Spring naar bijdragen

John Lennox beantwoordt vragen van atheisten.


Aanbevolen berichten

God betaalde deze prijs zelf door zelf te sterven aan het kruis. Dat is een krachtige boodschap van liefde, vind ik dan...;)

God is niet gestorven aan het kruis. Je kan hooguit zeggen dat zijn zoon drie dagen afwezig is geweest. Sterven maakt niet veel indruk als iemand weer op kan staan.

De twee-naturen leer is idd niet makkelijk te snappen, merk ik ook hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God betaalde deze prijs zelf door zelf te sterven aan het kruis. Dat is een krachtige boodschap van liefde, vind ik dan...;)

God is niet gestorven aan het kruis. Je kan hooguit zeggen dat zijn zoon drie dagen afwezig is geweest. Sterven maakt niet veel indruk als iemand weer op kan staan.

De twee-naturen leer is idd niet makkelijk te snappen, merk ik ook hier.

In het begin was het Woord(God), het Woord(God)is vlees(Jezus) geworden... En Jezus(God, vlees geworden) is aan het kruis gestorven.

En omdat de Bijbel over het Woord praat, kan je ook concluderen dat God een lichaamloos en oneindige God is. Daarom staat Hij buiten het universum. Klinkt dat logisch? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
En Jezus(God, vlees geworden) is aan het kruis gestorven.

De essentie van je geloof is dat Jezus opgestaan is. Hij is slechts 3 dagen afwezig geweest. Gezien zijn goddelijk karakter en de voorspellingen in het OT kan Jezus dat voorzien hebben. De kruisiging zal geen pretje geweest zijn, maar de wetenschap dat het slechts een tijdelijke onderbreking was, maakt het een stuk draagbaarder.

Ik snap dus totaal niet voor dat grote offer van God dus uit bestaat.

Het geheel klinkt totaal niet logisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En Jezus(God, vlees geworden) is aan het kruis gestorven.

De essentie van je geloof is dat Jezus opgestaan is. Hij is slechts 3 dagen afwezig geweest. Gezien zijn goddelijk karakter en de voorspellingen in het OT kan Jezus dat voorzien hebben. De kruisiging zal geen pretje geweest zijn, maar de wetenschap dat het slechts een tijdelijke onderbreking was, maakt het een stuk draagbaarder.

Ik snap dus totaal niet voor dat grote offer van God dus uit bestaat.

Het geheel klinkt totaal niet logisch.

Ervaring?

En 'geen pretje' lijkt me een understatement voor een langzame, pijnlijke en vernederende marteldood.

Maar goed, als t maar in je straatje past he :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie zegt dat het voor God maar drie dagen duurde? In de Schrift al zijn er hints te vinden dat God de tijd heel anders beleeft dan wij.

En als tot op de dag van vandaag elke dag weer de Mis wordt opgedragen, de tegenwoordigstelling van het Offer, als elke dag weer het ene en hetzelfde Offer wordt opgedragen, dan geeft dat al een idee van hoe lang het Offer wérkelijk duurde.

Het Offer bestond niet enkel uit de kruisiging. Dat is slechts het fysieke gedeelte, het gedeelte dat wij kunnen zien. Het is de volstrekte godverlatenheid, de absolute sterfelijkheid en kwetsbaarheid in de handen van pure haat en wreedheid.

In Jezus wordt heel het lijden, heel het kwade van de mens gelegd, om zo "onze zonden op zich te nemen." Wijzelf hebben nog geen greintje idee van hoe onvoorstelbaar zwart en duister het volledige kwaad is, hoe afschuwelijk verwoestend het lijden is, maar als je alleen al denkt aan de absolute verschrikkingen die mensen elkaar aandoen en die jou wellicht zijn aangedaan, dan begin je al wel een idee te krijgen.

Jezus wordt afgewezen door de mens en ook afgewezen door God. Hij staat er helemaal alleen voor, Hij hangt letterlijk tussen hemel en aarde. Hij ervaart de hel in heel zijn wezen, de absolute wanhoop, de leegte en de volstrekte eenzaamheid. En overwint deze vervolgens en wijst zo ook het menselijk lijden haar plaats.

Zo is Jezus door alles gegaan waar elk mens doorheen gaat: geboorte, jeugd, werk, onderwijs, vriendschap, godsdienst, noem maar op. En dus ook door het lijden en de dood. Zo heeft Hij heel de menselijkheid geheiligd, aan God opgedragen en alles wat de mens doet en lijdt haar diepste betekenis teruggegeven.

Zo is de mens weer verbonden met God op basis van zichzelf gevende liefde en niet louter meer op basis van een zakelijke verstandhouding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie zegt dat het voor God maar drie dagen duurde? In de Schrift al zijn er hints te vinden dat God de tijd heel anders beleeft dan wij.

En als tot op de dag van vandaag elke dag weer de Mis wordt opgedragen, de tegenwoordigstelling van het Offer, als elke dag weer het ene en hetzelfde Offer wordt opgedragen, dan geeft dat al een idee van hoe lang het Offer wérkelijk duurde.

Het Offer bestond niet enkel uit de kruisiging. Dat is slechts het fysieke gedeelte, het gedeelte dat wij kunnen zien. Het is de volstrekte godverlatenheid, de absolute sterfelijkheid en kwetsbaarheid in de handen van pure haat en wreedheid.

In Jezus wordt heel het lijden, heel het kwade van de mens gelegd, om zo "onze zonden op zich te nemen." Wijzelf hebben nog geen greintje idee van hoe onvoorstelbaar zwart en duister het volledige kwaad is, hoe afschuwelijk verwoestend het lijden is, maar als je alleen al denkt aan de absolute verschrikkingen die mensen elkaar aandoen en die jou wellicht zijn aangedaan, dan begin je al wel een idee te krijgen.

Jezus wordt afgewezen door de mens en ook afgewezen door God. Hij staat er helemaal alleen voor, Hij hangt letterlijk tussen hemel en aarde. Hij ervaart de hel in heel zijn wezen, de absolute wanhoop, de leegte en de volstrekte eenzaamheid. En overwint deze vervolgens en wijst zo ook het menselijk lijden haar plaats.

Zo is Jezus door alles gegaan waar elk mens doorheen gaat: geboorte, jeugd, werk, onderwijs, vriendschap, godsdienst, noem maar op. En dus ook door het lijden en de dood. Zo heeft Hij heel de menselijkheid geheiligd, aan God opgedragen en alles wat de mens doet en lijdt haar diepste betekenis teruggegeven.

Zo is de mens weer verbonden met God op basis van zichzelf gevende liefde en niet louter meer op basis van een zakelijke verstandhouding.

Je klinkt nogal zeker. Heb je Jezus een interview afgenomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je geen antwoorden wil op vragen, dan kun je dat ook gewoon zeggen hè?
Ik geef slechts aan dat ik niet inzie waarom de antwoorden onderbouwd zouden zijn. Jij interpreteert de teksten uit de Bijbel, maar zoals hier al eerder werd gezegd zijn er diverse scholen voor interpretatie en heerste er ooit grote onenigheid over wie Christus was. God, mens of mens en God tegelijk. Het antwoord is nooit door de onverdeelde rede gekomen maar door de heersende smaak.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien, maar feit is wel dat het Offer de kern is van de leer van vrijwel het gehele christendom. Dat Jezus door zijn kruisdood en opstanding de relatie tussen God en mens heeft hersteld is het fundament van het christendom en ook de Drie-eenheid wordt binnen de grote kerken en ook kleinere kerken niet betwist.

Als Bonjour vraagt waarom het Offer een offer was, dan kan ik als christen daar dus prima op antwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie zegt dat het voor God maar drie dagen duurde? In de Schrift al zijn er hints te vinden dat God de tijd heel anders beleeft dan wij.

En als tot op de dag van vandaag elke dag weer de Mis wordt opgedragen, de tegenwoordigstelling van het Offer, als elke dag weer het ene en hetzelfde Offer wordt opgedragen, dan geeft dat al een idee van hoe lang het Offer wérkelijk duurde.

Toen ik nog deelnam aan de eucharistie, heel vroeger, at ik bij die gelegenheid het lichaam van Christus. Aldus vertelden mij de leerstellingen van het Rooms-Katholicisme. Wil je zeggen dat het lichaam van Christus nu nog steeds gebroken wordt ter vergeving van de zonden en dat Christus nog steeds lijdt voor ons heil?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen ik nog deelnam aan de eucharistie, heel vroeger, at ik bij die gelegenheid het lichaam van Christus. Aldus vertelden mij de leerstellingen van het Rooms-Katholicisme.

Dat is inderdaad de kern van het katholieke geloof.

Wil je zeggen dat het lichaam van Christus nu nog steeds gebroken wordt ter vergeving van de zonden en dat Christus nog steeds lijdt voor ons heil?

Niet "nog steeds," want de Mis is geen herhaling, maar tegenwoordigstelling van het Offer; voor God zijn de Calveriëberg en het Allerheiligst Sacrament één. Het Offer is tijdloos, een ieder kan eraan deelhebben door het bijwonen van de Mis en door de navolging van Christus.

Ik geef enkel aan dat de Schrift en ook de tijdloosheid van de Mis al kunnen aangeven dat die drie dagen voor God heel wel geen drie dagen hoeven te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid