Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van wat FG schreef in een ander topic:

De eerste waarheid: Er is lijden

De tweede waarheid: Het lijden heeft een oorzaak

De derde waarheid: De oorzaak van het lijden kan opgeheven worden

De vierde waarheid: Door het achtvoudige pad te volgen wordt het lijden beëindigd

Heel kort samengevat: lijden is het gevolg van hechting. Het lijden wordt beëindigd door onthechting.

Ik kan me voorstellen dat alle vormen van gehechtheid lijden opleveren, of in elk geval kunnen opleveren. Maar toch heb ik dan het gevoel dat als je álle gehechtheid opgeeft, zoals bijvoorbeeld de gehechtheid aan je partner of kinderen, je weliswaar minder kans loopt te lijden (bijvoorbeeld als je een kind verliest) maar dat je er uiteindelijk toch niet op vooruitgaat.

Dus ik vraag me dan af of sommige vormen van gehechtheid, die de mogelijkheid van lijden met zich meebrengen, misschien niet te prefereren zijn boven totale onthechting. Of ik begrijp niet goed want onthechting in deze context betekent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je bij Ignatius van Loyola gaat kijken, vind je precies deze gedachten terug. De onthechting betekent nadrukkelijk geen desinteresse. Voor naastenliefde en medelijden is altijd ruimte, deze veroorzaken dan ook geen lijden.

Of je ook "moet" onthechten van je kinderen: wel als je bevrijd wil zijn van lijden.

Maar de puzzel wordt volledig gemaakt, denk ik, als je het lijden in zijn eigen waarde weet te zien. Het lijden is te vermijden, maar bet is niet noodzakelijkerwijs goed om dat te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid