Spring naar bijdragen

Wat staat de wereld te wachten?


Aanbevolen berichten

Een verbazingwekkend gedetailleerd nieuwsartikel over bijna-dood-ervaringen en de Wetenschappelijke studies eromtrent. Geen consensus, geen reproduceerbare observaties, allemaal zeer subjectieve verhalen, maar wel potentieel een zéér klein aantal gevallen waarbij mogelijk indicaties van een echte out-of-body experience plaatsvond:

http://www.theatlantic.com/magazine/arc ... es/386231/

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 567
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

dat dit onderzoek, zowel als het moderne bijna-dood-onderzoek, unaniem de Bijbelse Waarheid bevestigt.
Eh, nee.

Je trekt een en ander uit zijn context. Naar inhoud van het medegedeelde wel degelijk. In niet 1 van de onderzochte BDE-casi zul je promotie van het kwade tegenkomen en in alle gevallen wel het omgekeerde.

En wat wetenschap betreft valt er wel degelijk genoeg degelijks over te zeggen, waarbij het meest belangrijke onweerlegbare feit alle door zogenaamde sceptici graag aangevoerde verklaringsmodellen van tafel veegt.

Ik kom hier vandaag nog inhoudelijk op terug. Kost even tijd om het zo compact mogelijk neer te zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nogmaals: off-topic en heb dit gemeld.
"Bijna dood ervaringen" is hier off-topic.

Dat is helemaal niet off-topic als het gaat om "wat de wereld te wachten staat". Dit trucje haalt men keer op keer uit om maar niet te hoeven stilstaan bij de implicaties van dit onderzoek voor het eigen geleefde leven.

Of je nou door een aanslag sterft, of aan kanker, of aan hoge ouderdom, het uiteindelijk resultaat ervan is fysiek hetzelfde voor ieder mens, gelovige en ongelovige. En wat daarover wordt medegedeeld door de onderzochte subjecten, zowel door gelovige als door ongelovige, komt in hoge mate met elkaar overeen en onderstreept de grote lijnen van de Bijbelse waarheid. En dat kan men allemaal terzijde schuiven en proberen af te doen met allerlei materiele verklaringsmodellen, maar er zijn onweerlegbare feiten die deze verklaringsmodellen van tafel vegen. Het enige verklaringsmodel dat daarbij overeind blijft is het transcendente verklaringsmodel.

Voor notoire atheistische wetenschappers zowel als voor sommige christenen is dit een unconvenient truth die zo snel mogelijk onder mat moet worden geveegd. De betreffende wetenschappers weten er geen raad mee omdat het transcendente verklaringsmodel niet binnen het huidge paradigma past en vegen het het liefst zo snel mogelijk onder de mat, en sommige christenen doen hetzelfde omdat de Bijbel nou ook weer niet té veel waarheid mag bevatten en het geweten vooral niet teveel mag worden aangesproken. Daar wordt men kennelijk soms wat nerveus van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals Amerika 9/11 heeft, zo heeft Europa nu de aanslagen van Parijs. Het is zeer triest wat daar gebeurd is. Maar wist u wat daar in het Bataclan voor een concert aan de gang was? Het was een “Death Metalâ€-band, en voordat de mensen gedood werden, zongen zij het volgende [6]:

"Kus de duivel"

Wie zal er van de Duivel houden, wie zong zijn lied?

Ik zal van de duivel houden

Ik zal zijn lied zingen

Ik zal zijn tong kussen.

Om even terug te komen op het weer in ere herstellen van de mysteriegodsdienst door de antichrist… de verering van Lucifer…… Hier werd de Duivel gewoon aanbeden! Hier werd de duivel de liefde verklaard! En wat is de duivel ook al weer volgens Gods Woord? In Joh. 8 : 44 lezen we: “Gij zijt uit de vader de duivel, en wilt de begeerten van uw vader doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit wat hem eigen is; want hij is een leugenaar, en de vader der leugenâ€. De duivel heeft de liefdesverklaring van deze mensen dus aangenomen, en heeft zijn werk gedaan… Hij heeft de levens genomen. Mensen weten niet waar ze mee bezig zijn!

Bron: Bijbel en Geloof

http://www.nowtheendbegins.com/paris-co ... cks-began/

Ten eerste betref t geen death metal band, ten tweede... wat wil je hiermee zeggen?

Dan waren de slachtoffers van Tristan van der Vlis zeker ook allemaal satanisten? (H)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hitchens

Het heeft niets te maken met wel of niet "christelijk" maar met het blijven bij het onderwerp.

Dus, de opmars van de Islam is een opvallend verschijnsel van de laatste decennia.

Moskeeën gaan de competitie aan met kerken om de skyline van onze steden en soms zelfs van sommige dorpen.

Kerken worden gesloten en pogingen van Moslims om die kerken om te zetten in moskeeën zijn niet altijd tot mislukking gedoemd.

Lang, zelfs tot voor kort, werd de Islam gezien als een 'doe'religie die bezig was een langzame dood te sterven.

Het tegendeel blijkt.

De Islam groeit en lijkt springlevend. Dat is verbazingwekkend, juist omdat de Islam een religie is waarvan het meest levende, maar extreme en agressieve deel de dood verheerlijkt.

Ik denk dan aan de [zelfmoord]terroristen, die met de waan van een lokkend paradijs zoveel "ongelovigen" en vooral Joden, met zich de dood in willen jagen.

Immers, al stervende verheerlijken zij de naam van hun godheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Hitchens

Het heeft niets te maken met wel of niet "christelijk" maar met het blijven bij het onderwerp.

Dus, de opmars van de Islam is een opvallend verschijnsel van de laatste decennia.

Moskeeën gaan de competitie aan met kerken om de skyline van onze steden en soms zelfs van sommige dorpen.

Kerken worden gesloten en pogingen van Moslims om die kerken om te zetten in moskeeën zijn niet altijd tot mislukking gedoemd.

Lang, zelfs tot voor kort, werd de Islam gezien als een 'doe'religie die bezig was een langzame dood te sterven.

Het tegendeel blijkt.

De Islam groeit en lijkt springlevend. Dat is verbazingwekkend, juist omdat de Islam een religie is waarvan het meest levende, maar extreme en agressieve deel de dood verheerlijkt.

Ik denk dan aan de [zelfmoord]terroristen, die met de waan van een lokkend paradijs zoveel "ongelovigen" en vooral Joden, met zich de dood in willen jagen.

Immers, al stervende verheerlijken zij de naam van hun godheid.

Ik vind het nogal arrogant om onder het "mom van offtopic gaan" allerlei zijsporen af willen kappen, terwijl je zelf onder het mom van "bijbelstudie" allerlei onderbuikgevoelens over "de Islam" aan het spuien bent... Ook dergelijke Islambashing is volledig offtopic - want in de verste verte geen bijbelstudie - en waard om te melden bij de crew...
Link naar bericht
Deel via andere websites
@Hitchens

Het heeft niets te maken met wel of niet "christelijk" maar met het blijven bij het onderwerp.

Dus, de opmars van de Islam is een opvallend verschijnsel van de laatste decennia.

Moskeeën gaan de competitie aan met kerken om de skyline van onze steden en soms zelfs van sommige dorpen.

Kerken worden gesloten en pogingen van Moslims om die kerken om te zetten in moskeeën zijn niet altijd tot mislukking gedoemd.

Lang, zelfs tot voor kort, werd de Islam gezien als een 'doe'religie die bezig was een langzame dood te sterven.

Het tegendeel blijkt.

De Islam groeit en lijkt springlevend. Dat is verbazingwekkend, juist omdat de Islam een religie is waarvan het meest levende, maar extreme en agressieve deel de dood verheerlijkt.

Ik denk dan aan de [zelfmoord]terroristen, die met de waan van een lokkend paradijs zoveel "ongelovigen" en vooral Joden, met zich de dood in willen jagen.

Immers, al stervende verheerlijken zij de naam van hun godheid.

Ik vind het nogal arrogant om onder het "mom van offtopic gaan" allerlei zijsporen af willen kappen, terwijl je zelf onder het mom van "bijbelstudie" allerlei onderbuikgevoelens over "de Islam" aan het spuien bent... Ook dergelijke Islambashing is volledig offtopic - want in de verste verte geen bijbelstudie - en waard om te melden bij de crew...
Klopt. Ik zat een beetje hetzelfde te denken. Ik hoor vooral veel ongenuanceerd gejammer richting grote bevolkingsgroepen, zonder enige constructieve bijdrage.
Link naar bericht
Deel via andere websites
@

De Islam groeit en lijkt springlevend. Dat is verbazingwekkend, juist omdat de Islam een religie is waarvan het meest levende, maar extreme en agressieve deel de dood verheerlijkt.

Ik denk eerder dat we te maken met een doodstrijd van een religie. Een klein gedeelte die de toekomst somber inziet en veel lawaai maakt.

De omvang van een religie is niet alleen een aantal maar ook de intensiteit waarin een geloof beleefd wordt. Dat is altijd heel slecht te meten, maar we weten wel dat onderwijs niet goed doet voor een religie. En het aantal kinderen neemt af in praktisch alle landen en daarmee wordt het onderwijs beter.

Ik denk dat het belangrijker is om te kijken hoe de grote massa moslims hun geloof beleeft ipv van naar de schreeuwers te kijken. Temeer omdat de levensverwachting van de schreeuwers niet hoog is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Hendrik-NG

".... en waard om te melden bij de crew".

Moet je vooral doen, na 385 reacties en 3077x bekeken te zijn.

Wel wat laat om het nu nog te melden.

Maar ga je gang hoor. "Men" wil überhaupt al niks weten over wat de wereld staat te wachten, laat staan dat de Islam daar een rol in zal spelen.

Voordeel van de twijfel gunnen heet zoiets. Maar intussen is het wel duidelijk geworden dat je bijdragen met bijbelstudie net zo veel van doen hebben als Mozes en Aaron met de bonusaanbiedingen van AH...
Link naar bericht
Deel via andere websites

Profetie is niet zomaar toekomstvoorspelling en zeker geen werk van glazen bollen, tarotkaarten, of koffiedik. Het is ook niet bedoeld om de menselijke nieuwsgierigheid te bevredigen. Profetie is het sluitstuk van het Woord van God voor wat de gang van zaken op aarde betreft. God wil ons op de hoogte stellen van de afloop, en Hij is ook de Enige die dat kan.

"Ik ben immers God en er is geen andere God, en niemand is Mij gelijk; Ik die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en Ik zal Mijn welbehagen doen". [Jes. 46:9,10].

Het heilsplan van God, ook voor wat de toekomst betreft, wordt in de Bijbel ontvouwd.

Daarin is misschien niet alles direct even duidelijk en klaar, maar dat weerhoudt mij niet om de Schrift te onderzoeken, namelijk de waarde van het profetisch Woord.

Alle toekomstige dingen staan dan ook in verbinding met de openbaring van de Zoon des mensen en de Zoon van God.

Het profetisch Woord geeft licht op een stukje geschiedenis zoals dat in de toekomst nog zal voltrekken. Het is dus m.i. eigenlijk 'voorgezegde geschiedenis'.

En omdat profetie van God komt, is het ook betrouwbaar.

Er is dan ook geen enkele reden om enige twijfel te hebben aan de vervulling van profetieën aangaande de toekomst, net zoals er geen twijfel bestaat aangaande de wederkomst van Christus Jezus als Koning der koningen en Here der heren.

Maar voordat het zover is, zal alles tot een hoogtepunt komen in deze wereld, want de Here Jezus Christus zegt Zelf dat de mensen zullen "bezwijmen van angst en vrees voor de dingen die over de wereld zullen komen", zelfs "de machten der hemelen zullen wankelen" . [Lukas 21:26].

Vragen van mensen, zoals "wat gaat er gebeuren?" en "waar loopt het op uit?" is alleen te vinden in het Woord van God.

Ook de ontwikkelingen die nu gaande zijn zullen Gods profetische uitspraken bevestigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zover ik weet, is het "moderne bijna-dood-onderzoek" op z'n best een randgebied van de wetenschap. Daar waar effecten worden gevonden, ligt de kwaliteit van het onderzoek zwaar onder vuur terwijl goed opgezet onderzoek geen effecten laat zien die neurologisch onverklaarbaar zijn of die authentieke bovenzintuigelijke waarneming bevestigen.

Om maar niet teveel onrust te "veroorzaken" (zoals je kunt zien) houd ik het maar zo kort mogelijk. Er is zeker wel voldoende goed opgezet onderzoek gedaan om te kunnen concluderen dat psychologische, fysiologische (waaronder ook het neurologische), en pharmacologische verklaringsmodellen geen van allen stand houden. Bovendien zijn een aantal feiten onweerlegbaar en die vormen een sterke onderbouwing voor het bestaan van een submanifeste zijnsorde, een transcendente realiteit en een voortbestaan van de mens buiten het fysieke (grofstoffelijke) lichaam, in die transcendente realiteit.

Ik noem twee van die feiten kort en daarna wat voorbeelden ter illustratie. Even begripsbepaling vooraf: BDE= bijna-dood-ervaring; daarbij is er binnen de diverse onderzoeksstudies altijd een harstilstand, dus een vlak ECG, én een vlak EEG. BLE= buitenlichamelijk ervaring, die maakt onderdeel uit van een BDE.

De twee feiten:

1) tijdens hun BDE konden blinden (zowel blindgeborenen als mensen met een verworven blindheid) zien. Met name in het onderzoek van Ring & Cooper (2001; Bijna-dood ervaringen van blinden; vertaling van 1999: Mindsight, Near-Death and Out-of-Body Experiences in the Blind.) zijn veel gevallen gerapporteerd van mensen die blind waren en die desondanks hun omgeving konden zien tijdens een klinische-dood-situatie. Het onderzoek naar BLE's van blinden vormt sterke aanwijzingen voor de authenticiteit van de BLE tijdens de BDE, omdat zij met een griezelige precisie de details van de omgeving blijken te kunnen beschrijven.

2) wat de proefpersonen (zowel de fysiek blinden als de fysiek zienden) tijdens hun BDE konden zien, en horen, is verifieerbaar gebleken, en betrof dingen die zij op geen enkele andere wijze hadden kunnen weten.

Enkele voorbeelden ter illustratie:

Op Long Island wist een zeventigjarige vrouw die vanaf haar achttiende blind was, in detail te beschrijven wat er om haar heen gebeurde terwijl de artsen bezig waren haar te reanimeren na een hartaanval. Niet alleen kon ze beschrijven hoe de instrumenten eruit zagen, maar ze kon ook zeggen welke kleur ze hadden. Het verwonderlijkste van dit geval was dat de meeste instrumenten vijftig jaar geleden, toen ze nog beschikte over haar gezichtsvermogen, niet eens waren uitgevonden. (R.A. Moody 1988; The light beyond p.302; Nederlandse vertaling uit 1989:"De tunnel en het licht")

Ik zal nooit het gezicht van de chirurg vergeten toen ik hem vertelde dat ik gedurende de operatie een BLE onderging. Daarna vroeg ik de chirurg of hij op een groen krukje had gezeten met een witte zitting. Hij antwoordde met ja. Toen merkte hij op:'Maar dat kun je niet gezien hebben,vanuit je positie liggend op de operatietafel.' Ik zei hem vervolgens dat ik dat niet zag vanwaar ik lag, maar vanuit een positie boven mijn lichaam, terwijl ik naar beneden keek.' (K. Ring & E.E. Valarino 1999, Het Licht gezien, p. 67 vertaling van 1998 Lessons from the Light; What We Can Learn from the Near-Death- Experience)
Alle dokters, behalve één hadden een soort hoezen om hun schoenen gebonden, maar die grapjas had witte schoenen aan die onder het bloed zaten. Ik vroeg me af waarom die ene dokter een paar witte schoenen droeg in de operatiekamer, terwijl de verpleegster en iedereen van die groene dingen over hun schoenen hadden vastgemaakt. (Sabom 1983, Herinneringen aan de dood, p.66; vertaling van 1982 Recollections of death)

Misschien wel het bekendste voorbeeld van een stevige onderbouwing van de authenticiteit van de BLE in het verificatie-onderzoek is de zaak van een Mexiaanse vrouw, genaamd Maria. Haar getuigenis is opgeschreven door een bekend onderzoekster naar de BDE in de Verenigde Staten, Kimberley Clark. Clark werd gekozen als afdelingshoofd van de International Association of Near-Death studies (IANDS) vanwege haar deskundigheid in het voeren van gesprekken met mensen die een BDE melden. In het Harborview Hospital te Seattle had ze een gesprek met een patiënte (Maria) die een hartstilstand had gehad. Maria was een gastarbeidster van Mexicaanse oorsprong. Tijdens een bezoek aan de stad Seattle kreeg Maria een zware hartaanval en was in elkaar gezakt. Ze werd met spoed naar het Harborview-ziekenhuis vervoerd, waar men haar naar de afdeling hartbewaking bracht waar ze een hartstilstand onderging. De volgende dag werd Clark gevraagd even bij haar langs te gaan. Tijdens hun gesprek vertelde Maria over haar BLE gedurende haar hartstilstand:

Ik kon alles zien, de doktoren en de verpleegsters renden heen en weer en ze riepen naar elkaar. Ze stompten me op de borstkas. Er kwam papier uit een machine en alles bleef op een hoop op de grond liggen. Een man duwde iets op mijn gezicht.

Vervolgens vertelt Maria aan Clark dat ze niet bij het plafond naar beneden bleef kijken, maar dat ze zich later buiten het ziekenhuis bevond. Ze vertelde dat ze een tennisschoen gezien had in een ander gedeelte van dat ziekenhuis, op een richel van de derde verdieping. Maria wilde dat Clark naar dat voorwerp ging zoeken omdat ze graag wilde weten of ze hem echt had gezien. Om Maria gerust te stellen ging Clark naar buiten en keek vanaf de parkeerplaats op de begane grond omhoog naar het andere gedeelte van het ziekenhuis. Ze kon niets zien op de vensterbank. En eigenlijk wilde ze alweer naar binnen gaan, maar toen besloot ze toch nog maar even naar de derde verdieping te gaan:

Ik ging van kamer naar kamer. De ramen waren ondiep en ik moest echt met mijn neus tegen het glas aanduwen om op de vensterbank te kunnen kijken. Ik ging ervan uit dat ik de tennisschoen niet zou vinden. Toen keek ik naar beneden en zag de schoen. Het was een ongelooflijke en schokkende ervaring. Ik moest kiezen uit een aantal mogelijkheden. Ik kon geloven dat Maria een kolibrie was, die mogelijkheid wees ik af. Ik kon denken dat Maria een hoog gebouw op bijna een kilometer afstand van het ziekenhuis was ingegaan, naar de bovenste kantoorruimten was gegaan, een hele sterke verrekijker of een telescoop had en deze tennisschoen op de vensterbank had zien liggen. Dit alles terwijl ze net een hartaanval had gehad en juist in dit ziekenhuis was opgenomen,. Dit leek mij ook niet erg logisch. Ik kwam weer terug op het punt dat Maria een kolibrie was.

Of het kon zijn dat Maria (....) haar lichaam had verlaten en om de hoek van het gebouw en een verdieping hoger was gezweefd en in staat een voorwerp te beschrijven dat zo klein was als deze tennisschoen.

Maria had de tennisschoen tot in details beschreven. Ze vertelde dat er een versleten plek zat bij de kleine teen en dat de veter om de hiel was gewikkeld. Hij was afgedragen en de veters waren onder de zool vastgemaakt. Ze had niet verteld welke kleur de schoen had.

Nadat ik van de ergste schrik bekomen was, stak ik mijn hand uit het raam en pakte de schoen op. Ik haastte me terug naar de hartafdeling, maar ik hield de schoen achter mijn rug. Ik liep rustiger dan ik was de kamer binnen en vroeg Maria om de schoen weer te beschrijven. Voor het eerst vroeg ik wat voor kleur de schoen had. Ze zei: 'Blauw'. Ik hield een blauwe tennisschoen in mijn hand en vroeg haar nogmaals hoe hij eruit had gezien en ze zei: 'De veters zaten vast onder de zool en de zijkant van de schoen was lelijk geworden en vuil.'

Clark haalde de schoen achter haar rug vandaan en had geen andere mogelijkheid meer dan te geloven dat deze vrouw haar lichaam had verlaten. (alle quotes met betrekking tot deze casus: Kimberley Clark in: B. Greyson & C.P. Flyn (1984)Kimberley Clark: Clinical interventions with near-dead experiences, in: The near-death experience; problems, prospects, perspectives, pgs.242-; S.J. Blackmore 1993,Dying to live; science and the near-death experiences, pgs.127-128)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Sweep; wat "unaniem" is in het onderzoek zijn een aantal kenmerken van de gedane mededelingen over het leven buiten het lichaam en de gevolgen voor het verdere leven van die personen. Zowel gelovige als ongelovige.

Er is sprake van zowel negatieve, hel-achtige ervaringen, als van positieve ervaringen van buitengewone liefde. De religieuze achtergrond van de personen speelde daarin geen rol van betekenis. Uit de diverse onderzoeksstudies (en wat ik als voorbeelden gaf is slechts een zeer kleine selectie daaruit) blijkt dat medische of farmacologische omstandigheden duidelijk geen factoren van betekenis zijn.

Op basis van de uitkomsten van onderzoek worden de gevolgen van het hebben van een BDE uniek, diepgaand doordringend en permanent bevonden. Alle personen met een BDE ondergaan een transformatie. Deze transformaties zijn op termijn overwegend positief te noemen. De positieve effecten zijn reeds zichtbaar in het eerste jaar na de ervaring en worden sterker naarmate de proefpersoon zelf en de omgeving de ervaring accepteren en integreren. Deze ervaring markeert een keerpunt waarbij de houding ten opzichte van leven en dood blijvend is veranderd. (I.J.M. Elfferich et al, 1998, Ervaringen van patiënten na reanimatie; 10 jaar onderzoek in Nederland. International Association of Near Death Studies (I.A.N.D.S.). Nederlandse afdeling; Stichting Merkawah. pgs 38, 43-44)

De bevindingen van het veranderingsproces zijn conform het onderzoek van anderen, zoals bijvoorbeeld Grey (M. Grey 1987; De dood gezien; ervaringen op de grens van leven en dood. Vertaling van 1985:Return from death; an exploration of the near-death experience.)

Overigens geldt dit ook voor de mensen die een negatieve BDE ondergingen. Zij merkten over het algemeen op dat het een waarschuwing was dat ze hun leven en hun houding jegens anderen moesten wijzigen. Dat leidde tot veel zelfonderzoek en transformatie.

Er is nog heel veel meer over te vertellen, maar daar leent een forum zich niet voor. Een paar puntjes dan nog maar eruit: Wat opvalt is dat respondenten die een negatieve ervaring hadden, toch steun en bescherming kregen van het "Wezen van Licht" (Grey 1985, p.63). Er zijn geen positieve ervaringen bekend die uit zelfdoding zijn voortgevloeid (zelfdoding is na auto-ongevallen de meest voorkomende doodsoorzaak in de VS bij tieners). (Rawlings 1979; Op de drempel van de dood, pg 57; vertaling van: (1978) Beyond death's door).

Atwater (1988, 1995) merkt op dat mensen met een negatieve ervaring deze als een waardevolle levensles beoordelen. De gemeenschappelijke noemer die zij aantreft bij de negatieve ervaringen is een proces van innerlijke reiniging die op een hoger niveau werkt dan die van een persoonlijke of religieuze overtuiging. BDE-ers van zelfmoordpogingen kunnen terugkomen en komen ook vaak terug (in het lichaam dus) met het gevoel dat ze nog een missie hebben. En die missie is meestal dat ze andere potentiële slachtoffers moeten vertellen dat zelfmoord niet de oplossing is.(Atwater 1995, p. 34 en 130.

In het onderzoek van Moody valt op dat respondenten met een (negatieve) BDE vertelden dat hun in die toestand te kennen was gegeven dat zelfmoord een zeer ongelukkige daad was en ernstig werd afgekeurd. Men heeft op deze aarde een bepaalde opdracht uit te werken; bij zelfmoord zou men niet alleen respectloos met die opdracht omgaan maar ook getuige zijn van het verdriet dat deze daad bij de nabestaanden teweeg brengt. Alle betrokkenen vertelden het gevoel te hebben dat zelfmoord geen oplossing vormde en ze ondervonden dat ze zich tijdens hun "dood" voor precies dezelfde problemen geplaatst zagen als die waarvan ze zich door middel van zelfmoord hadden gepoogd te bevrijden. De problemen waaraan ze getracht hadden te ontkomen bleken ook aan de andere kant nog onopgelost. Op basis van de bevindingen in het gedane onderzoek kunnen we stellen dat zelfmoord een ernstige vergissing is.

Bij het vermoorden van een medemens zou men de bestemming voor die ander in de war sturen. Dat zou een "kosmische misdaad" zijn, waar een strenge straf op staat, die onder andere inhoudt getuige te moeten zijn van het verdriet dat deze daad bij de nabestaanden teweeg brengt. Ook zou men de angst, de radeloosheid, de pijn en andere emoties voelen van het slachtoffer gedurende deze daad.

Volgens de onderzoekers zou de negatieve BDE een nog grotere invloed op toekomstig leven en de opvatting over dood hebben dan de positieve. Rawlings (1979) merkt op dat een dergelijk persoon nooit een atheïst is gebleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid