Spring naar bijdragen

De Vader, Zoon en Heilige Geest


Aanbevolen berichten

Mijn punt is dat het gewoon niet redelijk klinkt de drie eenheid en heb daar alleen een gevoel bij die ik niet kan onderbouwen al zou ik de NT lezen.

Precies. Dus een gevoel, geen onderbouwing. Terwijl de aanwijzingen (lees: manuscripten die potentieel Jezus' uitspraken weergeven) duidelijk zijn: Jezus noemt zich God.
Dat ik niet geloof in de drie eenheid wil niet zeggen dat ik niet geloof in God, heer Jezus en de heilige geest.
Dat zeg ik toch ook niet?
Zou iemand zondigen als hij niet gelooft in de drie eenheid?
Geen idee. Vraag t God, niet mij ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 569
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

En je hebt geen enkele basis dit alles wat je schrijft (met name dus over Jezus) te geloven en het gaat ook nog eens compleet in tegen wat t NT, geschreven vanaf zo'n 25 jaar na dato, aangeeft. Je hebt geen basis dan de traditie van de islam, honderden jaren na dato, die beweert dat de Bijbel vervalst is. Maar jij en de islam hebben daar geen bronnen voor. En jij hebt t NT niet eens gelezen.

Nee, duidelijke zaak. Goed bezig. Je bent n aardige jongen en dat meen ik, maar waarom zou iemand jouw visie over Jezus ook maar enige notie moeten geven? Je hebt er nl. geen enkele basis voor.

Mijn punt is dat het gewoon niet redelijk klinkt de drie eenheid en heb daar alleen een gevoel bij die ik niet kan onderbouwen al zou ik de NT lezen. Dat ik niet geloof in de drie eenheid wil niet zeggen dat ik niet geloof in God, heer Jezus en de heilige geest. Zou iemand zondigen als hij niet gelooft in de drie eenheid?

En nu ga ik koffie drinken beste MysticN.

Je denkt veel te Islamtisch. De openbaring is niet de Bijbel: het is het Woord van God, Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En je hebt geen enkele basis dit alles wat je schrijft (met name dus over Jezus) te geloven en het gaat ook nog eens compleet in tegen wat t NT, geschreven vanaf zo'n 25 jaar na dato, aangeeft. Je hebt geen basis dan de traditie van de islam, honderden jaren na dato, die beweert dat de Bijbel vervalst is. Maar jij en de islam hebben daar geen bronnen voor. En jij hebt t NT niet eens gelezen.

Nee, duidelijke zaak. Goed bezig. Je bent n aardige jongen en dat meen ik, maar waarom zou iemand jouw visie over Jezus ook maar enige notie moeten geven? Je hebt er nl. geen enkele basis voor.

Mijn punt is dat het gewoon niet redelijk klinkt de drie eenheid en heb daar alleen een gevoel bij die ik niet kan onderbouwen al zou ik de NT lezen. Dat ik niet geloof in de drie eenheid wil niet zeggen dat ik niet geloof in God, heer Jezus en de heilige geest. Zou iemand zondigen als hij niet gelooft in de drie eenheid?

En nu ga ik koffie drinken beste MysticN.

Je denkt veel te Islamtisch. De openbaring is niet de Bijbel: het is het Woord van God, Jezus.

Het blijft leuk hier... De openbaring is begonnen bij Adam dacht ik altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...) Terwijl de aanwijzingen (lees: manuscripten die potentieel Jezus' uitspraken weergeven) duidelijk zijn: Jezus noemt zich God.

Er is geen schriftplaats waar Jezus zichzelf God noemt. Dat is allemaal interpretatie waar ook een andere interpretatie mogelijk is. "Duidelijk" is het dus zeker niet.

Daarentegen zijn er vele schriftplaatsen waar Jezus zich ondubbelzinnig "zoon van" God noemt. Dat is voor Islamieten vaak al moeilijk genoeg om te accepteren, omdat (zoals ik heb begrepen) de uitdrukking "zoon van God" een sexuele connotatie heeft die deze uitdrukking bij ons niet zo heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn punt is dat het gewoon niet redelijk klinkt de drie eenheid en heb daar alleen een gevoel bij die ik niet kan onderbouwen al zou ik de NT lezen. Dat ik niet geloof in de drie eenheid wil niet zeggen dat ik niet geloof in God, heer Jezus en de heilige geest. Zou iemand zondigen als hij niet gelooft in de drie eenheid?

Het gaat er niet om dat je de een of andere doctrine aanneemt, beste Maison. Een doctrine kan niemand redden. Het punt is dat je opnieuw geboren moet worden.

Heb je een Bijbel? Lees Johannes 3 eens...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn punt is dat het gewoon niet redelijk klinkt de drie eenheid en heb daar alleen een gevoel bij die ik niet kan onderbouwen al zou ik de NT lezen. Dat ik niet geloof in de drie eenheid wil niet zeggen dat ik niet geloof in God, heer Jezus en de heilige geest. Zou iemand zondigen als hij niet gelooft in de drie eenheid?

Het gaat er niet om dat je de een of andere doctrine aanneemt, beste Maison. Een doctrine kan niemand redden. Het punt is dat je opnieuw geboren moet worden.

Heb je een Bijbel? Lees Johannes 3 eens...

Johannes 3:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.

36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 20

17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Ik lees God en heer Jezus die apart vermeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn punt is dat het gewoon niet redelijk klinkt de drie eenheid en heb daar alleen een gevoel bij die ik niet kan onderbouwen al zou ik de NT lezen. Dat ik niet geloof in de drie eenheid wil niet zeggen dat ik niet geloof in God, heer Jezus en de heilige geest. Zou iemand zondigen als hij niet gelooft in de drie eenheid?

Het gaat er niet om dat je de een of andere doctrine aanneemt, beste Maison. Een doctrine kan niemand redden. Het punt is dat je opnieuw geboren moet worden.

Heb je een Bijbel? Lees Johannes 3 eens...

Johannes 3:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.

36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 20

17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Ik lees God en heer Jezus die apart vermeld worden.

De Vader en de Zoon worden onderscheiden. Beiden zijn echter samen God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn punt is dat het gewoon niet redelijk klinkt de drie eenheid en heb daar alleen een gevoel bij die ik niet kan onderbouwen al zou ik de NT lezen. Dat ik niet geloof in de drie eenheid wil niet zeggen dat ik niet geloof in God, heer Jezus en de heilige geest. Zou iemand zondigen als hij niet gelooft in de drie eenheid?

Het gaat er niet om dat je de een of andere doctrine aanneemt, beste Maison. Een doctrine kan niemand redden. Het punt is dat je opnieuw geboren moet worden.

Heb je een Bijbel? Lees Johannes 3 eens...

Johannes 3:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.

36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 20

17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Ik lees God en heer Jezus die apart vermeld worden.

De Vader en de Zoon worden onderscheiden. Beiden zijn echter samen God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 3:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.

36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 20

17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Ik lees God en heer Jezus die apart vermeld worden.

mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten.

Hoe word deze bekende tekst dan weer uitgelegd? Is het niet verwarrend een deel van God die God roept?

Vanochtend stelde ik deze vraag aan mijn collegas's en ik kreeg verschillende antwoorden. Mij werd dezelfde vraag gesteld en heb dit als volgt beantwoord:

Als ik Christen was had ik gezegd dat heer Jezus de belangrijkste afgezant is van God en aan het kruis God heeft geroepen zodat iedereen die in God gelooft dit ook doet wanneer men zich in een bepaalde situatie verkeerd. Heer Jezus weet en wist dat God hem nooit nimmer in de steek zou laten en heeft dit bewust gedaan als boodschap voor de mensheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 3:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.

36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 20

17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Ik lees God en heer Jezus die apart vermeld worden.

mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten.

Hoe word deze bekende tekst dan weer uitgelegd? Is het niet verwarrend een deel van God die God roept?

Vanochtend stelde ik deze vraag aan mijn collegas's en ik kreeg verschillende antwoorden. Mij werd dezelfde vraag gesteld en heb dit als volgt beantwoord:

Als ik Christen was had ik gezegd dat heer Jezus de belangrijkste afgezant is van God en aan het kruis God heeft geroepen zodat iedereen die in God gelooft dit ook doet wanneer men zich in een bepaalde situatie verkeerd. Heer Jezus weet en wist dat God hem nooit nimmer in de steek zou laten en heeft dit bewust gedaan als boodschap voor de mensheid.

Dat is weer nadrukkelijk een moslimvisie.

Hoewel moslims natuurlijk de hele kruiziging ontkennen.

Nee, waar het over gaat is dat Jezus volop God is én volop mens. Als God weet hij dat hij moet sterven, voor de mens. Als mens echter is dit de allergrootste en moeilijkste stap die je kan zetten, zeker wanneer het in vol bewustzijn is. Jezus legt Zijn almacht af door zich te laten uitleveren, vernederen en vermoorden. Daarbij is het goddelijke in hem dus ver te zoeken. Toch blijft hij volop God, dus wordt duidelijk bij de opstanding. Bovendien wordt Hij na zijn dood verenigt met de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, waar het over gaat is dat Jezus volop God is én volop mens.

Volkomen tegengesteld aan wat de bijbel leert wat Jezus leert en wat Gods bedoeling is, ik kan niet begrijpen dat er nog steeds mensen zijn die dit verhaal volhouden, en dan noemen zij zichzelf slim, laat ik dan maar liever niet slim zijn en gewoon de bijbel lezen zoals het er staat.

Wat de 3/1 Aanhangers doent lijkt trouwens op het wichelen van Ab klein Haneveld, afgeven op hem en tegelijk aan onbijbelse leer aanhangen klopt ook niet.

Net als evolutionisten komen ze steeds terug met hun verhaal, ze weten dat ze geen ondersteuning in de schrift hebben, en door hier te vol te houden hopen zij zichzelf in die leer te bevestigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 3:

16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

35 De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.

36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Johannes 20

17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Ik lees God en heer Jezus die apart vermeld worden.

mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten.

Hoe word deze bekende tekst dan weer uitgelegd? Is het niet verwarrend een deel van God die God roept?

Vanochtend stelde ik deze vraag aan mijn collegas's en ik kreeg verschillende antwoorden. Mij werd dezelfde vraag gesteld en heb dit als volgt beantwoord:

Als ik Christen was had ik gezegd dat heer Jezus de belangrijkste afgezant is van God en aan het kruis God heeft geroepen zodat iedereen die in God gelooft dit ook doet wanneer men zich in een bepaalde situatie verkeerd. Heer Jezus weet en wist dat God hem nooit nimmer in de steek zou laten en heeft dit bewust gedaan als boodschap voor de mensheid.

Dat is weer nadrukkelijk een moslimvisie.

Hoewel moslims natuurlijk de hele kruiziging ontkennen.

Nee, waar het over gaat is dat Jezus volop God is én volop mens. Als God weet hij dat hij moet sterven, voor de mens. Als mens echter is dit de allergrootste en moeilijkste stap die je kan zetten, zeker wanneer het in vol bewustzijn is. Jezus legt Zijn almacht af door zich te laten uitleveren, vernederen en vermoorden. Daarbij is het goddelijke in hem dus ver te zoeken. Toch blijft hij volop God, dus wordt duidelijk bij de opstanding. Bovendien wordt Hij na zijn dood verenigt met de Vader.

Het gaat hier niet om wat een Moslim denkt of heeft het te maken met het feit dat ik Moslim ben? Heb in mijn antwoord een voorbeeld genomen alsof ik zelf een Christen ben. Het mooie van mijn antwoord is dat het aansluit bij sommige antwoorden die ik kreeg van sommigen collega's.

Ik vind het gewoon jammer dat er veel verschillende antwoorden zijn en vind de bovenstaande antwoord van Antoon passen bij mijn denken alleen wou ik het niet hardop zeggen vanwege het feit dat een Moslim dit zegt en er mogelijk een discussie zou ontstaan. Sommigen willen slim overkomen terwijl Gods religie makkelijk te begrijpen is en voor iedereen duidelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten.

Hoe word deze bekende tekst dan weer uitgelegd? Is het niet verwarrend een deel van God die God roept?

Vanochtend stelde ik deze vraag aan mijn collegas's en ik kreeg verschillende antwoorden. Mij werd dezelfde vraag gesteld en heb dit als volgt beantwoord:

Als ik Christen was had ik gezegd dat heer Jezus de belangrijkste afgezant is van God en aan het kruis God heeft geroepen zodat iedereen die in God gelooft dit ook doet wanneer men zich in een bepaalde situatie verkeerd. Heer Jezus weet en wist dat God hem nooit nimmer in de steek zou laten en heeft dit bewust gedaan als boodschap voor de mensheid.

Dat is weer nadrukkelijk een moslimvisie.

Hoewel moslims natuurlijk de hele kruiziging ontkennen.

Nee, waar het over gaat is dat Jezus volop God is én volop mens. Als God weet hij dat hij moet sterven, voor de mens. Als mens echter is dit de allergrootste en moeilijkste stap die je kan zetten, zeker wanneer het in vol bewustzijn is. Jezus legt Zijn almacht af door zich te laten uitleveren, vernederen en vermoorden. Daarbij is het goddelijke in hem dus ver te zoeken. Toch blijft hij volop God, dus wordt duidelijk bij de opstanding. Bovendien wordt Hij na zijn dood verenigt met de Vader.

Het gaat hier niet om wat een Moslim denkt of heeft het te maken met het feit dat ik Moslim ben? Heb in mijn antwoord een voorbeeld genomen alsof ik zelf een Christen ben. Het mooie van mijn antwoord is dat het aansluit bij sommige antwoorden die ik kreeg van sommigen collega's.

Ik vind het gewoon jammer dat er veel verschillende antwoorden zijn en vind de bovenstaande antwoord van Antoon passen bij mijn denken alleen wou ik het niet hardop zeggen vanwege het feit dat een Moslim dit zegt en er mogelijk een discussie zou ontstaan. Sommigen willen slim overkomen terwijl Gods religie makkelijk te begrijpen is en voor iedereen duidelijk is.

Het probleem is een beetje dat mensen als Antoon geen echte christenen zijn, maar bij kleine randgroepjes horen.

Ik zou evengoed kunnen beweren dat alle ware moslims in reincarnatie geloven omdat Druzen dit vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, waar het over gaat is dat Jezus volop God is én volop mens.

Volkomen tegengesteld aan wat de bijbel leert wat Jezus leert en wat Gods bedoeling is, ik kan niet begrijpen dat er nog steeds mensen zijn die dit verhaal volhouden, en dan noemen zij zichzelf slim, laat ik dan maar liever niet slim zijn en gewoon de bijbel lezen zoals het er staat.

Wat de 3/1 Aanhangers doent lijkt trouwens op het wichelen van Ab klein Haneveld, afgeven op hem en tegelijk aan onbijbelse leer aanhangen klopt ook niet.

Net als evolutionisten komen ze steeds terug met hun verhaal, ze weten dat ze geen ondersteuning in de schrift hebben, en door hier te vol te houden hopen zij zichzelf in die leer te bevestigen.

Het is was de katholieke kerk leert. En die kerk heeft ook de Bijbel gemaakt. Het is dus duidelijk hoe de Bijbel bedoelt is. Je mag best je eigen geloofje verzinnen hoor, maar doe niet alsof het dan 'bijbels' is ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is was de katholieke kerk leert. En die kerk heeft ook de Bijbel gemaakt. Het is dus duidelijk hoe de Bijbel bedoelt is. Je mag best je eigen geloofje verzinnen hoor, maar doe niet alsof het dan 'bijbels' is ofzo.

Dat is niet waar het christelijke geloof is met Jezus begonnen, en die leerde andere dingen dan wat de kerken nu voorstaan..

Het pure maagdelijke geloof vinden we alleen in de schrift en daar moeten we voldoende aan hebben.

Nergens beweerde Jezus dat hij gelijk was aan de vader of deel uitmaakte van een drie eenheid.

integendeel Jezus is de spil de bemiddelaar waardoor we God kunnen benaderen, ga je er iets aan veranderen dan staat de bijbel met lege handen.

De apostelen, profeten en nog meer mensen uit de oudheid hebben de bijbelboeken geschreven, dat Katholieken mede met volgorde maakten en ook uitgaven is prijzenswaardig maar wil niet zeggen dat zij de bron zijn.

Zij hebben de uitgave van Gods woord aan de mensen ook eeuwen lang tegengehouden.

warningM.pngAdmod note:
Quote en reactie daarop verwijderd omdat de oorspronkelijke post tegen de FAQ ingaat
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het probleem is een beetje dat mensen als Antoon geen echte christenen zijn, maar bij kleine randgroepjes horen.

Ik zou evengoed kunnen beweren dat alle ware moslims in reincarnatie geloven omdat Druzen dit vinden.

Een uitspraak die tegen alle forumregels ingaat. Een melding waard ( ig) .

Met welk recht zeg je dat iemand geen echte christen is en bij een klein randgroepje hoort?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is was de katholieke kerk leert. En die kerk heeft ook de Bijbel gemaakt. Het is dus duidelijk hoe de Bijbel bedoelt is. Je mag best je eigen geloofje verzinnen hoor, maar doe niet alsof het dan 'bijbels' is ofzo.

Dat is niet waar het christelijke geloof is met Jezus begonnen, en die leerde andere dingen dan wat de kerken nu voorstaan..

Het pure maagdelijke geloof vinden we alleen in de schrift en daar moeten we voldoende aan hebben.

Nergens beweerde Jezus dat hij gelijk was aan de vader of deel uitmaakte van een drie eenheid.

integendeel Jezus is de spil de bemiddelaar waardoor we God kunnen benaderen, ga je er iets aan veranderen dan staat de bijbel met lege handen.

De apostelen, profeten en nog meer mensen uit de oudheid hebben de bijbelboeken geschreven, dat Katholieken mede met volgorde maakten en ook uitgaven is prijzenswaardig maar wil niet zeggen dat zij de bron zijn.

Zij hebben de uitgave van Gods woord aan de mensen ook eeuwen lang tegengehouden.

Het probleem is een beetje dat mensen als Antoon geen echte christenen zijn, maar bij kleine randgroepjes horen.

Onderbouw dat eens alleen iets roepen maakt geen indruk

Omdat je de drie belijdenissen van de vroege kerk niet onderscheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, waar het over gaat is dat Jezus volop God is én volop mens.

De lering "Jezus is volop God is én volop mens" kom je in de Bijbel niet tegen.

Ook in de Bijbel is er "maar" één God. Die God is de God van Abraham, de God van Jacob, de God van David... en ook de God van Jezus.

Dat is hoe de Bijbel het zegt, zie bijvoorbeeld Romeinen 15:6, 2 Korintiërs 1:3, 2 Korintiërs 11:31.

Als God weet hij dat hij moet sterven, voor de mens.

God sterft niet, Hij bezit juist als enige onsterfelijkheid (1 Timoteüs 6:16).

Als mens echter is dit de allergrootste en moeilijkste stap die je kan zetten, zeker wanneer het in vol bewustzijn is. Jezus legt Zijn almacht af door zich te laten uitleveren, vernederen en vermoorden.

Juist! Daarom noemt de Bijbel Jezus' mens-zijn ook bij allerlei heilsfeiten.

Als middelaar: "want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus" (1 Timoteüs 2:5)

Als rechter over de wereld: God heeft "een dag bepaald, waarop Hij de aardbodem rechtvaardig zal oordelen door een man, die Hij aangewezen heeft, waarvan Hij voor allen het bewijs geleverd heeft door Hem uit de doden op te wekken. (Handelingen 17:31)

Net zoals de dood, is ook de opstanding uit de doden door "een mens" (1 Korintiërs 15:21).

Door "een mens" is de rechtvaardiging: "Maar het is met de genadegave niet zo als met de overtreding; want, indien door de overtreding van die ene zeer velen gestorven zijn, veel meer is de genade Gods en de gave, bestaande in de genade van de ene mens, Jezus Christus, voor zeer velen overvloedig geworden." (Romeinen 5:15, lees vooral het hele hoofdstuk).

(...) Toch blijft hij volop God, dus wordt duidelijk bij de opstanding. Bovendien wordt Hij na zijn dood verenigt met de Vader.
Erg vaag hoezo Hij daarom "God" zou zijn. Terwijl de Bijbel toch zo duidelijk is...

Het is God die Jezus, "een man u van Godswege aangewezen door krachten, wonderen en tekenen, die God door Hem in uw midden verricht heeft" heeft opgewekt uit de dood (Handelingen 2:22-24). Het is dus niet God die God opwekt uit de dood.

Hem (Jezus) is gegeven alle macht in de hemel en op aarde (Mattheüs 28:18). Aan God hoeft echter niets gegeven te worden, de aarde en haar volheid zijn van Hem!

Jezus heeft zich gezet aan de rechterhand van God (Marcus 16:19). Zit God aan de rechterhand van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is weer nadrukkelijk een moslimvisie.

Hoewel moslims natuurlijk de hele kruiziging ontkennen.

Nee, waar het over gaat is dat Jezus volop God is én volop mens. Als God weet hij dat hij moet sterven, voor de mens. Als mens echter is dit de allergrootste en moeilijkste stap die je kan zetten, zeker wanneer het in vol bewustzijn is. Jezus legt Zijn almacht af door zich te laten uitleveren, vernederen en vermoorden. Daarbij is het goddelijke in hem dus ver te zoeken. Toch blijft hij volop God, dus wordt duidelijk bij de opstanding. Bovendien wordt Hij na zijn dood verenigt met de Vader.

Het gaat hier niet om wat een Moslim denkt of heeft het te maken met het feit dat ik Moslim ben? Heb in mijn antwoord een voorbeeld genomen alsof ik zelf een Christen ben. Het mooie van mijn antwoord is dat het aansluit bij sommige antwoorden die ik kreeg van sommigen collega's.

Ik vind het gewoon jammer dat er veel verschillende antwoorden zijn en vind de bovenstaande antwoord van Antoon passen bij mijn denken alleen wou ik het niet hardop zeggen vanwege het feit dat een Moslim dit zegt en er mogelijk een discussie zou ontstaan. Sommigen willen slim overkomen terwijl Gods religie makkelijk te begrijpen is en voor iedereen duidelijk is.

Het probleem is een beetje dat mensen als Antoon geen echte christenen zijn, maar bij kleine randgroepjes horen.

Ik zou evengoed kunnen beweren dat alle ware moslims in reincarnatie geloven omdat Druzen dit vinden.

Ik ben het met je eens dat de JG eigenlijk niet tot het Christendom behoren, evenals andere randgroeperingen die de Apostolische Geloofsbelijdenis niet onderschrijven.

Naar mijn mening en ervaring heeft het WTG de Liefde van God en de geloofsgeheimenis van het levengevend kruis niet begrepen. Het WTG vervangt Gods Offer opnieuw door wetten, in dit geval de wetten van het WTG, en denkt dat zij Gods welwillendheid kunnen kopen door strenge trouw aan die wetten. En JG sturen zélfs hun kinderen weg als die niet buigen voor de wetten van het WTG. Hoe totaal ánders is Onze God, Onze Vader, die ons Zijn Zoon gaf aan het Levenschenkend Kruis.....

De raadsbesluiten van God t.a.v. individuen, kennen wij niet. Maar voor mij staat als een paal boven water dat de wetten van het WTG niets te maken hebben met het Levenschenkend Kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God stierf wel degelijk voor ons aan het Kruis. Om het met de woorden van Anselm Grün uit te drukken:

Het Kruis toont ons dat God zelfs tot lijden in staat is, dat God zelf in de passie of het lijden is binnengegaan. . De kerkvaders spreken van de dood van God zelf. In Jezus heeft God de dood geproefd. Hij is in het goddeloze, het 'antigoddelijke', afgedaald en heeft het in het eigen lichaam doorleefd. Het kruis drukt uit: God lijdt aan de mens. Hij gaat op zoek naar de mens en zoekt hem juist daar waar hij het verst van God verwijderd is: aan het kruis, de plek van het grofste geweld en de onrechtvaardigheid, de plek van lafheid en macht, de plek van verlatenheid en wreedheid en de plek van het eenzame sterven. Daarheen volgt God de mens, om hem daar te bereiken.

Anselm Grün, Geloof voor beginners, p. 63-64

Het kruis toont Gods onvoorwaardelijke liefde. In Jezus is God tot in de diepste duisternis van deze wereld afgedaald en hij heeft ze omgevormd. Wij hoeven onszelf niet te bevrijden - of te rechtvaardigen. In het kruis toont God ons dat hij ons onvoorwaardelijk heeft aanvaard in al onze gebrokenheid.

idem, p.65

Link naar bericht
Deel via andere websites
God stierf wel degelijk voor ons aan het Kruis. Om het met de woorden van Anselm Grün uit te drukken: (...)

Ik baseer me op de Bijbel, die zegt dat God onsterfelijk is.

Dat verandert niet wanneer Anselm Grün (of wie dan ook) iets anders beweert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid