Spring naar bijdragen

Religieuze kinderen egoïstischer?


Aanbevolen berichten

Op verschillende nieuwssites lees ik dit bericht.

http://www.rkk.nl/nieuws/religieus_opgevoede_kinderen_zijn_egoistischer

Aangezien een christen het (altruïstische) leven van christus nastreeft lijkt hier juist het tegenovergestelde bereikt te worden.

Conclusies uit het onderzoek:

- religieuze kinderen oordelen harder over anderen

- religieuze kinderen straffen zwaarder

- religieuze kinderen zijn minder bereid hun bezittingen te delen.

Wat is jullie mening? Weer een van de zovele onderzoekjes of gaat er toch iets niet goed in het overbrengen van Jezus' gedachtegoed?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Conclusies uit het onderzoek:

- religieuze kinderen oordelen harder over anderen

- religieuze kinderen straffen zwaarder

- religieuze kinderen zijn minder bereid hun bezittingen te delen.

Dat verbaast me niks.

Kinderen praten hun ouders na en doen hun ouders na. Ze lijken op hun ouders.

Wat is jullie mening? Weer een van de zovele onderzoekjes of gaat er toch iets niet goed in het overbrengen van Jezus' gedachtegoed?

Als het alleen maar het overbrengen van gedachtegoed is, dan gaat het wat mij betreft fout. In de Bijbel staat ergens: wie deze woorden hoort en ze niet doet, lijkt op iemand die in de spiegel heeft gekeken en gelijk vergeten heeft hoe hij er uit zag. Het "gedachtegoed" van Jezus is dan een talent dat in de grond wordt gestopt, het gaat geen deel uitmaken van het leven. Wat je dan krijgt is mensen die wel leven zoals "het hoort", maar daar veel energie in moeten steken door discipline, zichzelf vernederen, etc. Oordelen, straffen, vast zitten aan je bezit, dat hoort allemaal bij onveranderde mensen. Mensen die hun zekerheid zoeken in hoe anderen over ze denken, in wat ze bezitten, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid