Spring naar bijdragen

Syrisch Orthodox / Aramees


Aanbevolen berichten

Ik heb een boek gelezen over het Oosterse christendom. Even opgezocht, het heet Het vergeten Christendom. Ken je dat boek? Het beschrijft globaal de geschiedenis en langzame teloorgang van het Christendom in het Midden-Oosten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oh ik ken het boek niet!

Wat vertelt het allemaal over de Syrisch orthodoxen ?

Het boek was voor mij een soort eye-opener. Dat er sinds het begin van het christendom veel christenen buiten de grenzen van het Romeinse Rijk leefden. De stelling van de auteur was ook dat het Oosterse christendom rond 800 bloeiender en groter was dan in het westen. In de geschiedenisboekjes staat dat de Islam de gebieden van het Midden-Oosten inneemt. Dat betekent natuurlijk niet dat iedereen meteen moslim werd. Het heeft tot 1400 geduurd dat de christenen echt een minderheid werden. In de eeuwen daarvoor waren de christenen zeer invloedrijk en hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van cultuur en wetenschap in het Midden-Oosten (als je de auteur mag geloven komt bijna alle vooruitgang die we aan de Islam toeschrijven op z'n minst via de christenen binnen). Helaas is het ook een geschiedenis van teloorgang en soms vervolging.

Voor een westerse christen zeker een wereld die voor je opengaat! Ik wist eerst ook nog niet wat het monofysicisme (zeg ik het zo goed?) was, of het miafysicisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het boek was voor mij een soort eye-opener.

Voor mij was dat het boek "In de schaduw van Byzantium" van William Dalrymple...

Tur 'Abdin, Midyat, het Mor Gabriel-klooster: ik ken streek, stad, klooster alleen vanuit de boeken - helaas...

Net als Syrisch Orthodoxen trouwens (*)... Tot vandaag, dan. Hoi Gabrielll!

(Ik heb ook nog wel een paar boeken van (en dus niet alleen over) een van hen in de kast staan: van Efrem ("de Syriër"); maar ik ben er nog niet aan toe gekomen ze verder te lezen dan de inleiding... :$ )

(* Verzachtende omstandigheid: ik woon ver van Twente - en als ik mij niet vergis woont daar de grote meerderheid van de Syrisch-orthodoxen in Nederland)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het boek was voor mij een soort eye-opener.

Voor mij was dat het boek "In de schaduw van Byzantium" van William Dalrymple...

Tur 'Abdin, Midyat, het Mor Gabriel-klooster: ik ken streek, stad, klooster alleen vanuit de boeken - helaas...

Net als Syrisch Orthodoxen trouwens (*)... Tot vandaag, dan. Hoi Gabrielll!

(Ik heb ook nog wel een paar boeken van (en dus niet alleen over) een van hen in de kast staan: van Efrem ("de Syriër"); maar ik ben er nog niet aan toe gekomen ze verder te lezen dan de inleiding... :$ )

(* Verzachtende omstandigheid: ik woon ver van Twente - en als ik mij niet vergis woont daar de grote meerderheid van de Syrisch-orthodoxen in Nederland)

Het boek Ephrem de Syriër heb ik inderdaad zelf ook

In de schaduw van Byzantium heb ik dus helaas niet waar is dit boek aan te schaffen?

Van alle Arameeërs wonen er inderdaad heel veel in Twente maar ook in Amsterdam!

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de schaduw van Byzantium heb ik dus helaas niet waar is dit boek aan te schaffen?

Hij is helaas uitverkocht. Maar via de site van Bol.com hebben ze nog een tweedehands exemplaar te koop staan. (Voor een belachelijk hoge prijs, trouwens... Ik zou even wachten tot er een voor een normaler bedrag te koop wordt aangeboden via Boekwinkeltjes.nl!)

de link naar Bol: http://www.bol.com/nl/p/in-de-schaduw-van-byzantium/1001004006012831/

(NB: het boek gaat niet alleen over Syrisch-orthodoxen hoor!!! Vooral over andere Oosters-orthodoxen...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Dag, ik kom uit Twente. Op het werk heb ik geregeld Armeens en syrisch orthodoxe christenen ontmoet, ook als ploegbaas gehad. De syrisch orthodoxe kerk is de kerk van Antiochië van oudsher geloof ik en spreken de Aramesche taal waarin Jezus sprak. Een syrich orthodoxe priester heeft daarover ook eens wat toegelicht in een themadienst in onze gemeente. Zelf ben ik van de PKN.

De Armeens orthodoxe kerk is de oudste staatskerk te wereld, waarbij één van de apostelen het evangelie in Armenië gebracht heeft. Zij zijn niet uitgenodigd en hebben ook niet deelgenomen aan de Concilies te Rome en hebben ook dan de leerstukken die daar zijn opgesteld niet ondertekend, noch aangenomen. Dat vind ik wel mooi.

Je ziet dat in Armenië heel veel christenen oprecht gelovig zijn, maar door de vele vervolgingen dat de kerk gekend heeft zijn het aantal kerkbezoekers niet erg hoog in het land en ook niet allemaal van hun geloof goed onderwezen. In Almelo echter hebben ze een hele grote kerk die vrij goed bezocht wordt.

De officiële naam is de Aramees Apostolische Kerk, vanwege de apostolische totstandkoming van de kerk door een apostel.

De Syrisch orthodoxe kerk is nooit een staatskerk geweest en is gewend om te midden van andere geloven te overleven. Het is ontstaan door de eerste zending door de apostelen in Libanon en daarmee één van de oudste kerken ter wereld.

De Syrisch orthodoxe kerk is denk ik momenteel nog het sterkste actief in Lybanon onder de vlag van de Rooms Katholieke kerk, met behoud van hun traditie en als kerk was het vooral in Syrië, Jordanië en ook wel in Turkije. Nu door het geweld zijn velen terecht gekomen in Europa en Amerika, waarvan momenteel velen uit Syrië op de vlucht zijn voor o.a.IS. Ik denk dat in Jordanië nog wel behoorlijk veel syrisch orthodoxe christenen wonen. Ook in Jeruzalem is er een grote gemeenschap te vinden geloof ik. Hier in Europa de meesten geloof ik in Duitsland. In Twente hebben ze kerken in Enschede, Hengelo Rijssen en Glanebrug, met daar het centrum van het bisdom. Hoe groot dit bisdom is weet ik niet. Zij zijn doorgaans sterk praktiserend, trouw aan kerkbezoek en bijbels onderricht. In Amsterdam zijn ze wel doorgaans iets actiever in het geloof, dan in Twente. Dit waarschijnlijk omdat ze als Amsterdamse gemeente kleiner zijn en meer daardoor op elkaar aangewezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Gaitema:

Het zit nog wel wat ingewikkelder: In feite heb je 4 soorten kerken in het midden oosten:

De kerken die het concillie van Efese niet erkenden en dus vonden dat Jezus twee gescheiden naturen had. Dit was de nestoriaanse kerk, die vervolgt werd door de Romeinen en toen een relatief veilig heenkomen zocht in het oosten. Deze kerk is nog te vinden in India, Irak en Iran. Vroeger waren er best veel Nestorianen en die kwamen tot in Mongolië...een aardig deel van de horde van Ghengis Khan was christelijk;) Deze Nestorianen hebben zwaar geleden onder vervolgingen door Moslims en zijn er nog maar enkele tienduizenden over, vooral in Amerika tegenwoordig. Een grotere groep van hen is trouwens weer geunieerd met Rome: de Chaldees katholieke kerk in Irak.

De tweede groep is weggegaan bij het concillie van Chalcedon: Dit zijn de monofysieten, die vinden dat Christus een persoon is met twee naturen, maar dat de Goddelijke het menselijke overheerst. Deze kerk is nog wel groot: Hiertoe behoren de kopten in Egypte en Ethiopië, verder de Syrisch orthodoxen en de Armeniërs. Samen hebben ze enkele tientallen miljoenen leden, vooral in Ethopië. Overigens is een gedeelte van deze kerk ook ge:unieerd met Rome: de Syrisch katholieke kerk, de Koptisch katholieke kerk en de Armeens katholieke kerk. Die laatste was vroeger ongeveer de helft van de Armeniers, maar die is bij de genonice geheel vernietigd, op een paar mensen in Venetie en Polen na.

De derde groep zijn de Oosters-Orthodoxen, die gescheiden zijn in 1054. Deze wonen ook in het midden-oosten. In Jordanie en Syrie zijn de meeste christenen behorend tot deze groepen. Overigens is bijna de helft van deze Orthodoen geunieerd met Rome: de Grieks-katholieke kerk in het Midden Oosten. Dit is bijvoorbeeld de Grootste christelijke kerk in Israel.

De laatste groep was een Groep in Libanon rondom het klooster Marron, die alle concillies erkenden, maar niet de Romeinse keizers als leider van de kerk en dus niet Oosters-Orthodox zijn. Deze groep heeft zich in de tijd van de Kruistochten aangesloten bj Rome, met de opmerking dat ze altijd volop katholiek zijn geweest. Dit is de dominante groep in Libanon.

Aan het einde van de 19e eeuw zijn er ook protestanten bijgekomen. Dat komt omdat de Turkse sultan de christenen uit de weg wilde ruimen. Daarvoor wilde hij ze eerst verzwakken door ze verdeeld te laten raken. Om dit te bereiken werden zendelingen uit Amerika en Engeland gehaald die uitdrukkelijk tot taak hadden de Armeniers en andere christenen protestant te maken, maar die geen contact mochten hebben met moslims. Uit deze anti-christelijke arbeid komen nog kleine groepjes protestanten voort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dag, ik kom uit Twente. Op het werk heb ik geregeld Armeens en syrisch orthodoxe christenen ontmoet, ook als ploegbaas gehad. De syrisch orthodoxe kerk is de kerk van Antiochië van oudsher geloof ik en spreken de Aramesche taal waarin Jezus sprak. Een syrich orthodoxe priester heeft daarover ook eens wat toegelicht in een themadienst in onze gemeente. Zelf ben ik van de PKN.

De Armeens orthodoxe kerk is de oudste staatskerk te wereld, waarbij één van de apostelen het evangelie in Armenië gebracht heeft. Zij zijn niet uitgenodigd en hebben ook niet deelgenomen aan de Concilies te Rome en hebben ook dan de leerstukken die daar zijn opgesteld niet ondertekend, noch aangenomen. Dat vind ik wel mooi.

Je ziet dat in Armenië heel veel christenen oprecht gelovig zijn, maar door de vele vervolgingen dat de kerk gekend heeft zijn het aantal kerkbezoekers niet erg hoog in het land en ook niet allemaal van hun geloof goed onderwezen. In Almelo echter hebben ze een hele grote kerk die vrij goed bezocht wordt.

De officiële naam is de Aramees Apostolische Kerk, vanwege de apostolische totstandkoming van de kerk door een apostel.

De Syrisch orthodoxe kerk is nooit een staatskerk geweest en is gewend om te midden van andere geloven te overleven. Het is ontstaan door de eerste zending door de apostelen in Libanon en daarmee één van de oudste kerken ter wereld.

De Syrisch orthodoxe kerk is denk ik momenteel nog het sterkste actief in Lybanon onder de vlag van de Rooms Katholieke kerk, met behoud van hun traditie en als kerk was het vooral in Syrië, Jordanië en ook wel in Turkije. Nu door het geweld zijn velen terecht gekomen in Europa en Amerika, waarvan momenteel velen uit Syrië op de vlucht zijn voor o.a.IS. Ik denk dat in Jordanië nog wel behoorlijk veel syrisch orthodoxe christenen wonen. Ook in Jeruzalem is er een grote gemeenschap te vinden geloof ik. Hier in Europa de meesten geloof ik in Duitsland. In Twente hebben ze kerken in Enschede, Hengelo Rijssen en Glanebrug, met daar het centrum van het bisdom. Hoe groot dit bisdom is weet ik niet. Zij zijn doorgaans sterk praktiserend, trouw aan kerkbezoek en bijbels onderricht. In Amsterdam zijn ze wel doorgaans iets actiever in het geloof, dan in Twente. Dit waarschijnlijk omdat ze als Amsterdamse gemeente kleiner zijn en meer daardoor op elkaar aangewezen.

Je haalt de naam Aramees en Armeens een beetje door elkaar haha.

De Arameeërs zijn de aanhangers van de Syrisch orthodoxe kerk.

En de armenen hebben wel meerder stromingen.

En de kerk is gesticht door de apostel Petrus'

De Syrisch orthodoxe kerk is nog zeer actief in Syrië , Turkije , iraq wat ook het thuisland van de Arameeërs is

En we maken niet gebruik van de vlag van de rooms katholieken?

Kijk aub op Wikipedia. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Syrisch- ... n_Antiochië

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ik gebruik het woord Arameërs bewust niet, ik doel in mijn stukje alleen op Armeniërs die een aparte kerk hebben dus.

Overigens zijn de mensen die Aramees zijn wel voor een groot deel katholiek hoor, De Chaldees katholieke kerk en de Syrisch katholieke kerk bestaat grotendeels uit Etnische Arameërs, en het zelfde geld voor de niet katholieke Syrisch Orthodoxe kerk en de (Nestoriaanse) Assyrische kerk;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, ik gebruik het woord Arameërs bewust niet, ik doel in mijn stukje alleen op Armeniërs die een aparte kerk hebben dus.

Overigens zijn de mensen die Aramees zijn wel voor een groot deel katholiek hoor, De Chaldees katholieke kerk en de Syrisch katholieke kerk bestaat grotendeels uit Etnische Arameërs, en het zelfde geld voor de niet katholieke Syrisch Orthodoxe kerk en de (Nestoriaanse) Assyrische kerk;)

Alsnog is het overgrote deel van de Arameeërs toch Syrisch Orthdox,

Er zijn inderdaad ook Chaldeeërs die naar een katholieke kerk gaan maar toch Aramees zijn.

En wat bedoelt u precies met dat de armenen een aparte kerk hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nouja, dat verschilt dus per land:

In Irak vooral Chaldees katholiek, in Libanon Maronees katholiek, in Syrië en Turkije Syrisch orthodox, in Jordanië Grieks orthodox, In Israel Grieks-katholiek, in Armenië en Iran Armeens apostolisch;)

In principe zijn de grootste kerken in het midden-oosten de koptische en de maronitische, maar die worden beiden niet met het Aramese volksdeel in verband gebracht, namelijk met oorspronkelijke Egyptenaren en met Feneciërs;) De meeste Grieks-orthodoxen en Grieks-katholieken zijn Arabisch. De Arameers in Syrië, Turkijke en Irak zijn in principe redelijk gelijk verdeelt over de Syrisch-orthodxe kerk (600.000), de Chaldees katholieke kerk (500.000) en de Syrisch katholieke kerk (150.000). In de diaspora zijn de Orthodoxen meer opvallend, omdat die vaker eigen kerken hebben, hoewel er vooral in Zuid-Amerika ook wel oosters katholieke kerken zijn, zijn de meesten daar aangesloten bij katholieke kerken. In Nederland is trouwens de grootste groep Syriërs orthodox, zeker die in Twente, maar in Arnhem en Nijmegen wonen dan weer meer katholieke Syriers.

Overigens is het verschil tussen die kerken in de liturgie en de beleving minimaal. Bovendien hebben ze in het Midden-Oosten een diepe verbondenheid door de penibele situatie waar ze in verkeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid