Spring naar bijdragen

Evolutie theorie en de Vrijgemaakte Gereformeerde leer.


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik weet dat op dit forum Gereformeerden rondlopen vanuit verschillende denominaties die denken dat de evolutie theorie waar is. Ik zelf begin ook te twijfelen, niet in de heilzame werking van geloof in Christus (gelukkig) de bekende 5 punten.

Dit zijn vragen van mij:

Geloven jullie dat Adam en Eva door evolutie van de apen af stammen?

Geloven jullie letterlijk dat de serpent Eva heeft verleidt, en de zondeval.

Kun je nog steeds de gereformeerde leer aanhangen vanuitgaande dat de evolutie theorie waar is.

Mvg,

Wietse2

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zijn vragen van mij:

Geloven jullie dat Adam en Eva door evolutie van de apen af stammen?

Ik geloof dat de mensen (omdat zij als laatste geschapen zijn) gemeenschappelijke genen hebben met de apen (door evolutie).

Geloven jullie letterlijk dat de serpent Eva heeft verleidt, en de zondeval.

Niet dat het serpent Eva letterlijk heeft verleid maar wel dat er een zondeval is geweest.

Kun je nog steeds de gereformeerde leer aanhangen vanuitgaande dat de evolutie theorie waar is.

Ja dat gaat prima, ook met evolutie is er maar Één die de aarde en alles erop en omheen geschapen heeft.

Geloof en evolutie hebben dus in principe niets met elkaar te maken. Geloof gaat over wie en waarom, evolutietheorie over hoe de aarde gemaakt is.

Je gelooft ook niet in evolutietheorie je accepteert het als een goed werkende wetenschappelijke theorie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe heeft volgens jouw de zondeval plaats gevonden?

Dat zou ik zo niet weten maar het is voor mij hetzelfde als de schepping in 7 dagen, ik denk niet dat God 7 dagen nodig heeft om de hemel en de aarde te scheppen maar voor de tijd dat het mondeling werd overgeleverd en opgeschreven was het een goede metafoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Ik weet dat op dit forum Gereformeerden rondlopen vanuit verschillende denominaties die denken dat de evolutie theorie waar is. Ik zelf begin ook te twijfelen, niet in de heilzame werking van geloof in Christus (gelukkig) de bekende 5 punten.

Dit zijn vragen van mij:

Geloven jullie dat Adam en Eva door evolutie van de apen af stammen?

Geloven jullie letterlijk dat de serpent Eva heeft verleidt, en de zondeval.

Kun je nog steeds de gereformeerde leer aanhangen vanuitgaande dat de evolutie theorie waar is.

Mvg,

Wietse2

Hoi Wietse2. Het idee van "evolutie" hoort een "waardenvrij idee" te zijn. Het is een wetenschappelijk antwoord op een wetenschappelijk vraagstuk. En de moderne "natuurwetenschappelijke methode" pretendeert ook waardenvrij te zijn: "God" buiten beschouwing te laten bij de beschrijving van wetmatigheden en "het wonder" bij de eigen verwondering: "dat wat een wonder schijnt vraagt om des te meer onderzoek, juist om wetmatigheden op het spoor te komen": -> "Iets dat niet reproduceerbaar is heeft geen wetenschappelijke waarde in dat proces".

Adam en Eva maken onderdeel uit van een heel ander paradigma. Zij maken onderdeel uit van een theologisch "verhaal". Van een boodschap die God ons mensen wil meegeven. Wat alleen al duidelijk wordt uit de betekenis van de namen Adam en Eva ("mens" of zelfs "aardmens", en "moeder van alle levenden").

Waar dus "de mens" prima vanuit apen kan zijn geëvolueerd (zonder daar direct een waardeoordeel aan te kunnen koppelen), geldt dat "Adam" en "Eva" door God zijn geformeerd "uit het stof der aarde, naar Zijn beeld, etc etc"...

Maar het is niet zo dat Adam en Eva "door evolutie van de apen af stammen"... Dan gooi je twee heel verschillende paradigma's op één hoop, en doe je beide onrecht aan!

Dat Eva verleid is door de slang is evident. Het staat "letterlijk" zo in de Schrift, en bij de zoektocht naar de theologische (!) betekenis daarvan is die "letter" noodgedwongen maar ook vanzelfsprekend het uitgangspunt.

(Maar: ja - die "affaire Geelkerken" was een miskleun: men wilde indertijd die goede man dwingen om een visie te onderschrijven die "natuurwetenschappelijke pretenties" koppelde aan theologie. Om die twee heel verschillende paradigma's toch te verenigen dus... M.i. niet heel wijs!)

Ik hang die Gereformeerde leer van ganser harte aan - met de heel reformatorische kanttekening dat ik "de vrijheid zoek (of koester; nee: ik me vrij wéét) om me die leer volledig eigen te maken" (zo nodig in eigen woorden te herformuleren) en ook "uit te dagen vanuit de Schrift"...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik weet dat je me niet echt mag, maar ik ben wel benieuwd hoe je tot dit punt van twijfel bent gekomen. :)

Ik mag je wel hoor, dat ik soms nors reageer is eerder een zwakte van mij ;)

Ik denk nu al een paar uur over na, en om eerlijk te zijn kan ik er nog geen doordacht antwoord opgeven. Gereformeerd leven en denken is ook complex, ik denk dat als je ET naast het scheppings verhaal neerlegt dat je geloofs ervaring rijker word. Hendrik-NG geeft er in iedergeval een heel mooi antwoord op boven deze posting.

Moeilijk om het allemaal uit te leggen, ik denk niet dat je me zult begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Wietse,

Ik zal even focussen op je laatste vraag:

Kun je nog steeds de gereformeerde leer aanhangen vanuitgaande dat de evolutie theorie waar is.

Ik weet niet in welke kerk jij zit, maar ik zit in de GerGem en daar wordt er algemeen van uitgegaan dat alles rechtstreeks door God zeer recent is geschapen. Dus in principe kan het niet samengaan. Nu hoeft in onze gemeente niet iedereen hetzelfde te denken. Eigenlijk ben ik dus GerGem + evolutie (of -, niet hoe je het wilt noemen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wiki zegt....

De evolutietheorie is de natuurwetenschappelijke verklaring voor de evolutie van het leven en voor de verscheidenheid aan soorten op Aarde.

Hier hebben we al meteen een onoverbrugbare kloof met de Bijbel die verklaart dat God alle gewassen en dieren naar soorten (Genus, familiesoort) heeft geschapen .........

(Genesis 1:11-25) . . .Verder zei God: „De aarde late gras uitspruiten, zaaddragende plantengroei, vruchtbomen die vrucht opleveren naar hun soort, waarvan het zaad erin is, op de aarde.†En het werd zo. 12 En de aarde ging gras voortbrengen, plantengroei die zaad droeg naar zijn soort en bomen die vrucht opleverden, waarvan het zaad erin is naar haar soort. .... 21 En God ging ertoe over de grote zeemonsters te scheppen en elke levende ziel die zich beweegt, waarvan de wateren gingen wemelen naar hun soort, en elk gevleugeld vliegend schepsel naar zijn soort. ..22 Daarop zegende God ze en zei: „Weest vruchtbaar en wordt tot vele en vult de wateren in de zeebekkens, en laat de vliegende schepselen tot vele worden op de aarde.â€â€ƒ...24 Verder zei God: „Laat de aarde levende zielen voortbrengen naar hun soort: huisdieren en zich bewegend gedierte en wild gedierte der aarde naar hun soort.†En het werd zo. 25 En God ging ertoe over het wild gedierte der aarde te maken naar zijn soort en de huisdieren naar hun soort en al het zich bewegende gedierte van de aardbodem naar zijn soort.

De evolutie verschaft absoluut geen verklaring voor de schepping, het is noch wetenschappelijk noch appelleert het aan het gezonde menselijke verstand.

Het is een theorie van een onvolmaakt mens die Gods heerlijkheid bijlange na niet benadert,

het is uitgegroeid tot één van de meest godonterende bedrog waar de Duivel mensen levend mee in slavernij houdt......

(Openbaring 12:9) . . .de oorspronkelijke slang, die Duivel en Satan wordt genoemd, die de gehele bewoonde aarde misleidt; neergeslingerd werd hij naar de aarde, en zijn engelen werden met hem neergeslingerd. 

(Openbaring 12:12) . . .! Wee de aarde en de zee, want de Duivel is tot U neergedaald, en hij heeft grote toorn, daar hij weet dat hij slechts een korte tijdsperiode heeft.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid