Spring naar bijdragen

Maria was ook zonder zonde?


Aanbevolen berichten

Mag ik even om een time-out vragen?

Iedereen heeft maar een mening over de heilige maagd Maria, maar dat zijn vooral de niet-katholieken en dat is tweedehands informatie. Ik ben nu weleens benieuwd wat de katholieken zelf vinden van Maria en haar positie binnen het geloof en de kerk? Hoe zit dat nu precies eigenlijk?

Leuk dat je het vraagt.

Voor mij persoonlijk gaat het motto "door Maria tot Jezus" op. Maria heeft mij de weg naar de Kerk gewezen en daarmee weer bij Jezus gebracht. Ik vraag Maria geregeld voor mij (en anderen) te bidden tot God gezien het gebed van een rechtvaardige veel vermag maar ook om dat Maria als moederfiguur heel toegankelijk is. Ik vind de rol van Maria zoals die nu binnen het katholieke geloof is prima. Alle volkeren zullen haar zalig prijzen. Ik heb verder weinig met overdreven Maria devotie waarbij huiskamers vol staan met beeldjes. Ik hou het zelf bij een icoon. Maar indien dat mensen sterkt in hun geloof zie ik ook daar geen bezwaar in.

En ja zoals je zegt vooral niet-katholieken hebben een probleem met het katholieke geloof. Voor de doorsnee katholieken is de mening van niet-katholiek x of y compleet irrelevant voor het eigen geloof. Net zoals eigenlijk het gehele protestantisme irrelevant is voor het katholieke geloof.

Met alle respect Thor, maar wordt er niet gewaarschuwd in de bijbel dat het ten strengste verboden is om contact op te nemen met de doden, spreken tot hen of met hun te bidden of voor hun te bidden?

God alleen kan onze gebeden horen en beantwoorden. En is het niet God die iemand naar zijn kerk roept? Je kan beter u broeders en zusters vragen of ze voor u bidden, dat doe ik ook.

Thor, ik wil je niet aanvallen of beledigen. Dit is gewoon een vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Mag ik even om een time-out vragen?

Iedereen heeft maar een mening over de heilige maagd Maria, maar dat zijn vooral de niet-katholieken en dat is tweedehands informatie. Ik ben nu weleens benieuwd wat de katholieken zelf vinden van Maria en haar positie binnen het geloof en de kerk? Hoe zit dat nu precies eigenlijk?

Leuk dat je het vraagt.

Voor mij persoonlijk gaat het motto "door Maria tot Jezus" op. Maria heeft mij de weg naar de Kerk gewezen en daarmee weer bij Jezus gebracht. Ik vraag Maria geregeld voor mij (en anderen) te bidden tot God gezien het gebed van een rechtvaardige veel vermag maar ook om dat Maria als moederfiguur heel toegankelijk is. Ik vind de rol van Maria zoals die nu binnen het katholieke geloof is prima. Alle volkeren zullen haar zalig prijzen. Ik heb verder weinig met overdreven Maria devotie waarbij huiskamers vol staan met beeldjes. Ik hou het zelf bij een icoon. Maar indien dat mensen sterkt in hun geloof zie ik ook daar geen bezwaar in.

En ja zoals je zegt vooral niet-katholieken hebben een probleem met het katholieke geloof. Voor de doorsnee katholieken is de mening van niet-katholiek x of y compleet irrelevant voor het eigen geloof. Net zoals eigenlijk het gehele protestantisme irrelevant is voor het katholieke geloof.

Met alle respect Thor, maar wordt er niet gewaarschuwd in de bijbel dat het ten strengste verboden is om contact op te nemen met de doden, spreken tot hen of met hun te bidden of voor hun te bidden?

God alleen kan onze gebeden horen en beantwoorden. En is het niet God die iemand naar zijn kerk roept? Je kan beter u broeders en zusters vragen of ze voor u bidden, dat doe ik ook.

Thor, ik wil je niet aanvallen of beledigen. Dit is gewoon een vraag?

Met alle respect Lid, maar ik geloof in een God van de levenden. Jezus heeft in mijn geloof de dood overwonnen. En zo ruilen wij met onze aardse dood het tijdelijke voor het eeuwige in. Maria leeft dus in de hemel. De Kerk waartoe ik behoor behelst meer dan alleen de Kerk hier op aarde (de strijdende Kerk) maar behelst ook de lijdende Kerk en de zegevierende Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, als braaf opgevoed protestant is dat natuurlijk de brandende vraag: hoe ga je als katholiek om met die Bijbeltekst? Is de manier waarop een katholiek omgaat met de heiligen en Maria in het bijzonder dan iets anders? En wat is dan 'verering van de doden' volgens jou wel?

-edit-

Ik had Thorgrems post net gemist. Een duidelijk andere kijk op het geloof/het leven, eentje die me steeds meer intrigeert eigenlijk.

Maar ik zou best nog een uitgebreider antwoord willen horen als ik zo brutaal mag zijn. :) Het katholieke geloof is mij tamelijk vreemd namelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Net zoals eigenlijk het gehele protestantisme irrelevant is voor het katholieke geloof.

Dat lijkt me een vrij onkatholieke gedachte... Waaruit alleen al zou blijken dat dat protestantisme geen "achterhaalde protestbeweging is die helaas is vergeten zichzelf op te heffen"...

Zelfs dat niet. Het protestantisme is gewoon een compleet non-issue binnen het geloof van de doorsnee katholiek.

Dat kan zo wezen, maar desinteresse van "de doorsnee katholiek" is nog geen "irrelevant zijn voor het katholieke geloof" (lees: de katholieke geloofsinhoud)...

Overigens geldt omgekeerd vaak hetzelfde: de "geharnaste weerstand" van "de doorsnee protestant" is maar al te vaak "aangeleerde onwetendheid en onwilligheid zich écht in de ander te verdiepen"... Alsof de tijd heeft stilgestaan sinds 1500; en we geen gezamenlijke Roeping zouden hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

We geloven dat Christus met het offer de dood heeft gepromoveerd tot poortwachter naar het hiernamaals, om het zo te zeggen. Voor een gelovige is de dood niet langer de afscheiding van het leven, maar de voortzetting en zelfs vervolmaking ervan bij God.

Als de hemelbewoners echter dood zouden zijn, dan zouden wij hier op aarde dus helemáál morsdood moeten zijn en dus op aarde ook al niet met elkaar kunnen spreken zonder dat gebod te overtreden.

Christus zelf is het begin en het einde en door zijn dood en verrijzenis heerst Hij over zowel de dood zoals wij die kennen als over het leven.

Beiden heeft Hij overwonnen en onder zijn macht gesteld. Die macht verbindt de gelovigen op aarde en de gelovigen in de hemel daardoor met elkaar, want beiden bidden tot dezelfde Christus en zijn zo met dezelfde Christus verenigd. Zo ontstaat er door de verbondenheid met Christus één Kerk, één gemeenschap die tijd en ruimte overstijgt.

Op die manier kunnen we via Christus voor elkaar bidden: de hemelbewoners voor ons en wij voor de bewoners van het vagevuur en voor elkaar. Zo kunnen we ook elkaar vragen om gebed, of we nu in de hemel of op aarde zijn.

Ik hoop dat dit het iets meer duidelijk maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met alle respect Thor, maar wordt er niet gewaarschuwd in de bijbel dat het ten strengste verboden is om contact op te nemen met de doden, spreken tot hen of met hun te bidden of voor hun te bidden?

Nee,

Voor doden bidden gebeurd ook al in het oude testament. Heel explicitiet zelfs om hun zonden te laten vergeven. De teksten waarin dit gebeurd zijn echter uit de protestantse bijbel verwijderd.

Praten met mensen die niet dood zijn, maar bij God, zoals elke Heilige dus, gebeurd ook. Zo doet Jezus dit met Mozes en Elia. Dus dat is volop Bijbels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou eerder zeggen: Sinds Trente is dat gehele protestantisme "tot nader order" relevant verklaard voor dat katholieke geloof... Hoe erg men nadien ook zou doen "alsof de neus bloedt": in die tijden zijn (aan beide kanten) zaken op de spits gedreven die niet op de spits gedreven hadden hoeven worden (naast zaken die wel degelijk "principieel" zijn, overigens; maar de grootste drijvende kracht achter die Reformatie was m.i. een groot gebrek aan vertrouwen in elkaar)...

Het protestatisme is niet zo relevant. Protestanten echter wel;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met alle respect Thor, maar wordt er niet gewaarschuwd in de bijbel dat het ten strengste verboden is om contact op te nemen met de doden, spreken tot hen of met hun te bidden of voor hun te bidden?

Nee,

Voor doden bidden gebeurd ook al in het oude testament. Heel explicitiet zelfs om hun zonden te laten vergeven. De teksten waarin dit gebeurd zijn echter uit de protestantse bijbel verwijderd.

Praten met mensen die niet dood zijn, maar bij God, zoals elke Heilige dus, gebeurd ook. Zo doet Jezus dit met Mozes en Elia. Dus dat is volop Bijbels.

Leuk om te weten. Ik ben niet zo op de hoogte over het thema bidden voor de doden, ga mij hierin zeker verdiepen. Misschien een nieuwe topic over maken. Over welke teksten spreekt u juist die niet in de protestantse Bijbel staan. Bedankt henkjan37.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met alle respect Thor, maar wordt er niet gewaarschuwd in de bijbel dat het ten strengste verboden is om contact op te nemen met de doden, spreken tot hen of met hun te bidden of voor hun te bidden?

Nee,

Voor doden bidden gebeurd ook al in het oude testament. Heel explicitiet zelfs om hun zonden te laten vergeven. De teksten waarin dit gebeurd zijn echter uit de protestantse bijbel verwijderd.

Praten met mensen die niet dood zijn, maar bij God, zoals elke Heilige dus, gebeurd ook. Zo doet Jezus dit met Mozes en Elia. Dus dat is volop Bijbels.

Dat zou dus impliceren dat ieder mens bij zijn sterven al geoordeeld wordt.

Hoe zit het dan met het oordeel op de laatste dag.

waarbij de doden eerst zullen opstaan om geoordeeld te worden en daarna de levenden?

wordt men 2 keer geoordeeld?

1x bij het sterven en daarna nog een keer op de laatste dag?

dat zal toch niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat zou dus impliceren dat ieder mens bij zijn sterven al geoordeeld wordt.

Hoe zit het dan met het oordeel op de laatste dag.

waarbij de doden eerst zullen opstaan om geoordeeld te worden en daarna de levenden?

wordt men 2 keer geoordeeld?

1x bij het sterven en daarna nog een keer op de laatste dag?

dat zal toch niet?

En hoe zit het nu met de volgende uitspraak van Jezus?

Joh 3:17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

Dit zou in kunnen houden dat "de wankelend gelovige" dagelijks balanceert tussen "oordeel" en "vrijspraak"... Er op élk moment in het leven een κÏίσις dreigt (die pas eindigt als men "in de Heer is ontslapen"...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat zou dus impliceren dat ieder mens bij zijn sterven al geoordeeld wordt.

Dat impliceer ik juist niet, ik geloof ook in het bidden voor de gestorvenen bijvoorbeeld.

Maar wel 'heiligen' bij God zijn. Zoals Maria, de 'goede moordenaar', Elia, Mozes, St. Nicolaas en ga zo maar door. Anderen wellicht ook. Dat weten we niet, maar wat we wel weten is dat je daar maar op één manier kan komen: door God's genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid