Spring naar bijdragen

Belgische bisschoppen roepen op om asielzoekers op te vangen


Aanbevolen berichten

Vraag is dan waarop jij je beeld van de leefwijze van bisschoppen baseert. Ben je zelf in zo'n bisschoppelijk paleis geweest, dat niets anders is dan het hoofdkwartier van een bisdom en dus het hele bestuurlijke apparaat ervan herbergt?
Ehm, ik ben daar wel met enige regelmaat en ik waag nu ernstig te betwijfelen dat jij wel precies weet waar je over praat.

Heb je zelf dan ooit meegelopen met een bisschop of paus, of de gelegenheid gekregen om nauwkeurig hun dagelijkse gangen na te gaan? Kun je dan sowieso het onderscheid maken in wat zíj bezitten en wat de kérk bezit?

Gek genoeg misschien kan ik daar best een inschatting van maken. En ik denk niet dat je buitenstaanders helemaal goed voorlicht als je gaat doen alsof een gemiddelde west-europese bisschop in diepe armoede leeft.
De gemiddelde bisschop of paus leeft niet veel luxueuzer dan de gemiddelde goed verdienende ambtenaar bij de Nederlandse overheid. Veel van hen leven weliswaar geen onprettig, maar wel sober bestaan.
Sober? |P zo willen wel meer mensen sober leven.

Het bisschoppelijk paleis is dus vooral een kantoorcomplex, net als het Vaticaan. Ook deze bestaat vooral uit kapellen, kantoren, musea, werkplaatsen en andere voorzieningen om er vele bewoners en medewerkers te herbergen. En om pelgrims en toeristen te voorzien.

Een bisschop of paus bezit vaak niet veel meer dan jij doet; al het andere is gemeenschappelijk bezit, bestemd voor liturgie, werk en cultuur.

Ja, daar was het celibaat ooit voor uitgevonden: wel de lol van het gebruik, niet de last van het bezit dat geerfd moet worden. Maar ik vind je wel lichtelijk naïef in je voorstelling van al die sober levende prelaten in hun paleizen.
Kunst en liefdadigheid zijn altijd hand in hand gegaan binnen de kerk. De mens maakt graag prachtige werken en deze gave vindt haar rechtmatige plaats in de verering van God.

En waar veel mensen allerlei mooie en dure spullen enkel voor zichzelf aanschaffen, zijn alle katholieke kerken openbaar en gratis toegankelijk. Iederéén kan dus van die schoonheid genieten en zich daardoor laten inspireren, in veel kerken wereldwijd zelfs de hele dag door.

Iedereen maakt kunst, zelfs de allerarmste mensen, en er is geen reden waarom die menselijke gave geen plaats zou mogen hebben binnen de kerk en binnen de samenleving.

Het is ook niet echt waar he, wat je hier vertelt. Niet alle kerken zijn openbaar en gratis toegankelijk, maar bepaald niet al het kunstbezit en overige zaken die het leven der clerici aangenaam maken zijn in de kerkgebouwen onder gebracht. En het meeste daarvan (diakens uitgezonderd!) is nu niet bepaald verkregen door het harde werken van de clerus.

Weet je, ook goedbedoelde oneerlijkheid helpt niet echt het imago van de kerk verbeteren. Buitenstaanders zullen best willen begrijpen dat een hardwerkende, hoogopgeleide, manager best aardig betaald mag krijgen en best in een fijne omgeving mag wonen. Maar ben daar dan gewoon eerlijk over en presenteer het niet alsof iedereen zo sober leeft, op het randje van armoede. Weinig bezitten is irrelevant als je geen kinderen hebt en wel over veel kan beschikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Volgens mij had ik het ook niet per se over sober leven in de zin van armoedig, maar over een vrij normaal, dus niet overdreven luxe bestaan voor iemand in een hogere bestuurlijke functie. Meer bedoeld als reactie op het idee dat bisschoppen als koningen in grootse weelde zouden leven in eindeloze paleizen, met dagelijkse banketten, jaccuzi's en weetikwatmeer.

Maar wellicht drukte ik mij niet geheel duidelijk uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij had ik het ook niet per se over sober leven, maar over een vrij normaal bestaan voor iemand in een hogere bestuurlijke functie.

Je gebruikt de term anders zelf. Ik verwijs daar naar en verzin niets zelf.

En los daarvan: als belgische bisschoppen oproepen om asielzoekers op te vangen, maar ze doen geen boter bij de vis door zelf hun ruime woningen beschikbaar te stellen, dan is het toch wel relevant hoe sober ze zelf leven. Men leze dit topic nog eens :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is een stromanredenering van jewelste en valt nergen logisch af te leiden uit wat ik schreef.

Ik kijk helemaal niet neer op Christenen. Ik kijk zelfs op naar mensen die oprecht een christelijk leven willen leven. Maar ik ben wel kritisch naar zij die op hun tronen zitten (bisschoppen, pausen en anderen) en anderen de les spellen over hoe ze 'in armoede Crhristus moeten navolgen' terwijl ze zelf paleizen bewonen en aanschuiven aan rijkelijke bankets. Gelukkig mag men een in seculiere samenleving kritisch zijn tegenover zo'n hypocrisie en wordt ik nu niet door de inquisitie vervolgd.

Nee joh... Je houding tegenover t christendom (en daarmee christenen) is er eentje van nuance en vooral de door door jou zo belangrijk geachte consistentie. Je uitspraak over dat 'jij voor goed doen geen God nodig had' was ook zo'n pareltje in t kader van niet neerkijken op christenen.

Maar goed je gaat er keer op keer niet op in, dus ik ga er maar van uit dat je ook met je vingertje bij hypocriete politici, hypocriete directeuren van goede doelen, hypocriete rijken die van alles beweren over charitatief zijn en iedereen die ook maar niet consistent is staat te zwaaien.

Ik zal m nu overigens maar eens expliciet stellen wang indirectde vraag stellen werkt niet: ben je zelf gelovig geweest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het blijft ook lastig. Ik krijg er ook wel eens kromme tenen van bepaalde bisschoppelijke paleizen. En natuurlijk, het zijn ook halve kantoorgebouwen, maar mensen zouden ook net zo goed raar opkijken wanneer bepaalde NGO's hun kantoor in een paleis hebben zitten.

Anderzijds zegt een voorgevel ook lang niet alles. En om nou al het cultureel erfgoed maar te dumpen omdat het zogenaamd duur lijkt vind ik ook onzin. Afgezien van bijvoorbeeld een voormalige Duitse bisschop valt het volgens mij hier in Europa nog reuze mee. Ik vind het wat dat betreft het meer pijnlijk hoe het in het verleden in bepaalde periodes was. En zelfs daar daar is best wel wat te nuanceren en te verklaren historisch gezien. Met een Hollandse 'doe maar gewoon dan doe je maar gek genoeg' bril uit de 21e eeuw er naar kijken is makkelijk, lekker zwart-wit, subjectief en vooral ook anachronistisch.

Maar voor mij hoeft een bisschoppelijk paleis als exclusief privémuseum voor de bisschop en zijn stof ook niet zo nodig.

Het bisdom Haarlem verkoopt het bisschoppelijk paleis:

http://nieuws.nl/algemeen/20130717/biss ... otelketen/

Ik zag op tv bisschop Jos Punt vertellen dat de ruimte wat overbodig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het blijft ook lastig. Ik krijg er ook wel eens kromme tenen van bepaalde bisschoppelijke paleizen. En natuurlijk, het zijn ook halve kantoorgebouwen, maar mensen zouden ook net zo goed raar opkijken wanneer bepaalde NGO's hun kantoor in een paleis hebben zitten.

Anderzijds zegt een voorgevel ook lang niet alles.

Ik kom ook achter de voorgevel :)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het blijft ook lastig. Ik krijg er ook wel eens kromme tenen van bepaalde bisschoppelijke paleizen. En natuurlijk, het zijn ook halve kantoorgebouwen, maar mensen zouden ook net zo goed raar opkijken wanneer bepaalde NGO's hun kantoor in een paleis hebben zitten.

Anderzijds zegt een voorgevel ook lang niet alles.

Ik kom ook achter de voorgevel :)

Leuk! :#

Ik heb wel op tv dat paleis te Haarlem gezien. Die viel nog mee vergeleken met het paleis van de aartsbisschop van onze zuiderburen. Bij dat laatste gebouw zijn denk ik zat goed betaalde managers die maar al te graag met dat sobere bestaan qua woning willen ruilen. :#

Maar ik ken (niet van de RKK maar gewone bedrijven) ook wel wat mooie gebouwen die van binnen vooral (ontzettend saaie) zakelijke kantoren zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel vervelend maar het zijn toch echt nog mensen die vluchtelingen ondanks dat ze veelal islamitisch zijn. Mensen zoals jij en ik.

Toch denk ik ook dat de mensen beter in de regio opgevangen kunnen worden of landen waar eenzelfde religie als de vluchteling toonaangevend is. Helaas laten bijvoorbeeld de 6 rijkste Arabische landen het massaal afweten. Die hebben tot op heden in totaal 0 vluchtelingen opgevangen en zijn ook niet bereid dat te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, was ik toch weer eens iets te, wel, voorbarig positief over het bisschoppelijk leven. Oeps? :#

Niet dat ik ze geen comfortabeler leven gun uiteraard, want mensen met veel verantwoordelijkheid en lange werkdagen mogen natuurlijk daarnaar beloond worden, zeker als ze extra streng worden geoordeeld door God zelf. Zou zelf niet in de schoenen van een bisschop willen staan. Niet eens in die van een priester, mijn liefde voor liturgie ten spijt. Dan maar wat minder kamers in mijn huis. ;)

Van de huidige paus, en ook van de vorige, had ik echter wel begrepen dat zij voor een meer sober bestaan hebben gekozen. Een ieder moet daarin denk ik maar zijn eigen keuzes maken.

En dat is dus ook een beetje mijn punt. Mijns inziens mag men elkaar altijd inspireren tot het verrichten van goede daden, ook als je zelf die ene daad niet per se zo uitvoert. Misschien doe jij namelijk wel iets anders heel goed, wat andere mensen weer niet doen.

Dat betekent dan natuurlijk niet dat je mensen enkel jouw eigen goede daden zou mogen aanbevelen, maar wel dat je in het algemeen moet leven naar de mentaliteit waartoe je mensen wil inspireren. In dit geval: gastvrijheid, compassie en vrijgevigheid. Zo'n (bisschoppelijke) oproep kan dan een mooie concrete handreiking daartoe zijn.

En misschien doet die ene bisschop die zo gemakzuchtig lijkt te leven, in het verborgene wel ontzettend veel waardevol werk en heeft hij in zijn huis kamers vol vluchtelingen, of zoiets. Maar gaat het ons vervolgens niets aan, hangt hij het niet aan de grote kerkklok.

Daarom is het mijns inziens dus belangrijker om niet enkel maar meteen naar de boodschapper te kijken, maar allereerst naar de boodschap en jouw reactie daarop. God kan door de meest vreemde of schijnbaar hypocriete mensen spreken. Daarbij geeft Hij ieder mens diens eigen plaats en tijd, zodat niet iedereen hetzelfde kan en hoeft te doen.

Waarheid staat los van zonde, daarom bestaat de Kerk ook nog steeds.

Als de boodschap dan gewoon waar is, dan kun je straks bij God niet aankomen met het excuus dat de boodschapper zo hypocriet was, als Hij je vraagt waarom je niet naar zijn boodschap geleefd hebt. Want met die boodschapper rekent God wel af als dat nodig is, maar Hij rekent ook met jou af als je niet naar zijn boodschap leeft.

De boodschapper op zijn gedrag aanspreken is natuurlijk goed en liefdevol om te doen, maar wel vanuit de positieve intentie toch te doen waartoe die boodschapper oproept. En dus vanuit de wetenschap dat jij niet weet wat hij in het verborgene al dan niet doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap niet dat veel christenen er om staan te springen asielzoekers op te vangen. Veel

van deze 'vluchtelingen' zijn moslim. Een groeiende percentage moslims heeft nog nimmer

positief uitgepakt voor christenen.

In het minst erge geval is het een prachtige oefening in onvoorwaardelijke liefde, net zoals God zelf het ook laat regenen over rechtvaardigen én onrechtvaardigen.

In het meest erge geval levert het de martelaarskroon op.

Kortom, een win-win-situatie. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap niet dat veel christenen er om staan te springen asielzoekers op te vangen. Veel

van deze 'vluchtelingen' zijn moslim. Een groeiende percentage moslims heeft nog nimmer

positief uitgepakt voor christenen.

In het minst erge geval is het een prachtige oefening in onvoorwaardelijke liefde, net zoals God zelf het ook laat regenen over rechtvaardigen én onrechtvaardigen.

In het meest erge geval levert het de martelaarskroon op.

Kortom, een win-win-situatie. :#

Vriend, christenen worden VERMOORD in de islamitische wereld. Besef u zich dit wel? Noord-Afrika, het Midden-Oosten, Perzië, Centraal-Azië... Ooit allemaal onderdeel van de christelijke wereld, nu voorgoed verdwenen. De overgebleven christenen voeren een leven op doodsstrijd uit, en u komt met dit soort suffe, zwakke en bange opmerkingen. Eeuwenoude kloosters worden aan stukken geblazen. Als u de toekomst van de kerk bent, heeft de kerk geen toekomst. Geschiedenis kent geen genade voor lafaards.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God gelukkig wel. En gelukkig ook maar dat het christendom een stuk positiever schrijft over hulp aan anderen met risico dat er misbruik van gemaakt wordt, dan mensen te laten stikken uit angst voor je zelfbehoud.

Een Kerk zonder al die "suffe bange opmerkingen" valt inderdaad niet te vernietigen, want het is geen Kerk meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bekend met de film Des Hommes et des Dieux, Jan?

Een waargebeurd verhaal over acht monniken in de Maghrebijnse bergen, die samen leven met de islamitische dorpsgenoten daar. Ze vieren hun feesten mee en bieden (medische) hulp waar ze kunnen.

Uiteindelijk neemt de terreur en het geweld ook in die regio toe door een islamitische terreurgroep. De monniken besluiten echter te blijven, willen zelfs niet door het leger beschermd worden, en ze worden uiteindelijk ontvoerd en vermoord.

De film kent een aantal prachtige scénes waarin de monniken bediscussieren of ze zullen blijven of niet en ook waarin de abt in gesprek is met een zo'n fundamentalist.

Waren deze monniken dan lafaards?

En wat dacht je van pater Frans van der Lugt? Die woonde in een jezuïetenklooster in Homs, in Syrië, om daar de (kleine) christelijke gemeenschap te ondersteunen. Hij gaf onderwijs en hij verleende onderdak aan geestelijk beperkten.

Ook hij besloot te blijven toen de oorlog uitbrak en Homs aandeed. Dit om toch de mensen daar van dienst te blijven zijn en ook de kunstschatten in zijn klooster te beschermen.

Ook riep hij via YouTube ons op om hulp te bieden, omdat de nood daar zo groot was. Je hebt hem vast weleens gezien in het journaal.

Uiteindelijk werd hij op 7 april 2014 vermoord tijdens de oorlog.

Was deze pater dan een lafaard?

Waarschijnlijk zou niemand het deze helden kwalijk hebben genomen als ze zouden zijn gevlucht, maar de keuze die zij uiteindelijk hebben gemaakt, zal zeker door God rijkelijk beloond worden. Nu al inspireert hun voorbeeld vele gelovigen wereldwijd om altijd het spoor van Jezus te volgen, ook al is de verdrukking nog zo groot.

Ik zou willen dat ik alleen al tien procent van hun moed, geloof en standvastigheid zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God gelukkig wel. En gelukkig ook maar dat het christendom een stuk positiever schrijft over hulp aan anderen met risico dat er misbruik van gemaakt wordt, dan mensen te laten stikken uit angst voor je zelfbehoud.

Een Kerk zonder al die "suffe bange opmerkingen" valt inderdaad niet te vernietigen, want het is geen Kerk meer.

Ik weet niet in welke wereld u leeft, maar alles wijst erop dat de kerken in West-Europa leegstromen. De overgebleven kerkgangers vergrijzen sterk. Dit valt te wijten aan een gebrek aan (sterk) leiderschap evenals visie.

In Oost-Europa, met name Rusland, zijn de orthodoxe kerken juist aan een opmars bezig. Het leiderschap aldaar heeft zich niet ingelaten met marxistische idealen (zoals de paus). Daar staan zaken als familie en vaderland nog wel centraal.

De keuze is gemakkelijk. Als de kerken hier de huidige koers blijven varen zullen zij langzaam ten onder gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bekend met de film Des Hommes et des Dieux, Jan?

Een waargebeurd verhaal over acht monniken in de Maghrebijnse bergen, die samen leven met de islamitische dorpsgenoten daar. Ze vieren hun feesten mee en bieden (medische) hulp waar ze kunnen.

Uiteindelijk neemt de terreur en het geweld ook in die regio toe door een islamitische terreurgroep. De monniken besluiten echter te blijven, willen zelfs niet door het leger beschermd worden, en ze worden uiteindelijk ontvoerd en vermoord.

De film kent een aantal prachtige scénes waarin de monniken bediscussieren of ze zullen blijven of niet en ook waarin de abt in gesprek is met een zo'n fundamentalist.

Waren deze monniken dan lafaards?

En wat dacht je van pater Frans van der Lugt? Die woonde in een jezuïetenklooster in Homs, in Syrië, om daar de (kleine) christelijke gemeenschap te ondersteunen. Hij gaf onderwijs en hij verleende onderdak aan geestelijk beperkten.

Ook hij besloot te blijven toen de oorlog uitbrak en Homs aandeed. Dit om toch de mensen daar van dienst te blijven zijn en ook de kunstschatten in zijn klooster te beschermen.

Ook riep hij via YouTube ons op om hulp te bieden, omdat de nood daar zo groot was. Je hebt hem vast weleens gezien in het journaal.

Uiteindelijk werd hij op 7 april 2014 vermoord tijdens de oorlog.

Was deze pater dan een lafaard?

Waarschijnlijk zou niemand het deze helden kwalijk hebben genomen als ze zouden zijn gevlucht, maar de keuze die zij uiteindelijk hebben gemaakt, zal zeker door God rijkelijk beloond worden. Nu al inspireert hun voorbeeld vele gelovigen wereldwijd om altijd het spoor van Jezus te volgen, ook al is de verdrukking nog zo groot.

Ik zou willen dat ik alleen al tien procent van hun moed, geloof en standvastigheid zou hebben.

Robert-Frans, ik bewonder hun standvastigheid wel degelijk. Ze zijn martelaren geworden maar hebben er verder niets mee bereikt. De etnische zuivering op christenen in het Midden-Oosten (de bakermat van het christendom nota bene!!??) gaat gestaag verder.

Leiders als de paus geven dit onderwerp wel enige aandacht, maar doen vervolgens niets. De katholieke kerk, een van de rijkste instanties van de wereld, zou gemakkelijk financiële hulp kunnen verstrekken. Er zijn tal van bedrijven, zoals 'Private Military Corporations' die ingehuurd zouden kunnen worden om bescherming te bieden. Ook zelfverdeging, weerbaarheid, omgang met wapens moet overwogen worden.

Als u het hier niet mee eens bent, bent u het indirect eens met de etnische zuivering die nu gaande is. Als alle christenen uit het Midden-Oosten verdwenen zijn, komt daarna Europa aan de beurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit valt te wijten aan een gebrek aan (sterk) leiderschap evenals visie.

In Oost-Europa, met name Rusland, zijn de orthodoxe kerken juist aan een opmars bezig. Het leiderschap aldaar heeft zich niet ingelaten met marxistische idealen (zoals de paus). Daar staan zaken als familie en vaderland nog wel centraal.

_O- zelden zoveel historische onbenulligheid als feit zien verkondigen. U is grappig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het dus goed begrijp, opper je dat de kerk de wapens opneemt, of mensen inhuurt om de wapens op te nemen (wat in feite op hetzelfde neerkomt)? Dat is een nogal gewaagde stelling. De kerk heeft in het verleden inderdaad deelgenomen aan oorlogen en ook zelf oorlogen gevoerd, maar ze heeft daarna besloten dat niet meer te doen, om goede redenen.

Daarbij kun je je afvragen of het zo gemakkelijk is om hulpverlening te sturen naar die landen, geld of geen geld. De hulpverleners moeten dan wel toegelaten worden en daadwerkelijk hun werk kunnen doen, zonder het risico zelf ontvoerd en of vermoord te worden. Het martelaarsschap opzoeken is volgens de kerkelijke leer geen deugd. Verstandig beleid is dus wel gepast.

De situatie daar is nu eenmaal erg complex. Ook internationale hulpinstanties en organen als de VN weten niet gemakkelijk met een oplossing te komen. Je kunt dus niet verwachten dat de kerk wél zomaar even met een oplossing komt.

Door de Geest geleid of niet, ze bestaat nog altijd wel uit niet-alwetende mensen en haar taak in de wereld is meer spiritueel dan politiek. Ze houdt zich allereerst bezig met de dieperliggende oplossing, namelijk de bevrijding van de zonde door de verlossing van Christus, dan enkel met de bestrijding van de gevolgen van de zonde. Hoewel dat laatste natuurlijk ook belangrijk is; zolang de wereld ziek en gewond is, is pijnbestrijding ook noodzakelijk.

Haar oproep om vrede te stichten, de wapens neer te leggen en in dit geval ook asielzoekers waar mogelijk op te vangen, is daarom ook uiteindelijk de meest duurzame oplossing. Willen mensen dat niet, willen ze blijven strijden, dan zal zelfs de beste hulpverlening en de meest ruimhartige vluchtelingenopvang niet baten.

En zo rijk is de katholieke kerk nu ook niet, zoals Flash Gordon al aangeeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bekend met de film Des Hommes et des Dieux, Jan?

Een waargebeurd verhaal over acht monniken in de Maghrebijnse bergen, die samen leven met de islamitische dorpsgenoten daar. Ze vieren hun feesten mee en bieden (medische) hulp waar ze kunnen.

Uiteindelijk neemt de terreur en het geweld ook in die regio toe door een islamitische terreurgroep. De monniken besluiten echter te blijven, willen zelfs niet door het leger beschermd worden, en ze worden uiteindelijk ontvoerd en vermoord.

De film kent een aantal prachtige scénes waarin de monniken bediscussieren of ze zullen blijven of niet en ook waarin de abt in gesprek is met een zo'n fundamentalist.

Waren deze monniken dan lafaards?

Toevallig 2 weken terug in de kerk werden clips van deze film gebruikt in de dienst. Lijkt me een mooie film idd!
En wat dacht je van pater Frans van der Lugt? Die woonde in een jezuïetenklooster in Homs, in Syrië, om daar de (kleine) christelijke gemeenschap te ondersteunen. Hij gaf onderwijs en hij verleende onderdak aan geestelijk beperkten.

Ook hij besloot te blijven toen de oorlog uitbrak en Homs aandeed. Dit om toch de mensen daar van dienst te blijven zijn en ook de kunstschatten in zijn klooster te beschermen.

Ook riep hij via YouTube ons op om hulp te bieden, omdat de nood daar zo groot was. Je hebt hem vast weleens gezien in het journaal.

Uiteindelijk werd hij op 7 april 2014 vermoord tijdens de oorlog.

Was deze pater dan een lafaard?

Deze pater was een held, en ik kreeg tranen en kippenvel toen ik zijn pleidooi zag op YouTube.
Ik zou willen dat ik alleen al tien procent van hun moed, geloof en standvastigheid zou hebben.
Amen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert-Frans, ik bewonder hun standvastigheid wel degelijk. Ze zijn martelaren geworden maar hebben er verder niets mee bereikt. De etnische zuivering op christenen in het Midden-Oosten (de bakermat van het christendom nota bene!!??) gaat gestaag verder.

Dank voor deze zin, ik weet dat ik jouw reacties verder rustig kan negeren. Nogmaals dank.
Link naar bericht
Deel via andere websites

De katholieke kerk is steenrijk, ze beschikken over miljarden:

http://www.ibtimes.co.uk/how-rich-vatic ... ay-1478219

Vergeet ook niet al de kunst en het goud dat in vele kerken prijkt.

Ik moet concluderen dat jullie wereldbeeld sterk gebaseerd is op illusies en een gebrek heeft aan realiteitszin. Jullie beseffen niet dat deze houding er voor zorgt dat de kerken leegstromen en de christelijke wereld steeds meer terrein verliest. Nu zijn het nog de kerken in Irak, Syrië en Kosovo die lucht invliegen, straks hier. Ik raad jullie aan eens een gesprek aan te gaan met Kopten of Assyriërs om een idee te krijgen van de situatie.

Ter aanvulling:

Dit is wat onvermijdelijk gaat komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid