Spring naar bijdragen

Op zoek naar God?


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Gisteren in de kerk een preek gehoord over de zoektocht naar God. In deze preek werd verteld dat de mens van nature niet op zoek is naar God en dat het puur God is die op zoek is naar de mens. Maar niet alle mensen, want niet iedereen komt tot geloof. Er werd gezegd: 'in het paradijs had de mens nog een vrije wil, maar nu hebben we die niet meer.'

Ik kan het me niet voorstellen: heeft de mens dan écht geen vrije wil? Natuurlijk is geloof ook iets wat de Here God in je hart moet bewerken, maar je kiest er toch zelf voor om op dit 'aanbod' in te gaan?

Dit heeft allerlei vragen doen rijzen bij mij: heeft het dan wel enig nut om mensen over God te vertellen? Het ligt immers toch al vast..

Oké, ik geloof dus ik ben dan 'uitverkoren'; het zit allemaal wel goed nu. Ik hoef er niks meer mee (even voor de duidelijkheid, zo denk ik niet, maar het is wel wat het in me oproept wanneer ik deze preek voor 'waar' aan zou nemen).

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alles wat gaat over "voorzienigheid" brengt bij menig mens van goede wil, gemakkelijk verwarring. Lijkt me daarom niet erg nuttig om op in te gaan.

Bijna alle mensen hebben goden en die hebben ze ook nodig, dus als uitgangspunt klopt niet dat de mens van nature niet naar God zoekt. Zelfs de meeste atheïsten dienen een on-god en brengen aan die god tijd en offers en eer.

Wel klopt dat God de mens alle mogelijkheden geeft en dan graag wil dat de mens de juiste keuzes maakt. God wil ontdekt worden. Herkend worden. Erkend worden. Geloofd worden tot nieuwe verwachtingen. En dat komt vooral de mens ten goede, want daardoor vindt de mens een weg om samen te leven met God, zonder revolutie te gaan plegen, en zonder het zelf maar te gaan zitten regelen voor God

Wat de preek waarschijnlijk bedoelde te benoemen is dat de mens van nature tot het kwade geneigd is. Dat betekent heel eenvoudig dat de mens uiteindelijk op beslissende punten steeds geneigd is om God gewoon even los te laten en even niet nodig te hebben of zelfs even lastig en vervelend te vinden, of gewoon niet minder willen zijn dan Hij. De natuur is dus om de keuze voor God en daaraan ook trouw vast te houden, in geloof niet vast te houden. Doordat op elk detail van de keuze voor God er ook een trekking is om ervan af te wijken, is dus de natuur niet erop gericht om God te dienen. En dus concluderen we dat de mens tot het kwade geneigd is. Maar dat is niet hetzelfde als de vaststelling dat de mens niet op zoek is naar God. Het tegendeel is ook verdedigbaar. Maar dan komt het volgende leerpuntje dat "wie zoekt, die zal vinden". Zoeken krijgt dan dus een 'kwalitatieve' lading, en je kunt dan dus goed zoeken van slecht (niet) zoeken onderscheiden.

Maakt allemaal niet zoveel uit, maar het geeft je een kijkje achter een gordijn waardoor meerdere perspectieven zichtbaar worden, waarin jouw gevoelens over die betreffende preek redelijk snel kunnen verworden tot te-kort-door-de-bocht-gedachten.

Maar dat is dan puur 100% mijn inlegkunde. Wat je laat zien van de preek, daarin heb je m.i. gewoon helemaal gelijk: wat je citeert dat klopt niet. De mens heeft wel een keus. Altijd. Dat is de hoofdsom van het geloof. Bekeer u! Waarbij het boven de pet en het zichtbare veld gaat, wie dan die keus heeft gewerkt. Of die verwerping van de oproep tot bekering. Maar dat brengt ons dan op de voorzienigheid, en daar wilden 'we' het liever niet over hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

God hoeft de mens niet te zoeken, Hij heeft de mens op de aarde geplaatst om daar voor eeuwig te leven. Hij zoekt onder de mensen wel naar oprechten die hem 'vrezen' of respect en achting voor hem hebben, hij wil hen graag redden voor de komende 'vernietiging der goddelozen'.

(Psalm 37:10) 10 En nog maar een korte tijd en de goddeloze zal er niet meer zijn; En gij zult stellig acht geven op zijn plaats, en hij zal er niet zijn. 11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

(Psalm 37:29) 29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid