Spring naar bijdragen

Weet! Nu 10.000 leden


Aanbevolen berichten

Het populair-wetenschappelijke tijdschrift Weet Magazine heeft deze week zijn 10.000e abonnee mogen verwelkomen. Het christelijke blad - dat deze maand zijn vijfjarig bestaan viert met een vernieuwde vormgeving - is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Uitgever Ringer Otte kijkt terug op deze mooie periode: “Met een bevlogen redactie en betrokken abonnees hebben we dit mogen bereiken; het is een bijzonder moment in ons vijfjarig jarig bestaan. We zijn erg dankbaar voor wat ons is gegeven.â€

Frisse kijk op de zaak
De uitgever vertelt over de start van het blad: “In het Darwinjaar (2009) werden we gevraagd mee te denken. Er was het idee om een magazine te maken waarin de wetenschappelijke bevindingen met een frisse blik worden bekeken. Wij zagen hier, als uitgeverij, de kans om te starten met een christelijk populair-wetenschappelijk tijdschrift. Ons uitgangspunt was het besef dat alles om ons heen niet toevallig is ontstaan, maar bewust is geschapen. Artikelen in ons magazine haalden de belangrijkste christelijke en nationale media. Er is daarmee duidelijk maatschappelijke impact geweest sinds het moment dat het eerste nummer in februari 2010 verscheenâ€.

Veel te danken aan abonnees
“Weet Magazine is uitgegroeid tot een blad voor alle christenen die geïnteresseerd zijn in de wereld om hen heen,†vervolgt Otte. “Mensen die verwonderd zijn over Gods schepping en nieuwsgierig zijn naar het schijnbaar onverklaarbare, maar ook naar alledaagse zaken. Hoe steekt het in elkaar?â€
“We ervaren dat we de afgelopen vijf jaar hebben gewerkt met Gods hulp. We vinden het ook erg bijzonder dat we na precies vijf jaar de 10.000-ste abonnee mochten verwelkomen.†Otte geeft aan dat hij dankbaar is voor de abonnees, die niet alleen heel trouw blijken te zijn maar ook Weet Magazine onder de aandacht brachten van familie en vrienden.

Bladen in tijden van crisis
Volgens Otte hebben bladen nog steeds bestaansrecht in deze tijd. “Het papieren product is niet minder geschikt geworden. Nog steeds begint uitgeven met de vraag: voor wie maken we het blad en wat willen we de lezers vertellen? En niet zelden is een gedrukt magazine daar het beste medium voor.â€
Het is belangrijk dat er verbondenheid is tussen lezer en blad. “In Weet Magazine gebruiken we de nieuwsgierigheid van onze lezers als uitgangspunt bij de onderwerpkeuze. Zelfs wanneer een vraag te ver gaat om in het blad te behandelen, maakt de redactie tijd vrij om de vraag persoonlijk te beantwoorden. Ook hebben we jaarlijks meerdere momenten waarop onze lezers elkaar en onze redactie kunnen ontmoeten.â€
“Natuurlijk vragen de recente ontwikkelingen in het mediagebruik om alertheid. Daarom hebben we de vormgeving van Weet Magazine een opfrisbeurt laten geven door ons eigen bedrijfsonderdeel BladenMakers. Daarnaast krijgt Weet Magazine digitale ondersteuning in de vorm van een e-nieuwsbrief, en lanceerden we deze maand een nieuwe website (www.weet-magazine.nl) die het blad blijvend moet aanvullen.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoop dat de informatie wel klopt, want ik heb pas mijn abonnement opgezegd. In het blad komt de grootste onzin voor als het gaat om de evolutietheorie en als ik ze daar dan op wijs krijg ik geen antwoord.

Mag ik vragen wat voor 'onzin' ze dan plaatsen :)? Is Weet! ook in de winkel te koop?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoop dat de informatie wel klopt, want ik heb pas mijn abonnement opgezegd. In het blad komt de grootste onzin voor als het gaat om de evolutietheorie en als ik ze daar dan op wijs krijg ik geen antwoord.

Mag ik vragen wat voor 'onzin' ze dan plaatsen :)?

Ja hoor, hier is een lijstje:

- Weet gebruikt de ijsgroei van Groenland om de ouderdom van de ijslaag op Antarctica te berekenen (WEET nr. 1). Hierbij komen ze op een leeftijd van 2600 jaar. Dit spreekt een artikel in WEET nr. 6 tegen, waarin staat dat in de Middeleeuwen Antarctica ijsvrij was.

- In de serie 'De hemelen vertellen Gods eer' worden er allerlei bewijzen voor een jong heelal gebracht die allang weerlegd zijn, zie: http://www.talkorigins.org/indexcc/list.html#CE.

- In WEET nr. 2 wordt de theorie van Setterfield uitgedragen: een theorie die geeneens door andere creationisten geloofd wordt en die ongeveer een volledige revisie van de natuurkunde vereist.

- In WEET nr. 5 is er een stuk over bewijzen voor de zondvloed. Hierbij worden enorm veel bronloze 'feiten' opgesomd, die je nergens anders kunt vinden.

- In WEET nr. 23 staat dat C.S. Lewis creationist was, terwijl in het artikel van Lewis dat de WEET-auteur daar aanhaalt staat dat Lewis in de evolutietheorie geloofde.

- In WEET nr. 28 staat een artikel over waar het water van de zondvloed is gebleven. Hierbij gaat de WEET er van uit dat dit water in een bepaald soort gesteente terecht is gekomen wat zich veel in de aardkorst bevindt. Blijkbaar ziet de WEET een gesteente met H2O-moleculen erin gelijk aan een ondergrondse oceaan.

- In WEET nr. 29 werd gezegd dat natuurlijke selectie Lamarckaanse evolutie is.

- In WEET nr. 29 stond een artikel over de eind-Krijtuitsterving. Volgens de WEET is daar maar heel weinig bewijs voor. Dat zeggen ze i.t.t. tot minstens 20 onafhankelijke vondsten voor zo'n uitsterving.

- In WEET nr. 25 wordt er gezegd dat het fossiel basilosaurus gewoon een uitgestorven walvis is. En dat terwijl de basilosaurus duidelijk herkenbare rudimentaire achterpoten had.

- En verder gewoon de toon in de artikelen: als het gaat over een evolutionist, dan wordt over deze bijna standaard met een soort van 'minachting/pas-maar-op-dat-je-niet-in-dezelde-val-traptwaarschuwing' gesproken, terwijl creationisten altijd de 'good guys' zijn.

Is Weet! ook in de winkel te koop?

Volgens mij wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vroeger had je een tijdschrift "The X files" (niet gerelateerd aan de gelijknamige Amerikaanse serie). Daarin werden allerlei theorieën (complot maar ook wetenschappelijke uit series zoals Star Trek) onder de loep genomen. Is dit net zoiets?

Ja, maar dan zijn de complottheorieën volgens WEET juist en wetenschappelijke theorieën niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid