Spring naar bijdragen

mededogen wordt getriggerd of niet getriggerd


Aanbevolen berichten

Soms zie je iemand gebogen lopen, traag, triest. Dat triggert bij mij zorgzaamheid. Ik wil zorgen voor die persoon. Als je zijn of haar situatie kent en je weet dat hij of zij geen schuld heeft aan het leed, dan roept dat automatisch gevoelens op van mededogen en zorgzaam willen omgaan.

Door die trigger wordt het makkelijk om humane aansporingen van het zorgen voor de naaste in praktijk te brengen. Het gaat als het ware vanzelf. De zorgzame gevoelens en de daarbij horende daden stromen als het ware vanzelf uit je houding en wezen wanneer je iemand onschuldig weerloos ziet lijden.

Laatst leerde ik een paar arrogante eerzuchtige daklozen kennen die de drank zeer genegen zijn. Zij zwalpten op straat met hun fles en keken neer op 'de burgers'. Op mij. Op burgerlijkheid. Ze gebruikten geld dat hen gegeven werd voornamelijk voor drank en drugs.

Het was veel moeilijker voor mij om dat gevoel van mededogen op te brengen. Ik werd niet, zoals bij bovenstaande, getriggerd tot zorgzaamheid.

Wanneer je iemand weerloos ziet lijden langs de kant van de weg, dan wordt een niet-pathologisch persoon 'getriggerd' tot zorgzaam handelen, lijkt mij.

Maar niet elke dankloze of mens die lijdt gedraagt zich op zo'n wijze dat het je triggert tot zorgzaamheid. Soms zijn mensen arrogant, eigenwijs, nemen ze drugs of zijn ze dronken. Soms zijn ze ondankbaar of profiteren ze van je goedheid.

In dat geval lijkt je mededogen niet te kloppen met de situatie.

Niet alle lijdende mensen roepen bij mij dus de houding van medeleven en mededogen op.

Nu is het actueel dat de noodlijdenden met teveel mensen zijn en je er geen gezicht meer op kan plakken. Zoals de vele vluchtelingen of mensen in verre landen waar je geen band mee hebt die slachtoffer zijn van oorlogen.

Mensen waarvan je met zekerheid weet dat ze jou niet zullen helpen, mocht je in dezelfde situatie verkeren omdat jij een kufar (een ongelovige) bent in hun ogen. Daar is het moeilijk om mededogen voor te voelen.

Ik vraag me af of er studies bestaan waaruit blijkt dat 'zorgzaamheid' of 'zorgen voor de naaste' tot op zekere hoogte door stimuli wordt getriggerd bij diersoorten zoals wij. Ik vind dat wel interessant om aan Christenen voor te leggen om hen te vragen of 'zorgzaam zijn voor je naaste soms tegennatuurlijk aanvoelt (bvb. wanneer die naaste ondankbaar is of van je profiteert).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Altruïsme verklaard dmv de evolutietheorie en ook het gedrag van "parasieten": The selfish gene van Richard Dawkins.

verder is er bij mijn weten geen bewijs dat christenen meer geneigd zijn tot naastenliefde, het enige onderzoek wat ik vond dat dit beweerde kwam van nogal een verdachte website.

Link naar bericht
Deel via andere websites
verder is er bij mijn weten geen bewijs dat christenen meer geneigd zijn tot naastenliefde, het enige onderzoek wat ik vond dat dit beweerde kwam van nogal een verdachte website.
Ik ga vanavond pizza eten, lekker , met tonijn.

Om verder on topic te gaan... ik kan me goed voorstellen dat naastenliefde soms onnatuurlijk voelt, of geforceerd. Maar ik denk als je dicht bij God bent dit steeds minder speelt. Ik denk dat je t iig niet zou moeten doen om er wat voor terug te ontvangen, ook geen dankbaarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mededogen en naastenliefde zijn soms natuurlijk bij iemand aanwezig, maar als dat niet het geval is dan kan het worden aangeleerd, bijvoorbeeld door Christus voorbeeld te beschouwen en te volgen.

In het voorbeeld van "de barmhartige Samaritaan" zien we dat iemand kan worden getriggerd tot mededogen en naastenliefde door de deplorabele toestand waarin zijn medemens zich bevindt.

Het mooie hierin is dat hij door die eigenschappen die hij al had tot actie overging.

Jezus laat door deze illustratie duidelijk zien dat Christelijke liefde (pro)actief is, niet afwachtend maar handelend, soms zelfs zoeken naar mogelijkheden om te helpen of je hulp aanbieden.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook een mooi verhaal vind ik die van het oude vrouwtje die haar spaargeld in de offerkist gooit (vrij vertaald ;) ). Ze doet iets met dat wat ze heeft, al is het niet veel.

Ik denk ook niet dat we allemaal hetzelfde kunnen of moeten doen om deze wereld beter te maken, maar gewoon dat wat er binnen onze mogelijkheden en beperkingen ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen enkel vers geeft t complete plaatje. Zelfs de hele Bijbel geeft niet het complete plaatje. Dus vandaar dat je altijd op moet passen met een aantal verzen eruit lichten en daar een conclusie aan verbinden.

Ik denk namelijk dat je moet proberen veel meer te doen dan je zeg maar standaard al kunt doen, je wordt geacht naar perfectie te streven. Maar God kent onze zwakte en is hopelijk vergevingsgezind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met je eens dat je vaak veel meer kunt doen dan je in eerste instantie had gedacht, dat het vaak om een verandering van je mindset gaat. Je had mij 15 jaar geleden bijvoorbeeld niet moeten vragen om veganist te worden, maar nu doe ik dat toch vrij aardig al hoewel het vanwege omstandigheden niet altijd lukt.

Maar ik denk niet dat het bijvoorbeeld je eigen gezondheid in gevaar mag brengen, of dat het je financieel ten gronde moet richten. Dat bedoel ik met binnen je mogelijkheden/beperkingen. Ik zou veganisme niet aanraden aan iemand met een eetstoornis, bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Ik vind dat wel interessant om aan Christenen voor te leggen om hen te vragen of 'zorgzaam zijn voor je naaste soms tegennatuurlijk aanvoelt (bvb. wanneer die naaste ondankbaar is of van je profiteert).

Euh, ja hoor. Zeker als je die naaste niet zo mag of het gevoel hebt dat die die ellende verdient, of dat die andersom je zou laten stikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
verder is er bij mijn weten geen bewijs dat christenen meer geneigd zijn tot naastenliefde, het enige onderzoek wat ik vond dat dit beweerde kwam van nogal een verdachte website.

Ik heb wel eens in de krant gelezen over dat christenen in Nederland wat guller zijn wat betreft donaties, staat me bij. En bepaalde kerkgenootschappen weer guller zijn dan anderen.

(http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... nder.dhtml Kijk! katholieken komen er kennelijk maar matig vanaf. :# )

Maar goed, maakt ook verder niet zoveel uit (naastenliefde is niet enkel in donaties uit te drukken, verre van zelfs). Christendom leert niet dat een christen uitblinkt in naastenliefde, ze leert hoogstens dat je als christen naastenliefde zou moeten hebben en nastreven. Het christendom leert tevens ook niet dat niet-christenen geen naastenliefde zouden kunnen tonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
verder is er bij mijn weten geen bewijs dat christenen meer geneigd zijn tot naastenliefde, het enige onderzoek wat ik vond dat dit beweerde kwam van nogal een verdachte website.

Ik heb wel eens in de krant gelezen over dat christenen in Nederland wat guller zijn wat betreft donaties, staat me bij. En bepaalde kerkgenootschappen weer guller zijn dan anderen.

(http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... nder.dhtml Kijk! katholieken komen er kennelijk maar matig vanaf. :# )

Maar goed, maakt ook verder niet zoveel uit (naastenliefde is niet enkel in donaties uit te drukken, verre van zelfs). Christendom leert niet dat een christen uitblinkt in naastenliefde, ze leert hoogstens dat je als christen naastenliefde zou moeten hebben en nastreven. Het christendom leert tevens ook niet dat niet-christenen geen naastenliefde zouden kunnen tonen.

het katholieke dan, in extreem calvinisme zou je die opvatting wel kunnen vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid