Spring naar bijdragen

Wie is de ware kerk?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 132
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als je de traditie negeert, de traditie waar de bijbel uit voort gekomen is en onderdeel van is geworden dan kan je net zo goed de bijbel zelf ook bij het grof vuil zetten.

Je hebt namelijk geen enkele vaste basis meer voor het hooghouden van de bijbel. Je basis is drijfzand.

Exact. Onthoud, dat je dit hier zegt. Dat zet heel scherp neer wat de pijler is waarop je steunt.

We hebben dus nu al een paar heel belangrijke steunpijlers van de katholieke leer uitgekristalliseerd:

1. De apostolische traditie brengt het hoogste goddelijk leergezag aan de kerkleiding; in elke tijd aan de eigen kerkleiding van die tijd.

2. Traditie (dat waar de bijbel uit voorkomt) is ongelijk aan traditie (overgeleverde waarheid).

3. Traditie is een katholieke sleutelbegrip; wie de traditie negeert, maakt de bijbel waardeloos.

4. De waarheid van de bijbel is niet eeuwig en niet absoluut, maar rechtstreeks afhankelijk; zelfs zodanig afhankelijk dat het zonder het gezag van de kerk in zichzelf waardeloos en normloos wordt. En dan net zo goed bij het grof vuil gezet kan worden.

Als ik nu belijd, dat ik de traditie helemaal niet negeer, maar mij volledig bewust ben van plaats en relevantie en relativiteit van de oorsprong van de bijbel, ben ik er dan?

Of is het bij jou een wijze van inclusief zeggen dat er nog iets is wat er nog meer achter steekt??

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid