Spring naar bijdragen

Alles wat je bezit weggeven aan de armen en Jezus volgen


Aanbevolen berichten

Ik heb altijd wel geloofd in de moraal van de Bijbel, maar zag toch vaak een soort tegenstrijdigheid tussen zichzelfnoemende Christenen en hun onchristelijk handelen.

Zo zegt Jezus:

‘Verkoop alles wat u hebt, deel het uit aan de armen, en u hebt een schat in de hemel. Kom dan terug om Mij te volgen.’ (Lc 18,18-30)

en

Verzamel geen schatten op aarde, waar mot of houtworm ze aantast, en waar dieven inbreken om ze te stelen. [20] Maar verzamel schatten in de hemel, waar mot noch houtworm ze aantasten, en waar geen dieven inbreken om ze te stelen. [21] Want waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.

(Mt, 6,19-34).

Maar veel Christenen zie ik in mooie huizen wonen, een wagen hebben, goede kledij en een goedgevulde bankrekening.

Willen zij werkelijk Jezus volgen dan dienen zij alles te verkopen wat ze hebben, uit te delen aan de armen en Jezus te volgen.

Ook zegt Mt, 6,19-34 zeer duidelijk:

Vraag je dus niet bezorgd af: Wat zullen we eten? Wat zullen we drinken? Wat zullen we aantrekken? [32] Want naar dat alles zijn de heidenen op zoek. Jullie hemelse Vader weet wel dat je dat allemaal nodig hebt. [33] Zoek eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan krijg je dat alles erbij. [34] Maak je dus niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal zich wel bezorgd maken over zichzelf.

Veel zichzelfnoemende Christenen zijn teveel bezig met de dag van morgen, met zich af te vragen wat ze zullen eten, drinken enz.

Ze noemen zich Christen, maar volgen eigenlijk niet wat in de Bijbel staat als we eerlijk zijn.

De vraag is: denken veel mensen niet stiekem: als ik al mijn bezittingen aan de armen weggeef en niet meer bezig ben met de dag van morgen, dan zal God niet voor mij zorgen. Dan zal ik als een arme stakker moeten zien te overleven, zonder Gods hulp?

Wie echt in Christus gelooft laat dat aan God over, zo zegt de Bijbel.

Dus zet die stap om Christen te worden; geef alles wat je hebt aan de armen, volg Christus en bovenal denk niet aan de dag van morgen. God zorgt daar wel voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 118
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wat mystic zegt klopt denk ik wel, degenen die aan deze tekst gehoor geven zijn op één hand te tellen en als je dat kunt, dan heb je het zeker goed begrepen.

Ooit had ik goede tijden en kon ik alles aanschaffen wat ik wou en had t lekker goed voor elkaar. Toen kwam er een tijd dat t slecht ging. Ik verloor letterlijk alles, had niets meer, Zelfs dagen dat ik geen dak meer boven mijn hoofd had. Het was een verschrikkelijke tijd toen. Nu het weer beter gaat en de situatie kan overzien, merk ik een gigantisch verschil. Mijn gebondenheid aan het materialisme is volledig verdwenen. Maakt mij het nog wat uit dat ik een tafel van een paar euro van de kringloop heb met enkele totaal niet bijpassende stoelen? Ik kan zitten en dat is t belangrijkste. En hoe zwaar die tijd toen ook was, achteraf kan ik zeggen dat ik het misschien wel nodig heb gehad, om mijn gebondenheid aan het materialisme te verliezen en mij juist geestelijk te verijken.

Ik denk als Christen, je tegenwoordig heus wel mag genieten van alles wat je hebt, maar wees vooral dankbaar voor wat je hebt en probeer je niet te hechten aan aardse goederen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat jullie zeker gelijk hebben. Dat is niet realistisch. Als je echt alles weggeeft wat je hebt en niet denkt aan de dag van morgen, hang je af van giften of van wat andere mensen met je willen delen. Je kan anderen dan ook niet echt meer helpen, want je hebt niks te geven. Toch denk ik dat de kern van de boodschap inderdaad is: hecht niet teveel aan het materiële, wees dankbaar voor wat je hebt (zoals Kriss zegt) en geef ook al eens iets aan een arme. Ik denk dat dat realistischer is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vertel ook eens over je eigen situatie MaartenV. Wat bezit jij zoal wat je eigenlijk weg had moeten geven? Een computer waarop je internet bijvoorbeeld?

De zetel waar deze paus op zit is overigens van de Kerk en niet van de paus. Het was niet zijn bezit en dus ook niet aan hem om weg te geven.

Maar met onder andere zo'n 5.100+ ziekenhuizen, 18.000 klinieken, 16.000 ouderentehuizen, 95.000+ basisscholen en 43.000+ middelbare scholen (waarvan vele van deze instellingen in ontwikkelingslanden staan) is de katholieke Kerk de grootste liefdadigheidsinstelling ter wereld.

http://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_C ... ealth_care

http://cara.georgetown.edu/caraservices ... stats.html

Wat doe jij zoal in je vrije tijd aan vrijwilligerswerk, wat geef jij van je inkomsten weg enz enz? Want laten we wel wezen, je kan niet afgeven op anderen zonder eerst kritisch naar jezelf te kijken. Voordoe jijzelf aan de maatstaf die je anderen oplegt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat doe jij zoal in je vrije tijd aan vrijwilligerswerk, wat geef jij van je inkomsten weg enz enz? Want laten we wel wezen, je kan niet afgeven op anderen zonder eerst kritisch naar jezelf te kijken. Voordoe jijzelf aan de maatstaf die je anderen oplegt?

MaartenV legt die maatstaf niet neer. Dat deed Jezus.

En zo te zien aan je reactie heeft ie wel een heel gevoelig punt geraakt.

En verder zeg je dat het niet om de kerk gaat, maar vervolgens verdedig je je door de kerk als liefdadigheidsinstelling te benoemen. Alleen toen we het onlangs over moeder Theresa hadden, bleek dat veel van het haar gedoneerde geld naar het Vaticaan is gegaan. Dus het Vaticaan geeft en het Vaticaan neemt. En dat stoeltje van de Paus had best wat eenvoudiger gekund. Net als die verbouwing in Duitsland van 31 miljoen. Was weer genoeg geweest voor een ziekenhuis in Afrika.

Ja, Thorgrem, dit is wel één van je mooiste reacties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat doe jij zoal in je vrije tijd aan vrijwilligerswerk, wat geef jij van je inkomsten weg enz enz? Want laten we wel wezen, je kan niet afgeven op anderen zonder eerst kritisch naar jezelf te kijken. Voordoe jijzelf aan de maatstaf die je anderen oplegt?

MaartenV legt die maatstaf niet neer. Dat deed Jezus.

En zo te zien aan je reactie heeft ie wel een heel gevoelig punt geraakt.

Klopt, hypocrisie kan ik slecht tegen.

Met het vingertje wijzen naar anderen terwijl je het zelf geen haar beter doet.

En verder zeg je dat het niet om de kerk gaat, maar vervolgens verdedig je je door de kerk als liefdadigheidsinstelling te benoemen. Alleen toen we het onlangs over moeder Theresa hadden, bleek dat veel van het haar gedoneerde geld naar het Vaticaan is gegaan. Dus het Vaticaan geeft en het Vaticaan neemt. En dat stoeltje van de Paus had best wat eenvoudiger gekund. Net als die verbouwing in Duitsland van 31 miljoen. Was weer genoeg geweest voor een ziekenhuis in Afrika.

Waar zeg ik dat het niet om de kerk gaat?

Moeder Teresa heeft meer voor de armen gedaan dan jij, MaartenV en ikzelf in ons hele leven gezamenlijk zullen doen. En dat er geld naar het Vaticaan is gegaan lijkt me vrij logisch. Deels gaat op aan organisatiekosten en een deel zal weer zijn weg vinden in andere projecten.

De huidige paus heeft een vrij simpele zetel neer laten zetten. De verbouwing in Duitsland was idd zwaar overdadig de betrokken geestelijke heeft een vrij onprettig functioneringsgesprek gehad. Maar daar komt het geld helaas niet mee terug. Klein doekje voor het bloeden is dat het de lokale economie in tijden van crisis heeft gesterkt.

Ja, Thorgrem, dit is wel één van je mooiste reacties.

Fijn dat je het kon waarderen. Maar heb jij werkelijk al mijn 12000+ reacties doorgelezen? En dat voor iemand die slechts een jaar of 1,5 lid is....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met het vingertje wijzen naar anderen terwijl je het zelf geen haar beter doet.

Prima toch voor jou. Als jij bij Petrus komt zeg je gewoon dat MaartenV het ook niet deed. Zal ie vast begrijpen.

Geef je getrol nog even een vervolg door net te doen of je ook in staat bent inhoudelijk een deuk in een pakje boter te slaan. Ik ben zoveel beter van je gewend, je stelt nu lichtelijk teleur.

Zucht, zelfs de trollen zijn niet meer wat ze geweest zijn op Credible.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat komt heel simpel omdat MaartenV een onderwerp heeft aangesneden, waar jij je moeilijk tegen weet te verdedigen. Dan hoef ik geen moeite te doen om daar een antwoord op te verzinnen. Dat dat je raakt betekent het nog niet dat je de drogreden mag gebruiken dat het getrol is, en dat het dus niet waard is om op te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf zie ik de boodschap van Jezus inderdaad als een heel hoog ideaal waar maar weinigen aan kunnen voldoen in dit leven. Men kan er echter wel naar toegroeien, door steeds minder nodig te willen hebben. Want hoe minder je nodig hebt, hoe rijker je uiteindelijk bent.

De bedoeling is dan dus ook niet dat je direct aan dat ideaal gaat voldoen, buitengewone roepingen daargelaten, maar wel dat je er heel graag aan wilt voldoen en in staat bent om daarin steeds meer je grenzen te verleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig. Je probeert het getrol toch nog even te rekken.

Dat komt heel simpel omdat MaartenV een onderwerp heeft aangesneden, waar jij je moeilijk tegen weet te verdedigen.

Waarom zou ik mijzelf of een ander moeten verdedigen tegen wat dan ook?

Ik geef enkel weer hoe de feiten liggen en geef vervolgens wat aanvullende informatie en een oproep tot zelfreflectie. Daar zou jij als zelfbenoemde "free"thinker toch waardering voor moeten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat je het kon waarderen. Maar heb jij werkelijk al mijn 12000+ reacties doorgelezen? En dat voor iemand die slechts een jaar of 1,5 lid is....

Ken je in die 1.5 jaar goed genoeg om te weten dat deze uitzonderlijk is. Maar als je in die 12000 nog meer van deze staaltjes hebt zitten, laat het me aub weten waar. |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zelf zie ik de boodschap van Jezus inderdaad als een heel hoog ideaal waar maar weinigen aan kunnen voldoen in dit leven. Men kan er echter wel naar toegroeien, door steeds minder nodig te willen hebben. Want hoe minder je nodig hebt, hoe rijker je uiteindelijk bent.

De bedoeling is dan dus ook niet dat je direct aan dat ideaal gaat voldoen, buitengewone roepingen daargelaten, maar wel dat je er heel graag aan wilt voldoen en in staat bent om daarin steeds meer je grenzen te verleggen.

Daar kan ik wel achterstaan en een mooie uitspraak 'hoe minder je nodig hebt, hoe rijker je bent'

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gelukkig. Je probeert het getrol toch nog even te rekken.
Dat komt heel simpel omdat MaartenV een onderwerp heeft aangesneden, waar jij je moeilijk tegen weet te verdedigen.

Waarom zou ik mijzelf of een ander moeten verdedigen tegen wat dan ook?

Ik geef enkel weer hoe de feiten liggen en geef vervolgens wat aanvullende informatie en een oproep tot zelfreflectie. Daar zou jij als zelfbenoemde "free"thinker toch waardering voor moeten hebben.

Ik vermaak me wel, Thorgrem, dus zolang de forumleiding niet vindt dat ik trol, blijf ik nog wel even. Wellicht kom ik ook nog aan de 12000.

Goed, ik weet niet hoe jij leeft, en laten we het even ook niet te persoonlijk maken. Dus we beschouwen gewoon de groep christenen in zijn geheel.

Daar zitten veel mensen bij die moeilijk in Nederland kunnen rondkomen. En zal ook net als bij alle andere groepen een grote groep zijn die modaal leeft. Prima.

Maar er is ook een groep die echt veel meer heeft dan strikt noodzakelijk. Van mij mogen ze, maar wat MaartenV aanhaalt is dat er dan een tegenstrijdigheid zit tussen het eigen bezit en zichzelf christen noemen. Ik heb bijvoorbeeld een stel in gedachten dat nu 2 weken vakantie heeft in Argentinië.

Gaat het katholieke deel van deze groep ter biecht? "Meneer Pastoor, ik heb meer dan een ton op mijn spaarrekening" en krijgt dan het antwoord "Geef het weg en zondigt niet meer en 10 weesgegroetjes"?

En als ze deze regel naast zich neerleggen, dan komt toch het moment dat ze zich aan de hemelpoort moeten verantwoorden? Wat kan je dan zeggen ter verdediging?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het ooit geprobeerd in mijn leven. Ik geloofde als jongeling sterk in de Bijbel. Ik heb toen ik jong was vaak dingen weggegeven van het weinig dat ik had en was bijna volledig berooid. Diegenen aan wie ik gaf namen lustig aan, maar vroegen zich niet al te zeer af of ik mezelf daar geen tekort mee deed. Op God hopen en niet denken aan de dag van morgen: Ik geloofde in die tijd echt in de Bijbel. Zoals de pastoor het uitlegde.

(ik ben op een dag eens stiekem naar zijn toegewezen huis gaan kijken: drie keer zo groot dan dat waar wij met ons familie in woonden. En onze pastoor had bovendien ook nog eens een meid.)

Heel wat zichzelfnoemende christenen beschouwden mij ergens een beetje als 'een naïeveling' in die dagen. "Ik zou niet ver geraken in het leven op die manier" en "zo kan je toch niet leven' enz. Ouders, vrienden en familie vonden mij maar 'ne rare' op sommige momenten. Te beetje goedgelovig. Zels zichzelfnoemende Christenen ontweken mij een beetje. iK zei: ik vertrouw op God. Maar ik werd als clochard aanzien en mijn houding was daardoor vaak ongewenst. Vooral binnen mijn eigen (zichzelfnoemende Christelijke) familie. 'Hoe gaat gij zo aan werk geraken?'

Ik zei dat ik daarin vertrouwde op God.

Maar ik ervoer vooral tegenslag, en toen ik er echt slecht voorzat en bad, kwam er geen eten of drinken of kledij van Godswege. Mensen waanden mij eerder rijp voor psyhiatrie toen ik hen mijn redenen voor mijn armoede en weggeefgedrag uitlegde.

Ik ben dan, net zoals de zichzelfnoemende christenen, terug wat meer onchristelijk gaan leven: weer wat meer gaan hechten aan het materiële, toch ook denken aan de dag van morgen, wat ik zal eten, drinken, qua kledij er presentabel uitzien enz. - tegen de Bijbelse aansporing in - niet op God gaan vertrouwen.

En plots ging het stukken beter met mij. Ik werd terug aanvaard in de Christelijke gemeenschap. Er werd niet meer op mij neergekeken.

Maar ik vind het ronduit hypocriet dat je zegt dat je Jezus weg volgt (jezelf christen noemt), maar uiteindelijk toch niet doet wat in de Bijbel staat (al je bezittingen weggeven en niet aan de dag van morgen denken, niet bezig zijn met wat je zal eten, drinken qua kledij zal dragen enz. God zorgt daar wel voor). Zeg dan liever: ik ben atheïst. Dat is eerlijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is dan wel weer een beetje zwartwit gesteld, MaartenV. Ik bedoel, de marathon loop je ook niet in één keer, daar moet je ook voor oefenen. En voor sommigen gaat de training heel snel, terwijl anderen extra tijd nodig hebben en extra meer terugvallen kennen.

Blijkbaar heb jij teveel in één keer gedaan, heb je jezelf als het ware overgetraind. Dat is niet erg, dat betekent dat je gewoon rustig aan opnieuw moet beginnen en er langzamer naar toe moet zien te groeien, dus meer geleidelijk.

De idee dat je in één keer aan Jezus' hoge moraal zou moeten voldoen, koste wat het kost, is nogal destructief en heeft veel mooie mensen uiteindelijk geestelijk helemaal uitgeput en verbitterd. Met alle gevolgen van dien, niet zelden zelfs het verlies van het geloof zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat heeft het leven mij geleerd, Robert Frans?

Dat je eerst moet zorgen dat je het jezelf goed gaat. Anders kan je anderen ook niet goed helpen.

De Barmhartige Samaritaan had een paard, had geld voor een herberg en had skills om wonden te verzorgen.

Dat is het: eerst zelf genoeg hebben, pas dan kan je anderen helpen.

De Samaritaan geeft zijn paard ook niet weg of houdt zijn geld bij zich. Daardoor kan hij de joodse man helpen die aan de kant van de weg ligt en kan hij de herberg betalen.

Alles weggeven wat je hebt aan de armen, en niet denken aan de dag van morgen, maakt je eigenlijk machteloos en hulpeloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door Jezus oproep aan deze man om al zijn bezittingen weg te geven, liet Jezus zien waar deze man nog aan kon werken; hij raakte de kern van zijn probleem aan. De man had het idee dat hij God op de juiste manier deed aanbidden. Uit zijn reactie op Jezus verzoek, bleek wel dat zijn geld en spullen de belangrijkste plaats in zijn leven innamen.

Jezus was er niet op tegen dat zijn volgelingen mooie spullen hadden of rijk waren. Jezus zag er zelf ook niet uit als een zwerver. Hij droeg mooie kleding. Bij zijn dood werd er zelfs om zijn kleding het lot geworpen. Hij waarschuwde er wel voor dat het voor rijken moeilijker zou zijn om hem te volgen. Het kan dan zijn dat je meer vertrouwt op je rijkdom dan op God.

Als we het NT lezen, zien we dat er onder de eerste christenen ook enkelen welgestelden waren. Maar zij krijgen bijvoorbeeld in 1 Tim.6:17,18 de waarschuwing niet hun vertrouwen op hun rijkdom te stellen en inderdaad ook om vrijgevig te zijn.

Wanneer er sprake is van "geldzucht" - 1 tim.6:10, dan is er een probleem. Het verlangen naar meer. Door dat verlangen zijn velen van het geloof afgedwaald, staat er. Tevredenheid is de remedie. Tevreden met voedsel, kleding en onderdak. 6:8.

We kunnen ons geloof en vertrouwen dus laten zien door het koninkrijk op de eerste plaats in ons leven te stellen, tevreden te zijn en vrijgevig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid