Spring naar bijdragen

Is de islam wel zo vredelievend?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 553
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou dan moet je snel eens kennis maken met een aantal posters hier ;)

Die confrontatie durf ik wel aan! De enige keer dat de Almachtige schreef was op de berg Sinai en dat waren de tien woorden! :*

Hoezo zou God schrijven? Als wij zeggen dat God zich een zoon heeft verwekt uit een mens, dan is ineens raar dat de almachtige God die spreekt en het is er, zich tot zoiets zou kunnen verlagen (2:116). Maar nu er wordt geschreven is het mogelijk en hoeft het almachtige "God spreekt en het is er" niet meer gehandhaafd te worden. Logischer zou zijn om ook hier te spreken: God sprak en het is er. Of anders maar gewoon niet hovaardig zijn, en te accepteren wat God Zelf heeft geopenbaard. De kwestie is dus steeds: "Wat heeft God geopenbaard."

Mee eens?

Dus de vraag is dan heel eenvoudig: wat precies heeft God zelf geschreven op de berg?

In Shemot 31:18 staat het toch duidelijk geschreven "de vinger G'ds" blijkbaar is lezen niet je sterkste kant en de nodige kennis ontbreekt ook zo te bemerken>

Oh ja, voor alle duidelijkheid Shemot is het 2e boek van Moshe!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wanneer een Moslim verteld dat de Islam vrede verkondigd en daarmee ook nog met teksten aankomt, is het logisch dat te geloven en onder de indruk te zijn. Maar ga er altijd vanuit dat een moslim die met een niet-moslim in gesprek is over de Islam, altijd liegt of halve waarheden spreekt. Dit is niet generaliserend bedoeld, maar een moslim mag nu eenmaal van de Koran, omwille het geloof liegen. Tegen niet-moslims, zal een moslim zich dus helemaal niet schuldig hoeven te voelen als hij over de Islam liegt. Sterker nog, als hij het zelf te moeilijk krijgt, b.v. bij vervolging, mag hij gewoon zijn eigen geloof verloochenen. Dit is iets wat Christenen niet kennen. Immers een Christen weet, 'wie zijn leven probeert te behouden, zal het verliezen, maar wie om Jezus naam sterft, zal eeuwig leven ontvangen'.
Ik ga er vanuit dat mensen met de naam "Kriss" altijd liegen. Dan zeg jij natuurlijk dat dat niet waar is, maar jij liegt altijd. Dus als je zegt dat je niet liegt, lieg je ook. Daarmee is deze discussie gesloten.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens wel eens van de LRA gehoord, de Lord's Resistance Army? Een leger dat actief is Oeganda en omstreken, dat mensen vermoordt, vrouwen verkracht, kinderen ontvoert en seksslaaf of kindsoldaat maken.

En ze zijn niet islamitisch, maar christelijk. Zo noemen ze zichzelf, althans. Je kunt wel zeggen dat zij de Bijbel niet serieus nemen, maar zij zien dat vast heel anders.

Betekent dit nu dat HET christendom gewelddadig is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had begrepen dat takiyya met heel veel mitsen en maren is omgeven in de verschillende islamitische tradities en dat de algemene consensus is dat je het alleen mag toepassen bij ernstige nood, zoals wanneer jij of je familie bij vervolging anders gedood zou worden.

Het idee dat je altijd mag liegen als moslim als het om je geloof gaat, wordt dus helemaal niet zo breed gedeeld; zomaar liegen wordt zelfs als shirk, dus ernstige zonde gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan nog kent Exodus een andere formulering van de tien geboden of woorden dan Deuteronomium.

Weet ik. En dan vooral m.b.t. de woorden over Sjabbat.

Een maand of 2 geleden heb ik daar heel interessante dingen over gelezen in het boek "the Bible's many voices" van Michael Carasik. Zou ik helaas niet 1-2-3 kunnen samenvatten zonder dat deel te herlezen. Maar e.e.a. valt toch buiten de scope van dit topic...

Anyway: mocht het zo zijn, dat Exodus (spelend in een andere tijd en setting, geschreven met een ander doel voor ogen?), net als Deuteronomium (waarvoor wellicht/waarschijnlijk hetzelfde geldt) een kwestie nét op een andere manier belichten, dan duidt dat nog niet "automatisch" op mensenwerk...

NB: nu ik Ex 20 zo nog eens doorlees (en er ook een "interlinear" naast houd), valt me de wisseling in persoon (1e en 3e persoon e.v. (*)) op - alsof er commentaar/uitleg gegeven wordt, terwijl de 10 woorden in herinnering worden gebracht... Geen idee of dat zo is, maar daar ga ik me ooit nog eens in verdiepen!

(*) voorbeeld:

20:5 want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij...

20:7 Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet,

want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan

Alsof hier het eerste deel van het gebod de "gebeitelde kern" is, en het tweede deel de mondelinge uitleg/toegevoegde waarschuwing...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus de vraag is dan heel eenvoudig: wat precies heeft God zelf geschreven op de berg?

In Shemot 31:18 staat het toch duidelijk geschreven "de vinger G'ds" blijkbaar is lezen niet je sterkste kant en de nodige kennis ontbreekt ook zo te bemerken!

Je mist gewoon compleet wat ik zeg.

Ik vraag: wat precies heeft God Zelf geschreven? Bron en tekst graag!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is t niet zo dat in Ex. de Tien Geboden door God werden gegeven, en in Deut. Mozes er aan refereert?

Klopt, volgens mij. Maar:

Mozes schreef wél (in Deut) nogal stellig: 5:22 De HEER heeft deze woorden – deze, en niet meer – tot u gesproken toen u daar bijeen was. Met een geweldig stemgeluid kondigde hij op de berg zijn geboden af, vanuit vuur en dreigende, donkere wolken, en hij schreef ze op twee stenen platen en gaf die aan mij.

Maar dan de vraag van Broer Konijn: "wat precies heeft God Zelf geschreven?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om terug te komen op het onderwerp....dit is wat gewone moslims op een islamitische "vredes"conferentie in Noorwegen zelf te zeggen hebben:

http://www.youtube.com/watch?v=mO6PcFYXMo4

Het is een filmpje van vier minuten. Gemaakt door moslims die zichzelf vredelievend vinden en zichzelf geenszins als extremistisch zien. Jongere moslims, niet de oude garde, maar mensen van de tweede en derde generatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Broer Konijn...

Hier staat toch duidelijk wat de Almachtige heeft gesproken en geschreven!

Shemot 31:18 (Lei) Toen de Heer voleindigd had met Mozes op den berg Sinai te spreken, gaf hij hem de twee tafelen der Geboden, stenen tafelen, met den vinger Gods beschreven.

Exodus 31:18 (SVV) En Hij gaf aan Mozes, als Hij met hem op den berg Sinaï te spreken geëindigd had, de twee tafelen der getuigenis, tafelen van steen, beschreven met den vinger Gods.

In Shemot 34 word aan Moshe de opdracht gegeven om zelf de platen te hakken en de Almachtige schreef de bepalingen opnieuw.

Exodus 34:28 (SVV) En hij was aldaar met den HEERE, veertig dagen en veertig nachten; hij at geen brood, en hij dronk geen water; en Hij schreef op de tafelen de woorden des verbonds, de tien woorden.

Exodus 34:28 (KBS) Mozes bleef daar veertig dagen en veertig nachten bij de heer, zonder te eten of te drinken. En de heer (JHWH) grifte de woorden van het verbond, de tien* geboden, in de stenen platen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus de vraag is dan heel eenvoudig: wat precies heeft God zelf geschreven op de berg?

In Shemot 31:18 staat het toch duidelijk geschreven "de vinger G'ds" blijkbaar is lezen niet je sterkste kant en de nodige kennis ontbreekt ook zo te bemerken!

Je mist gewoon compleet wat ik zeg.

Ik vraag: wat precies heeft God Zelf geschreven? Bron en tekst graag!

In Shemot 31:18 staat het toch duidelijk geschreven "de vinger G'ds" blijkbaar is lezen niet je sterkste kant en de nodige kennis ontbreekt ook zo te bemerken>

Oh ja, voor alle duidelijkheid Shemot is het 2e boek van Moshe!

mijn antwoord staat er toch!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
De enige keer dat de Almachtige schreef was op de berg Sinai en dat waren de tien woorden!

Waarom daar wel?

Wat deed jij afgelopen vrijdagavond/zaterdag? Hoe belangrijk vind je het woord van God?

En om het toch weer op het topic te laten slaan:

Christenen hebben de gave het één te lezen in hun eigen boek en er iets anders van te maken. Dat moet de moslims nog geleerd worden. Dan kunnen ze van hun religie alles maken wat ze willen.

Het lijkt mij niet noodzakelijk te schrijven waar ik ben en wat ik doe in het weekend!

De verdeeldheid onder alle religieuze groepen is groot, maar vooral onder christenen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kwestie is dus steeds: "Wat heeft God geopenbaard."

Mee eens?

Je gaf geen antwoord. Dat God openbaart wat Hij openbaart, komt niet in je op.

Het roept ook geen vragen op. Dus het spreekt kennelijk voor zich.

Laten we dan eens kijken wat voor zich spreekt:

Hier staat toch duidelijk wat de Almachtige heeft gesproken en geschreven!

Shemot 31:18 (Lei) Toen de Heer voleindigd had met Mozes op den berg Sinai te spreken, gaf hij hem de twee tafelen der Geboden, stenen tafelen, met den vinger Gods beschreven.

Exodus 31:18 (SVV) En Hij gaf aan Mozes, als Hij met hem op den berg Sinaï te spreken geëindigd had, de twee tafelen der getuigenis, tafelen van steen, beschreven met den vinger Gods.

In Shemot 34 word aan Moshe de opdracht gegeven om zelf de platen te hakken en de Almachtige schreef de bepalingen opnieuw.

Exodus 34:28 (SVV) En hij was aldaar met den HEERE, veertig dagen en veertig nachten; hij at geen brood, en hij dronk geen water; en Hij schreef op de tafelen de woorden des verbonds, de tien woorden.

Exodus 34:28 (KBS) Mozes bleef daar veertig dagen en veertig nachten bij de heer, zonder te eten of te drinken. En de heer (JHWH) grifte de woorden van het verbond, de tien* geboden, in de stenen platen.

Je beroept je hier op het schriftgezag van de Torah.

Je beroept je hier op het schriftgezag van het Evangelie van Jezus Christus.

De conclusie is: dit is Gods WOORD.

De Koran heeft van alles maar niet het enige echt door God geschreven WOORD.

Of toch? Kun je het erover hebben? Mag ik je herinneren aan jouw stelling dat dit toch echt om Gods EIGEN woorden gaat?

De enige keer dat de Almachtige schreef was op de berg Sinai en dat waren de tien woorden! :*

Ik vind je wat moeizaam communiceren, dus we doen het langzaam:

1. Wat is de echte tekst van Gods echte door Hem geschreven WOORD?

2. Erken je dat de teksten waar je je op beroept Gods echte WOORD zijn?

3. Waar staat dit echte WOORD van God in de koran?

Link naar bericht
Deel via andere websites

broer konijn....

jouw tekst;

Ik vind je wat moeizaam communiceren, dus we doen het langzaam:

1. Wat is de echte tekst van Gods echte door Hem geschreven WOORD?

2. Erken je dat de teksten waar je je op beroept Gods echte WOORD zijn?

3. Waar staat dit echte WOORD van God in de koran?

mijn tekst;

Helaas voor jou doe ik niet moeilijk maar trek je voorbarige foute conclusies en bent vooringenomen!

"Wie zegt gij dat ik ben" en wat heeft de Kuran daar mee te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik had begrepen dat takiyya met heel veel mitsen en maren is omgeven in de verschillende islamitische tradities en dat de algemene consensus is dat je het alleen mag toepassen bij ernstige nood, zoals wanneer jij of je familie bij vervolging anders gedood zou worden.

Het idee dat je altijd mag liegen als moslim als het om je geloof gaat, wordt dus helemaal niet zo breed gedeeld; zomaar liegen wordt zelfs als shirk, dus ernstige zonde gezien.

Dat hangt er maar helemaal vanaf tegen wie, waarover en wanneer. Tegen de kafir (de ongelovige) is liegen toegestaan, en zelfs meer dan dat (bijna een plicht) als het gaat over de islam, in een situatie waarin de moslims in de minderheid zijn. Dit net zolang, tot er voldoende moslims zijn of zijn 'gemaakt'(al of niet onder misleiding bekeerd tot islam). Dan volgt de onthulling van de ware bedoeling van de islam, en dat is onderwerping van de hele wereld aan het islamitische geloof en de wetten van de islam. Pas als de hele wereld zich tot de islam heeft bekeerd, zal er volgens de islamitische eschatologie en de koran 'vrede' zijn.

Een moslim die in een land leeft dat nog niet overwegend islamitisch is, leeft per definitie in het "dar-al-harb", d.w.z. 'huis van oorlog'. En mag dus liegen, want de islam moet daar nog verbreid worden volgens de islamitische leer. Als het de verspreiding van de religie ten goede komt, vergemakkelijkt, dan is taqiyya niet alleen toegestaan maar wordt dan zelfs vaak als een deugd gezien.

Overigens is de islamitische "Isa" een legeraanvoerder onder de Mahdi en Isa komt volgens de moderne islamitische eschatologie de niet-moslims zo ongeveer uitroeien. Isa is een moslim. Geen jood. En zeker niet de Zoon van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar aanleiding van alles wat gezegd is in dit topic moet ik toch even reageren. Allereerst is het natuurlijk elke moord verschrikkelijk dus ook deze doden zijn een tragedie net als onschuldige levens die dagelijks worden genomen.

Ik als moslim ervaar bij Islam gerelateerde topics, hier maar ook andere sites, die al beginnen met een wat negatieve ondertoon vaak een achtbaan aan emoties enerzijds heel erg

verdrietig maar aan de andere kant ook opgelucht dat er nog zoveel mensen zijn die het opnemen voor hun medemoslim.

Het valt me jammer genoeg dan ook op dat "tegenstanders" van de Islam die de Islam zie als een hard en vijandige kwaadwillende ideologie, geloof etc vaak zelf een harde toon hanteren. Ik vraag me dan ook af of mensen die deze stijl van discussiëren en ventileren van hun mening er bij stil staan wat voor impact dat heeft. Om maar even een tweetal voorbeelden te nemen uit dit topic het afschilderen van personen als "haatbaarden" of als mensen(moslims) die blijkbaar altijd liegen of halve onwaarheden verkondigen, als het gaat om de Islam, richting hun anders gelovigen broeders en zusters. Dit doet mij als Moslim (met een baard;p) toch wel een beetje verdriet. Kritiek mag er absoluut zijn maar moet het op zo een harde denigrerende manier? In mijn ogen en visie werkt dit averecht. Vele moslims schuwen dan liever de discussie als het op zo een manier gaat. Ook kritiek op de profeet ( die er natuurlijk mag zijn) gaat vaak op dezelfde denigrerende manier.

Kunnen we elkaar niet gewoon respecteren? Zien de personen dan niet in die zich op een zulke manier uitlaten dat zij juist het vuur aanwakkeren. Wij beschimpen de profeten niet Jezus is voor ons meer waard dan welk mens op aarde dan ook, waarom moeten deze mensen die de Islam zien als iets kwaads dan zich zo uitlaten over de profeet? We moeten bruggen bouwen niet afbreken.

Gelukkig zie ik ook veel mensen die nuanceren en het opnemen voor de Islam of iedergeval een tegenbeeld opgooien. Dit doet mij goed dat iemand die geen moslim is het toch wil opnemen voor ons zelfs als het gaat ten koste van zichzelf ten opzichte van zijn medegelovigen. Ik vind dat ronduit heldhaftig.

Verder wil ik zeggen dat de verhouding vaak positief verschuiven na weer een aanslag. In de zin van hoe men tegen de Islam aankijkt. Ik zie dat toch meer mensen na zulke ingrijpende gebeurtenissen zich gaan inlezen in de Islam en er een beter beeld van krijgen dan dat mensen er een slechter beeld van krijgen. Zo ook delen mensen hun positieve ervaring op social media waar zij en andere toch van versteld staan. Helaas is het wel zo dat de "tegenstanders" vaak deze momenten(aanslagen etc) gebruiken om zich erg negatief uit te laten op een vaak, zoals eerder gezegd, denigrerende manier.

Tot slot wil ik toch nog even zeggen dat ik hoop dat we met ze alle naar elkaar toe kunnen groeien ipv elkaar af. Ik zie de Islam als een vredelievend geloof zo is het mij geleerd zo heb ik het begrepen en zo wordt het verteld. Het negatieve beeld dat de Islam heeft komt helaas van de extremisten en dan doel ik niet alleen op bepaalde aanhangers van de Islam.

Met alle vriendelijkheid geschreven. Vrede zij met jullie allen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voorbeeldje van taqiyya

Het volgende is waarschijnlijk niet door een moslim gemaakt, maar het is wel een aardig accuraat overzicht van de tactieken die men toepast in discussies (o.a. op fora):

(je kunt het geluid uitzetten, het is alleen maar muziek, de tekst zelf verschijnt in het Engels op het scherm).

Waarschuwing voor naieve mensen: indien men zich eens heeft ingelaten met de islam en moslim is geworden, is er geen weg terug:

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Anja

Jammer dat je er zo over denkt ik had gehoopt dat we de toon konden veranderen in meer

een discussie dan het vingerwijzen. Ik kan waarschijnlijk niks zeggen om je van gedachten te doen veranderen over wat taqiyya is en of het überhaupt bestaat gezien het feit ik

naar alle waarschijnlijk in jouw ogen toch lieg.

Mocht je toch wel benieuwd zijn naar mijn drijfveren achter het feit dat ik de Islam als vredelievend beschouw dan lees ik het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De enige keer dat de Almachtige schreef was op de berg Sinai en dat waren de tien woorden!

Waarom daar wel?

Wat deed jij afgelopen vrijdagavond/zaterdag? Hoe belangrijk vind je het woord van God?

En om het toch weer op het topic te laten slaan:

Christenen hebben de gave het één te lezen in hun eigen boek en er iets anders van te maken. Dat moet de moslims nog geleerd worden. Dan kunnen ze van hun religie alles maken wat ze willen.

Het lijkt mij niet noodzakelijk te schrijven waar ik ben en wat ik doe in het weekend!

De verdeeldheid onder alle religieuze groepen is groot, maar vooral onder christenen!

Nou dan doe ik een gokje. Ik denk dat wanneer jij je ongeveer gedraagt als praktisch alle christenen niet de sabbat gehouden hebt. Je beweert dat er maar 10 regels rechtstreeks van God afkomen, maar toch worden die massaal genegeerd.

Maar dat weten christenen prima recht te praten. En dat is de gave van christenen die ze de moslims ook moeten leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid