Spring naar bijdragen

Het soort geloof dat je nodig hebt om gered te worden.


Aanbevolen berichten

Ik denk dat dit een zeer mooi, interessante en belangrijke topic kan worden.

Dit is tenslotte het einddoel van elke Christ.

Ik hoop dan ook dat wij elkaar kunnen helpen.

Laten wij allemaal nederig en vriendelijk voor elkaar zijn en zo hopen dat wij met Gods hulp

allemaal een stap dichter kunnen zetten richten redding. :Y

Aan God zij de glorie!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met genade wordt bedoeld dat God je iets geeft wat je niet verdiend hebt. Het woord genade in het dagelijks spraakgebruik betekent vooral iets wat je iemand kunt geven als je zijn kop eraf kan hakken, daar alle recht en reden toe hebt, maar zijn leven tóch spaart.

In dit geval heeft God de mens vrije wil gegeven om zijn liefde ten volle te kunnen delen, maar heeft de mens misbruik daarvan gemaakt, zodat zij nu met lijden en kwaad te maken heeft.

Redding houdt vervolgens in dat God door het sterven en verrijzen van Christus in dat lijden gedeeld heeft, zo heeft laten zien dat Hij de mens nog steeds goedgezind is, en dat Hij haar uitnodigt om met Hem de cyclus van kwaad en lijden te ontstijgen door berouw, gebed en navolging van zijn geboden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Precies, je wordt alleen gered door Genade. Niet door geloof.

Je moet die genade wel aannemen en dat doe je met een levend geloof. Dat draait niet om een persoonlijke relatie met God, maar om liefde voor Hem en je naasten.

Bedoel je daarmee Efeziërs 2:8

Ja, vanwege de genade zijt gij mensen

die gered zijn door het geloof;

en dat niet dankzij uzelf:

Gods genade is het

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee, want God heeft de doop ingesteld werkt ook door de doop.

Overigens kan je natuurlijk ook gered worden doordat je God leert kennen: gelovig wordt. DAn realiseer je ook dat je je moet laten dopen. Dan ontvang je die genade natuurlijk evengoed.

Voorop staat echter niet de mens die genade aanneemt; maar God die de genade aanbied. Zonder God's genade geen doop, geen geloof, geen vergeving, geen werken ter ere van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
nee, want God heeft de doop ingesteld werkt ook door de doop.

Overigens kan je natuurlijk ook gered worden doordat je God leert kennen: gelovig wordt. DAn realiseer je ook dat je je moet laten dopen. Dan ontvang je die genade natuurlijk evengoed.

Voorop staat echter niet de mens die genade aanneemt; maar God die de genade aanbied. Zonder God's genade geen doop, geen geloof, geen vergeving, geen werken ter ere van God.

Ok, 100 procent met eens dat God de doop heeft ingesteld.

Maar nu struikel jij over je eigen woorden.

Ik zei: "Dus, men moet tot geloof komen en God geeft je dan genade".

Waarop jij antwoordde: Nee, dan leg je het iniatief bij de mens. Het begint ermee dat God zijn genade schenkt aan de mens.

En nu zeg jij zelf: Overigens kan je natuurlijk ook gered worden doordat je God leert kennen: gelovig wordt. DAn realiseer je ook dat je je moet laten dopen. Dan ontvang je die genade natuurlijk evengoed.

Met dit voorbeeld ben ik het wel 100 procent eens.

Titus 3:3-7

3:3

Eens immers

waren wij ook ondoordacht,

ongehoorzaam, dwalend, dienstbaar aan

velerlei verlangens en lusten,-

brachten we in kwaadwilligheid en afgunst

het leven door,

gehaat en vol haat jegens elkaar.

Men is tot kennis gekomen dat men een zondaar is.

En daarna komt de rest.

3:4

Maar toen de mildheid en de mensenliefde

van onze redder, God, verscheen,

3:5

heeft hij, niet om werken der gerechtigheid

die wij hadden gedaan

maar overeenkomstig zijn ontferming,

ons gered door het bad van wedergeboorte

en vernieuwing door de heilige Geest,

Je laat je dopen waardoor je zonden weggespoeld worden.

Dit is de genade die je krijgt van God, je zonden worden vergeven.

Genade betekenis: het niet meer kwalijk nemen vb: voor deze keer schenk ik je genade,

situatie dat God of iemand anders je je verdiende straf niet geeft.

3:6

waarvan hij rijkelijk

over ons heeft uitgegoten

door Jezus Christus, onze redder,

3:7

opdat wij, gerechtvaardigd door zijn genade,

erfgenamen zouden worden

van het eeuwige leven

waar wij op hopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar gelovig worden komt evengoed voort uit genade. Het begint niet met de menselijk keus, dat is niet meer dan een reactie.

Daarom is het ook prima om kinderen te dopen, omdat niet de menselijke keuze voorop staat, maar de keuze van God. De mens moet daar dan op reageren, met een levend geloof.

Maar geen enkel 'geloof' maakt dat je gered wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar gelovig worden komt evengoed voort uit genade. Het begint niet met de menselijk keus, dat is niet meer dan een reactie.

Daarom is het ook prima om kinderen te dopen, omdat niet de menselijke keuze voorop staat, maar de keuze van God. De mens moet daar dan op reageren, met een levend geloof.

Maar geen enkel 'geloof' maakt dat je gered wordt.

Dus u bedoeld dat men begnadigt wordt van zijn zonden en dan tot geloof kom? De vraag aan u henkjan37 is, is de genade het vergeven van zonden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee, dat lijkt me niet. Je wordt vergeven bij doopsel, of als jij of iemand er voor je om bid.

Dat is uit genade, want onverdiend.

Geloof is dat je uitgestoken hand van God aanneemt rn daar handen en voeten aangeeft. Bijboorbeeld door om vergeving te vragen en ook aan anderen te schenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
nee, dat lijkt me niet. Je wordt vergeven bij doopsel, of als jij of iemand er voor je om bid.

Dat is uit genade, want onverdiend.

Geloof is dat je uitgestoken hand van God aanneemt rn daar handen en voeten aangeeft. Bijboorbeeld door om vergeving te vragen en ook aan anderen te schenken.

Dus, men wordt begnadigt en geroepen door God, daarna volgt de rest zoals geloof, doop en goede werken. Sorry henkjan37 dat ik zo specifiek vraag maar ik denk dat dit een super belangrijk thema is voor iedereen die gered wil worden. Ik heb wel nog een vraag. Ik weet ondertussen wel dat je katholiek bent (geen probleem mee). Erfzonde kan je toch niet terugvinden in de Bijbel of wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja, het begint dus met genade, dan de rest.

overigens denk ik dat een soort harde heilseconomie helemaal niet zo relevant is. Christus wil jou redden en genade bieden: maar je schiet als mens altijd te kort en kan dus alleen door die genade worden gered. Dus dat zeker weten dat je het goede geloof hebt ljjkt me een schijnzekerheid.

Overigens zegt de Bijbel dit ook: geen mens is goed en kan zonder God's genade. Zie hier de erfzonde dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ja, het begint dus met genade, dan de rest.

overigens denk ik dat een soort harde heilseconomie helemaal niet zo relevant is. Christus wil jou redden en genade bieden: maar je schiet als mens altijd te kort en kan dus alleen door die genade worden gered. Dus dat zeker weten dat je het goede geloof hebt ljjkt me een schijnzekerheid.

Overigens zegt de Bijbel dit ook: geen mens is goed en kan zonder God's genade. Zie hier de erfzonde dus.

Ik ben het er 100 procent met eens, elke mens die ooit een voet op de aarde heeft gezet is een zondaar (behalve onze Heer Jezus Christus).

Dat kunnen wij lezen in Prediker.

Prediker 7:20

Ja, een mens:

geen is er zo rechtvaardig op aarde,-

dat hij enkel goed doet en nooit zondigt.

Maar dit telt niet voor baby's of kinderen?

In Ezechiël kunnen wij uiterst duidelijk lezen dat zoiets als erfzonde niet bestaat.

De leer van de erfzonde kwam pas later en wordt zelf niet aan herkent door Joodse theologie.

Ezechiël 18:20

de ziel die zondigt, die zal sterven;

een zoon draagt het onrecht

van zijn vader niet

en een vader draagt het onrecht

van de zoon niet,

de gerechtigheid van de gerechte

komt op hemzelf neer

en het boze van de boosdoener

komt op hemzelf neer;

Verder kunnen wij lezen in Genesis dat de Formatie van ‘s mensen hart

kwaadaardig is van zijn jonge jaren af en niet geboorte.

Genesis 8:21

8:21

De Ene ruikt

de reuke die-tot-rust-brengt

en de Ene zegt tot zijn hart:

ik zal niet nóg eens

de -rode- grond verwensen

vanwege de -rode- mens,

want de formatie van ‘s mensen hart

is kwaadaardig van zijn jonge jaren af;

ik zal niet nog eens alle leven zó slaan

als ik heb gedaan!-

Ik wil nog 2 verzen citeren die rechtstreeks van Jezus zelf komen waarin Hij aangeeft

dat wij zo onschuldig als kinderen moeten zijn als wij het koninkrijk der hemelen willen binnentreden.

Matteüs 19-14

Maar Jezus zegt:

laat die jongetjes toch, en

verhindert ze niet om tot mij te komen,

want van zodanigen

is het koninkrijk der hemelen!

Matteüs 18-3

en zegt:

amen is het, zeg ik u:

als ge niet omkeert

en wordt als de jongetjes

zult ge het koninkrijk der hemelen

echt niet binnenkomen!

Dit is ook een bewijs dat ongedoopte kinderen niet naar Limbo gaan zoals geleerd wordt door

de katholieke kerk. Ik wil over niemand oordelen want dat is verboden voor een christen buiten zijn eigen kerk. Dit is in wat ik geloof en ik hoop niemand te beledigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verder kunnen wij lezen in Genesis dat de Formatie van ‘s mensen hart

kwaadaardig is van zijn jonge jaren af en niet geboorte.

Genesis 8:21

8:21

De Ene ruikt

de reuke die-tot-rust-brengt

en de Ene zegt tot zijn hart:

ik zal niet nóg eens

de -rode- grond verwensen

vanwege de -rode- mens,

want de formatie van ‘s mensen hart

is kwaadaardig van zijn jonge jaren af;

ik zal niet nog eens alle leven zó slaan

als ik heb gedaan!-

Daarmee wordt dus gedoeld op de geboorte, dus juist wel.

Matteüs 18-3

en zegt:

amen is het, zeg ik u:

als ge niet omkeert

en wordt als de jongetjes

zult ge het koninkrijk der hemelen

echt niet binnenkomen!

Dit is ook een bewijs dat ongedoopte kinderen niet naar Limbo gaan zoals geleerd wordt door

de katholieke kerk. Ik wil over niemand oordelen want dat is verboden voor een christen buiten zijn eigen kerk. Dit is in wat ik geloof en ik hoop niemand te beledigen.

1. Het 'Limbo' is geen officiele leer.

2. Dopen is wel nodig: er staat immers dat het nodig is om gered te worden, hierdoor worden je zonden vergeven en wordt je opnieuw geboren uit de Geest.

3. De mens kan niet zonder de doop, God is daar echter niet aan gebonden, dus kinderen die zonder gedoopt te worden sterven kunnen alsnog gered worden door God. God staat namelijk boven zijn regels en wetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat dit een zeer mooi, interessante en belangrijke topic kan worden.

Dit is tenslotte het einddoel van elke Christ.

Ik hoop dan ook dat wij elkaar kunnen helpen.

Laten wij allemaal nederig en vriendelijk voor elkaar zijn en zo hopen dat wij met Gods hulp

allemaal een stap dichter kunnen zetten richten redding. :Y

Aan God zij de glorie!!!

En toch he... we hebben t er al eerder over gehad. Maar bovenstaand citaat klinkt toch echt wel weer egoïstisch. Het individuele doel om gered te worden. En dat is t dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een niet gelovige kan even goed in de hemel komen als een gelovigen, alleen zijn wij ons meer "bewust" van god, het goede en het kwade. Wij beseffen ons dat het kwaad er is, en door er tegen te vechten en je er tegen te verzetten blijf je aan gods kant. Zelfs een moordenaar kan in de hemel komen. De ziel van deze persoon is immers geen moordenaar, hij is bezeten door de duivel. De duivel heeft/had hem in zijn macht, de daden komen dus niet van deze ziel. Spijt betogen is niet spijt van iets hebben*, maar je bewust zijn van het kwaad dat je overgenomen had en gewillig zijn er in het vervolg tegen te vechten.

* kraak me hier niet op af, natuurlijk zijn er tal van situaties waarmee je me kan weerleggen _O_

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een niet gelovige kan even goed in de hemel komen als een gelovigen

Ik denk toch dat dit iets ingewikkelder zit. Ik denk dat een ongelovige wel degelijk gered kan worden en een gelovige juist niet. Maar een gelovige heeft wel een bijzonder voordeel: je kent je Redder: Jezus. Dat betekent dat je dus kunnen leven vanuit het licht en richting je uiteindelijke doel. Aan de andere kant brengt het ook een speciaal soort verantwoordelijkheid met zich mee.

Een niet-gelovige die God ook niet heeft afgewezen kan evengoed gered worden, maar dan onbewuste genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat dit een zeer mooi, interessante en belangrijke topic kan worden.

Dit is tenslotte het einddoel van elke Christ.

Ik hoop dan ook dat wij elkaar kunnen helpen.

Laten wij allemaal nederig en vriendelijk voor elkaar zijn en zo hopen dat wij met Gods hulp

allemaal een stap dichter kunnen zetten richten redding. :Y

Aan God zij de glorie!!!

En toch he... we hebben t er al eerder over gehad. Maar bovenstaand citaat klinkt toch echt wel weer egoïstisch. Het individuele doel om gered te worden. En dat is t dan.

Ik geloof juist wel dat er veel mensen gered worden Door God. Bijboorbeeld: mensen die het woord van God niet hebben kunnen ontvangen, maar wel de wet van Christus in hun hart dragen of mensen die misleid worden door valse pastoren en niet beter weten enz. Maar ben je op de hoogte van de wet en je overtreedt ze elke keer weer is het wel een heel grote zonde en zal God zich van je afwenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid