Spring naar bijdragen

Is Het Licht van een bijnadoodervaring God voor Christenen?


Aanbevolen berichten

ikzelf heb het nog niet meegemaakt, maar op Youtube en andere websites vind je honderden getuigenissen van mensen die een BDE (bijna-dood-ervaring) meemaakten.

Bijna allemaal spreken ze over een enorm prachtig wit licht dat hen onvoorwaardelijke liefde geeft, nadat ze door een tunnel gingen. In dit licht wordt vaak gesteld dat 'er geen zonden zijn'. Men krijgt een overzicht van momenten tijdens het leven en men voelt daarbij wat de anderen voelden wanneer je hen pijn deed, maar ook wanneer je iets goeds deed. Er is geen oordeel. Er is enkel liefde.

Mijn vraag is: ziet de Kerk of zien Christenen dit Licht als God? En erkennen zij dat God dan enkel liefde is en iedereen vergeeft.

Voor mensen die niet weten wat een bijna-dood-ervaring is, hier heb ik een aantal mooie getuigenissen samengezet:

en zoveel meer getuigenissen van Het Licht en De Tunnel.

Volgens mij is dit Licht wat wij God noemen. Maar God kan niet in deze wereld ingrijpen.

Wel in die andere dimensie liefdevol en alwetend aanwezig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 127
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

http://www.near-death.com/hindu.html

Mensen uit verschillende culturen hebben BDE's die elementen hebben uit de cultuur waarin ze zijn opgegroeid of waar ze in geloven.

http://infidels.org/library/modern/keit ... xperiments

De ervaringen zijn meestal hetzelfde, maar het figuur dat erin voorkomt verschilt per cultuur (christen ziet Jezus, hindoe ziet Hamaraja (God vd Dood), etc.

Daarnaast hebben de meeste mensen geen speciale Ervaring (voor zover ze zich kunnen herinneren) bij het bijna doodgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ikzelf heb het nog niet meegemaakt, maar op Youtube en andere websites vind je honderden getuigenissen van mensen die een BDE (bijna-dood-ervaring) meemaakten.

Bijna allemaal spreken ze over een enorm prachtig wit licht dat hen onvoorwaardelijke liefde geeft, nadat ze door een tunnel gingen. In dit licht wordt vaak gesteld dat 'er geen zonden zijn'. Men krijgt een overzicht van momenten tijdens het leven en men voelt daarbij wat de anderen voelden wanneer je hen pijn deed, maar ook wanneer je iets goeds deed. Er is geen oordeel. Er is enkel liefde.

Mijn vraag is: ziet de Kerk of zien Christenen dit Licht als God? En erkennen zij dat God dan enkel liefde is en iedereen vergeeft.

Voor mensen die niet weten wat een bijna-dood-ervaring is, hier heb ik een aantal mooie getuigenissen samengezet:

en zoveel meer getuigenissen van Het Licht en De Tunnel.

Volgens mij is dit Licht wat wij God noemen. Maar God kan niet in deze wereld ingrijpen.

Wel in die andere dimensie liefdevol en alwetend aanwezig zijn.

Ja, zo zou je het kunnen zeggen. God is waarneembaar in dit Licht.

Zolang een mens dat licht niet opneemt, ervaart het de duisternis.

Daarom is overgave ook zo belangrijk. De liefde is dan ook de weg en Jezus draagt dit uit.

Hij is de bemiddelaar tussen God en de mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wetenschappers hebben vastgesteld dat het menselijk lichaam bij zo'n enorme overlevingsstrijd morfine-achtige stoffen aanmaakt om de daarmee gepaard gaande pijnen te dempen. Tegelijkertijd zeggen ze ook dat deze stoffen hallucinerende effecten hebben. Dit zou volgens hen een reden kunnen zijn van dat heldere licht wat "zichtbaar" zou zijn tijdens de vermeende bde.

Ik twijfel erg over de uitspraak dat "het licht van God afkomstig zou zijn".

Want de hele Bijbel heeft het over "geestelijk licht" als het licht dat van God afkomstig is, dat is inzicht, kennis, onderscheidingsvermogen omtrent Gods wezen en zijn voornemen.

(Psalm 36:9) . . .Want bij u is de bron van het leven; Door licht van u kunnen wij licht zien.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt ec. Ook hierin is de bijbel duidelijk en laat geen ruimte voor veler interpretaties.

In het gemeenschappelijk graf van de mensheid is geen kennis of handelen, het is een geheel pasieve toestand, volgens Gods belofte zal er wel een opstanding zijn dan zien we het ware licht ook in de vorm van zuivere kennis, zoals de wareren de zee bedekken

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

In een artikel in de NewScientist van april van dit jaar wordt een globaal overzicht gegeven van de stand van zaken over de kennis rondom BDE. Enkele frappante punten uit dit artikel:

• Er zijn altijd verschillen in de beschrijvingen van het hiernamaals (hoewel de grote lijnen overeenkomen) zoals dat tijdens een BDE ervaren wordt. Deze zijn deels cultureel te duiden maar ook weer niet. De conclusie die getrokken wordt is dat het blijkbaar heel moeilijk is een beschrijving te geven;

• Bij een onderzoek naar 58 BDE’s was de medische conclusie dat ongeveer de helft van de patiënten waarschijnlijk ook zonder medisch ingrijpen niet dood zou zijn gegaan. Dit pleit niet voor een hiernamaals. Waarom zou je een BDE krijgen als je niet doodgaat?

• Hoewel het merendeel van de BDE’s een gelukzalige beschrijving geven zijn we ook negatieve BDE’s. Dit gebeurt met name bij personen die schade aan de hersenstam hebben;

• BDE’s, of liever gezegd het ervaren van een BDE, kan ook worden bereikt met medicijnen hoewel het niet te duiden is of deze ervaring dan hetzelfde is als een “natuurlijke†BDE.

Het artikel onderschrijft dat een BDE een indringende ervaring is in iemands leven en dat doorgaans ook volledig op zijn kop zet (men is nooit meer dezelfde als voor de BDE). Mensen die een BDE gehad hebben zijn over het algemeen ook minder bang voor de dood.

Het meest frappante is dat er veel verklaringen zijn maar dat men er min of meer over eens is dat die geen waterdichte verklaring vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier een uitgebreid artikel

http://www.scientias.nl/hoe-echt-zijn-b ... rvaringen/

Ik kies (nu nog) voor de visie van Swaab:

Neurobioloog Dick Swaab van het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen meent dat alle kenmerken van een BDE verklaard kunnen worden vanuit het hersenonderzoek. “Tijdens experimenten kun je bij mensen het gevoel van uittreding opwekken door een bepaald hersengebied te stimuleren, de temporaalkwab. Zuurstoftekort heeft hetzelfde effect. Als je dit tijdens een BDE combineert met de verstoorde informatie van de spieren, het evenwichtszintuig en het zicht, lijkt het net alsof je boven je lichaam zweeft. Als je een ander hersendeel prikkelt, de hypothalamus, kun je mensen van alles laten herinneren. Ze kunnen het voor hun gevoel zelfs opnieuw beleven. Zo lijkt het alsof je leven aan je voorbij flitst. Het zien van een tunnel komt door een verminderde doorbloeding van de oogbol en tijdens het moment van stress en zuurstoftekort komen er opiaatachtige stoffen vrij. Die zorgen voor gevoelens van vrede en rust.â€

(http://www.kennislink.nl/publicaties/we ... en-en-dood)

Echter, er wordt nog veel onderzoek naar gedaan. Dus om al voorbarige conclusies te trekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het drama van de mens lijkt toch wel het bewustzijn van de eigen sterfelijkheid te zijn. De verbindende conclusie over BDE's lijkt te suggereren dat de menselijke natuur gezorgd heeft voor een mechanisme dat het sterven zelf verzacht. Wil een dergelijk mechanisme ook bijdragen aan het verminderen van de angst voor de dood, dan zal het bekend moeten zijn in de mate waarin de mens zich bewust is van zijn sterfelijkheid.

Dat roept bij mij dan de vraag op: is religie (die opvallend veel gericht lijkt op het communiceren dat doodgaan zo erg niet is) wellicht het biologische mechanisme dat vooruitwijst naar het mechanisme dat voor de BDE zorgt, en wellicht dus ook voor het aanvaardbaar maken van de dood?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het drama van de mens lijkt toch wel het bewustzijn van de eigen sterfelijkheid te zijn. De verbindende conclusie over BDE's lijkt te suggereren dat de menselijke natuur gezorgd heeft voor een mechanisme dat het sterven zelf verzacht. Wil een dergelijk mechanisme ook bijdragen aan het verminderen van de angst voor de dood, dan zal het bekend moeten zijn in de mate waarin de mens zich bewust is van zijn sterfelijkheid. Dat roept bij mij dan de vraag op: is religie (die opvallend veel gericht lijkt op het communiceren dat doodgaan zo erg niet is) wellicht het biologische mechanisme dat vooruitwijst naar het mechanisme dat voor de BDE zorgt, en wellicht dus ook voor het aanvaardbaar maken van de dood?

Het lijkt er sterk dat je niet weet wat een BDE betekent, wat ook logisch zou zijn zonder ervaringskennis. De verbindende conclusie is namelijk dat bewustzijn zich identificeert met het psychomatische mechanisme dat hierin verschijnt, het is een wonderbaarlijke dynamiek die we wellicht zelf niet hadden kunnen verzinnen. Een drama inderdaad, het is maar van welke kant je dit wil bekijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het drama van de mens lijkt toch wel het bewustzijn van de eigen sterfelijkheid te zijn. De verbindende conclusie over BDE's lijkt te suggereren dat de menselijke natuur gezorgd heeft voor een mechanisme dat het sterven zelf verzacht. Wil een dergelijk mechanisme ook bijdragen aan het verminderen van de angst voor de dood, dan zal het bekend moeten zijn in de mate waarin de mens zich bewust is van zijn sterfelijkheid. Dat roept bij mij dan de vraag op: is religie (die opvallend veel gericht lijkt op het communiceren dat doodgaan zo erg niet is) wellicht het biologische mechanisme dat vooruitwijst naar het mechanisme dat voor de BDE zorgt, en wellicht dus ook voor het aanvaardbaar maken van de dood?

Het lijkt er sterk dat je niet weet wat een BDE betekent, wat ook logisch zou zijn zonder ervaringskennis. De verbindende conclusie is namelijk dat bewustzijn zich identificeert met het psychomatische mechanisme dat hierin verschijnt, het is een wonderbaarlijke dynamiek die we wellicht zelf niet hadden kunnen verzinnen. Een drama inderdaad, het is maar van welke kant je dit wil bekijken.

Maak er een schema van, misschien dat je dan begrijpt wat ik schreef

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Magere Hein

In verband met de studie psychologie moet ik het boek van Dick Swaab "Wij zijn ons brein" bestuderen o.a. over de hersenen en bewustzijn, waaronder de hoofdstukken: pseudowetenschappelijke verklaringen van de BDE; - het opwekken van BDE's enz.

Interessant. Misschien wil je laten weten wat je er van vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Magere Hein

Ja, zal ik doen als ik het gelezen heb.

Het is EEN van de onderwerpen in zijn boek, en ik ben nu zover dat ik me ga verdiepen in o.a. de antisociale persoonlijkheidsstoornissen en bipolaire stoornissen en schizofrenie, samengevat de bestudering van de psychopathologie.

Het boek van Swaab is meer een aanvulling op mijn studie.

Het boek helpt me om ook de gevalsstudies te bestuderen, dus mensen die dergelijke ervaringen mee hebben gemaakt zoals een BDE.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Magere Hein

Ja, zal ik doen als ik het gelezen heb. Het is EEN van de onderwerpen in zijn boek, en ik ben nu zover dat ik me ga verdiepen in o.a. de antisociale persoonlijkheidsstoornissen en bipolaire stoornissen en schizofrenie, samengevat de bestudering van de psychopathologie. Het boek van Swaab is meer een aanvulling op mijn studie.

Misschien interessant om dit handboek ook eens gelezen te hebben binnen die context, op dat domein gaat het nogal vaak mis wat betreft interpretatie. Is een keurig werk , geen charlatanerie.

In de laatste jaren lijkt het alsof in de psychiatrie de aandacht slechts gericht is op het symptoom, het verschijnsel en de behandeling van dit symptoom. In dit boek probeert de auteur een antwoord op deze ontwikkeling te geven door zijn collega's en andere lezers uit te nodigen zich vragen te stellen over hun referentiekaders en zich te bezinnen op de relativiteit van deze kaders. Op deze manier wordt aan de psychiatrie het multi-dimensionale karakter teruggegeven en wordt een verbinding gelegd met tijdloze, universele waarden.

https://www.bol.com/nl/p/transpersoonli ... 001827952/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uiteraard is het een 'keurig werk'. De man is de beroemdste neurobioloog van Nederland.

Ook zal Swaab zelf erkennen dat hij geen autoriteit (omdat hij beroemd is) is. Zijn werk zal te allen tijde open staan voor aanvulling/kritiek en/of nieuwe inzichten.

Fijn dat je me nog laat weten wat je van het boek vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uiteraard is het een 'keurig werk'. De man is de beroemdste neurobioloog van Nederland.

Leuk om te horen, denk je dat iedereen z'n mening en inzichten deelt? Als ik het goed begrijp ben je nog maar net gestart met je studies, correct?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, dat is niet correct. In September ga ik mijn derde jaar in.

Interessant genoeg, steeds meer begint men de rol van ervaringsdeskundigheid te valideren en in te sluiten, van hieruit vloeien ideeën zoals 'herstelacademies' die veel verder reiken dan de psychische kwetsbaarheid van patiënten. Reden hiervoor is dat een aantal 'denkstoornissen' voor normaal genomen worden en dan kom je zeer bedrogen uit natuurlijk. Hoe zou je vanuit jouw beleving die denkstoornissen willen benoemen, is dat ook iets dat je onder 'psychopathie' kan klasseren? Louter ter info, het is wereldwijd een gigantisch project in volle opmars:

Herstel, Empowerment en Ervaringsdeskundigheid (HEE) omvat effectieve werkwijzen en strategieën van mensen met psychische kwetsbaarheden om zichzelf te (leren) helpen.

(1) Het HEE-team bestaat uit ervaringsdeskundige docenten, die hun ervaringskennis overdragen aan anderen met het doel marginalisering van mensen met psychische beperkingen tegen te gaan en hun empowerment te bevorderen.

(2) Het HEE-programma omvat zelfhulpgroepen, studiedagen, cursussen en themabijeenkomsten in een samenhangend geheel.

(3) Het HEE-team biedt ook voorlichting op maat, adviseert en coacht individuen en organisaties en geeft lezingen.

https://www.hee-team.nl/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Psychologen hebben soms een verschillend beeld over wat een 'normale' persoonlijkheid is, en in feite bestaat er geen enkele eigenschap van een individu waarvan gezegd kan worden dat die in alle vormen van psychopathologie voorkomt.

Elk gedrag dat voldoende zeldzaam of statistisch ongewoon is, wordt als abnormaal, buiten het bereik, geklasseerd.

De psychologie van het abnormale houdt zich uiteraard alleen bezig met de psychopathologie, of de ongewenste gedragspatronen en emoties.

Ik wil dat best verder uiteenzetten, maar het gaat in dit topic specifiek over het fenomeen BDE, en dat valt niet onder de noemer van psychosociale abnormaliteit., dan wel persoonlijke abnormaliteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid