Spring naar bijdragen

Alle duisternis in de kliko, zalving ontvangen


Aanbevolen berichten

Toen ik net tot geloof kwam had ik een Filmpje van Corrie ten Boom bekeken waarin ze al haal zonde en duisternis uit haar hart haalde en bij God bracht, was net tot geloof gekomen en heb toen helemaal nagegaan wat ik dan allemaal gedaan had en opgeschreven en tegen God gezegt, hier mijn .......... neem het weg, heb echt veel dingen gevonden waarvan ik schrok en was beetje onrustig geworden, maar dat ging weg toen Ik alles beleed en heb daarna een super sterke relatie met God gekregen waarbij ik te zien kreeg dat veel mensen waar ik tegen op keek toch vast zaten aan geld of uiterlijk, dat niets van mij leven (waar ik heel erg hoogmoedig/trots om was) voldoende was vanuit Gods oogpunt, ongeveer 5 keer kreeg ik een beeld of visioen te zien dat alles van mij leven onvoldoende was , soms met huilen of diep treuren, ook kon ik de bijbel ineens begrijpen en de preken ook, daarvoor begreep ik er niks van.

Ook paar keer gehad dat ik gewaarschuwd werdt dat het alleen om genade gaat, niets van mij, alleen Geloof , mn oude natuur wilde steeds terug en ik kreeg dan waarschuwing dat Alleen Jezus redt, dat gebeurde soms dat ik super gelukkig ging zingen dat Jezus stierf voor al mijn zonde, gewoon op straat, mensen vreemd kijken ,op dat moment geen spoortje angst.Ervaren dat als je dicht bij God leeft ,geen enkele angst of negativiteit is, echt alleen de vrede die alle verstand te boven gaat.wilde het van de daken schreeuwen , later kwam ook veel strijd en verzoekingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hele mooi getuigenis bomagain, de ervaringen, zoals het begrijpen van de Bijbel, geloofszekerheid, kan ik met je delen. Het filmpje van Corrie ten Boom ken ik en er staan meer van haar filmpjes op youtube. Zij was echt fantastisch. Nog steeds kan ik ontroerd raken als ik een van haar filmpjes bekijk, door de heldere en eenvoudige uitleg die zij geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen ik net tot geloof kwam had ik een Filmpje van Corrie ten Boom bekeken waarin ze al haal zonde en duisternis uit haar hart haalde en bij God bracht, was net tot geloof gekomen en heb toen helemaal nagegaan wat ik dan allemaal gedaan had en opgeschreven en tegen God gezegt, hier mijn .......... neem het weg, heb echt veel dingen gevonden waarvan ik schrok en was beetje onrustig geworden, maar dat ging weg toen Ik alles beleed en heb daarna een super sterke relatie met God gekregen waarbij ik te zien kreeg dat veel mensen waar ik tegen op keek toch vast zaten aan geld of uiterlijk, dat niets van mij leven (waar ik heel erg hoogmoedig/trots om was) voldoende was vanuit Gods oogpunt, ongeveer 5 keer kreeg ik een beeld of visioen te zien dat alles van mij leven onvoldoende was , soms met huilen of diep treuren, ook kon ik de bijbel ineens begrijpen en de preken ook, daarvoor begreep ik er niks van.

Ook paar keer gehad dat ik gewaarschuwd werdt dat het alleen om genade gaat, niets van mij, alleen Geloof , mn oude natuur wilde steeds terug en ik kreeg dan waarschuwing dat Alleen Jezus redt, dat gebeurde soms dat ik super gelukkig ging zingen dat Jezus stierf voor al mijn zonde, gewoon op straat, mensen vreemd kijken ,op dat moment geen spoortje angst.Ervaren dat als je dicht bij God leeft ,geen enkele angst of negativiteit is, echt alleen de vrede die alle verstand te boven gaat.wilde het van de daken schreeuwen , later kwam ook veel strijd en verzoekingen.

Mooie getuigenis en zeer herkenbaar. (YY) Ook de strijd is ( natuurlijk) herkenbaar. De tegenstander belaagt en probeert juist de kinderen van God te misleiden. De rest van de wereld heeft ie al.

Doch Onze Vader doet alle dingen ten goede medewerken voor hen die Hem liefhebben. |P De tegenstander kan niet verhinderen dat zijn belagingen averechts zullen werken en de volgeling van Christus juist zullen sterken. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen ik net tot geloof kwam had ik een Filmpje van Corrie ten Boom bekeken waarin ze al haal zonde en duisternis uit haar hart haalde en bij God bracht, was net tot geloof gekomen en heb toen helemaal nagegaan wat ik dan allemaal gedaan had en opgeschreven en tegen God gezegt, hier mijn .......... neem het weg, heb echt veel dingen gevonden waarvan ik schrok en was beetje onrustig geworden, maar dat ging weg toen Ik alles beleed en heb daarna een super sterke relatie met God gekregen waarbij ik te zien kreeg dat veel mensen waar ik tegen op keek toch vast zaten aan geld of uiterlijk, dat niets van mij leven (waar ik heel erg hoogmoedig/trots om was) voldoende was vanuit Gods oogpunt, ongeveer 5 keer kreeg ik een beeld of visioen te zien dat alles van mij leven onvoldoende was , soms met huilen of diep treuren, ook kon ik de bijbel ineens begrijpen en de preken ook, daarvoor begreep ik er niks van.

Ook paar keer gehad dat ik gewaarschuwd werdt dat het alleen om genade gaat, niets van mij, alleen Geloof , mn oude natuur wilde steeds terug en ik kreeg dan waarschuwing dat Alleen Jezus redt, dat gebeurde soms dat ik super gelukkig ging zingen dat Jezus stierf voor al mijn zonde, gewoon op straat, mensen vreemd kijken ,op dat moment geen spoortje angst.Ervaren dat als je dicht bij God leeft ,geen enkele angst of negativiteit is, echt alleen de vrede die alle verstand te boven gaat.wilde het van de daken schreeuwen , later kwam ook veel strijd en verzoekingen.

Ik word nogal depressief van je stukje, je lijkt te overdrijven en nogal op te dreunen wat je anderen hebt horen zeggen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik word nogal depressief van je stukje, je lijkt te overdrijven en nogal op te dreunen wat je anderen hebt horen zeggen.

Als mensen hier een getuigenis geven, geven zij ook wat van hun persoonlijke gevoelens bloot. Eerlijk gezegt vind ik jouw opmerkingen dan ook nergens op slaan, wij kunnen niet oordelen hoe iemand zijn bekering ervaart, integendeel, laten we blij zijn als iemad zich bekeerd!

Dat j er depressief van wordt ligt misschien eerder aan jouw dan aan de schrijver.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik word nogal depressief van je stukje, je lijkt te overdrijven en nogal op te dreunen wat je anderen hebt horen zeggen.

Als mensen hier een getuigenis geven, geven zij ook wat van hun persoonlijke gevoelens bloot. Eerlijk gezegt vind ik jouw opmerkingen dan ook nergens op slaan, wij kunnen niet oordelen hoe iemand zijn bekering ervaart, integendeel, laten we blij zijn als iemad zich bekeerd!

Dat j er depressief van wordt ligt misschien eerder aan jouw dan aan de schrijver.

Iemand kan inderdaad alleen maar " depressief" worden, door iets dat in hemzelf aanwezig is, of misschien beter gezegd afwezig is ( dan is het de aanwezigheid van de afwezigheid van iets). Een gebeurtenis van buitenaf kan dat hooguit aan het licht brengen. Wat dat betreft legt Quest hier ook een getuigenis af. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als mensen hier een getuigenis geven, geven zij ook wat van hun persoonlijke gevoelens bloot. Eerlijk gezegt vind ik jouw opmerkingen dan ook nergens op slaan, wij kunnen niet oordelen hoe iemand zijn bekering ervaart, integendeel, laten we blij zijn als iemad zich bekeerd!
Ik zeg toch wat mij depressief maakt, en dat zijn getuigenissen waarbij mensen elkaar overduidelijk de hemel in prijzen en gemaakt positief doen omdat er weer een zieltje gewonnen is. De hele inhoud van deze getuigenissen is een aan elkaar geblaat van standaard evangelische halleluja bekering.
Dat j er depressief van wordt ligt misschien eerder aan jouw dan aan de schrijver.
Ongetwijfeld, je punt is wat precies?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Als mensen hier een getuigenis geven, geven zij ook wat van hun persoonlijke gevoelens bloot. Eerlijk gezegt vind ik jouw opmerkingen dan ook nergens op slaan, wij kunnen niet oordelen hoe iemand zijn bekering ervaart, integendeel, laten we blij zijn als iemad zich bekeerd!
Ik zeg toch wat mij depressief maakt, en dat zijn getuigenissen waarbij mensen elkaar overduidelijk de hemel in prijzen en gemaakt positief doen omdat er weer een zieltje gewonnen is. De hele inhoud van deze getuigenissen is een aan elkaar geblaat van standaard evangelische halleluja bekering.
Dat j er depressief van wordt ligt misschien eerder aan jouw dan aan de schrijver.
Ongetwijfeld, je punt is wat precies?

Blijkbaar heb jij de gave te bepalen dat alle schrijvers hier in dit topic 'gemaakt postief' doen en 'blaten' dus ik zal daar verder maar niet op ingaan. In ieder geval is het je gelukt met je commentaar om een topic met een positieve toon om te buigen in een negatieve toon. Geniet ervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als mensen hier een getuigenis geven, geven zij ook wat van hun persoonlijke gevoelens bloot. Eerlijk gezegt vind ik jouw opmerkingen dan ook nergens op slaan, wij kunnen niet oordelen hoe iemand zijn bekering ervaart, integendeel, laten we blij zijn als iemad zich bekeerd!
Ik zeg toch wat mij depressief maakt, en dat zijn getuigenissen waarbij mensen elkaar overduidelijk de hemel in prijzen en gemaakt positief doen omdat er weer een zieltje gewonnen is. De hele inhoud van deze getuigenissen is een aan elkaar geblaat van standaard evangelische halleluja bekering.
Dat j er depressief van wordt ligt misschien eerder aan jouw dan aan de schrijver.
Ongetwijfeld, je punt is wat precies?

Blijkbaar heb jij de gave te bepalen dat alle schrijvers hier in dit topic 'gemaakt postief' doen en 'blaten' dus ik zal daar verder maar niet op ingaan. In ieder geval is het je gelukt met je commentaar om een topic met een positieve toon om te buigen in een negatieve toon. Geniet ervan.

Helemaal mee eens. Ik vind het eigenlijk wel tamelijk bizar dat dit - in deze rubriek van het forum - kan op een forum dat zich de doelen stelt die het zich zegt te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blijkbaar heb jij de gave te bepalen dat alle schrijvers hier in dit topic 'gemaakt postief' doen en 'blaten' dus ik zal daar verder maar niet op ingaan. In ieder geval is het je gelukt met je commentaar om een topic met een positieve toon om te buigen in een negatieve toon.
die gave heb ik.

vraagje, moet een getuigenis perse positief, geweldig, halleluja, genade, innerlijke rust, slechte oude natuur, geen angst, geen negativiteit zijn? Of heb je dat zo geleerd/gelezen op internet, hoe geweldiger hoe mooier.

Overigens ga je eerst op mijn commentaar in om er vervolgens niet op in te gaan, wat is het nu precies?

Geniet ervan.
waarvan?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Blijkbaar heb jij de gave te bepalen dat alle schrijvers hier in dit topic 'gemaakt postief' doen en 'blaten' dus ik zal daar verder maar niet op ingaan. In ieder geval is het je gelukt met je commentaar om een topic met een positieve toon om te buigen in een negatieve toon.
die gave heb ik.

vraagje, moet een getuigenis perse positief, geweldig, halleluja, genade, innerlijke rust, slechte oude natuur, geen angst, geen negativiteit zijn? Of heb je dat zo geleerd/gelezen op internet, hoe geweldiger hoe mooier.

Overigens ga je eerst op mijn commentaar in om er vervolgens niet op in te gaan, wat is het nu precies?

Geniet ervan.
waarvan?

Je reacties komen erg agressief over en beginnen genant te worden, ik hoop dat je dat doorhebt en ga er maar vanuit dat je vandaag een slechte dag hebt of vergeten bent je pillen in te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blijkbaar heb jij de gave te bepalen dat alle schrijvers hier in dit topic 'gemaakt postief' doen en 'blaten' dus ik zal daar verder maar niet op ingaan. In ieder geval is het je gelukt met je commentaar om een topic met een positieve toon om te buigen in een negatieve toon.
die gave heb ik.

vraagje, moet een getuigenis perse positief, geweldig, halleluja, genade, innerlijke rust, slechte oude natuur, geen angst, geen negativiteit zijn? Of heb je dat zo geleerd/gelezen op internet, hoe geweldiger hoe mooier.

Overigens ga je eerst op mijn commentaar in om er vervolgens niet op in te gaan, wat is het nu precies?

Geniet ervan.
waarvan?

Je reacties komen erg agressief over en beginnen genant te worden, ik hoop dat je dat doorhebt en ga er maar vanuit dat je vandaag een slechte dag hebt of vergeten bent je pillen in te nemen.

agressief? genant? slechte dag? pillen? pas je op dat je wat je een ander verwijt niet op jezelf van toepassing is. Je trekt conclusies, leest verkeerd, vind alles belachelijk etc.. alleen omdat ik niet direct positief reageer, en dan begin je me agressief te noemen. tssk.. tssk..*hoofd schud*
Link naar bericht
Deel via andere websites
die gave heb ik.

vraagje, moet een getuigenis perse positief, geweldig, halleluja, genade, innerlijke rust, slechte oude natuur, geen angst, geen negativiteit zijn? Of heb je dat zo geleerd/gelezen op internet, hoe geweldiger hoe mooier.

Overigens ga je eerst op mijn commentaar in om er vervolgens niet op in te gaan, wat is het nu precies?

waarvan?

Je reacties komen erg agressief over en beginnen genant te worden, ik hoop dat je dat doorhebt en ga er maar vanuit dat je vandaag een slechte dag hebt of vergeten bent je pillen in te nemen.

agressief? genant? slechte dag? pillen? pas je op dat je wat je een ander verwijt niet op jezelf van toepassing is. Je trekt conclusies, leest verkeerd, vind alles belachelijk etc.. alleen omdat ik niet direct positief reageer, en dan begin je me agressief te noemen. tssk.. tssk..*hoofd schud*

Kennelijk heb je het nodig, "Quest", om andermans ervaringen en getuigenis zo te bejegenen als dat je doet. Kennelijk heb je geen enkele positieve bijdrage van jezelf, en dan ga je zo met andermans getuigenis om, om toch nog een beetje aandacht te krijgen, of zo.

Ik hoop maar dat Kriss gelijk heeft en dat het een kwestie is van slechte dag of pillen vergeten. Want als jij het normaal vindt hoe je je gedraagt jegens andermans ervaringen en getuigenis, zou ik me pas echt zorgen gaan maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop maar dat Kriss gelijk heeft en dat het een kwestie is van slechte dag of pillen vergeten. Want als jij het normaal vindt hoe je je gedraagt jegens andermans ervaringen en getuigenis, zou ik me pas echt zorgen gaan maken.

En kennelijk hebben jij en kriss het nodig, om onder hard OMG..ow wat geweldig... ow prachtig.. oww wat mooi alles voor zoete koek te slikken. Kijk eens in de spiegel zou ik zeggen. Die hele getuigenis is in mijn ogen een aaneenschakeling van open deuren, geindoctrineerd door bepaalde evangelische stromingen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop maar dat Kriss gelijk heeft en dat het een kwestie is van slechte dag of pillen vergeten. Want als jij het normaal vindt hoe je je gedraagt jegens andermans ervaringen en getuigenis, zou ik me pas echt zorgen gaan maken.

En kennelijk hebben jij en kriss het nodig, om onder hard OMG..ow wat geweldig... ow prachtig.. oww wat mooi alles voor zoete koek te slikken. Kijk eens in de spiegel zou ik zeggen. Die hele getuigenis is in mijn ogen een aaneenschakeling van open deuren, geindoctrineerd door bepaalde evangelische stromingen.

Jij doet zelf wat je Kriss verwijt. Ik heb met geen kerk te maken gehad, en herken veel van wat de TS beschrijft. Maar al zóu iemand lid zijn van een kerk en in kerkverband zijn ervaringen hebben opgedaan, wat dan nog? Maakt dat het minder belangrijk voor die persoon?

Als je een hekel hebt aan getuigenissen en mensen die daarover iets delen met de ander, waarom ben jij dan op een geloofsforum? Omdat je op jouw queeste bent?

En als dat zo is, dat jij zoekende bent, ben je dan vervolgens niet in staat om die topics in de persoonlijke rubriek ("jouw leven") met getuigenissen, van mensen die zich kwetsbaar opstellen en bereid zijn hun ervaringen te delen - waar jij kennelijk naar op zoek bent maar die ervaringen niet gehad hebt - die jou kennelijk niet aanstaan, over te slaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stel dat iemand pas bekeerd is, dan verkeerd zo iemand vaak in grote blijdschap dat hij/zij God gevonden heeft. Stel dat dit b.v. iemand is, die geen Christelijke achtergrond en familie en vrienden heeft, dus op dit forum zijn blijde getuigenis gaat zetten, om zo in contact te komen met mede gelovigen. Wat een teleurstelling moet dat voor zo iemand zijn dat hij door een mede gelovige keihard de laan uitgestuurd wordt met uitspaken als 'blaten' en je bent 'geindoctrineerd door bepaalde evangelische kringen'. Is dat de manier om zo op een getuigenis te reageren? Er zijn genoeg topics op dit forum waar je 'hard tegen hard' kan gaan.

Overigens jou gave werkt niet. Want mijn reactie is niet 'gemaakt positief' ik ben oprecht blij voor hem en herken nl. enkele onderdelen van zijn getuigenis, zoals de filmpjes van Corrie ten Boom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Stel dat iemand pas bekeerd is, dan verkeerd zo iemand vaak in grote blijdschap dat hij/zij God gevonden heeft. Stel dat dit b.v. iemand is, die geen Christelijke achtergrond en familie en vrienden heeft, dus op dit forum zijn blijde getuigenis gaat zetten, om zo in contact te komen met mede gelovigen.
Wat een teleurstelling moet het vervolgens dan ook zijn, om alleen maar geweldig positivisme te horen en vervolgens valt het stil, geen inhoud helemaal niks. Niks over twijfel, problemen en geen vragen die je gesteld worden over of hij/zij nu naar de kerk gaat, mede gelovigen ontmoet etc... helemaal niks, alleen het standaard omg.. wat leuk voor je.
Wat een teleurstelling moet dat voor zo iemand zijn dat hij door een mede gelovige keihard de laan uitgestuurd wordt met uitspaken als 'blaten' en je bent 'geindoctrineerd door bepaalde evangelische kringen'. Is dat de manier om zo op een getuigenis te reageren? Er zijn genoeg topics op dit forum waar je 'hard tegen hard' kan gaan.
Mijn eerste reactie betreft alleen dat ik er depressief van wordt om enkel positivisme te lezen en geen enkele realiteit, zowel niet van de topic starter als van de twee mensen eronder. Wat ik al zei, geveinsde interesse zonder ook maar een vorm van inhoudelijke steun.
Overigens jou gave werkt niet. Want mijn reactie is niet 'gemaakt positief' ik ben oprecht blij voor hem en herken nl. enkele onderdelen van zijn getuigenis, zoals de filmpjes van Corrie ten Boom.
Als je oprecht was, zou je interesse getoond hebben in de achtergrond en de invulling van zijn nieuw gevonden geloof. Dat heb je niet, je draait zijn getuigenis zelfs naar jou toe, door direct over jezelf te beginnen. ik,ik,ik, ik.. je eerste reactie staat er vol mee.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Stel dat iemand pas bekeerd is, dan verkeerd zo iemand vaak in grote blijdschap dat hij/zij God gevonden heeft. Stel dat dit b.v. iemand is, die geen Christelijke achtergrond en familie en vrienden heeft, dus op dit forum zijn blijde getuigenis gaat zetten, om zo in contact te komen met mede gelovigen.
Wat een teleurstelling moet het vervolgens dan ook zijn, om alleen maar geweldig positivisme te horen en vervolgens valt het stil, geen inhoud helemaal niks. Niks over twijfel, problemen en geen vragen die je gesteld worden over of hij/zij nu naar de kerk gaat, mede gelovigen ontmoet etc... helemaal niks, alleen het standaard omg.. wat leuk voor je.

Je reactie, Quest, doet me vermoeden dat je zelf totaal geen ervaring hebt met het proces waarvan Bornagain een klein stukje beschrijft. Anders zou je niet zo lomp reageren, en je zou ook niet zoiets schrijven als wat je nu aan Kriss doet over vragen, twijfel, kerk. Dan zou je snappen waarom die vragen niet gesteld worden, en sowieso al niet op dit punt in de topic, net na de start, waarin jij gelijk al met je torpedo's komt.

Jij hebt geen ervaring hiermee, zoveel is duidelijk. Misschien zit dat je dwars. Als jij vragen hebt, als jij ergens mee zit, als jij ervaringen mist en met andere christenen over jouw gevoel van gemis van gedachten wilt wisselen, kun je daar toch zelf een topic over openen? Dat levert je waarschijnlijk meer nuttige antwoorden op, dan andermans open delen van zijn eigen ervaring te torpederen.

Wat een teleurstelling moet dat voor zo iemand zijn dat hij door een mede gelovige keihard de laan uitgestuurd wordt met uitspaken als 'blaten' en je bent 'geindoctrineerd door bepaalde evangelische kringen'. Is dat de manier om zo op een getuigenis te reageren? Er zijn genoeg topics op dit forum waar je 'hard tegen hard' kan gaan.
Mijn eerste reactie betreft alleen dat ik er depressief van wordt om enkel positivisme te lezen en geen enkele realiteit, zowel niet van de topic starter als van de twee mensen eronder. Wat ik al zei, geveinsde interesse zonder ook maar een vorm van inhoudelijke steun.

Nee, niet geveinsde interesse, geveinsde kennis van dit soort zaken van jóuw kant. Je kent het niet. Anders had je met geen mogelijkheid zo kunnen reageren. Dit proces is heilig. Een baby ruk je er tijdens de bevalling ook niet uit, noch duw je het terug. Hooguit ondersteun je die bevalling. En inderdaad, je staat ernaast, en bewondert de schoonheid, kunt meeleven met de barenspijn omdat je die zelf ook hebt ondergaan. En je laat het aan de ander wat die wil vertellen. En als de ander vragen heeft, of specifiek over een element uit het proces met andere christenen wil praten, dan kun je vragen stellen. Zo ver is het niet gekomen, omdat jij voordien de topic al had getorpedeerd.

Dat is geen geveinsde interesse, dat is weten hoe dit werkt en náást de persoon staan. Niet als ondervrager, maar als aanwezige, als beschikbare aanwezige. Náást hem of haar.

En dat je dit niet kent, dat geeft niet. Daar kun je een topic over openen, zodat je op jouw queeste misschien zelf wat wijzer kunt worden door de bijdragen die mensen willen leveren aan je vragen. Mits je daarvoor openstaat.

Overigens jou gave werkt niet. Want mijn reactie is niet 'gemaakt positief' ik ben oprecht blij voor hem en herken nl. enkele onderdelen van zijn getuigenis, zoals de filmpjes van Corrie ten Boom.
Als je oprecht was, zou je interesse getoond hebben in de achtergrond en de invulling van zijn nieuw gevonden geloof. Dat heb je niet, je draait zijn getuigenis zelfs naar jou toe, door direct over jezelf te beginnen. ik,ik,ik, ik.. je eerste reactie staat er vol mee.

Zie bovenstaande. Je hebt zelf geen kennis van zaken. En zo de waard is.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Schijnbaar heeft de topicstarter een belangrijke religgieuze ervaring gehad, op basis van uitgesproken de evangelische dogmatiek. Prima, iemand anders kan dat weer op andere manieren hebben, bijvoorbeeld een beeld, muziek of persoonlijk contact.

Precies. En nog weer anderen ervaren het op verschillende manieren tegelijkertijd. Ik denk dat iedereen die dit heeft meegemaakt, wel verschillende inductoren herkent.

Ik heb zelf niet zoveel met Corrie Ten Boom, ik ken haar eigenlijk niet. Iemand heeft me wel eens gewezen op die mevrouw, en toen ben ik op Youtube gaan kijken, maar er was geen klik voor mij met haar (en ik heb die klik weer wel met anderen, die anderen misschien minder aanspreken). Maar ik herken wel wat Bornagain schrijft dat hij daarna onderging. De Heilige Geest getuigt van redding maar overtuigt ook van zonde. En zoals jij beschrijft vinden religieuze ervaringen plaats langs vele manieren, beeld, muziek, persoonlijk contact met andere mensen, maar ook tekst, dromen, de synchroniciteit, betekenisvol toeval en ook langs bovennatuurlijke weg.

Niet alles is bespreekbaar. De massa kan niet omgaan met juwelen. Sommige paarlen verdienen een oester. De meest heilige ervaringen kun je beter voor jezelf houden. Dat illustreert dan ook precies dat een mens alleen zelf de absolute zekerheid kan krijgen. Dat is persoonlijk en het is een verticaal proces, geen horizontaal. Je kunt geen olie uit je lamp weggeven. Behalve dat dat niet verstandig is, is het niet mogelijk. De mensen moeten zelf olie halen. Als er dus iemand iets deelt van zijn proces, en getuigt, dan is dat een geschenk en dan kun je dat beter koesteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid