Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Van 25 september 2014 tot 13 september 2015 is het voor het Joodse volk een Shemitah jaar. Iedere 7 jaar is het een shemitah jaar.

In de Bijbel werd het volk Israël geboden om het land om de zeven jaar een jaar braak te laten liggen. Er zou geen zaaien en geen oogsten zijn, en dit is iets wat God zeer serieus nam. In feite was de niet-naleving van deze sabbatsjaren een van de belangrijkste redenen die wordt aangehaald in de Schriften, waarom het Joodse volk werd verbannen naar Babylon in 586 v.Chr.

Maar er was meer met het Shemitah-jaar dan alleen het land braak te laten liggen.

Op de laatste dag van het Shemitah-jaar had het volk van Israël de opdracht kregen om afstand te doen van schulden. Wij vinden het volgende in Deuteronomium 15:

"Na verloop van zeven jaar moet u kwijtschelding verlenen. Dit nu is wat de kwijtschelding inhoudt: iedere schuldeiser die iets aan zijn naaste geleend heeft, moet hem dat kwijtschelden. Hij mag van zijn naaste of zijn broeder geen betaling eisen, aangezien men een kwijtschelding heeft uitgeroepen voor de HEERE"

Jonathan Cahn (Joods Messiaanse Rabbi) heeft het boek "The Harbinger" geschreven en dat gaat over de Shimtah. Zeer interessant boek. Zijn er mensen die van dit onderwerp hebben gehoord ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je deze logica had gevolgd had je sowieso geen grote bedrijven gehad, want zonder leningen is startkapitaal krijgen bijna niet te doen. Bovendien is het hele concept van geld zonder leningen amper te doen. Dan hadden we nog op boerderijen geleefd en hadden één keer per jaar naar de jaarmarkt om 14 kippen te ruilen tegen een warme jas:P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch is het interessant om na te denken wat je moet doen met tegoeden die je van iemand hebt die ze eigenlijk niet kan betalen?

De regel was bedoelt binnen de eigen maatschappij, en daarbinnen was het goed om elkaar af en toe met een schone lei te laten beginnen.

We lenen niet meer veel geld aan elkaar rechtstreeks uit, daarvoor hebben we nu de banken. En ik vraag me nog steeds weleens af of het niet beter zou zijn om mensen die hun schulden niet meer kunnen dragen niet met een schone lei te laten beginnen, eenmalig. In plaats van ze nog twee-drie jaar lang op een minimunniveau te laten leven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk bedoelde ik niet dat je dat zomaar altijd en voor iedereen iedere zeven jaar moeten toepassen. Wel gaan er erg veel mensen onder schulden gebukt die dat misschien niet zagen aankomen. Ik hoop dat we voor hen ook oplossingen kunnen bedenken.

Verder zie ik in dit 'gebod' een vroege aansporing om mensen (na verloop van tijd) te vergeven, ook wanneer het niet om geld gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Stelling: Als de wereld zich aan deze wijze en goede richtlijn had gehouden, hadden we nu de kredietcrisis niet gehad.

Misschien wat kort door de bocht, maar leuk om over na te denken.

Leuke stelling. Op zich vind ik het ook een goede richtlijn. En God heeft ze niet voor niets gegeven.

Volgens de mensen die ervoor geleerd hebben, moet de grote financiële implosie nog gaan plaatsvinden.

Volgens hen is het kapitalistische model die wij hier kennen met de laatste adem bezig. Het laatste "medicijn" is om de geldpersen open te zetten. Dat gebeurd nu ook.

Jammer dat de hele wereld verslaaft is gemaakt aan geld. Geld is voor heel veel mensen "God" geworden. Eigenlijk heel raar want geld is bedoeld als ruilmiddel en rekeneenheid, maar is een machtsmiddel geworden. Op zich is er ook niets mis mee met geld. Er is iets mis met de mens die niet met geld kan omgaan. Eigenlijk triest dat er mensen zijn die vinden dat zij recht hebben op natuurlijke bodemschatten, terwijl die van God zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toch is het interessant om na te denken wat je moet doen met tegoeden die je van iemand hebt die ze eigenlijk niet kan betalen?

De regel was bedoelt binnen de eigen maatschappij, en daarbinnen was het goed om elkaar af en toe met een schone lei te laten beginnen.

We lenen niet meer veel geld aan elkaar rechtstreeks uit, daarvoor hebben we nu de banken. En ik vraag me nog steeds weleens af of het niet beter zou zijn om mensen die hun schulden niet meer kunnen dragen niet met een schone lei te laten beginnen, eenmalig. In plaats van ze nog twee-drie jaar lang op een minimumniveau te laten leven...

Op zich een nobel idee. Maar van de andere kant, de mensen die op de pof hebben geleefd hebben zelf daar voor gekozen en ze hebben zich laten verleiden door hebzucht. Mijn ouders hebben altijd tegen me gezegd: "Als je iets wilt hebben dan moet je daarvoor werken en sparen". En volgens mij hebben ze gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dan heb je automatisch na 7 zeven jaar je huis afbetaald. En kan je prima lenen voor een auto en een gigantische breedbeeld, want binnen 7 zijn alle schulden toch weer weg.

Het lijkt me geen erg realistisch systeem in een kapitalistische samenleving.

Ik ben het met jou eens. Maar ik denk dat God geen voorstander is van een kapitalistisch systeem.

God is voor delen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Natuurlijk bedoelde ik niet dat je dat zomaar altijd en voor iedereen iedere zeven jaar moeten toepassen. Wel gaan er erg veel mensen onder schulden gebukt die dat misschien niet zagen aankomen. Ik hoop dat we voor hen ook oplossingen kunnen bedenken.

Verder zie ik in dit 'gebod' een vroege aansporing om mensen (na verloop van tijd) te vergeven, ook wanneer het niet om geld gaat.

De toenemende schulden is een erg groot probleem. In Amerika gaan ze van schuldplafond naar schuldplafond. Vorig jaar hebben de republikeinen een wet tegengehouden om meer geld bij te drukken. Het vuil werd niet meer opgeruimd door de vuilnismannen. Een enorme stank in diverse grote steden, het personeel van Disney world werd niet meer betaald en ook naar andere overheidsinstellingen toe vloeide geen geld meer. Uiteindelijk zijn ze toch akkoord gegaan.

Het begin van een oplossing zou kunnen zijn dat er wordt gesproken over geldschepping. Er moet een soort van bewustwording worden gecreëerd hoe ons financiële systeem in elkaar zit. Als iedereen zou weten hoe ons systeem functioneert dan zou het Malieveld meteen volstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid