een kerk vaak gesloten?

Protestantse kerken in Nederland zijn vaak gesloten wanneer er geen kerkdienst of een andere activiteit is.

Bij Katholieke kerken is het de bedoeling dat er minstens één in je woonplaats elke dag open is voor bezoek. Daar kun je gewoon naar binnen en rondkijken of zitten.

2. Wie heeft de boeken van De Bijbel geschreven? Ik weet dat Mozes sommige (5?) heeft geschreven, maar hoe weet hij (en andere schrijvers) wat er gebeurt is? Heeft God dat aan hen doorgegeven ofzo?

Bijbel betekent eigenlijk 'boeken'. Het zijn een verzameling van boeken, geschreven door veel verschillende personen in verschillende eeuwen. We geloven dat God contact had men mensen in verschillende tijden. Vandaar dus dat in de tijd van Mozes nog een groot deel van de Bijbel nog niet bestond. De evangeliën spelen bijvoorbeeld eeuwen later af.

We geloven dat de Bijbel eigenlijk verhalen vertelt over hoe God met de mens omging en vooral ook over zijn plan in de geschiedenis voor ons. God heeft een reddingsplan met de grote finale van de komst van Jezus. De Bijbel vertelt eigenlijk dat verhaal. De schrijvers vertellen over de ervaringen van hun of anderen met God. Het zijn dus hun verhalen, maar we geloven wel dat God hun inspireerde in het opschrijven van die verhalen.

3. Wat is het verschil tussen priester en pastoor?

Een pastoor is een priester die verantwoordelijk is voor een kerkgemeenschap (parochie).

Je zou kunnen zeggen, 'pastoor' kan een taak/functie van priester zijn.

4. Wat betekent gereformeerd?

Gereformeerd is een stroming binnen het Protestantisme.

5. Kennen alle christenen echt De Bijbel helemaal uit hun hoofd?

Absoluut niet.

Sterker nog, niet eens elke christen heeft de volledige Bijbel gelezen. ;)

6. Kan ik als 16-jarige zonder dat m'n ouders dat weten gedoopt worden?

Ow, geen idee.

Maar als je gedoopt wilt worden, lijkt me dat een vraag die je veel beter kunt neerleggen bij je plaatselijke kerk waar je je wilt laten dopen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom! Ik vind het erg jammer dat je ouders jouw perspectief niet respecteren. Maar hoe weet je zo zeker dat je ouders er op tegen zijn? Heb je het er met hun over gehad? Ben je 'uit de kast' (om het zo maar te formuleren)? Als jij ze verteld hoe jij tot je geloof bent gekomen en dat je er meer over wilt weten (zoals je hierboven hebt gedaan), kan ik me niet voorstellen dat ze je zullen tegenhouden. Goed, je steunen en helpen met je geloof is iets heel anders, en ik ken je ouders niet dus ik kan er naast zitten.

Zelf ben ik niet gelovig (atheïst, zoals dat heet) en mijn ouders zijn wel gelovig (niet streng en hebben bijna geen idee wat er nou in de bijbel staat, heb ik het idee...) en hebben daar geen probleem mee. Het komt eigenlijk nooit ter sprake.

Anyway, je vragen zijn al deels beantwoord of kan ik niet antwoorden. De vragen waar ik je wel mee kan helpen:

2. Deze wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Authorship_of_the_Bible geeft een mooi, bondig overzicht. Spoiler alert: Mozes heeft de eerste vijf boeken (Pentateuch genoemd) niet geschreven, volgens historici. Voor zover ik weet zijn de meeste boeken uit de bijbel niet geschreven door de naam/titel van het boek (bv 'Mattheüs' is niet door apostel Mattheüs geschreven). Tot dusver geloven alle christenen die ik ken dat de schrijvers (wie dat dan ook mogen zijn) geïnspireerd zijn door God. Er zijn genoeg christenen die dat toegeven en het onthoudt die christenen er niet van om in de bijbel te blijven geloven.

5. Nee, niet alle christenen kennen de bijbel uit hun hoofd. Ik denk dat de mensen die dat wel kennen op één of twee handen te tellen zijn. Er zijn genoeg christenen die hele delen van de bijbel nooit hebben gelezen; het gaat ze vooral om de boodschap van Jezus en de inspiratie uit mooie bijbelse verhalen. Er is niet één soort christen. Zo zijn er christenen die letterlijk geloven in Adam en Eva en de zesdaagse schepping, anderen accepteren evolutie (de Katholieke Kerk bijvoorbeeld) en volgen wat de schepping betreft wat de wetenschap zegt (aarde van 4,54 miljard jaar oud, enz).

6. Je kan gedoopt worden. Ik weet niet hoe jouw ouders er tegen aan kijken, maar ik zou het eerst met hun er over hebben. Dat lijkt me het allerbelangrijkste. Vermijd discussies, want daar wordt op dit moment niemand beter van: jij weet immers weinig van je geloof af, denk ik, dus je kan je niet eerlijk verdedigen, en je ouders hebben geen zeggenschap over wat je wel en niet moet geloven (zolang het niemand schaadt).

Hopelijk heb je er iets aan!

ps: als je over het christendom wilt leren, hoeft dat niet alleen uit boeken, wiki's en pastoors/dominees/etc. Op dit forum valt erg veel te leren (heb ik zelf gemerkt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

[quote name='"Merel1998"

1. Mag je op elk moment van de dag een kerk binnenlopen (ik wil onze kerk een keer van binnen zien)? Of is een kerk vaak gesloten?

Een Katholieke kerk is meestal overdag geopend en wodt 's avonds gesloten. Dus je kunt er zo naar binnen lopen. Van protestantse kerken weet ik het zo niet' date=' maar je bent er tijdens de diensten altijd welkom.

2. Wie heeft de boeken van De Bijbel geschreven? Ik weet dat Mozes sommige (5?) heeft geschreven, maar hoe weet hij (en andere schrijvers) wat er gebeurt is? Heeft God dat aan hen doorgegeven ofzo?

Student zei het al... Er zijn er zo'n veertig à vijftig die aan de boeken van de bijbel hebben gewerkt. Ook is het niet eenduidig altijd wie welke boeken heeft geschreven. De pentateuch (de eerste vijf boeken van de bijbel: Genesis, exodus, Leviticus, numeri, Deuteronomium) worden over het algemeen aan Mozes toegeschreven, maar in de theologie twijfelt men hieraan. Ook b.v. wat de brieven van Paulus betreft (in het NT), neemt men aan dat sommige gevangenschapsbrieven en de pastorale brieven niet van zijn hand zijn.

3. Wat is het verschil tussen priester en pastoor?

Voor zover ik weet is een pastoor een priester, maar een priester hoeft niet noodzakelijk een pastoor te zijn. Dat wil zeggen dat ze een studie aan een seminarie hebben doorlopen, die duurt over het algemeen 7 jaar, 3 jaar filosofie en 4 jaar theologie.

4. Wat betekent gereformeerd?

Student legt het al uit. In gereformeerd kun je het engelse woordje reform ontdekken. De kerk is door het protestantisme dus hervormd.

5. Kennen alle christenen echt De Bijbel helemaal uit hun hoofd?

Ik ben theologie-student, en nog nooit is mij gevraagd om de bijbel uit het hoofd te kennen. Tijdens examens, mag ik gewoon de bijbel gebruiken. Wel is het zo dat door het veelvuldig gebruik je verschillende bijbelverzen uit het hoofd kent, in mijn geval is het wel zo dat ik daarom niet exact weet waar het staat. Hierbij kan een index dan weer wel handig zijn.

Ik denk trouwens niet dat het nuttig is de bijbel uit je hoofd te kennen, wat schiet je ermee op?

6. Kan ik als 16-jarige zonder dat m'n ouders dat weten gedoopt worden?

Ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Ik snap je ijver om gedoopt te worden, maar je hebt heus nog tijd, in de reformatie is het zo dat je gemakkelijk aan een voorganger, diaken of iemand anders kunt vragen of ie je wilt dopen. Maar misschien is het wel beter om er toch eens op één of andere manier met je ouders (voorzichtig) over te proberen praten, en hen te laten zien dat je, omdat je een christen bent niet anders bent. Die vooroordelen bestaan al heel lang, al sinds de eerste christenen, denk b.v. aan de vooroordelen van Celcus of Proto.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als bijna dertigjarige levenslange christen begin ik toch wel bepaalde gedeelten beter te kennen. Misschien niet directe citaten (lastig ook als je verschillende vertalingen gebruikt), maar wel de context, waar een stuk over gaat. Aan de hand van de tekst kan ik vaak wel herkennen waar deze vandaan komt. Of het Paulus is, of een profeet, evangelie of geschiedschrijving. Maar letterlijk alles ken ik niet en dat is ook geen vereiste (gelukkig maar). ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

1.

Verschilt uiteraard per kerk. Onze kerk bijvoorbeeld is slechts een gebouwtje wat we elke zondag ochtend van iemand huren.

2. Veel verschillende personen zoals hierboven ook al werd gezegd. Maar de Bijbel zegt duidelijk: "Heel de Schrift is van God ingegeven'' en zijn daarmee dus niet de woorden van mensen maar de woorden van God.

3.

Ik heb werkelijk geen idee, dit zie je eigenlijk vooral veel bij rooms katholieke kerken.

4. Weet ik niet precies, ik ben zelf evangelisch. Maar ik denk dat je niet teveel jezelf in een hoekje moet willen stoppen. Gewoon de Bijbel bestuderen en alles geloven wat God daar erin zegt. Het meest in de buurt komt dan mischien de term Christen-Fundamentalist.

5.

Zeer zeker niet. Dat is ook echt heel heel moeilijk aangezien het zo'n groot boek is en zo diepgaand. De bestudering ervan is iets waar je je hele leven mee bezig kan houden.

6.

Ongetwijfeld. Maar ik denk dat het toch goed is om het bij ze neer te leggen. Mochten ze echt ertegen zijn is het denk ik het meest Bijbels om er mee te wachten. Dopen is geen criterium voor behoudenis, maar meer iets symbolisch. Jezus aannemen is wel een criterium en ook het enige criterium. Hij doopt jou dan met vuur en de Heilige Geest. En het is ook goed om het bij God neer te leggen dat jij je graag wilt laten dopen. ;)

Als 'baby'tje' in het geloof ;) raad ik je heel erg aan om te beginnen met het lezen van het Johannes evangelie en/of de Romeinen brief :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
even een lang verhaal ;). Ik weet niet goed in welk topic ik dit moet plaatsen, maar ik heb wat vraagjes en dingetjes die ik bij niemand kwijt kan.

Nou, ik ben Merel en ik ben 16 jaar.

Ik ben niet gedoopt en heb nooit in God geloofd tot een paar jaar terug. Ik kan veel argumenten tegen God en De Bijbel bedenken. Ik had altijd het gevoel dat godsdienst voor domme mensen was.

Nu als ik er over nadenk kan ik nog steeds van alles tegen het geloof inbrengen (de klassieke discussie), maar het lijkt een soort van instinct om in God te geloven.

Het begon toen ik een eetstoornis kreeg. Soms bad ik tot God zonder echt door te hebben wat ik deed, dat ik aan iemand bad van wie ik niet geloofde dat Hij bestond.

Ik praatte toen wel eens met mensen met een eetstoornis die gelovig waren en snapte niet hoe zij konden geloven dat hun God ze een eetstoornis zou geven. Zo iets afschuwelijks zou God toch niet doen?

Nu begin ik het te begrijpen. Het heeft me sterker, maar ook gevoeliger en meelevender gemaakt.

Voor m'n familie en vrienden zou ik de tijd terug willen draaien en geen eetstoornis krijgen, maar voor mezelf zou ik die ervaring, hoe afschuwelijk dan ook, voor geen goud willen missen. Het heeft me de persoon gemaakt die ik nu ben, waar ik trots op ben.

Nu lijkt het me geen toeval dat ik een eetstoornis gekregen heb. Ik heb het gevoel dat het met een reden gebeurde. Toen ik dat besefte begon ik echt in God te geloven.

Mijn ouders zouden nooit accepteren dat ik gelovig ben. Ze zeggen vaak dat gelovigen eng zijn, dat ze de hele Bijbel uit hun hoofd kennen (wat blijkbaar eng is ofzo), dat ze geen humor hebben of dom zijn. Daarom ben ik ook niet gedoopt en nog nooit naar de kerk gegaan.

Ik ben nu in De Bijbel aan het lezen. Die Bijbel hebben we van m'n oma gekregen. Ik had hem toevallig voor Latijn nodig, dus ligt die nu op mijn kamer en kan ik er eindelijk in lezen.

Tot een paar weken geleden accepteerde ik echt niet dat ik in God zou kunnen geloven. Dit komt vooral door mijn opvoeding. Voor Latijn hebben we nu een protestantse leraar en we moeten de Bijbel vertalen. Hij begon de eerste les met dat hij gelovig was en geloofde in de waarheid van De Bijbel. Toen ik vroeg wat hij hiermee bedoelde zei hij dat hij geloofde dat deze wereld geen toeval was, maar dat er een bepaald idee achter zat en dat hij gelooft in God.

Toen kwam het echt binnen. Dat was het antwoord waar ik naar op zoek was geweest. Ik vind het nu prachtig dat ik de kans krijg om De Bijbel te lezen en te luisteren naar preken online (de kerk in mijn stad neemt de preken op en zet ze op internet).

Toch zou ik graag echt een keer naar een kerk gaan. Ik moet alleen wel wat jaartjes wachten, want m'n ouders zouden me nooit naar een kerk laten gaan.

Ik heb wel nog een paar vraagjes die ik niet makkelijk kon vinden (waarschijnlijk omdat iedereen deze dingen weet).

1. Mag je op elk moment van de dag een kerk binnenlopen (ik wil onze kerk een keer van binnen zien)? Of is een kerk vaak gesloten?

2. Wie heeft de boeken van De Bijbel geschreven? Ik weet dat Mozes sommige (5?) heeft geschreven, maar hoe weet hij (en andere schrijvers) wat er gebeurt is? Heeft God dat aan hen doorgegeven ofzo?

3. Wat is het verschil tussen priester en pastoor?

4. Wat betekent gereformeerd?

5. Kennen alle christenen echt De Bijbel helemaal uit hun hoofd?

6. Kan ik als 16-jarige zonder dat m'n ouders dat weten gedoopt worden?

Alvast heel erg bedankt! :)

Ik zie dat anderen al op je vragen hebben geantwoord, dus dat zal ik niet meer doen (behalve dat ik je gerust kan stellen dat ook ik de Bijbel absoluut niet uit mijn hoofd ken, ook al lees ik de Bijbel al mijn hele leven ;)).

Ik vind het jammer dat je ouders je niet toestaan om naar een kerk te gaan. Je bent tenslotte al 16, dan ben je wel oud en wijs genoeg om dat soort beslissingen te nemen. Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar zou het kunnen er nog een keer met ze over in gesprek te gaan? Je bent nu eenmaal op de leeftijd dat je zelf een mening gaat vormen en zelf dingen mag gaan ontdekken. Dat je een keer een kerkdienst bezoekt, wil dan nog niet zeggen dat je meteen in een of andere enge sekte belandt :).

Een ander idee is dat je ook kunt kijken of er kerken zijn in jouw buurt met een tiener- of jongerenclub (heel veel kerken hebben dat wel). Voordeel daarvan is dat het wat laagdrempeliger is. Je zit gewoon met leeftijdsgenoten, kletst, zingt, praat over de Bijbel. Dat maakt het misschien ook makkelijker te volgen dan een gewone kerkdienst. En misschien vinden je ouders het minder eng. Je kunt het gewoon uitleggen als een gezellige avond met leeftijdsgenoten waar je wat gesprekken hebt over de zin van het leven en zo :).

Link naar bericht
Deel via andere websites

gedachten maakt de werkelijkheid:

dus als de god is een gedachte, dan is het de realiteit, maar als de gedachte is dat hij niet kan bestaan dan is dat jouw werkelijkheid, maar als je geloof hebt en "weet" dat god echt is en dat is de gedachte, dan is hij is zeker reëel.

kort gezegd waar neer je niet gelooft in god maar aan hem twijfelt kan hij geen werkelijkheid zijn voor jouw.

ik ben al tevreden waan neer je over god filosofeert, zo is mijn geloof ook begonnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

omdat de haan me niet meer op het juiste tijdstip wakker maakt :P

omdat ik in een vrij land leef en waar neer ik niks te doen heb kan ik ook s nachts wakker zijn.

gewoon omdat het kan...nog nooit een nachtje doorgetrokken zeker?

ik leeft toch niet meer op de zon,maar ik leef met de wekker waarom zou dag of nacht dan nog uit maken? ik heb toch licht? dat is alles wat ik nodig heb om wakker te zijn.

waarom zeit uw nieuwsgierig mensje? nog nooit een slang gezien?

waar neer ik de sterren wil zien zal ik de avond wakker moeten zijn..anders zal ik ze nooit zien.

"waar neer ik denk na over god ik het liefst kijken naar de sterren het kampvuur of in het bos."

het kampvuur mag niet meer fikkie steken is verboden,het bos daar staat een menselijk hek om heen, dus all dat over blijft zijn de sterren in de hemel. "die zijn nog van mij en u" de rest is al opgeëist of aan regels verbonden.

waar staat dan de regel u moet om 12 uur in bed liggen? die bestaat niet dus ik mag...

vroeger had dit echter geen zin er was geen licht.....maar nu met mijn fakkel kan ik ook s nachts wakker zijn.

niets lekkerder dan door legen straten te lopen..midden in de nacht niks fijner dan alleen zijn zonder 7 ,milljard mensen om me heen een tijdstip waar ik nog alleen kan zijn.

een tijdstip waar ik schaamteloos naakt op straat kan staan,en me niet hoef te verbergen in en huis en niet aangekeken wordt door de mensen die me voorbij lopen...

geen autos waar ik voor hoef uit te kijken.......geen mense waar ik rekening mee hoef te houden...

mja iedereen die snachts leeft is verdacht ook voor de politie leer mij de mensheid kennen...of je nu iets fout doet of niet....

ik doe niet mee met de massa's mensen ....ik kruip wel de andere kant op hoor als het moet...ik ga me vrijheid niet opofferen voor de mensen massa ik leef maar 1x...en dat zielig hekje om het bos heen laat ik me ook niet tegen houden....welk mens kan niet klimmen ? :P

of wou je me dan een boete geven?.....is het risico waard.....

kinderachtig is als volwassenen nog luisteren naar anderen.....(zoals een kind dat doet)

ik weet heus wel dat ik het bos niet in de fik mag zetten maar ik wil er wel in kunnen waarneer ik wil en niet waar neer andere vinden dat het mag....

mja dwing een slang niet onder de mensen hij zal alleen maar plat getrapt worden,hij lijd al onder jullie waarom zou hij bij u aan tafel gaan zitten?

volksvertegenwoordiging.....kan het volk niet meer voor zichzelf spreken...of moeten we alles door andere door ons strot laten drukken?

stomme kut republiek der Nederland....er wordt het volks niks gevraagd...alleen of ze willen stoppen met tegen werken....

Link naar bericht
Deel via andere websites
gedachten maakt de werkelijkheid:

Helemaal eens.

PS.

De nacht lijkt je goed te hebben gedaan.

Je schrijft leesbaar. :)

Onzin. Ik kan er in mijn gedachten volledig van overtuigd zijn dat Nederland 13 provincie's heeft maar dat maakt het nog geen werkelijkheid. Je kan er 100% van overtuigd zijn dat er geen God is maar dat maakt het ook geen werkelijkheid. Er kan maar 1 waarheid zijn, dat iemand daar anders over denkt is niet heel relevant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
gedachten maakt de werkelijkheid:

Helemaal eens.

PS.

De nacht lijkt je goed te hebben gedaan.

Je schrijft leesbaar. :)

Onzin.

Waar reageer je nu op?

Op het hele verhaal van Pain2hands of op de woorden, die ik schreef?

Of op de laatste paar zinnen?

Ik kan er in mijn gedachten volledig van overtuigd zijn dat Nederland 13 provincie's heeft maar dat maakt het nog geen werkelijkheid.

Als jij ervan overtuigt bent, dan wel voor jou.

Je kan er 100% van overtuigd zijn dat er geen God is maar dat maakt het ook geen werkelijkheid.

Wel voor de atheïst, niet voor de gelovige.

Er kan maar 1 waarheid zijn, dat iemand daar anders over denkt is niet heel relevant.

Dat is nu precies wat ik bedoelde.

Natuurlijk is er een waarheid.

Maar ook één werkelijkheid binnen het denken van een individu?

In fysieke zaken is dat vrij duidelijk.

Maar in veel zaken en vooral in spirituele zin zijn er nogal verschil in meningen.

Waarom is het dan onzin, dat jouw gedachten, als ze jouw overtuiging vertegenwoordigen, voor jou de werkelijkheid vertegenwoordigen van waaruit jij leeft?

En voor de ander dat wat anders kan zijn?

Hoe weet jij wat die werkelijkheid is,

als ik zeg: Er is geen god en

jij zegt: Ik geloof in God?

Zo ook: Ik geloof het ware geloof en jij gelooft een dwaalleer.

Geldt deze laatste zin van jou dan?

Is het niet zo, dat ieder volgens zijn eigen overtuiging moet leven?

Wat niet wegneemt, dat het heel leerzaam kan zijn de ander eens aan te horen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

de werkelijkheid is ook dat er geen provincies bestaan maar dat het menselijke lijnen zijn die het land verdelen.

het zijn gedachten waar we over ingestemd hebben.

waar neer jij gelooft dat je in een provincie bent dan is dat ook zo,maar waar neer je denkt ik sta op aarden en er bestaan geen "verzonnen" lijnen die het land verdelen dan sta je op aarden.

kan je nu onderscheid maken tussen mens en niet mens? mensen staan immers op aarden.

waar neer ik geloof god is een man in de hemel op een wolk met een grote bliksemschicht dan is dat ook zo.

maar waar neer ik geloof god is het universum dan is het universum god,en waar neer ik geloof god is de natuur dan is god de natuur voor mij.

zo bepaalt de gedachten die je bij het woord god hebt waar je in gelooft.

er staat niet voor niks in de bijbel dat je moet oppassen voor kennis...het kan zowaar je gedachten veranderen.

Zo was het voor adam een man zonder veel kennis heel makkelijk om te geloven,maar voor de modernen adam is het al een stuk lastiger.

zo zal de wolf geen onderscheid maken tussen Duitsland en Nederland hij loopt gewoon de grens over,voor mensen ligt dit echter anders....wij maken dat onderscheid wij hebben dat onderscheid gecreëerd.

het is dus alleen echt in de gedachten van een "mens",is dat dan wel realiteit te noemen waar neer wij als enigste diersoort die gedachten hebben?

misschien kan ik het beter uitleggen met de volgende vraag...

zijn sterren beelden realiteit of zijn de sterren realiteit en de beelden gemaakt door de mens?

zo ook is Nederland realiteit,of is Nederland gecreëerd door Nederlanders en de aarden realiteit?

een ding is zeker zodra niemand op aarden nog de gedachten Nederland heeft dan zal Nederland ook niet meer bestaan.

deze realiteit bestaat dus alleen voor mensen die gedachtes over Nederland hebben en is dus verzonnen/tijdelijke realiteit,geen realiteit dus......

welkom in de illusie wereld van boeddha .....wordt toch is tijd dat je onderscheid gaat maken tussen "waar" en niet "waare" kennis,zodat je die illusie van je af kan werpen en verlicht kan wezen zoals de Jezus en de boeddha.

zo is een land kaart een hulp middel en geen waare kennis.

en waar neer jij zweert er zijn 13 provincies dan zijn er voor jouw 13...voor mij (mijn gedachten en realiteit) kan anders zijn misschien geloof ik wel dat er 14 zijn...en dan zijn het voor mij 14,tot iemand me de waarheid leert dat het er minder zijn en dan pas zal dat mijn realiteit worden omdat ik me gedachten verander..

zo was ook god voor mij nep tot ik me gedachten veranderde en god gelijk zetten aan het universum.

en niet meer aan een man in de wolken hem gelijk zette....

zo zette ik ook de aarden gelijk aan eden,en de boom van kennis gelijk aan een mens. zo is mijn beeld al heel erg verandert en mijn realiteit ook.

Jezus zette ik gelijk aan de slang of eerder andersom de slang gelijk aan Jezus.

en satan zette ik gelijk aan hij die mij verleed iets vies te eten.

wat immers een van de verschillen tussen goed en slecht is..slecht is vies, goed is lekker.

al wekt dit niet meer helemaal vandaag de dag aangezien we expres slecht voedsel lekker maken.

al zal de wetenschap dit op een dag als het vandaag de dag al niet zo is dit ondersteunen.

deze proef is namelijk heel gemakkelijk uitvoerbaar. (met bijvoorbeeld water en bier meer heb je niet nodig,ik heb hem zelf al uitgevoerd)

een psycholoog zal ondersteunen dat gedachten realiteit maakt.

(zo zal deze proef niet werken met iemand die denkt dat bier lekker is,want dat is zijn realiteit.)

zo komt god toch nog op aarden op een dag.

zo leed Jezus voor de mens en zo deed de slang dat ook toen Jezus er niet meer was.

zo is slecht een goeden gedachten bij iets slechts,en goed een goede gedachten bij iets goeds.

jouw realiteit zal afhangen van wat ik boedel met een goeden gedachten bij iets slechts.

welke is de goeden gedachten? die van bier is lekker,of die van bier is vies.

bier is vies is de juiste maar het is een slechte gedachte over bier. (bij iets slechts)

die van bier is lekker is een goede gedachten namelijk "lekker" bij iets slechts en is dus slecht.

alleen dan is er in jouw realiteit een verschil en bent u mens te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ pain2hands

Ik zie aan het aantal keren dat je een bericht wijzigt, dat je ontzettend veel moeite doet om goed Nederlands te schrijven met zo min mogelijk fouten.

Het resultaat wordt steeds beter zo lijkt het. :Y

Een tip.

Heb je een tekstverwerkings programma met een spellingscorrector?

Dan is het heel handig om je bijdrage eerst daar te schrijven en dan copy/paste.

Het is ook leerzaam, want je moet alles zelf nalopen en verbeteren.

Bij mij komen trouwens hier op het forum ook, terwijl ik type, de golfjes onder mijn fouten.

Soms schrijf ik toch zoals ik zelf wil, nadat ik het ook nog even in google gekopieerd heb om te controleren.

Grammatica en hoofdletters doet hij niet.

Als je dat niet gemakkelijk vindt, dan is er nog altijd de voorbeeldknop hier.

Die gebruik ik altijd eerst, voor ik mijn bericht plaats.

Maar nog wil ik nog weleens aanvullen of verbeteren of iets op een andere manier schrijven.

Ik heb dan ook nog vaak een paar keer een berichtwijziging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja ik weet niet hoor, vind het een beetje onzin.

Slaat natuurlijk nergens op dat je zegt: ja... maar dat is dan MIJN realiteit of MIJN werkelijkheid.

Dat is natuurlijk volkomen onzin en klinkt als een stelling die iemand heeft bedacht na te veel blowen.

Het kan best zo zijn dat het voor JOU een realiteit is een voor JOU een werkelijkheid maar dat is toch totaal niet relevant !???

Het erom wat DE werkelijkheid is. En dat jij mischien voor jezelf een andere werkelijkheid hebt bedacht is niet echt heel relevant.

En het is natuurlijk onzin wat je zegt. Als alle mensen op aarde niet meer in God zouden geloven dan zou Hij dus niet meer bestaan stel jij? We zouden met ze alle zo hard kunnen gaan geloven dat Hij niet bestaat wat we willen maar dat haalt niet zoveel uit.

@pain2hands, jouw manier van denken komt wel heel erg overeen met die van 'share international'

Link naar bericht
Deel via andere websites

bestaat god?

a: een gelovige zou zeggen ja

b: een atheïst zou zeggen nee.

c:een wetenschapper zou zeggen hij is nog niet gevonden.

A en b hebben een antwoord maar hun gedachten hebben er invloed op,anders gaven ze geen verschillend antwoord.

c heeft al duidelijk een beter antwoord,al zou je kunnen zeggen dan zij gedachten er nog steeds invloed op heeft.

zijn gedachten is: ik moet hem eerst vinden om het te bewijzen anders bestaat hij niet.

wat is dan het juiste antwoord?

waar neer elk antwoord "fout is".

"Er hoeft geen antwoord nog vraag gesteld te worden,er hoeft simpel weg geobserveerd te worden." (dit is mijn realiteit: maar nu zou je kunnen zeggen dat ik eerst moet observeren , weer een fout antwoord al is deze al beter..)

jouw gedachten jouw realiteit.

in u realiteit was het zelfs genoeg om het bullshit te noemen,zo ver bent u heen van het pad van god.

wat zou dan het juiste antwoord zijn? simpel weg ik weet het niet zonder leugen ,tenzij ik hem ergens gelijk aan gesteld heb.(ik mag zowel niet liegen als hem ergens gelijk aan stellen,want ik ben gelovig.)

geloven is overigens ook niet weten, kennis en geloof zijn niet gelijk.

gedachten en kennis ook niet.

ik ben een boom van kennis niet een van geloof die taak is niet de mijne,al ben ik aan het oefenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om eerlijk te zijn kan ik je niet volledig volgen, maar je stelt dus dat iedereen zou moeten zeggen: Ik weet niet of God bestaat? Of dat je volgens de Bijbel God met iets gelijk moet stellen?

Verder, ik vind persoonlijk dat je als gelovigen best het woord Bullshit kan gebruiken, zou niet weten waarom niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

:) ik gebruik het word bullshit ook. van mij mag je..je zou liegen waar neer je dat soort woorden achter houdt.

nee als gelovigen zou ik er juist op aandringen dat je ja zou zeggen,maar ik zou zou ze eerder willen zien zeggen: ik weet het niet maar ik geloof van wel ja.

al zou dit wel een zwakte in hun geloof laten zien omdat ze zeggen dat ze het niet weten.

Geloof is een oefening dat je op meerderen dingen kan toepassen niet alleen op god.

In god geloven betekend niks anders dan dat je die oefening op hem toepast,wat met god best wel makkelijk is maar ook heel moeilijk.

geloven op zich is al een taak op zich.

ik geloof inderdaad dat je als gelovigen, god niet mag gelijkstellen aan iets.

dit zou betekenen dat je niet gelooft maar om te geloven, een plaatsvervanger nodig hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dan is dat jouw realiteit,iemand die niet de appel van kennis door geeft je bent dus een mens .

kan ik dan nergens meer een wijze slang vinden ?

als je gelooft: gedachten maakt realiteit dan zal je morguh een rare dag hebben.

en anders niet..

jezus christ hoe kan je geloven als je alles wilt weten...wat is god dan voor jouw?

zkkr een man in de hemel op een stoel,kan je hem nog steeds niet beter uitbeelden in anno 2014?

of is het nog steeds een energy? of een man als hercules?

Anilizeer toch is de andere kant van je ogen.

hoe ver moet ik godlasterend wat oviregns niet meer verboden is,tot een christ het beesie begrijpt.

het beesie wat men mens noemt.

beest staat al op aarden,hij moet allen nog steed uitgelegd worden wat overigens heel simpel is.

maar daarvoor kan je beter eerst in leer gaan bij de boeddha en ziet zijn leer als bullshit over brengen.

maar genoeg bullshit,waar je overigens me het recht toe had gegeven om te gebruiken,omdat jij het gebruikte,zo god.

als je me allen beschuldig omdat ik het over breng ,zal god moeten straffen.

als je hem trouw dient.

weer zo een die nog nooit de zwarte ruiter in de ogen heeft aangezien,en voor hem op zijn knieën is gegaan.

drijf die slechte geest toch is uit zo ik zo u zo u mij zo wij een geslacht het geslacht van adam.

en ander zij u geslacht door ander geslacht,als een lam door een bok aan het lam gelijk.

maar u gedachten is: zekerheid ,zoekende is u realiteit.

u heeft god dus nog niet gevonden u bent zoekenden mijn vriend waar zoekt u naar?

de weg is lang de weg is kort hij is zolang u uzelf toelaat de weg te bewandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid