Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen!

Momenteel zit ik een een depressie, die al vrij lang duurt. Ik wou jullie graag vragen om advies, bijbelstukjes, muziek (hoeft niet perse christelijk te zijn) etc wat jou helpt in moeilijke tijden. Zodat we elkaar kunnen helpen en bemoedigen.

Zelf heb ik een gedicht geschreven over hoe ik me voel, niet bepaald vrolijk, maar ik wilde het graag kwijt:

Mijn hart is een put

Een leeg stukje mij

Niemand die het ziet

Te goed verborgen

Zoveel pijn

Een duistere leegte

Een donker verlangen

Donker door woede

Razende hulpeloosheid

Een gapend gat

Ik val

En val

En val

Waar is de bodem?

Is er een bodem?

God, vang me toch op!

Stille tranen

Achter gesloten deuren

Dichte gordijnen

De hele dag

Link naar bericht
Deel via andere websites

Psalm 23 (HSV)

De HEERE is mijn Herder,

mij ontbreekt niets.

Hij doet mij neerliggen in grazige weiden,

Hij leidt mij zachtjes naar stille wateren.

Hij verkwikt mijn ziel,

Hij leidt mij in het spoor van de gerechtigheid,

omwille van Zijn Naam.

Al ging ik ook door een dal vol schaduw van de dood,

ik zou geen kwaad vrezen, want U bent met mij;

Uw stok en Uw staf,

die vertroosten mij.

U maakt voor mij de tafel gereed

voor de ogen van mijn tegenstanders;

U zalft mijn hoofd met olie,

mijn beker vloeit over.

Ja, goedheid en goedertierenheid zullen mij volgen

al de dagen van mijn leven.

Ik zal in het huis van de HEERE blijven

tot in lengte van dagen.

Veel beterschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sterkte. Is een psycholoog misschien 'n idee?

Als punt 1, 2 en 3 op de advieslijst!!

En als punt 4 misschien het advies: Bedenkt dat het besef dat God je al opgevangen heeft pas achteraf komt, bij het uitdoven van de depressie - die ook echt een einde heeft!!!

En als 5e: probeer je (ondanks alle negativiteit of vlakheid van het moment) te trainen in het ervaren van dankbaarheid - al kom je in het begin misschien maar eens per dag of per week "geforceerd" een klein puntje van dankbaarheid tegen: geef jezelf, of een gebeurtenis (zelf uitgevoerd of je overkomen) gewoon eens een "6" of "7" - en je mag verwachten dat je heel geleidelijk, in de loop van weken, wat méér van die lichtpuntjes gaat waarnemen...

En dan als punt 6-7-8: denk aan het advies van MysticNetherlands!

Sterkte!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je inderdaad blij mag zijn dat je nog kunt huilen! Klinkt raar maar toen ik heel zwaar depressief was, kon ik dat niet meer. Mijn leven was een sleur, en het was een vreselijke tijd, vol met opname's en eigenlijk alleen maar een doodwens. Niet bepaald een pretje, wat mij hielp was uiteindelijk toch naar de kerk gaan. Weliswaar kon ik dat zelf niet meer, maar dan namen vrienden van mee, veel contact hebben met mensen in je omgeving is zo belangrijk!

En inderdaad praten met een psycholoog of/en een psychiater wil ook wel kunnen helpen. Er zijn ook christelijke hulpinstanties. En soms kan medicatie ook goede uitwerkingen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie fijne reacties!

Ik zit niet in een hele diepe depressie denk ik, een doodwens heb ik niet echt, maar wel een héle lange (ook ivb met mijn chronische ziekte, waarvan ik pas een paar jaar weet). Voorlopig zie ik geen uitweg... Mensen in mijn omgeving stoot ik allemaal een beetje af en die weten er ook echt niet van..

Een psycholoog heb ik al geprobeerd, maar ik schaam mij zo voor bepaalde dingen dat ik het alleen maar heel oppervlakkig houdt in zulke gesprekken, dat helpt ook niet echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor jullie fijne reacties!

Ik zit niet in een hele diepe depressie denk ik, een doodwens heb ik niet echt, maar wel een héle lange (ook ivb met mijn chronische ziekte, waarvan ik pas een paar jaar weet). Voorlopig zie ik geen uitweg... Mensen in mijn omgeving stoot ik allemaal een beetje af en die weten er ook echt niet van..

Een psycholoog heb ik al geprobeerd, maar ik schaam mij zo voor bepaalde dingen dat ik het alleen maar heel oppervlakkig houdt in zulke gesprekken, dat helpt ook niet echt.

Rouwverwerking (waaronder ook verliesverwerking valt, bijvoorbeeld verlies van gezondheid, relaties, baan/funktie, verlies van "onschuld" (daarmee bedoel ik niet per se sexualiteit, maar in den brede beslissingen die men achteraf betreurt) kan, als het niet helemaal goed verlopen en/of te lang is weggedrukt, uiteindelijk ook leiden tot een depressie.

Als die psycholoog het niet voor elkaar krijgt dat jij gaat praten over wat je ten diepste bezighoudt, zou je beter een andere psycholoog of psychotherapeut kunnen zoeken. Eentje met veel levenservaring, en die je echt kunt vertrouwen. Een goed therapeut laat jou het niet oppervlakkig houden. Dan is het geen goede therapeut, of er is niet genoeg rapport (geen relatie, doordat er geen klik is).

Wat je misschien ook zou kunnen helpen is om zélf tot inzicht te komen, bijvoorbeeld door een cursus autobiografisch schrijven als hier wordt beschreven: http://www.biografiek.nl

Met dat instituut zelf heb ik geen ervaring, maar ik ken wel een aantal docenten die daar lesgeven. Willemijn Soer (bijvoorbeeld) is een fántástisch lief, ervaren, professioneel en doortastend mens en docente. Zij heeft ook een eigen site:

http://www.biografiekwillemijnsoer.nl/o ... emijn.html

Willemijn neemt niet meer zoveel werk aan, omdat ze inmiddels 75 is (maar jong van geest). Yvonne Meesters en Arianne Collee zijn ook goede opvolgers. De overigen ken ik niet.

Dit zijn dus geen psychologen of therapeuten, maar zij geven cursussen in autobiografisch schrijven, op een dusdanige manier dat de persoon zélf inzicht opdoet en weer een richting kan vinden waarin hij/zij wil gaan. Willemijn is theologe. Bij het autobiografisch schrijven onder begeleiding, gaat het om de begeleiding van de schrijvers in de bewustwording van crises en de kansen die deze crises een mens kunnen bieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor jullie fijne reacties!

Ik zit niet in een hele diepe depressie denk ik, een doodwens heb ik niet echt, maar wel een héle lange (ook ivb met mijn chronische ziekte, waarvan ik pas een paar jaar weet). Voorlopig zie ik geen uitweg... Mensen in mijn omgeving stoot ik allemaal een beetje af en die weten er ook echt niet van..

Gelukkig dat je niet echt een doodwens hebt. Maar als je al lang een depressie hebt is het denk ik wel goed om daar hulp voor te zoeken.
Een psycholoog heb ik al geprobeerd, maar ik schaam mij zo voor bepaalde dingen dat ik het alleen maar heel oppervlakkig houdt in zulke gesprekken, dat helpt ook niet echt.

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is. Maar misschien dat het toch goed is om het nog een keer te proberen bij een andere therapeut. Desnoods geef je aan dat je het moeilijk vindt om over sommige dingen te praten. Of je spreekt af dat je het soms opschrijft, zoals je hier op het forum doet. Psychologen zijn gewend om met mensen om te gaan die het moeilijk vinden om over dingen te praten, of die zich schamen. En hoogstwaarschijnlijk hebben ze een heleboel dingen gehoord die nog veeeeeeel beschamender zijn dan wat jij zou kunnen vertellen ;).

Je hebt ook zelf door dat er zelf maar mee blijven rondlopen niet helpt, dus waarom zou je niet nog een poging wagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

tip 1001; niet te veel bezig zijn met je depressie. want daar word je depressief van.

tip 1002; op tijd naar bed, kan je niet goed slapen lees dan een boek voordat je gaat slapen. Ook een uur voordat je gaat slapen geen tv,mobiel of computer.

tip 1003; goed eten, ontbijt is belangrijkste.voor 9.00 uur

tip 1004; bewegen en sporten, hardlopen heeft hetzelfde effect als antidepressiva

tip 1005; niet rustiger aan gaan doen met werk of school, juist zorgen dat je bezig bent op een dag.

tip 1006; eerlijk wezen naar je psycholoog, anders heeft het geen enkele zin.

Misschien komen mijn tips een beetje raar over, maar ze zijn echt essentieel en ik heb ze niet zelf verzonnen maar een psycholoog waar ik naar toe ging. Ga niet te diep graven in je zelf om naar een oorzaak te zoeken. Maar probeer praktische dingen te veranderen of te verbeteren in je leven.

muziek tip, dont worry be happy, bob marley

Link naar bericht
Deel via andere websites
Depressie is een nadeel van menselijke intelligentie. Je moet je brein zichzelf niet laten verwarren. Stress en verdriet zijn niet te vermijden. Emotie's zijn nu eenmaal standaard in sociale wezen zoals wij. Lees eens een boek over de evolutie. Ik raad 'The Selfish Gene' van Richard Dawkins aan. Veel succes!

Klopt, het is wetenschappelijk bewezen dat boeken over de evolutietheorie mensen uit een depressie helpen. Psychologen halen dat ook massaal aan. Vroeger deden psychologen nog aan cognitieve therapie en dat soort onzin. Tegenwoordig geven ze gewoon een college over evolutie en hoppa, psychische ziektes zijn genezen.

|:|

Link naar bericht
Deel via andere websites
Depressie is een nadeel van menselijke intelligentie. Je moet je brein zichzelf niet laten verwarren. Stress en verdriet zijn niet te vermijden. Emotie's zijn nu eenmaal standaard in sociale wezen zoals wij. Lees eens een boek over de evolutie. Ik raad 'The Selfish Gene' van Richard Dawkins aan. Veel succes!

Waarom moet je een boek lezen over evolutie als je depressief bent? Ik begrijp de logica niet helemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
tip 1001; niet te veel bezig zijn met je depressie. want daar word je depressief van.

tip 1002; op tijd naar bed, kan je niet goed slapen lees dan een boek voordat je gaat slapen. Ook een uur voordat je gaat slapen geen tv,mobiel of computer.

tip 1003; goed eten, ontbijt is belangrijkste.voor 9.00 uur

tip 1004; bewegen en sporten, hardlopen heeft hetzelfde effect als antidepressiva

tip 1005; niet rustiger aan gaan doen met werk of school, juist zorgen dat je bezig bent op een dag.

tip 1006; eerlijk wezen naar je psycholoog, anders heeft het geen enkele zin.

Misschien komen mijn tips een beetje raar over, maar ze zijn echt essentieel en ik heb ze niet zelf verzonnen maar een psycholoog waar ik naar toe ging. Ga niet te diep graven in je zelf om naar een oorzaak te zoeken. Maar probeer praktische dingen te veranderen of te verbeteren in je leven.

muziek tip, dont worry be happy, bob marley

Op tip 1005 na (die zou je -meer dan je andere tips- persoonlijk moeten afwegen), allemaal erg goede tips die idd redelijk algemeen gelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Als kind van God kan je door diepe dalen gaan , het pad is heel smal in vergelijkbaar met een heiden .Zelfs als je God nog niet gevonden hebt maar er wel mee bezig bent om Hem te zoeken kan je vele tegenslagen hebben in je leven want de satan weet immers al dat jij op een andere weg bent ingeslagen , de weg naar het licht .

Het is ook veel makkelijker negatief te denken voor de mens dan positief .

Maar haal uit het negatieve het positieve , leer van negatieve gedachten .

Ik ken de gevoelens ook van depressie ,, en soms overvalt het mij .

Als ik over mijn leven nadenk kan ik wel een boek schrijven en die wordt dan ook nog een bestseller .

Het laatste wat ik heb meegemaakt is dat ik mijn dochter heb verloren 4 jaar terug door een scooter ongeval .

Wat een lief kind was Sophie ,, nooit maar dan ook nooit een grote mond gekregen van haar alleen maar liefde .

Dan kan ik ook kwaad worden , kwaad op God ,, waarom Sophie ?

Een kind die het hoe jong ze was al opnam voor mensen die gepest werden .

Een kind die alleen maar lief was .

Maar als ik diep in mijn verleden zou gaan ,ga kom ik een spiraal terecht , een spiraal van zelfmedelijden want dat is een grote vijand .

Gisteren zag ik nog het tv programma van Anita Witchier die opgesloten zat in een inrichting .

Er kwam daar een jonge in voor die een broertje had verloren ,, en zie wat je bereikt met terug te gaan en te blijven hangen in jou verleden ,, ook de ouders waren er niet voor hem , al die tijd in ZIJN leven ging het om zijn verloren broertje .

Tot waar hij nu was , in een inrichting .

Dat bereik je ermee , als je maar naar jezelf blijf kijken , ouders die erin blijven hangen en geen oog meer hebben voor de levende kinderen die schreeuwen om liefde , hun liefde .

Blind zijn ze , overmand nog steeds om niet het licht te zoeken maar de duistere kant van het leven .

Bid voor jezelf of de Here Jezus dat gevoel maar mag wegnemen in de naam van Jezus amen .

Kijk naar het licht , Hij zal je nooit verlaten met al je verdriet .

Net 18 jaar ,

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid