Spring naar bijdragen

'Het einde van Nederland is nabij'


Aanbevolen berichten

Martin Bosma: 'Het einde van Nederland is nabij'

NTERVIEW De linkse elite is nu net zo blind voor de islam als ze destijds voor het communisme was. Ook in zijn tweede boek, over Zuid-Afrika, draagt PVV-Kamerlid Martin Bosma dit credo uit.

Anti-apartheidsactivist Klaas de Jonge bereidde aanslagen voor op Zuid-Afrikaanse raffinaderijen en leerde bij de Stasi alles over 'communicatie in oorlogstijd'. Loe de Jong, PvdA-lid en directeur van het Riod, vond het liquideren van verraders door het ANC logisch, dat deed het verzet in de Tweede Wereldoorlog toch ook?

Sonja Barend die journaliste Connie Braam op tv liefkozend 'het meisje met het grijze haar' noemde, als ware ze Hannie Schaft. Het waren 'onze' verzetsstrijders. Alles werd goedgepraat om het ANC in Zuid-Afrika maar te laten triomferen, schrijft PVV-Kamerlid Martin Bosma (50) in zijn boek 'Minderheid in eigen land'. Een kloek werk, met ruim 2000 voetnoten, over links Nederland dat 25 jaar lang de strijd van het ANC ongeclausuleerd en enthousiast steunde.

Bosma telt allerlei wandaden op van de toenmalige verzetsorganisatie - martelkampen, autobandmoorden - en de huidige regeringspartij ANC. Hij trekt conclusies die buiten de kring van Afrikaner nationalisten weinig weerklank vinden.

Rest: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... abij.dhtml

Iemand het boek (of de boeken begrijp ik hieruit) van deze politicus gelezen hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er weinig behoefte aan. Uit de commentaren, inclusief voetnoten, heb ik inmiddels begrepen dat Bosma her en der een pietsie overdrijft, uit verband rukt, etc. Uit wat ik indertijd al hoorde van met name Afrikaner collega's en uit algeheel wantrouwen tegen alles wat zichzelf op de borst klopt over eigen goedheid, vermoed ik dat Bosma er minder ver naast zit dan zijn criticasters beweren. Bosma zal in ons land alleen maar sterker in de hoek van de rechtse gekkies worden gezet door dit boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dat laatste is toch wel spijtig. Op basis van de discussie die er is en de weerwoorden die hij geeft op bepaalde uitspraken in de krant (van journalisten die zijn boek overigens niet gelezen hebben maar gewoon even heerlijk uitgebreid de krant misbruiken om hun onderbuik te luchten)klinken mij zinnig in de oren.

En ook al klopt het niet helemaal, het zou voor beleidsmakers toch zinnig zijn om zelf dan even wat onderzoek te plegen naar de geschiedenis zoals die zich heeft afgespeeld in Zuid-Afrika. Van de geschiedenis is het immers minder pijnlijk om te leren dan het zelf overkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat een nuancering van het beeld van de ANC beslist niet slecht is. Dat is, en dat zien we ook, beslist geen erg goede organisatie.

Dat neemt niet weg da de strijd tegen apartheid op zich wel goed was.

De koppeling van Bosman naar de situatie van Nederland lijkt me een wat gezochte: Linkse mensen waren te enthousiast over de ANC, dus zijn ze dat ook over Moslims, dus is het hun schuld dat Nederland verloren gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ANC is inderdaad geen erg goede organisatie en macht corrumpeert zoals je aan Zuma kunt zien. Maar het is zo geworden door een situatie waarin polarisatie en gebruik, escalatie van geweld door beide partijen elke nuance in bloed smoorde. Dat is een parallel met Nederland die je wel kan zien: Meer populisme in de politiek en meer polarisatie in de samenleving en steeds minder gewoon samen leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sowieso lijkt het idee van het 'einde van nederland' me een redelijk idioot schrikbeeld. Zolang het aantal immigranten maar niet verder toeneemt lijkt het aantal moslims zich in nederland te gaan stabiliseren rond de 10 procent. Dat komt omdat 3e generatie moslims vaak niet meer kinderen krijgen dan autochtone Nederlanders. Een multiculturele samenleving brengt weliswaar problemen met zich mee, maar dat betekent zeker niet het einde van de samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan er helemaal niks mee. Hij lijkt het erg voor het voormalige apartheidsregime op te nemen. Misdaden tegen de menselijkheid zijn fout, wie ze ook tegen wie doen natuurlijk. Discriminatie idem. (Zwarte bevolking ondervindt dat trouwens ook nog steeds. Apartheid is wettelijk dan wel afgeschaft, maar economische omstandigheden stammen wel uit die tijd.)

Vergelijking met Nederland vind ik ook misplaatst. Ten eerste Zijn de Afrikanen de van oorsprong migranten en heeft het westen Z-Afrika gekoloniseerd en is het 'blanke' regime een minderheid die achter het apartheidsregime zat. Beter zou hij het dan met de San/Bosjesmannen (autochtone Z-Afrikaanse bevolking) kunnen vergelijken die een minderheid geworden zijn. En dan nog is het een rare vergelijking. Ten tweede, volgens CBS blijkt nergens uit dat 'wij' een minderheid in eigen land zouden worden. Ik vind het nogal paranoïde dat te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid