Spring naar bijdragen

De Vader, Zoon en Heilige Geest


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 569
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Is ook heel erg duidelijk, maar dat is niet een antwoord op mijn vraag.

Dan moet je je vraag wat duidelijker stellen. Doe maar net alsof ik een kind ben.

Dag Willempie. Mijn vraag was duidelijk genoeg, maar ik ga uit van een forum met volwassen leden.

Kinderen horen hier niet thuis, die mogen lekker buiten spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan moet je je vraag wat duidelijker stellen. Doe maar net alsof ik een kind ben.

Dag Willempie. Mijn vraag was duidelijk genoeg, maar ik ga uit van een forum met volwassen leden.

Kinderen horen hier niet thuis, die mogen lekker buiten spelen.

Niet zo snel:

Credible.nl is een christelijk jongerenforum.

Iemand die ongeveer tussen de 15 en 20 jaar oud is.

http://www.encyclo.nl/begrip/jongere

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Willempie. Mijn vraag was duidelijk genoeg, maar ik ga uit van een forum met volwassen leden.

Kinderen horen hier niet thuis, die mogen lekker buiten spelen.

Dank je. Dit is nogmaals een bevestiging van waar ik denk hier mee te maken te hebben. Iets met het onderscheiden van geesten.

Mij te vaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Willempie. Mijn vraag was duidelijk genoeg, maar ik ga uit van een forum met volwassen leden.

Kinderen horen hier niet thuis, die mogen lekker buiten spelen.

Dank je. Dit is nogmaals een bevestiging van waar ik denk hier mee te maken te hebben. Iets met het onderscheiden van geesten.

Mij te vaag.

Oh, ik kan het je heel duidelijk en bondig uitleggen. Maar eerst zou ik jou eens een vraag willen stellen. Wat is jouw motivatie op dit forum?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ongetwijfeld hetzelfde als dat van jou.

En dat zeg ik n.a.v. een oude post n.l.

Met de boodschap van jouw reactie kan ik volledig instemmen. Dat verrijkt mij ook weer. Met die dagelijkse beslissing bedoelde ik meer dat ik voortdurend moet beslissen of ik God's oordeel boven die van mezelf stel of niet. In mijn leven is dat een voortdurende zaak. Heeft m.i. ook te maken met oordelen over anderen. De Bijbel zegt dat ik niet moet (ver)oordelen maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ongetwijfeld hetzelfde als dat van jou.

En dat zeg ik n.a.v. een oude post n.l.

Met de boodschap van jouw reactie kan ik volledig instemmen. Dat verrijkt mij ook weer. Met die dagelijkse beslissing bedoelde ik meer dat ik voortdurend moet beslissen of ik God's oordeel boven die van mezelf stel of niet. In mijn leven is dat een voortdurende zaak. Heeft m.i. ook te maken met oordelen over anderen. De Bijbel zegt dat ik niet moet (ver)oordelen maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan

Sorry maar dit is geen antwoord op de vraag. Ik vroeg wat jouw motivatie is op dit forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat ik hier niet in het verhoorbankje zit en dus niet tot antwoorden verplicht bent. En u ook niet.

Ik verwachtte eigenlijk al dat U geen antwoord zou willen geven op de vraag wat uw motivatie is op dit forum. Dan zal ik U nu zeggen wat voor geest ik in U zie (en ik denk zomaar dat ik niet de enige ben). Het is een religieuze, uiterst hoogmoedige en onverdraagzame geest. U maakt waarschijnlijk geen deel uit van een gemeente omdat U geen gezag boven uzelf kunt aanvaarden. En uw motivatie op dit forum is alleen maar om anderen aan uw alwetend gezag te proberen te onderwerpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
U maakt waarschijnlijk geen deel uit van een gemeente omdat U geen gezag boven uzelf kunt aanvaarden. En uw motivatie op dit forum is alleen maar om anderen aan uw alwetend gezag te proberen te onderwerpen.

Mag ik me heel even mengen in dit off topic gesprek en vragen wat of wie jij met gezag bedoeld Willempie? De dominee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik me heel even mengen in dit off topic gesprek en vragen wat of wie jij met gezag bedoeld Willempie? De dominee?

Dat kan maar dat hoeft per se. Iedere christen behoort zich te onderwerpen aan broeders of zusters met meer ervaring en wijsheid. Zodra je niet bereid bent om anderen hoger te achten dan jezelf heb je jezelf tot een god gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik me heel even mengen in dit off topic gesprek en vragen wat of wie jij met gezag bedoeld Willempie? De dominee?

Dat kan maar dat hoeft per se. Iedere christen behoort zich te onderwerpen aan broeders of zusters met meer ervaring en wijsheid. Zodra je niet bereid bent om anderen hoger te achten dan jezelf heb je jezelf tot een god gemaakt.

Dus moet ik mij als 68 jarige mij onderwerpen aan iemand met meer ervaring en wijsheid?

En gaat dat gepaard aan leeftijd en hoe meet je dan iemands wijsheid en ervaring.

De laatste zin vind ik heel aanvechtbaar, want hoe acht je iemand hoger dan jezelf en waarom heb je dan jezelf tot een god gemaakt>

Ik acht mijn ouders ( pa was predikant) zeer hoog ) maar moet ik me daarom aan hem onderwerpen?

Wil je weten van mij hoeveel kinderen ik ken die in hun pubertijd zich onderworpen hebben aan mensen met veel ervaring en wijsheid, die hun handen niet thuis konden houden?

Wil je dat weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus moet ik mij als 68 jarige mij onderwerpen aan iemand met meer ervaring en wijsheid?

En gaat dat gepaard aan leeftijd en hoe meet je dan iemands wijsheid en ervaring.

De laatste zin vind ik heel aanvechtbaar, want hoe acht je iemand hoger dan jezelf en waarom heb je dan jezelf tot een god gemaakt>

Ik acht mijn ouders ( pa was predikant) zeer hoog ) maar moet ik me daarom aan hem onderwerpen?

Wil je weten van mij hoeveel kinderen ik ken die in hun pubertijd zich onderworpen hebben aan mensen met veel ervaring en wijsheid, die hun handen niet thuis konden houden?

Wil je dat weten?

Dat heeft er allemaal niets mee te maken. Zelfs een Billy Graham heeft zich altijd onderworpen aan het gezag in de gemeente waarvan hij deel uitmaakte. Hij heeft zich nooit als alwetend beschouwd en doet dat nu ook nog niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus moet ik mij als 68 jarige mij onderwerpen aan iemand met meer ervaring en wijsheid? En gaat dat gepaard aan leeftijd en hoe meet je dan iemands wijsheid en ervaring. De laatste zin vind ik heel aanvechtbaar, want hoe acht je iemand hoger dan jezelf en waarom heb je dan jezelf tot een god gemaakt> Ik acht mijn ouders ( pa was predikant) zeer hoog ) maar moet ik me daarom aan hem onderwerpen? Wil je weten van mij hoeveel kinderen ik ken die in hun pubertijd zich onderworpen hebben aan mensen met veel ervaring en wijsheid, die hun handen niet thuis konden houden? Wil je dat weten?

Sorry, hier doe je blijkbaar net hetzelfde, ik denk niet dat het hier de plaats is om onverwerkte trauma's te projecteren. Dit zeg ik met alle pijn die ik ervaar bij het lezen van je verhaal, ten goede dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik me heel even mengen in dit off topic gesprek en vragen wat of wie jij met gezag bedoeld Willempie? De dominee?

Dat kan maar dat hoeft per se. Iedere christen behoort zich te onderwerpen aan broeders of zusters met meer ervaring en wijsheid. Zodra je niet bereid bent om anderen hoger te achten dan jezelf heb je jezelf tot een god gemaakt.

Nou dit ben ik dan niet met je eens. Je onderwerpen aan gezag/iets hogers. Ik "onderwerp" me pas aan iets of iemand als dit gerechtvaardigd is. Ook dominees en Dawkins maken fouten en poepen op een zelfde toilet als ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik me heel even mengen in dit off topic gesprek en vragen wat of wie jij met gezag bedoeld Willempie? De dominee?

Dat kan maar dat hoeft per se. Iedere christen behoort zich te onderwerpen aan broeders of zusters met meer ervaring en wijsheid. Zodra je niet bereid bent om anderen hoger te achten dan jezelf heb je jezelf tot een god gemaakt.

Nou dit ben ik dan niet met je eens. Je onderwerpen aan gezag/iets hogers. Ik "onderwerp" me pas aan iets of iemand als dit gerechtvaardigd is. Ook dominees en Dawkins maken fouten en poepen op een zelfde toilet als ik.

Het is altijd nog maar de vraag of iemand als Billy Graham zich zo opstelt als Willempie doet vermoeden. De beste man woont op tig km afstand en wat er over hem geschreven wordt hoef je niet altijd allemaal te geloven. Ik ken de beste man niet en ik ken de leden op dit forum ook niet en niemand kent mijn handel en wandel dus het blijft allemaal speculeren en projecteren.

Nog afgezien van de stelling of onderwerping te maken heeft met de ander hoger achten dan jezelf. Dat valt nog te bezien. En om bij het onderwerp te blijven. Eén van de mooiste titels die God Zichzelf toedicht is "Vader". Dat is niet voor ieder kind een titel waar het kind zich makkelijk bij voelt. Ik las van een dame dat ze jarenlang moeite had om God in die hoedanigheid aan te spreken. Voor mij is het een vertrouwd en warm begrip, en ik mag Vader zeggen omdat ik mij geborgen weet, en zoals bij mijn eigen vader die er helaas niet meer is, kan ik zeggen dat Vaderschap en onderwerping heel goed samen kunnen gaan. Maar of ik mij nu aan broeders en zusters in mijn gemeente moet onderwerpen?

Of aan een dominee of kerkenraad? Ik dacht het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Sweep,

Deze bovenstaande uitleg, waarvoor mijn dank, lost m.i. een groot aantal ogenschijnlijke tegenstrijdigheden in de Bijbel op. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik, sinds ik verschillende dogma's heb losgelaten, de Bijbel nog beter ben gaan begrijpen. Mijn eerste aanzet daartoe was dat ik op een moment, jaren geleden, ineens besefte dat de eerste christenen die dogma's niet kenden en er dus ook niet over konden kibbelen. Vanaf dat moment ben ik gaan proberen echt te lezen wat er staat en dat werkt voor mij in ieder geval een stuk beter dan om alles in te moeten passen in wat mij was aangeleerd.

Precies zo is het mij gegaan. In de loop van de tijd heb ik allerlei dogma's meegekregen. Bij mijn bekering heb ik de Bijbel aanvaard als waarheid voor mijn leven, wat ik moeilijk vond omdat ik er allerlei reserves voor opzij moest zetten. Maar ik was bereid om elk van de aangeleerde dogma's te aanvaarden, of juist te laten varen, op basis van wat de Bijbel erover zou zeggen. Vanaf dat moment ben ik van de ene verbazing in de andere gevallen, van wat ik aantrof in de Bijbel, van de (door mij zo ervaren) verregaande vervormingen in het hedendaagse "orthodoxe" christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Interessante ervaring. Kun je wat voorbeelden geven Sweep?

Zeker.

Met als belangrijke kanttekening: het is bekend dat dogma's heftige discussies kunnen oproepen en veroordelingen over en weer. Voor veel mensen hebben dogma's rechtstreeks te maken met geloofsbeleving: wanneer je een dogma niet onderschrijft, val je hun geloof aan voor hun gevoel. Vaak trekt men daar ook vérgaande conclusies uit, bijvoorbeeld dat je niet behouden zou kunnen worden wanneer je niet gelooft dat Jezus God is.

Je wandel kan onberispelijk zijn, je kunt bevrijd zijn uit banden van zonde, je hart mag veranderd zijn, maar wanneer te duidelijk blijkt dat je de aloude dogma's niet onderschrijft, word je uit de gemeenschap gezet.

In het groot: tegenover het eerder in dit topic geuite standpunt dat de dogma's eenheid hebben gebracht, zou ik willen stellen dat de dogma's, in de kerkgeschiedenis, juist vooral scheiding en scheuring hebben gebracht, vervolging van andersdenkenden, om nog maar niet te spreken van marteling en moord op onvoorstelbare schaal, en anti-semitisme bijna vanaf het begin.

De waarheid is echter dat we tot eenheid komen door te wandelen. Wanneer ik wandel in het licht en jij wandelt in het licht, dan hebben wij gemeenschap met elkander (1 Joh. 1:7) zelfs al hebben we grote verschillen van inzicht. Daarover kunnen we dan - elkaars wandel kennende - in goede harmonie spreken; het is een uitgelezen kans om aan elkaar (en op een forum: aan andere lezers!) te tonen of wij een schat in de hemel hebben, en uit welke hemelse zaken die bestaat: geduld, lankmoedigheid, verdraagzaamheid, goedheid, vriendelijkheid, ootmoed, bescheidenheid.

Eenheid ontstaat niet door het eens te zijn over "formulieren" (oud-Nederlandse term voor "formuleringen"), zoals de "formulieren van enigheid" willen. Zij ontstaat niet door kennis. Wanneer je profetische gaven hebt, en alle geheimenissen kent en alles weet wat er te weten is, én een geloof hebt waarmee je bergen verzet, maar je hebt de liefde niet: je bent niets, helemaal niets. Een rinkelende cymbaal, een dof-dreunende handtrom. Geen hulp voor anderen, hooguit een last.

Wat de kennis op zichzelf niet waardeloos maakt natuurlijk. Maar zoals Petrus schrijft (2 Petrus 1:5 e.v.): geloof schraagt de deugd, de deugd schraagt kennis en door de kennis komt geen woordenstrijd maar zelfbeheersing. Met als einddoel (vs. 7) de liefde jegens allen.

Is dit nu een antwoord op je vraag? Nee, waarschijnlijk. Maar op dit punt in het topic aangekomen misschien wel even nodig (waarbij ik niets van wat ik schreef, jou of enige andere persoon op het lijf schrijf, ik beschrijf eigenlijk wat ik voor mijzelf belangrijk acht). Het lijkt me verder ook niet zo gewenst om in deze thread over de drie-eenheidsleer erg off-topic te gaan. Wellicht is het een goed idee om in "Levensbeschouwing" een "Dogma"-topic te openen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid