Spring naar bijdragen

Wat is de beste religie in de wereld?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 131
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Altijd grappig, Nederlandse atheïsten die zich zo goed laten jennen als radicaal-protestanten. Iedere keer raak

Het heeft wel iets ironisch. Als atheïsten niet door een andere bril naar het christendom te kunnen/willen kijken dan die van de fundamentalist christianity binnen het protestantisme. Ik zie het overigens wel vaker, met name bij ex-aanhangers of mensen die misschien zelf niet gelovig waren maar wel in een dergelijke cultuur zijn opgegroeid.

Ik merk daarentegen dat ik het vaak prima inhoudelijk kan vinden met agnostische historici en hun academische kijk op de RKK. Ze geloven weliswaar niet in God, maar ze hebben hun historische kennis en kijk op de ontwikkeling van herinneringscultuur wel goed op orde. De Fundamentalists zijn zacht gezegd een tikje anachronistisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Altijd grappig, Nederlandse atheïsten die zich zo goed laten jennen als radicaal-protestanten. Iedere keer raak

Het heeft wel iets ironisch. Als atheïsten niet door een andere bril naar het christendom te kunnen/willen kijken dan die van de fundamentalist christianity binnen het protestantisme. Ik zie het overigens wel vaker, met name bij ex-aanhangers of mensen die misschien zelf niet gelovig waren maar wel in een dergelijke cultuur zijn opgegroeid.

Ik merk daarentegen dat ik het vaak prima inhoudelijk kan vinden met agnostische historici en hun academische kijk op de RKK. Ze geloven weliswaar niet in God, maar ze hebben hun historische kennis en kijk op de ontwikkeling van herinneringscultuur wel goed op orde. De Fundamentalists zijn zacht gezegd een tikje anachronistisch.

Historici zijn gewoon leukere mensen dan de rest

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft wel iets ironisch. Als atheïsten niet door een andere bril naar het christendom te kunnen/willen kijken dan die van de fundamentalist christianity binnen het protestantisme. Ik zie het overigens wel vaker, met name bij ex-aanhangers of mensen die misschien zelf niet gelovig waren maar wel in een dergelijke cultuur zijn opgegroeid.

:Y Zo ook hier op t forum een aantal uitmuntende voorbeelden :#
Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zal vast van alles mis zijn met mij, maar als ik dan Sinterklaas zie lopen met zijn staf dan besef ik dat er velen zijn waar nog veel meer mis mee is. En dan bedoel ik niet de kinderen.

Is dat jouw religie dan? De anti-sinterklaasreligie? Of was je alleen maar teleurgesteld dat je nog niks in je schoen hebt gekregen :# . Wat moet ik me voorstellen bij de beste religie in de wereld volgens Bonjour?

Link naar bericht
Deel via andere websites
anti-Sinterklaas? Nee hoor. Ik kan er alleen niet tegen dat mensen opgelicht worden. De hint hier is "Onderzoek de staf".

De beste religie? Die is er niet. Wellicht een minst slechte. Zoals ik al zei: Ik hou er niet van als mensen opgelicht worden.

Vroeger hadden herders een staf bij zich als ze op de schapen pasten. Met de haak aan de bovenkant konden ze een schaap vastpakken bij de nek of bij een poot. Zo konden ze schapen bijvoorbeeld redden als ze in een sloot of een rotsspleet terecht waren gekomen.

Een bisschop kun je zien als een herder van mensen. De staf van Sinterklaas heeft dan ook geen haak maar is verder afgerond. Het verwijst naar het herderschap.

Maar goed, als je daarmee zit kun je er beter een andere topic over maken volgens mij. Want deze topic gaat over religie. Niet over de staf van de Sint.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat vind jij dan de minst slechte religie?

Dat is een lastige vraag. Ik denk dat ik de religie van de mensen die de instituten niet meer vertrouwen en van de heilige boeken alleen dat stukje nemen wat ze een beter mens maakt. De types die alleen met kerst naar de kerk gaan omdat het dan zo gezellig is door de kerstsfeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat vind jij dan de minst slechte religie?

Dat is een lastige vraag. Ik denk dat ik de religie van de mensen die de instituten niet meer vertrouwen en van de heilige boeken alleen dat stukje nemen wat ze een beter mens maakt. De types die alleen met kerst naar de kerk gaan omdat het dan zo gezellig is door de kerstsfeer.

Bedoel je daarmee dat je teleurgesteld bent geraakt in de kerk? Zie ik dat zo goed, of bedoel je dat niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Waarschijnlijk valt de RKK onder religie of onder een religieus systeem. Ik zie religie als "wet". En mijn ervaring is dat daar voor de Here Jezus Christus weinig tot geen plaats is.

Eigenlijk een hele simpele vraag, waar eigenlijk zowel heel kort als heel lang antwoord gegeven dient te worden. In mijn ogen is er geen beste religie. De beste religie is de religie (als je het zelfs zo bekijkt) wat bij jou past. Als je maar niet als een paard met oogkleppen blijft vastgeroest in bepaalde regels en wetten van die religie (vaak door de mens verzonnen). Uiteindelijk als je werkt naar de bron toe, kom je vaak toch wel richting het Jodendom/christendom als religies. Fijne dagen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

God is één (1) en wil in eenheid aanbeden worden en niet door vele elkaar bestrijdende en beconcurerende religies ...

Efez. 4:3-4 ... ernstig naar strevend de eenheid des geestes te bewaren in de verenigende band van vrede. 4 Eén lichaam is er en één geest, zoals GIJ ook werd geroepen in de ene hoop waartoe GIJ werd geroepen; 5 één Heer, één geloof,één doop; 6 één God.

Jezus Christus bevestigde dit ook ...

Markus 12:29 Jezus antwoordde: „Het eerste is: ’Hoor, o I̱sraël, Jehovah,* onze God, is één Jehovah.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk geloof ik in de term ''geloof'' en niet meer in religie. Althans niet meer in deze tijd. Zelf houdt ik mij voornamelijk aan het OT, het NT zijn teveel bewijzen dat dit in ieder geval niet klopt en teveel eraan aangesjoemeld is (discussie apart). Inderdaad @eclammers G'd is één en daarom in mijn ogen hang ikzelf niet de religies aan met meerdere goden, 3-eenheid e.d. Maar het Jodendom of christendom hoe het nu is geloof ik niet (meer) in, net zo min als ''ongelovigen'' naar de religies kijken. Klinkt raar maar waarschijnlijk is de term religie hetzelfde, maar omdat vele mensen het beeld ervan verkeerd hebben leg ik het uit als ''geloof'' maar eigenlijk bedoeld ik de religie zoals ik denk dat het ooit bedoeld was en vroeger was.

Klinkt een beetje omslachtig maar hopelijk volgen jullie het nog. Als laatste toevoeging. Vanzelfsprekend respecteer ik iedereen die anders denkt of een ''religie'' aanhangt.

@eclammers, er is zoveel meer in de bijbel dan alleen de (vertaalde) teksten. Daarnaast zijn daden en ervaringen rijker dan wat mensen vaak gebruiken tegen elkaar. Kennis vs wijsheid. Nu bedoel ik dit niet naar jou of deze situatie maar in het algemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Persoonlijk geloof ik in de term ''geloof'' en niet meer in religie. Althans niet meer in deze tijd. Zelf houdt ik mij voornamelijk aan het OT, het NT zijn teveel bewijzen dat dit in ieder geval niet klopt en teveel eraan aangesjoemeld is (discussie apart). Inderdaad @eclammers G'd is één en daarom in mijn ogen hang ikzelf niet de religies aan met meerdere goden, 3-eenheid e.d. Maar het Jodendom of christendom hoe het nu is geloof ik niet (meer) in, net zo min als ''ongelovigen'' naar de religies kijken. Klinkt raar maar waarschijnlijk is de term religie hetzelfde, maar omdat vele mensen het beeld ervan verkeerd hebben leg ik het uit als ''geloof'' maar eigenlijk bedoeld ik de religie zoals ik denk dat het ooit bedoeld was en vroeger was.

Klinkt een beetje omslachtig maar hopelijk volgen jullie het nog. Als laatste toevoeging. Vanzelfsprekend respecteer ik iedereen die anders denkt of een ''religie'' aanhangt.

@eclammers, er is zoveel meer in de bijbel dan alleen de (vertaalde) teksten. Daarnaast zijn daden en ervaringen rijker dan wat mensen vaak gebruiken tegen elkaar. Kennis vs wijsheid. Nu bedoel ik dit niet naar jou of deze situatie maar in het algemeen.

Geloof en geen religie:

Dan houd je je vooral vast aan dommige evangelische dogma's;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Persoonlijk geloof ik in de term ''geloof'' en niet meer in religie. Althans niet meer in deze tijd. Zelf houdt ik mij voornamelijk aan het OT, het NT zijn teveel bewijzen dat dit in ieder geval niet klopt en teveel eraan aangesjoemeld is (discussie apart). Inderdaad @eclammers G'd is één en daarom in mijn ogen hang ikzelf niet de religies aan met meerdere goden, 3-eenheid e.d. Maar het Jodendom of christendom hoe het nu is geloof ik niet (meer) in, net zo min als ''ongelovigen'' naar de religies kijken. Klinkt raar maar waarschijnlijk is de term religie hetzelfde, maar omdat vele mensen het beeld ervan verkeerd hebben leg ik het uit als ''geloof'' maar eigenlijk bedoeld ik de religie zoals ik denk dat het ooit bedoeld was en vroeger was.

Klinkt een beetje omslachtig maar hopelijk volgen jullie het nog. Als laatste toevoeging. Vanzelfsprekend respecteer ik iedereen die anders denkt of een ''religie'' aanhangt.

@eclammers, er is zoveel meer in de bijbel dan alleen de (vertaalde) teksten. Daarnaast zijn daden en ervaringen rijker dan wat mensen vaak gebruiken tegen elkaar. Kennis vs wijsheid. Nu bedoel ik dit niet naar jou of deze situatie maar in het algemeen.

Geloof en geen religie:

Dan houd je je vooral vast aan dommige evangelische dogma's;)

Dan heb je niet duidelijk gelezen wat er staat. Er is een verschil tussen kijken en lezen. Zien en begrijpen maar goed, dat zien we ook bij je andere posts. Echter, als je bedoeld dat jij denkt dat religies en dan bedoel ik met name het jodendom en christendom hetzelfde gehanteerd wordt als vroeger dan heb je wellicht gelijk. Ik weet uit eigen ervaring dat het niet zo is. Juist voor mensen zoals jij zeg ik maar ''geloof'', want als ik zeg religie dan heb jij een bepaald en een verkeerd beeld bij. Back to the source zeg ik maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Persoonlijk geloof ik in de term ''geloof'' en niet meer in religie. Althans niet meer in deze tijd. Zelf houdt ik mij voornamelijk aan het OT, het NT zijn teveel bewijzen dat dit in ieder geval niet klopt en teveel eraan aangesjoemeld is (discussie apart). Inderdaad @eclammers G'd is één en daarom in mijn ogen hang ikzelf niet de religies aan met meerdere goden, 3-eenheid e.d. Maar het Jodendom of christendom hoe het nu is geloof ik niet (meer) in, net zo min als ''ongelovigen'' naar de religies kijken. Klinkt raar maar waarschijnlijk is de term religie hetzelfde, maar omdat vele mensen het beeld ervan verkeerd hebben leg ik het uit als ''geloof'' maar eigenlijk bedoeld ik de religie zoals ik denk dat het ooit bedoeld was en vroeger was.

Klinkt een beetje omslachtig maar hopelijk volgen jullie het nog. Als laatste toevoeging. Vanzelfsprekend respecteer ik iedereen die anders denkt of een ''religie'' aanhangt.

@eclammers, er is zoveel meer in de bijbel dan alleen de (vertaalde) teksten. Daarnaast zijn daden en ervaringen rijker dan wat mensen vaak gebruiken tegen elkaar. Kennis vs wijsheid. Nu bedoel ik dit niet naar jou of deze situatie maar in het algemeen.

Geloof en geen religie:

Dan houd je je vooral vast aan dommige evangelische dogma's;)

Wellicht niet. Hij creëert gewoon zijn eigen religie. Met als eerste dogma dat het een geloof is en zeker geen religie. Dogma 2 is dat religie en geloof twee hele verschillende dingen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Persoonlijk geloof ik in de term ''geloof'' en niet meer in religie. Althans niet meer in deze tijd. Zelf houdt ik mij voornamelijk aan het OT, het NT zijn teveel bewijzen dat dit in ieder geval niet klopt en teveel eraan aangesjoemeld is (discussie apart). Inderdaad @eclammers G'd is één en daarom in mijn ogen hang ikzelf niet de religies aan met meerdere goden, 3-eenheid e.d. Maar het Jodendom of christendom hoe het nu is geloof ik niet (meer) in, net zo min als ''ongelovigen'' naar de religies kijken. Klinkt raar maar waarschijnlijk is de term religie hetzelfde, maar omdat vele mensen het beeld ervan verkeerd hebben leg ik het uit als ''geloof'' maar eigenlijk bedoeld ik de religie zoals ik denk dat het ooit bedoeld was en vroeger was.

Klinkt een beetje omslachtig maar hopelijk volgen jullie het nog. Als laatste toevoeging. Vanzelfsprekend respecteer ik iedereen die anders denkt of een ''religie'' aanhangt.

@eclammers, er is zoveel meer in de bijbel dan alleen de (vertaalde) teksten. Daarnaast zijn daden en ervaringen rijker dan wat mensen vaak gebruiken tegen elkaar. Kennis vs wijsheid. Nu bedoel ik dit niet naar jou of deze situatie maar in het algemeen.

Geloof en geen religie:

Dan houd je je vooral vast aan dommige evangelische dogma's;)

Wellicht niet. Hij creëert gewoon zijn eigen religie. Met als eerste dogma dat het een geloof is en zeker geen religie. Dogma 2 is dat religie en geloof twee hele verschillende dingen zijn.

Klopt wel een beetje wat je zo zegt. Alleen als toevoeging wil ik wel zeggen dat ik niet zozeer bedoel dat ik mijn eigen religie creëer (ligt eraan wat iemand ziet als religie en verschil anders klopt ook daar wat je bedoelt). Wel inderdaad dat ik geloof en religie als twee verschillende dingen zie. Ik neem aan dat meerderen het daar wel mee eens zijn (ongeacht welk achtergrond), je kunt geloven zonder religie. Het dichtst wat bij mij ligt is het jodendom. Alleen na al mijn wegen, ervaringen e.d. denk ik persoonlijk dat het jodendom en meerdere religies waarmee ik ervaring heb gehad, dat het anders is dan het ''vroeger'' was en wat naar mijn mening hoe het hoorde te zijn. Vandaar dat ik niet zozeer benoem het jodendom of christendom, want mensen hebben standaard een idee erbij en plakken een etiket terwijl dat niet in lijn is met hoe ik dat zie.

Korte terugwijzing naar het topic. Beste religie is voor iedereen persoonlijk en iedereen denkt de beste religie te hebben anders zouden hij/zij wel iets anders gaan volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Persoonlijk geloof ik in de term ''geloof'' en niet meer in religie. Althans niet meer in deze tijd. Zelf houdt ik mij voornamelijk aan het OT, het NT zijn teveel bewijzen dat dit in ieder geval niet klopt en teveel eraan aangesjoemeld is (discussie apart). Inderdaad @eclammers G'd is één en daarom in mijn ogen hang ikzelf niet de religies aan met meerdere goden, 3-eenheid e.d. Maar het Jodendom of christendom hoe het nu is geloof ik niet (meer) in, net zo min als ''ongelovigen'' naar de religies kijken. Klinkt raar maar waarschijnlijk is de term religie hetzelfde, maar omdat vele mensen het beeld ervan verkeerd hebben leg ik het uit als ''geloof'' maar eigenlijk bedoeld ik de religie zoals ik denk dat het ooit bedoeld was en vroeger was.

Klinkt een beetje omslachtig maar hopelijk volgen jullie het nog. Als laatste toevoeging. Vanzelfsprekend respecteer ik iedereen die anders denkt of een ''religie'' aanhangt.

@eclammers, er is zoveel meer in de bijbel dan alleen de (vertaalde) teksten. Daarnaast zijn daden en ervaringen rijker dan wat mensen vaak gebruiken tegen elkaar. Kennis vs wijsheid. Nu bedoel ik dit niet naar jou of deze situatie maar in het algemeen.

Geloof en geen religie:

Dan houd je je vooral vast aan dommige evangelische dogma's;)

Dan heb je niet duidelijk gelezen wat er staat. Er is een verschil tussen kijken en lezen. Zien en begrijpen maar goed, dat zien we ook bij je andere posts. Echter, als je bedoeld dat jij denkt dat religies en dan bedoel ik met name het jodendom en christendom hetzelfde gehanteerd wordt als vroeger dan heb je wellicht gelijk. Ik weet uit eigen ervaring dat het niet zo is. Juist voor mensen zoals jij zeg ik maar ''geloof'', want als ik zeg religie dan heb jij een bepaald en een verkeerd beeld bij. Back to the source zeg ik maar.

Vooral voor mensen zoals jij? Huh?

Maar uhm...als je dat niet bedoeld, waarom zeg je het dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen enkele religie heeft tot iets geleid, dus kan er geen sprake zijn van een "beste religie". Maar dat is ook maar net wat je onder "religie" verstaat.

Religieuzen in de dagen van de Here Jezus tijdens Zijn rondwandeling en bediening op aarde waren zijn ergste vijanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid