Spring naar bijdragen

[krant artikel] onverdoofd hechten


Aanbevolen berichten

stap voor stap...

SP wil artsen voor Tuchtraad slepen

'Patiënten onverdoofd gehecht'

DEN HAAG -

De Tweede Kamerfractie van de SP wil dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg artsen voor de Tuchtraad brengt die patiënten op de Eerste Hulp bewust onverdoofd hechten.

Dat blijkt uit Kamervragen van SP-kamerlid Renske Leijten aan Minister Schippers van Volksgezondheid. Leijten reageert geschokt op een uitzending van het NCRV-programma Beschadigd waarin meerdere patiënten aangeven gehecht te zijn zonder verdoving op de Spoedeisende Hulp van ziekenhuizen. Het gaat dan om patiënten die zichzelf verwondingen hebben toegebracht, bijvoorbeeld door zichzelf te snijden. Sommige artsen hechten deze patiënten onverdoofd 'omdat je pijn toch zo fijn vindt'.

Ook geven mensen die zichzelf beschadigen in de uitzending aan dat zij op de Spoedeisende Hulp vaak op weinig begrip kunnen rekenen en langer moeten wachten omdat de artsen 'geen zin hebben in aandachttrekkers'. SP-Kamerlid Leijten vindt dat artsen hiermee in overtreding zijn op hun artseneed die hen verplicht een patient in medische nood te helpen en diens lijden te verlichten. Ook ziet ze het onverdoofd hechten als 'een grote inbreuk op de lichamelijke autoriteit’.

Uit een recent onderzoek van de Katholieke Universiteit Leuven blijkt dat 1 op de 4 Nederlandse jongeren tussen de 12 en 19 jaar zichzelf beschadigt.

http://www.telegraaf.nl/tv/23672636/___ ... en___.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik neem aan dat mensen die zichzelf snijden geen verdoving gebruiken, waarom bij het hechten dan wel?

Zou zo maar kunnen dat psychische ziekte, verwarde emoties, dissociatie's, psychose's, triggers o.i.d. mensen verdoofd maken tijdens het beschadigen? En dat ze dan medische hulp nodig hebben op het moment dat ze weer helder worden... ?

mee eens dat artsen mensen zijn, en dat er ook een max zit aan de hoeveelheid verdoving die je in je lijf kan hebben.

vanaaf op tv, 4-luik, kijkje achter de mensen/verhalen die de aanzet gaf voor deze media aandacht

http://www.beschadigd.nl/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem aan dat mensen die zichzelf snijden geen verdoving gebruiken, waarom bij het hechten dan wel?

Zou zo maar kunnen dat psychische ziekte, verwarde emoties, dissociatie's, psychose's, triggers o.i.d. mensen verdoofd maken tijdens het beschadigen? En dat ze dan medische hulp nodig hebben op het moment dat ze weer helder worden... ?

Alles kan. Maar ook voor zieke mensen hebben acties gevolgen en wie zich brand moet maar op de blaren zitten. Mensen die zichzelf bewust verminken mogen blij zijn dat ze überhaupt geholpen worden zonder extra kosten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem aan dat mensen die zichzelf snijden geen verdoving gebruiken, waarom bij het hechten dan wel?

Zou zo maar kunnen dat psychische ziekte, verwarde emoties, dissociatie's, psychose's, triggers o.i.d. mensen verdoofd maken tijdens het beschadigen? En dat ze dan medische hulp nodig hebben op het moment dat ze weer helder worden... ?

Alles kan. Maar ook voor zieke mensen hebben acties gevolgen en wie zich brand moet maar op de blaren zitten. Mensen die zichzelf bewust verminken mogen blij zijn dat ze überhaupt geholpen worden zonder extra kosten.

als iemand zich bewust zou verminken is die persoon ziekelijk ziek.

iemand die ziek is mag niet rekenen op goede zorg?

ter info, over het algemeen gebeurt het niet bewust, met heldere gedachten/ beide benen op de vloer.

tis geen hobby of hype, tis een gevolg van een vaak mentale oorzaak (eerder genoemde rijtje)

helaas word dat vaak door elkaar gehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
lekker barmhartig thorgrem ;)

Je eigen verminken is lekker christelijk?

Dat zieke mensen geholpen worden is prima, maar daar mogen ze op een helder momentje ook best wel wat van voelen.

och ja, de schaamte, littekens en permanente beschadigingen zorgen daar niet genoeg voor...

Wellicht helpt ze dat wat eerder de weg naar de psycholoog/psychiater te vinden.

of wat eerder gehoord/gezien worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
lekker barmhartig thorgrem ;)

Je eigen verminken is lekker christelijk?

Dat zieke mensen geholpen worden is prima, maar daar mogen ze op een helder momentje ook best wel wat van voelen. Wellicht helpt ze dat wat eerder de weg naar de psycholoog/psychiater te vinden.

Over de groep mensen waar ik over spreek zijn op dat moment niet helder bij geest. Om deze mensen ook nog te gaan bestraffen met onverdooft hechten is wreed en toont weinig inlevings vermogen. Mensen in deze gemoedstoestand is al een kwelling en straf op zich, je moet hun troosten inplaats de mes nog een keer omdraaien ;).

Link naar bericht
Deel via andere websites
lekker barmhartig thorgrem ;)

Je eigen verminken is lekker christelijk?

Dat zieke mensen geholpen worden is prima, maar daar mogen ze op een helder momentje ook best wel wat van voelen. Wellicht helpt ze dat wat eerder de weg naar de psycholoog/psychiater te vinden.

Over de groep mensen waar ik over spreek zijn op dat moment niet helder bij geest. Om deze mensen ook nog te gaan bestraffen met onverdooft hechten is wreed en toont weinig inlevings vermogen. Mensen in deze gemoedstoestand is al een kwelling en straf op zich, je moet hun troosten inplaats de mes nog een keer omdraaien ;).

dank je, knappe verwoording!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je onverdoofd gehecht wordt zal je zeker gehoord worden denk ik. :)

kennelijk pas als het op tv moet komen.

ik merk dat ik me niet goed raad weet met je reacties/"ontwetendheid"/meningen.

ik ga je ook even laten daarin, is niet het doel van mijn eerste post.

Met onwetendheid heeft het niets te maken. Slechts met een wat hardere kijk op samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
lekker barmhartig thorgrem ;)

Je eigen verminken is lekker christelijk?

Dat zieke mensen geholpen worden is prima, maar daar mogen ze op een helder momentje ook best wel wat van voelen. Wellicht helpt ze dat wat eerder de weg naar de psycholoog/psychiater te vinden.

Over de groep mensen waar ik over spreek zijn op dat moment niet helder bij geest.

Dat is heel vervelend voor ze.

Om deze mensen ook nog te gaan bestraffen met onverdooft hechten is wreed en toont weinig inlevings vermogen.

Straffen? Het niet geven van een verdoving bij een vrij simpele ingreep als hechten is tegenwoordig straffen? Ze worden behandeld, daar mogen ze al blij mee zijn. In menig land waren ze gewoon doodgebloed of was het een hele lelijke wond geworden. Een verdoving is in vele landen een luxe bij zoiets als een hechting. Een luxe die overigens redelijk wat geld kost.

Mensen in deze gemoedstoestand is al een kwelling en straf op zich, je moet hun troosten inplaats de mes nog een keer omdraaien ;).

Geen hechting dan maar? En troosten? Deze mensen hebben een behandeling nodig bij een psycholoog of psychiater die moet je aanpakken zodat ze weer gezond worden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Het maakt mij niet zo heel veel uit hoor van mijn part worden ze met verdoving gehecht. Maar ik kan mij de behandelend arts op de eerste hulp wel voorstellen. Dat de SP mensen ervoor voor de tuchtraad wil slepen is ronduit lachwekkend en wereldvreemd in mijn ogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan niet anders geloven dan dat Thorgrem's accounr gehackt is. Kan niet anders...

Nee hoor, ben altijd al wat hard geweest.

En ik hou er wel van om tegen de publieke verontwaardiging in te gaan en te relativeren.

Bij mij heb je niks gerelativeerd ;) Ik hoop voor jouw dat je nooit mee mag maken wat iemand mee maakt die mentaal door een hel gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan niet anders geloven dan dat Thorgrem's accounr gehackt is. Kan niet anders...

Nee hoor, ben altijd al wat hard geweest.

En ik hou er wel van om tegen de publieke verontwaardiging in te gaan en te relativeren.

Bij mij heb je niks gerelativeerd ;) Ik hoop voor jouw dat je nooit mee mag maken wat iemand mee maakt die mentaal door een hel gaat.

Been there done that. Weliswaar niet met met snijden maar anders door een mentale hel.

Spijtig dat je dan nog niet door hebt dan een verdoving bij een hechting een luxe is. Van onverdoofd hechten bij een snijwond ga je echt niet dood het doet hooguit veel pijn. Maar dat doet snijden ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Erg om te horen dat je het mee hebt moeten maken. 1 van mijn naasten heeft ook ooit de polsen door gesneden, als zij heeft moeten mee maken onverdooft hechten. Dan was ze helemaal doorgedraait en heeft de maatschappij meer geld gekost. Dit was echt niet een emo actie, maar uit wanhoop een schreeuw om weer iets te voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bizar nieuws zeg! Ik dacht artsen het beste willen voor patiënten, maar als ik dit nieuws lees dan mogen sommige artsen wel even vermanend worden toegesproken ;).

Tja... Dan moet ook ik vermanend worden toegesproken, want ik heb ook wel eens onverdoofd gehecht op een SEH... :E

Omdat het om het even was of je nu op 2-3 plaatsen Lidocaïne spuit ter verdoving van de wondranden (en dus iemand enkele malen pijnigt), of maar meteen 1-2 hechtingen plaatst (en iemand enkele malen pijnigt).

Wat mij intussen opvalt aan het stuk is dat elke context ontbreekt... Er staat een foto bij van (waarschijnlijk?) een "krasser" (een dame die, dat moeten we maar aannemen, aan automutilatie doet). Nu is het heel vaak zo dat die verwondingen nogal oppervlakkig zijn, en dus helemaal niet gehecht hoeven worden (ook al ziet het er op het eerste gezicht nogal dramatisch, want bloederig, uit - zie ook die foto). Laat er op 1-2-3 plekken misschien eens een wondrand zijn die iets verder wijkt, en waar je dan een hechting wil zetten... In zo'n setting kan ik dan ook nog de sneer van de SEH-arts wel plaatsen die in alle ergernis roept "dat hij dat echt niet gaat verdoven, maar dat vind je blijkbaar toch al geen probleem"... Helemaal fout, natuurlijk - die opmerking - maar als je al je benen uit je lijf aan het rennen bent tussen trauma X en acute buik Y en er komt nog een "krasser" tussendoor... Ik snap hem dan wel...

Maar goed: alle context ontbrak - dus dat biedt me alle ruimte om er lustig op los te fantaseren (en daarbij uit praktijk en geheugen te putten)...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee hoor, ben altijd al wat hard geweest.

En ik hou er wel van om tegen de publieke verontwaardiging in te gaan en te relativeren.

Bij mij heb je niks gerelativeerd ;) Ik hoop voor jouw dat je nooit mee mag maken wat iemand mee maakt die mentaal door een hel gaat.

Been there done that. Weliswaar niet met met snijden maar anders door een mentale hel.

Spijtig dat je dan nog niet door hebt dan een verdoving bij een hechting een luxe is. Van onverdoofd hechten bij een snijwond ga je echt niet dood het doet hooguit veel pijn. Maar dat doet snijden ook.

Je hebt gelijk. Latem we schizofrenen (das dan weer een stap erger) geen verdoving geven als ze een operatie moetenondergaan. Of mensen met kanker (is ten slotten ook n ziekte) zonder verdoving opereren en zonder medicatie bestralen en be-chemoen. Is ook allemaal luxe die ons geld kost. Ze mogen djt land ook dankbaar zijn daarvoor. Is geen 'straf' hoor. Zoeken ze misschuen ook eerder hulp... oh wacht ff...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid