Spring naar bijdragen

Vuurtje stoken... waar kan ik nog lucht happen?


Aanbevolen berichten

Sindskort hebben de buren een nieuwe hobby. Vuur stoken. Iets van 15 uur per week stoken zij fikkie's. Dan hoef ik niet meer buiten te zitten omdat ik het erg benauwd krijg, zeker als het windstil is. De hele slaapkamer stinkt naar de rook. Ik durf de buren hier niet op aan te spreken, zijn er meer mensen die hier last van hebben? En zo ja, hoe heb je het opgelost met je buren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 62
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Vijftien uur per week vuur stoken lijkt mij nogal excessief. Dat kan inderdaad structureel overlast geven in de buurt, zeker als er mensen wonen met astmatische aandoeningen. Ook is het niet goed voor het milieu om zoveel vuur te stoken en zeker als het lange tijd droog is kan het brandgevaar opleveren.

Ik zou echter niet je buren hiermee om de oren slaan. Het beste denk ik is om ze gewoon vriendelijk te benaderen en aan te geven dat je last hebt van benauwdheid als ze zoveel stoken en ook dat je eigen huis ernaar gaat ruiken. Hou het dus vooral bij jezelf en maak hen geen verwijten of zo.

Als ze voor rede vatbaar zijn (en dat zijn mensen verrassend vaker dan je denkt), dan kun je eventueel met hen afspraken maken over minder stoken. Probeer eerst dat dus gewoon te doen.

Mocht dat niet lukken, dan kun je altijd nog verdere stappen ondernemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Altijd eerst even met je buren praten als je problemen hebt.Heel voorzichtig.

"Hallo ik ben je buur. Ik wil je wat vragen. Ik heb al heel lang last van benauwdheid en dat is erger geworden sinds jullie vaak vuur stoken. Zouden jullie dat willen beperken?".

Wellicht kan je afspraken maken wanneer je niet thuis bent. etc. Leidt het gesprek tot niets, geen probleem van maken. Je hoeft dit gesprek niet 'te winnen'. Dan ga je namelijk verder:

http://www.milieucentraal.nl/wonen/gezonde-leefomgeving/gezond-in-en-om-huis/overlast-van-hout-stoken/

Bij dat logboekje dat daar genoemd wordt. Noteer tijden, wind, temperatuur, probeer te noteren wat er verbrand wordt. Eventueel een foto van de rook ter ondersteuning.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet in hoeverre de Longfonds de waarheid spreekt?

Brief op hun website:

Betreft: Verklaring Longfonds (voorheen Astma Fonds) over houtrook en gezondheidsschade Geachte heer, mevrouw, In deze verklaring van het Longfonds gaan wij in op de gezondheidsrisico’s van het stoken van houtkachels, haarden, vuurkorven en barbecues. Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende (PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem. Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen belemmerd in hun dagelijkse leven. Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zoals een houtkachel, kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden. De gemeente kan de gezondheid van longpatiënten wél beschermen. Bij het stoken van hout moet minimaal worden voldaan aan de wettelijke eisen die gesteld worden aan ‘goed stoken’. Daarnaast is een stookverbod bij bepaalde weertypes: windstil weer, temperatuurinversies, mist ed. en/of hoge concentraties luchtvervuiling sterk aan te bevelen. Een ontmoedigingsbeleid voor het stoken van houtvuur in de gemeente met name door kachels en haarden draagt bij aan de gezondheid van de inwoners. Echter, ook al wordt aan deze maatregelen voldaan, dan nog kunnen mensen die daar gevoelig voor zijn, klachten krijgen. Het Longfonds wil gezondheidsschade door luchtvervuiling zoveel mogelijk voorkomen. De gemeente kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Wij vertrouwen er dan ook op dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en haar inwoners, en met name de mensen met een chronische longziekte, beschermt tegen de schadelijke gevolgen van houtrook. Het Longfonds verzoekt de gemeente om elke situatie serieus te bekijken en te onderzoeken welke oplossing het meest geschikt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Houtkachels zijn best asociaal eigenlijk, maar aan de andere kant ook wel lekker voor de mensen in het huis.

Heel erg op je strepen gaan staan werkt natuurlijk niet en daar wordt ook niemand beter van. Het beste wat je kan doen is gewoon aan de buren vertellen dat jij er last van hebt en ze vragen of ze er rekening mee willen houden en de kachel minder vaak willen stoken. Bijvoorbeeld nog één of twee keer per week. Dat is een redelijk voorstel waar ze vast mee akkoord zullen gaan.

En wanneer ze dat een paar weken gedaan hebben is et ook goed om ze nog een keer daarvoor te bedanken, of een bloemetje of een flesje wijn te geven. Gewoon een goede relatie met je buren hebben zorgt voor het meeste woongenot voor beiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak me meer zorgen om de gezondheid, zeker als daarbij staat dat het kankerverwekkend is. Het fijnstof verdwijnt ook niet meteen nadat je gestopt bent met het vuur stoken. De rooklucht ruik je in de gehele straat, afhankelijk hoe de wind staat. Ik vind een vuurtje ook gezellig maar als het schadelijk is voor de gezondheid natuurlijk niet. En als de rook net jouw richting uit gaat dan kun je niet buiten zitten. Ik voel me dan in mijn vrijheid beperkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik maak me meer zorgen om de gezondheid, zeker als daarbij staat dat het kankerverwekkend is. Het fijnstof verdwijnt ook niet meteen nadat je gestopt bent met het vuur stoken. De rooklucht ruik je in de gehele straat, afhankelijk hoe de wind staat. Ik vind een vuurtje ook gezellig maar als het schadelijk is voor de gezondheid natuurlijk niet. En als de rook net jouw richting uit gaat dan kun je niet buiten zitten. Ik voel me dan in mijn vrijheid beperkt.

Je moet je ook niet gek laten maken he, er is zo veel ongezond. Als het maar bij af en toe blijft zal het wel meevallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop dat kerken hier ook een verantwoordelijkheid in willen nemen. De Bijbel spreekt over gezondheid en geeft hierin adviezen. Af en toe een vuurtje vind ik minder erg dan dat het structureel wordt. Ik las op internet dat iemand de gehele dag vuurtje gaat stoken. De appartementen tegen over hem worden voorzien van rooklucht. Als iemand hier wat van zegt krijgt diegene te horen ik mag zelf weten wat ik in mijn eigen tuin doe. Tja, de rooklucht en fijn stof blijven niet in zijn eigen tuin....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gisteren gesproken met een milieu arts. Die maakt zich zorgen over het gebruik van het stoken van houtrook. Het staat nog in de kinderschoenen. Er zijn zelfs mensen die dit middel inzetten om de buren het leven lastig te maken. Wanneer je hiermee te maken hebt kun je naar je eigen gemeente stappen. Vaak hebben gemeentes een eventuele buurtbemiddeling als je er samen niet uit kunt komen. Onlangs preek gehoord over vijandschap tussen mensen. Het is mooi dat mensen samen er uit kunnen komen. Kijk maar eens naar Bonje met de buren hoe mensen elkaar het leven zuur maken. We hebben Jezus nodig en Zijn liefde!

Uiteindelijk is er een groot rook verbod gekomen. Daarmee waren veel mensen het niet eens, maar als het nu ten koste van je gezondheid gaat? Is dat niet veel belangrijker? Bedenk als je een vuurtje gaat stoken dat jouw rooklucht ook gaat naar de buren en zelfs in de woning. Daarvan zijn misschien wel veel mensen niet van bewust.

Iemand met copd: Die geeft aan dat de buren geen rekening met hem willen houden. Dat is jammer dat mensen niet empathie willen tonen voor de ander. Ooit hadden we reclame's van roken we komen er samen wel uit... Een utopie of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zijn de gegevens van het longfonds echt waar?

Abraham moest een offer brengen, daarbij gebruikten ze ook hout om te gaan verbranden?

Vraag de onderzoeken op, dan kun je het zelf bepalen? Ik denk wel dat ze waar kunnen zijn overigens, maar heb dit niet zelf nagekeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik vind dat de overheid dit dient op te lossen. Zolang zij hier niet voor waarschuwen dat houtrook schadelijk is? En er op aanspreken kan gevolgen hebben, misschien nog meer gaan stoken. Of gewoon doorgaan. Want in de eindtijd zullen er steeds meer mensen komen die verhard zijn en geen rekening houden met een ander. Op http://www.rookoverlast.bromtonen.nl kun je lezen dat alle 2e kamerleden het eens zijn je moet het zelf oplossen met de buren, dus geen regelgeving! Zelfs de Christen Unie wil niets hierin doen.

Exacte link: http://vuurkorfoverlas.forum2go.nl/stan ... en-f2.html

Hij geeft geen sublinks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dat de overheid dit dient op te lossen.

Ik ben van mening dat jij de onenigheid met je buurman over rookoverlast zelf moet oplossen. Begin er eens mee je buurman op hoogte te stellen dat jij het als overlast ervaart. Hierin (tenzij ik eroverheen gelezen heb) acht ik jou in gebreke.

Het zou van den zotte zijn dat de overheid hier tijd en energie (en dus gemeenschapsgeld) aan zou moeten besteden terwijl jijzelf nog niet eens een poging ondernomen hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sindskort hebben de buren een nieuwe hobby. Vuur stoken. Iets van 15 uur per week stoken zij fikkie's. Dan hoef ik niet meer buiten te zitten omdat ik het erg benauwd krijg, zeker als het windstil is. De hele slaapkamer stinkt naar de rook. Ik durf de buren hier niet op aan te spreken, zijn er meer mensen die hier last van hebben? En zo ja, hoe heb je het opgelost met je buren?

Emmertje water over de schutting, klaar...;)

Volgens mij mag je in een woonwijk niet zomaar fikkie stoken. Maar ik weet niet of dat in iedere gemeente hetzelfde is. Kijk erns op de site van je gemeente. Daar staan meestal plaatselijke wetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid