Spring naar bijdragen

De Vader, Zoon en Heilige Geest


Aanbevolen berichten

Beste broeders en zusters,

Allereerst wil ik vertellen dat ik moslim ben. Rustig aan ik ben hier niet om de islam te verspreiden, ik ben hier om vragen te stellen en zo min mogelijk mijn religie te mixen met onze interactie. Wat ik heel graag van jullie wil leren, zijn verschillende standpunten uit het christelijke oogpunt. Waarom? Om jullie te leren kennen, uit interesse.

Ik heb al vele discussies met jullie broeders en zusters gehad over de Drie-Eenheid (kan ik het zo noemen?). maar ik ga jullie eerlijk bekennen, mijn mening is gevormd vanuit de Quran. Ik heb er nooit openlijk naar gekeken en stond altijd klaar om mijn tegenargument te geven. Nu wil ik het anders doen, maar vergeef mij wanneer ik te veel uit de islam denk. Ik kom hier natuurlijk om van jullie te leren. Tegelijkertijd vraag ik jullie ook om mij niet aan te vallen op mijn geloof, ik zoek een vreedzame discussie.

Dus mijn vraag, wat is de drie-eenheid relatie? en hoe werkt het? Zouden jullie zo breed mogelijk uit kunnen leggen wat de drie-eenheid inhoudt?

Alvast bedankt

gegroet, en vrede

Nur

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Nur! Welkom hier :) Deze discussie is al vele malen gevoerd hier, voornamelijk idd met moslims maar ook met anderen.

Mijn eigen visie: ik vind de hele leer aangaande de Heilige Drie-Eenheid erg moelijk, en soms ook n beetje gekunsteeld, maar zie het ongeveer als volgt: Jezus was één met God in karakter. Als je naar God wilt kijken, wat moeilijk is, daar Hij wel overal aanwezig is maar niet direct op menselijk manier aanspreekbaar en zichtbaar is, kun je naar Jezus kijken. Onvoorwaardelijke Liefde, vergiffenis, opoffering, al het Goede in één mens verenigd. Ik ben o.a. panentheïst, dus geloof dat alle materie onderdeel van God is, 'in God is', dus zelfs jij en ik 'zijn God', maar onze wil en daden zijn verre van God. Bij Jezus echter is t karakter van God compleet één en dezelfde. En bij Hem alleen.

Soms krijgt de mens een flits, een Goddelijke ingeving, een fluistere stem, of juist een overspoelende golf van overtuiging, die hem of haar ook de Wil, de Liefde van God ingeeft, en dat is de Heilige Geest.

Ik heb hier ondanks dat ik bekend ben met alle Bijbelverzen, de argumenten van moslims die de Bijbel kennen, de definities van 'natuur', 'persoon' etc, express alleen maar mijn eigen woorden gebruikt. Ik hoop dat je er wat mee kunt. En als ik heel eerlijk ben, en ik hoop en bid dat je Isa ooit zult mogen kennen voor wie Hij is.

Salam!

Link naar bericht
Deel via andere websites

De leer van de Drie-eenheid behelst dat wij, net als moslims, strikt één God belijden, die echter uit drie Personen bestaat: de Vader, de Zoon en de heilige Geest.

De Vader is God, de Zoon is God en de Geest is God, maar toch is er geen sprake van drie Goden. De Vader is echter niet de Zoon en de Geest, de Zoon niet de Vader en de Geest en de Geest niet de Vader en de Zoon; het zijn wel drie los van elkaar bestaande Personen.

Elk Persoon heeft dus een eigen rol in het geheel, maar alledrie zijn ze volmaakt één met elkaar en zo volmaakt God.

God is liefde, zo gelooft elke christen. Liefde staat echter gelijk aan gemeenschap en aan overgave. In je eentje kun je geen liefde zijn, maar enkel in relatie tot de ander. Daarom geloven wij dat God ook gemeenschap is, en wel zo volmaakt en zuiver, dat die gemeenschap werkelijk éénheid is.

En daarom geeft God zich ook volledig over aan de mens, op de meest volmaakte en zuivere wijze, door de afstand tussen God en mens teniet te doen, tot aan de dood toe, en zich als een willoos lammetje in de handen van mensen te liggen. Om vervolgens uit de dood en zo het menselijk bestaan te verrijzen en de mens op te nemen in het goddelijk leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus mijn vraag, wat is de drie-eenheid relatie? en hoe werkt het? Zouden jullie zo breed mogelijk uit kunnen leggen wat de drie-eenheid inhoudt?

Hoi Nur,

De drie-eenheid is ontstaan vanuit de twee-eenheid en de twee-eenheid uit de (één)eenheid.

God is één, dat is wat de drie monotheïstische wereldgodsdiensten met elkaar delen.

Deze ene God openbaart zich op allerlei manieren aan de mensen. In de Tenach (Oude Testament) is het principe dat niemand God kan zien en leven. Als God zich openbaart, dan is dat meestal via engelen. Toch als je de Tenach leest, dan is dat niet helemaal consequent doorgevoerd. De oudsten van Israël zien God en eten (bij de verbondssluiting in de woestijn). En Abraham ontvangt drie mannen die alledrie of één daarvan geïdentificeerd kunnen worden met God.

De meest bijzondere openbaring van God is er als Jezus op aarde komt. Als Jezus zegt: "uw zonden zijn u vergeven" dan doet Hij wat alleen God doet. De conclusie kan alleen maar zijn dat God op dat moment aanwezig is op aarde. Wie Jezus ziet, heeft de Vader gezien. Jezus doet alles wat Hij de Vader ziet doen. Maar Jezus en de Vader zijn ook van elkaar onderscheiden. Jezus bidt tot de Vader en onderwerpt zich aan de Vader. Zo zijn er dus twee personen die beiden die ene God zijn. Zo is er vanuit de ervaring van de leerlingen een twee-eenheid.

Als je de stap van één naar twee kan maken, dan is de stap van twee naar drie ook te maken. Als Jezus naar de Vader gaat, komt de Heilige Geest. Door deze Geest woont God in en bij de mensen. Samen vormen ze de drie-eenheid.

De drie-eenheid is voor mij niet een kwestie van God in een formule vatten, maar een weergave van de ervaring van mensen met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Nur,

Door genade mag ik mijzelf beschouwen als een volgeling van Jezus, maar ik geloof niet in de drie-eenheidsleer. Uit de Bijbel leid ik af dat er één God is. Dat is de God van Abraham, Isaäk en Jacob - en Hij is ook de God van onze Heer Jezus Christus. Net als Jezus zelf, mogen wij deze éne God "Vader" noemen.

Jezus bidt (in Johannes 17:3) tot God: "Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt."

Dat eeuwige leven - het kennen van de Enige Waarachtige God én van Jezus Christus - heb ik mogen ontvangen in de vorm van een werkelijk nieuw leven, onder andere in de reële bevrijding van zonden waarvan ik jarenlang niet los kon komen. Ik wilde wel, maar ik had gewoon de kracht niet. Na mijn bekering heb ik die kracht wél mogen ontvangen en daar ben ik ongelooflijk dankbaar voor. Die kracht is de Geest van God en ik merk dagelijks, hoe die kracht nu ook mijn verdere leven verandert, me zachter en vriendelijker maakt, me hoop geeft en vertrouwen.

Dat nieuwe leven, de dagelijkse ervaring van het leven met God, is voor mij de kern waar mijn geloof om draait. Als ik je iets zou mogen meegeven van mijn geloof dan is het dat wel, en dus niet een beter begrip van de drie-eenheidsformule.

Voor nu zal ik het hierbij laten. Je stelt deze vraag namelijk in het subforum "Theologie". Ik heb echter (eerder) begrepen dat het niet de bedoeling is als deelnemers in dit subforum de leer van de drie-eenheid als zodanig ter discussie stellen. Aan die regel wil ik me graag houden. Je zou je vraag (nogmaals) kunnen stellen in het subforum "Levensbeschouwing", dan krijg je (wellicht) ook wat meer reacties van anderen die zich wel aan de forumregels willen houden, maar die niet geloven in de drie-eenheidsleer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Nur,

Door genade mag ik mijzelf beschouwen als een volgeling van Jezus, maar ik geloof niet in de drie-eenheidsleer. Uit de Bijbel leid ik af dat er één God is. Dat is de God van Abraham, Isaäk en Jacob - en Hij is ook de God van onze Heer Jezus Christus. Net als Jezus zelf, mogen wij deze éne God "Vader" noemen.

Jezus bidt (in Johannes 17:3) tot God: "Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt."

Dat eeuwige leven - het kennen van de Enige Waarachtige God én van Jezus Christus - heb ik mogen ontvangen in de vorm van een werkelijk nieuw leven, onder andere in de reële bevrijding van zonden waarvan ik jarenlang niet los kon komen. Ik wilde wel, maar ik had gewoon de kracht niet. Na mijn bekering heb ik die kracht wél mogen ontvangen en daar ben ik ongelooflijk dankbaar voor. Die kracht is de Geest van God en ik merk dagelijks, hoe die kracht nu ook mijn verdere leven verandert, me zachter en vriendelijker maakt, me hoop geeft en vertrouwen.

Dat nieuwe leven, de dagelijkse ervaring van het leven met God, is voor mij de kern waar mijn geloof om draait. Als ik je iets zou mogen meegeven van mijn geloof dan is het dat wel, en dus niet een beter begrip van de drie-eenheidsformule.

Voor nu zal ik het hierbij laten. Je stelt deze vraag namelijk in het subforum "Theologie". Ik heb echter (eerder) begrepen dat het niet de bedoeling is als deelnemers in dit subforum de leer van de drie-eenheid als zodanig ter discussie stellen. Aan die regel wil ik me graag houden. Je zou je vraag (nogmaals) kunnen stellen in het subforum "Levensbeschouwing", dan krijg je (wellicht) ook wat meer reacties van anderen die zich wel aan de forumregels willen houden, maar die niet geloven in de drie-eenheidsleer.

Dat wist ik niet. Dan laat ik het hier ook even bij, ik verplaats het naar levensbeschouwing met de bovenstaande antwoorden. Ik heb natuurlijk wel vragen over wat jullie mij nu hebben verteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid